Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:37

jameyskatje schreef:
vind jij dit? of stel jij dit? is namelijk een groot verschil. ik heb praktijk ervaring en de hoofddoek is mijn bevrijding!!!

Dat is jouw beleving, maar het gaat mij om de intentie van de hoofdoek en dus om het sierraad van de vrouw te bedekken voor andere mannen.

Citaat:
Wat een wijsheid. hoofddoek heeft veel meer en veel belangrijkere functies dan dat. misschien moet je je daar ook eens in verdiepen.

Dus dit is geen ontkenning?

Citaat:
waarom is dit lastiger te verbieden als het volgens jou in hetzelfde kader valt? wat is het verschil tussen een hoofdoek en lange rok? de 1 verbergt de haren en de andere de benen. beide sexy, beide volgens jou onderdrukkend, beiden volgens jou gerelateerd aan religie. men moet toch lekker zelf weten wat hij aantrekt?

Maar dat is tegenstrijdig - men moet zelf weten wat men aantrekt, maar binnen het geloof zijn er wel beperkingen... -:)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:38

en nogmaals, pet is niet vergelijkbaar met een hoofddoek ;) Hoofddoek = geloofsuiting..
Veel docenten die ik spreek laten leerlingen inderdaad wel petje achterstevoren of muts dragen als het gezicht maar zichtbaar blijft..

CtjeLief

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:41

die beperkingen van een geloof waar je het over hebt, zijn een eigen keus van iemand.. dus kun je eigenlijk niet spreken van een beperking ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:43

klopt, een buitenstaander hoeft niet voor mij te bepalen of ik berperkt of onderdrukt wordt.

die beperking is mijn eigen keus. als je ervoor keist om een hoofddoek te dragen dan zal je tegen bepaalde dingen aanlopen. zoals bv ergens niet aangenomen worden. dit is je eigen keus en dit risico neemt het met zich mee. je moet dus heel sterk in je schoenen staan!

en ik voel me juist bevrijd, terwijl veel buitenstaanders mij proberen uit te leggen dat ik onderdrukt bent. daar lach ik dan altijd maar om

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:44

CtjeLief schreef:
en nogmaals, pet is niet vergelijkbaar met een hoofddoek ;) Hoofddoek = geloofsuiting..
Veel docenten die ik spreek laten leerlingen inderdaad wel petje achterstevoren of muts dragen als het gezicht maar zichtbaar blijft..

Dat is echt waar het mij om gaat, dat ik die kinderen/pubers/volwassenen aan kan kijken.
En dan nog - in veel gevallen is het zo dat die hoed afgezet moet worden uit respect, maar in de meeste geloven is het zo dat je uit respect je hoofd bedekt. Ja, ook in het christendom en het jodendom. Juist om de verbinding met 'boven' wat af te schermen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:46

En waarom wordt de hoofddoek in veel islamitische landen dan ook niet geaccepteerd in bepaalde gebouwen?
Als dat zoooooo belangrijk was voor het geloof dan hadden ze die niet zomaar kunnen verbieden.
Nee, ik blijf erbij, het is iets waar je zelf voor kiest. Je kan ook moslim zijn zonder hoofddoek, dan ben je echt niet minder moslim ineens. Net zoals je niet minder Christen bent als je condooms gebruikt. Sommige regels slaan gewoon nergens op. En ik zie de hoofddoek dus meer als een statement dan als een essentieel deel van je geloof.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:47

jameyskatje schreef:
klopt, een buitenstaander hoeft niet voor mij te bepalen of ik berperkt of onderdrukt wordt.

Dat jij niet wordt onderdrukt prima, maar de hoofddoek is als zodanig daar wel voor bedoeld.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:47

@MysticTinker: Die islamitische landen die jij noemt zijn feitelijk seculiere landen waar de islam de grootste religie is. :Y)

Edit: typo

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:51

MysticTinker schreef:
En waarom wordt de hoofddoek in veel islamitische landen dan ook niet geaccepteerd in bepaalde gebouwen?
Als dat zoooooo belangrijk was voor het geloof dan hadden ze die niet zomaar kunnen verbieden.
Nee, ik blijf erbij, het is iets waar je zelf voor kiest. Je kan ook moslim zijn zonder hoofddoek, dan ben je echt niet minder moslim ineens. Net zoals je niet minder Christen bent als je condooms gebruikt. Sommige regels slaan gewoon nergens op. En ik zie de hoofddoek dus meer als een statement dan als een essentieel deel van je geloof.

klopt enigsinds, de "boeken" zijn héél lang geleden geschreven met andere normen en waarden én ook met een andere wetenschap als nu. Zelfs nu zijn ze nog bezig met het onderzoeken of alles wel goed is geinterpreteerd en is niet elke geleerde het met de ander eens. Om nu letterlijk (zover dat kan) nog zo te willen leven slaat nergens op. :x

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:54

Slaat nergens op? Kom zeg. Als iemand ergens van harte in gelooft, is dat zijn/haar goed recht en wie ben jij dan om te zeggen dat dat nergens op slaat?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:01

Blue_Eyes schreef:
Slaat nergens op? Kom zeg. Als iemand ergens van harte in gelooft, is dat zijn/haar goed recht en wie ben jij dan om te zeggen dat dat nergens op slaat?

IK vind dat sommige "regels" nergens op slaan. Misschien niet helemaal goed omschreven sorry.
Zoals bijv de hoofddoek, maar ook het niet mogen hebben van een tv is IMO iets uit het verleden.
Echter komt onderdrukking van vrouwen nog steeds voor onder het mom van geloof en cultuur.
Zag laatst nog een stukje op tv waarbij de vrouw het huis niet meer mocht verlaten vanaf de dag dat ze getrouwd was. 8)7

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:02

Tja, dat zijn regels die ook niet mijn keus zouden zijn. Maar om dan te zeggen dat ze nergens op slaan, daar zou ik toch wat voorzichtiger mee zijn. Ze zijn wel ergens op gebaseerd en dat is iets waar mensen (ook vrouwen!) heilig in geloven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:08

Blue_Eyes schreef:
Tja, dat zijn regels die ook niet mijn keus zouden zijn. Maar om dan te zeggen dat ze nergens op slaan, daar zou ik toch wat voorzichtiger mee zijn. Ze zijn wel ergens op gebaseerd en dat is iets waar mensen (ook vrouwen!) heilig in geloven.

Maar ook het mogen slaan van vrouwen kan ergens op gebaseerd zijn in een geloof, maar dat mógen we toch niet accepteren? Dat is tegen de Nederlandse grondwet.
Toch mag er zoveel onder het mom van het geloof, dat ik dat persoonlijk soms veel te ver vind gaan....

Nu ben ik me er ook van bewust dat het geloof goede dingen met zich mee kan brengen, dat iemand er veel steun aan kan hebben :j
Toch vind ik dat mensen niet alles maar mogen doen "onder het mom van het geloof"

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:08

Sorry maar ik vind het respect in sommige opmerkingen ver te zoeken...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:09

iemand slaan is iets anders dan je haar bedekken...... kom op zeg

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:12

Ik vind het ook een beetje.. uhh.. apart, dat mensen niets geloven wat je op tv hoort, de dokter en wetenschappers enzo vaak niet geloven.. Maar dan wel geloven dat er 2000 jaar geleden een vent was die over water kon lopen.. en een vent die de zee liet weglopen.. en die met 'God' heeft gesproken.. enz enz.. Alleen omdat een of andere oude man dat ooit heeft opgeschreven :=
Ik bedoel.. als niemand daar in geloofde, dan stond je er zelf ook niet bij stil en draaide de wereld net zo hard door..
De regeltjes zijn leuk.. Heb elkaar lief en Gij zult niet stelen en Gij zult niet doden.. Prima. Maar moet je daar nu echt iemand voor aanbidden? Het is onderhand toch wel duidelijk dat ook mensen zónder geloof een prima leven kunnen hebben, en dat mensen mét geloof net zo hard kunnen vallen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:32

jameyskatje schreef:
faye schreef:
Ik vind aanpassen wel belangrijk ja. Laatst moest mijn collega bij een marokkaan op bedrijfsbezoek. Of hij zijn schoenen uit wilde trekken. Dat had ik dus echt niet gedaan!

euhm.. bij mij gaan de schoenen ook uit hoor. en ik ben toch echt een hollander ;) stomme vergelijking.

Dan moet je je bedrijf niet aan huis vestigen. Ze moeten ons ontvangen en als je dit soort dingen wil dan moet je alle papieren maar opsturen, wij doen daar niet aan mee.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:01

Citaat:
Ik vind het ook een beetje.. uhh.. apart, dat mensen niets geloven wat je op tv hoort, de dokter en wetenschappers enzo vaak niet geloven.. Maar dan wel geloven dat er 2000 jaar geleden een vent was die over water kon lopen.. en een vent die de zee liet weglopen.. en die met 'God' heeft gesproken.. enz enz.. Alleen omdat een of andere oude man dat ooit heeft opgeschreven
Ik bedoel.. als niemand daar in geloofde, dan stond je er zelf ook niet bij stil en draaide de wereld net zo hard door..
De regeltjes zijn leuk.. Heb elkaar lief en Gij zult niet stelen en Gij zult niet doden.. Prima. Maar moet je daar nu echt iemand voor aanbidden? Het is onderhand toch wel duidelijk dat ook mensen zónder geloof een prima leven kunnen hebben, en dat mensen mét geloof net zo hard kunnen vallen..

Nogmaals: gebrek aan inlevingsvermogen. Probeer je eens in te leven in iemand die WEL gelooft, en wat zo'n (in mijn ogen respectloos) bericht met iemand kan doen. Wie ben jij om te besluiten wat wel of niet 'geloofbaar' is!? Nee, ik vind zo'n bericht echt not done..
En het is ook duidelijk dat iemand zonder geloof prima kan leven, net zoals iemand die WEL gelooft dat ook kan!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:59

MysticTinker schreef:
Ik vind het ook een beetje.. uhh.. apart, dat mensen niets geloven wat je op tv hoort, de dokter en wetenschappers enzo vaak niet geloven.. Maar dan wel geloven dat er 2000 jaar geleden een vent was die over water kon lopen.. en een vent die de zee liet weglopen.. en die met 'God' heeft gesproken.. enz enz.. Alleen omdat een of andere oude man dat ooit heeft opgeschreven :=

Als je niet weet waar je het over hebt (en dat is hier even glashelder), dan moet je dit soort dingen maar niet zeggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:08

Ach kom op, er zijn al tig duidelijke, wetenschappelijke bewijzen die een aantal van die gebeurtenissen uit de bijbel en koran enz perfect verklaren.
Dat mensen 100 jaar geleden liever een boek en meneer pastoor geloven dan wetenschappers, oké.. Maar tegenwoordig moet je zo'n boek gewoon als richtlijn gebruiken, niet als way of life.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:33

CtjeLief schreef:
iemand slaan is iets anders dan je haar bedekken...... kom op zeg

http://www.liberales.be/interviews/seliminterview
Citaat:
Mag een moslim zijn vrouw slaan?

Nahed Selim: Volgens vers 4:34 van de koran wel. Die zegt: ‘Maar zij van wie jullie opstandigheid vrezen, vermaant haar, laat haar alleen in bed en slaat haar’.

http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-95116.html
Citaat:
34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 29-04-10 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:34

MysticTinker schreef:
Ach kom op, er zijn al tig duidelijke, wetenschappelijke bewijzen die een aantal van die gebeurtenissen uit de bijbel en koran enz perfect verklaren.
Dat mensen 100 jaar geleden liever een boek en meneer pastoor geloven dan wetenschappers, oké.. Maar tegenwoordig moet je zo'n boek gewoon als richtlijn gebruiken, niet als way of life.

Zeg ik dat ik dat bedoel dan? Maar jij weet echt niet wat christendom inhoudt, zo te lezen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:27

CtjeLief schreef:

Dat vind ik ook een beetje onzin trouwens misschien is iemand wel zo ijdel en vind een ander die hoofddoek geen essentieel deel van haar religie wie ben jij om te bepalen welke overtuiging belangrijker is. Dan moet je het inderdaad gewoion gelijk trekken en zeggen dat je iemand in de ogen wilt kunnen kijken :o

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:47

wettelijk gezien mag een hoofddoek niet vergeleken worden met een petje ;)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:52

Ik zou er absoluut geen problemen mee hebben.
Wat ik wel grappig vind is dat jullie het hoofddoekje een vorm van onderdrukking vinden, maar dat deze vrouw een goede opleiding heeft gehad en vakbekwaam is om een vak te geven op het VWO vind ik super. Dit is juist een stap bij de onderdrukking vandaan. Door deze vrouwen thuis tgeen baan te geven terwel ze vakbekwaam genoeg zijn vind ik een vorm van onderdrukking terwijl verder niemand zichtbaar last heeft van deze hooddoek.