kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:02

Twiggy2008 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind niet dat ik (of mijn ouders) met hun/onze jaren lange studies, vele avonden en weekeinden weg, en verantwoordelijke banen op hoeven te draaien voor de kosten van iemand die een baan heeft waarbij ze 's middags klaar kunnen zitten met de thee, geen avonden en weekeinden werken, niet 6 jaar hebben gestudeerd en nouwelijks verantwoordelijkheden hebben.

(en nee, ik zeg niet dat dat perse opgaat voor jou, of voor wie dan ook in dit topic).

Vjestagirl, ik durf te stellen dat ik na een jarenlange carriere in de muziek- en TV wereld, waarbij ik ook avonden en weekenden voornamelijk onbetaald gewerkt heb, dan ook niet op hoef te draaien voor jou, die nog niet eens begonnen is aan een carriere (jij studeert toch nog?). ;)
Of wel? Wij zitten in een hele andere levensfase, dat lijkt me duidelijk, maar ik voel me echt niet schuldig dat ik 's middags aan de thee kan met mijn dochter na schooltijd, hoor. :D
If you don't mind......

En verder heb ik ook niet het idee dat jij of anderen er echt voor opdraaien, eerlijk gezegd. Ik vind het allemaal zwaar overdreven. Maar laat me raden, stem jij VVD toevallig? Of PVV? Vroeg ik me gewoon even af..... Je zult wel geen SP stemmen, he? :D

D66. En als jij mij uit kunt leggen waarom KBS nuttiger is dan de stufi, ga je gang. Ik heb je net op de vorige pagina een hele rits argumenten VOOR de stufi gegeven, waar je niet op gereageerd hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:07

rainbow8 schreef:
Er blijft misschien € 25,00 over om naar een spaarrekening van kids te storten........ Dus waar hebben we het over..............
Ik heb ook keihard gewerkt, zowel voor al na mijn scheiding. Maar zit helaas thuis. Ben ontslagen, omdat vorige werkgever een blik polen open heeft getrokken. Ik heb een ronduit slechte relatie met ex. Dit omdat hij er alleen is voor de verplichte weekenden. Zelfs in de vakantie wil hij weinig tot geen moeite doen, hij gaat liever 4x per jaar op vakantie met zijn vrouw. Partner alimentatie heeft hij nog nooit betaald, kinderalimentatie wel.......... En zelfs met alimentatie en kinderbijslag is het nog niet dekkend.

Rainbow, het maakt mij ook niet uit, hoor, wat jullie met je kbs doen. Zet maar lekker op die spaarrekening, wat mij betreft ;) . Het is hard nodig, kinderen zijn duur, studeren is duur...... Wat ontzettend vervelend van je werk en dan ook nog eens een rot ex. Dat lijkt me zo heftig. Wat de partneralimentatie betreft; ik ben gedeeltelijk afgekeurd en mijn WAO, daar kun je nog geen lage huur van betalen, hoor, dus ik werk daarnaast, maar heb ook grotendeels een jong kindje thuis. Maar goed, wij hebben een eigen huis, nog moeilijker eigenlijk (ik heb gezocht naar een huurwoning, wat een drama, niet te vinden/te krijgen). Ex en ik staan wel op goede voet met elkaar, hebben we ook heel hard voor gewerkt, want dat gaat echt niet vanzelf. Een scheiding is echt heel zwaar. Hij is een fantastische vader, gelukkig wel. Heb hem niet voor niets uitgekozen destijds. ;)

En ben met je eens, dekkend is het zeker niet, maar ik red me. Alleen bij onverwachte zaken (zoals mijn auto, met de gladheid gleed ik door op een muurtje, terwijl ik amper 20 km per uur reed), dan rij ik maar even door met een aan elkaar vastgeplakte bumper. Jammer dan, ik kan het niet betalen om dat te laten maken. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:12

Ik heb niets tegen stufi, Vjestagirl. Alleen zie ik stufi en kbs als en en en niet als of of. ;)
Jij vindt kbs dus geld weggooien? Hmmm, nou, daar denk ik dan anders over, maar goed, ik heb een kind en ik weet wat ik concreet met dat geld doe. In elk geval tastbare dingen, die blijkbaar toch echt hard nodig zijn.

Maar meid, als jij je zo druk wilt maken over de kbs, ga je gang, hoor. Maar ik ga hoe dan ook volgende week lekker op stap met mijn dochter. :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:16

Twiggy2008 schreef:
Ik heb niets tegen stufi, Vjestagirl. Alleen zie ik stufi en kbs als en en en niet als of of. ;)
Jij vindt kbs dus geld weggooien? Hmmm, nou, daar denk ik dan anders over, maar goed, ik heb een kind en ik weet wat ik concreet met dat geld doe. In elk geval tastbare dingen, die blijkbaar toch echt hard nodig zijn.

Maar meid, als jij je zo druk wilt maken over de kbs, ga je gang, hoor. Maar ik ga hoe dan ook volgende week lekker op stap met mijn dochter. :D

Ga je gang, veel plezier. Ik zie niet in wat dat te maken heeft met deze discussie? Afgezien van dat je het in zou willen wrijven dat je KBS krijgt, wat dan weer bijzonder onvolwassen zou zijn. Maar dat is het vast niet :).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:25

Vjestagirl schreef:
Ga je gang, veel plezier. Ik zie niet in wat dat te maken heeft met deze discussie? Afgezien van dat je het in zou willen wrijven dat je KBS krijgt, wat dan weer bijzonder onvolwassen zou zijn. Maar dat is het vast niet :).

Nee hoor, ik wil het er helemaal niet 'inwrijven', maar ik kijk er wel naar uit, omdat ik afgelopen weekend met mijn dochter haar kledingkast uitgezocht heb en ze zo gegroeid is dat al haar zomerspul weg kan (naar de tweedehands winkel en de zak van max). Doordat ik een paar vette dierenartsrekeningen heb moeten betalen, zit ik best even krap en dan is de kbs erg fijn om toch wat nieuws voor haar te kopen. :)
En daar heb ik gewoon heel veel zin in, zeker met de lente in ons hoofd. ;)

KiWiKo

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:28

KBS word evenals alle andere dingen van de belastingdienst bij mij op een rekening gestort waar ik geen bankpas van heb.........

het is mijn spaarpot zegmaar. Ik kan goed genoeg voorzien in alles wat Sanne nodig heeft met mijn inkomen........

Ik spaar van de KBS.......

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:44

En dan ga je er vast als de kids het huis uit zijn een wereldreis van maken haha! :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:47

Snappie :D :D mijn beloning voor 20 jaar investeren :D :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:49

Hahaha, daarom!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:49

Terug ontopic?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:02

Is toch ontopic, gaat over wat je allemaal kunt doen met KBS. :D

Van je stufi kun je ook gewoon op wereldreis als je de studie zelf betaald en het geld van de stufi opspaart. Of je spaart de KBS op en je gebruikt het voor de studie... Kan ook.

Eigenlijk is het gewoon een extraatje natuurlijk. Ik heb een eigen huis en krijg hypotheek rente aftrek elke maand, ben ik ook blij mee. Zonder dat zou ik geen paarden hebben of geen eigen huis, daar ben ik heel eerlijk in. Ik snap ook dat je er blij mee bent, met KBS. Alleen de rijken hebben het niet nodig in mijn ogen. Voor zulke mensen is het ook maar een schijntje.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 19:13

rainbow8 schreef:
Er blijft misschien € 25,00 over om naar een spaarrekening van kids te storten........ Dus waar hebben we het over..............
Ik heb ook keihard gewerkt, zowel voor al na mijn scheiding. Maar zit helaas thuis. Ben ontslagen, omdat vorige werkgever een blik polen open heeft getrokken. Ik heb een ronduit slechte relatie met ex. Dit omdat hij er alleen is voor de verplichte weekenden. Zelfs in de vakantie wil hij weinig tot geen moeite doen, hij gaat liever 4x per jaar op vakantie met zijn vrouw. Partner alimentatie heeft hij nog nooit betaald, kinderalimentatie wel.......... En zelfs met alimentatie en kinderbijslag is het nog niet dekkend.

Andere worden er ook uitgegooid omdat er een blik Polen open getrokken wordt. Die moeten net zo goed de eindjes aan elkaar knopen.
En ja, daar moeten maatregelen voor komen. Gooi die grenzen om te beginnen al maar eens dicht met zulke hoge werkeloosheid als nu.
Veel werkeloosheid zit in de laag betaalde sector en waar zitten de Polen? juist ja. Grenzen dicht en de bedrijven moeten weer Nederlanders aannemen i.p.v. Polen. Dat betekend een hoop mensen uit de sores en meteen minder belasting geld nodig.

Maar dat staat voor mij dus los van de KBS. Voor mij mag het potje KBS (en veel andere potjes) naar mensen die zonder schuld in de WW komen en waar nu geen geld meer is voor reintergratie. Voor jou dus o.a.
Geld in de zorg.
Geld naar zieken en gehandicapten.
En dat allemaal voor mensen met en zonder kinderen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:06

Moderatoropmerking:
Er zijn in dit topic een aantal berichten geplaatst waarin het behoorlijk op de man gespeeld werd. Kinderen krijgen/nemen is niet van belang in een discussie over de kinderbijslag, hoe bewogen het onderwerp ook is voor sommigen. Daarom het verzoek om weer ontopic te blijven (want de laatste berichten gaan weer helemaal de goede kant op) en enkel op de bal te spelen ipv op de man. Mijn dank is groot :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:56

_sparta_ schreef:
Mindim, ik ken mensen die een koophuis hebben en nu in de ww zijn gekomen.
Leeftijd 50+ en komen gewoon niet aan een baan nu. Maar wel hun hele leven gewerkt en premies betaald. Als hun ww voorbij is, hebben ze niets meer. Echt niets. geen bijstand, want je hebt een eigen huis. En om eerlijk te zijn vind ik dat erg raar. Die moeten hun huis maar verkopen, wat nu ook niet gaat. Maar het is toch erg als je een droomplekje moet verkopen omdat je gewoon geen inkomen meer krijgt.
mensen die nooit gewerkt hebben, nooit geen premies betaald komen niet in die problemen, want ze krijgen gewoon bijstand.
Van mij mag geld van KBS echt wel naar een bijstand voor mensen met een eigen huis. Die kunnen er niets aan doen. Kinderen krijgen doe je zelf en wil je graag. Zo in de problemen komen wil je niet.

Mijn opa heeft zijn hele leven keihard gewerkt, zwaar lichamelijk werk. Toen moest hij naar een bejaardenflat met zorg, hij kon mooi zijn eigen huis eerst opeten. Hebben ze hem ergens mee geholpen, nee en ook hij heeft zijn hele leven zijn premies betaald, nooit gebruik gemaakt van de ww of iets ook. Hij kreeg pyamadagen en het eten werd per jaar minder. Kreeg hij eerst nog wat fruit bij de lunch, dat werd geschrapt en noem maar op. Dus sorry, als ik voor failiette mensen niet zo open sta.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-10 01:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:01

Only_Hellen schreef:
Mindim schreef:
Dus het gemeenschapsgeld moet naar failiette ondernemingen en mensen die in schulden raken met hun huis? Waar peil je dat dan aan. Als je naar programma's kijkt als 'geen cent te makken' en dergelijke, dan spenderen mensen meer dan hun beurs toestaat en uiteindelijk komen ze dan niet uit. Daar hoeft om mij geen gemeenschapsgeld heen. Een eigen bedrijf starten, kent ook een risico, je kunt je tegen veel risico's verzekeren.

Het is inderdaad een stuk veiliger om in loondienst te zijn. Daar krijg je ww nadat je werkgever failliet is gegaan. Als zelfstandige is dat dus niet zo. je kunt je verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid (premies zijn niet in verhouding met die van iemand in loondienst trouwens) en als je failliet bent, heb je pech en blijft in wezen alleen bijstand over.

Iemand die in de ww loopt, krijgt ook geld van de gemeenschap. Daar mag wel gemeenschapsgeld heen? Zie het verschil niet zo.

Je loopt het risico voor jezelf te beginnen, en hebt dan geen recht op gemeenschapsgeld. je neemt het risico aan kinderen te beginnen, maar mag wel kb. Beetje meten met 2 maten.

De ww is veel duurder dan kb.
Een ww'er krijgt maandelijks veel meer, er zullen heus genoeg mensen zijn die het echt nodig hebben. Eeen hoop mensen vinden het echter ook wel gemakkelijk. Een baan met een minimumloon verdiend vaak minder dan de bijstand of ww of de wao, dus waarom daar je best voor doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:05

Vjestagirl schreef:
[
Nee, zoals ik al eerder in het topic gezegt heb, vind ik stufi wat anders. Nederland profileert zich als een kennis economie. Daar moet je dan ook in investeren, je moet het aantrekkelijk maken om te studeren, om te blijven studeren, en om je studie zo snel mogelijk af te maken en door te stromen de arbeidsmarkt op. Dat is wat stufi doet. Studeren is aantrekkelijk, je hoeft er minder naast te werken dus je kunt het sneller afmaken, je krijgt ook stufi zolang als de officieele duur van je studie is dus het is de moeite waard om flink door te werken en niet de eeuwige student te hangen.

Jij ontvangt stufi, tuurlijk ben je niet tegen, dan snijdt je in je eigen vingers. Jij wilt studeren en je ouders verdienen genoeg, laten ze dan ook maar je studie betalen. Laat de stufi ook maar inkomensgerelateerd zijn dan. Dan zijn er meer kansen voor mensen uit minder gefortuneerde omstandigheden die ook met goed fatsoen naar de universiteit kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:07

@Vjesteagirl, ben je niet gewoon tegen de kbs, omdat je kinderen uberhaupt maar niets vindt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-10 01:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:12

_sparta_ schreef:
Het zou er ook uitzien dat de staat je kind helemaal betaald. :D
Natuurlijk ben je er bij mee, dat kan ik begrijpen. (al praten vele andere erover dat het toch niks is)
Maar waarom moet jij als belastingbetaler meer voordeel hebben als een andere belastingbetaler? voor jou keuze?
(terwijl je al voordeel krijgt op kosten van ziekenfonds, scholing enz, daar betalen mensen zonder kinderen ook al aan mee)

Ik betaal toch ook mee aan de stufi? Wij betalen heul veul belasting, maar krijgen helemaal niets van de staat, behalve de kbs.
Als je alles alleen maar wilt betalen voor wat jezelf gebruikt, dan kan je het sociale zorgstelsel wel opheffen.

Evenals de stufi, leuk hoor, vele echt getalenteerde mensen gaan naar het buitenland en dan heb je er nog wat aan als gemeenschap hoor. Dus daar betalen we dik voor en die investering wandelt zo het land uit. Half studerend nederland leent ook nog leuk bij, wat ze tegen speciale tarieven en voorwaarden mogen terugbetalen, wie denk je wie voor dat verschil opdraait.
Men wil studeren, prima, betaal zelf maar en dan ook het volle pond terug betalen met rente.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-10 01:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:16

Vjestagirl schreef:
Als het toch maar zo'n schijntje is, waarom dan niet afschaffen? T kan me vrij weinig schelen eigenlijk wat een kind concreet kost, al staat me iets bij van 100.000 tot het 18de levensjaar. Hoewel ik van mening ben dat je het zo duur kunt maken als je zelf wilt.

Het is een schijntje in vergelijking bij wat een kind kost, dat wordt bedoeld. Hier wordt net gedaan alsof het complete onderhoud er van betaald wordt.

Over hoe het zo duur kunnen maken als je zelf wilt? Tja in sommige dingen wel in andere dingen niet, maar als je geen kinderen hebt kun je dat idd ook niet weten en dan is het allemaal maar gemakkelijk geroepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:26

_sparta_ schreef:
Maar andere die gelijkwaardige problemen hebben gehad dan jij, zouden ook wel die 60 euro per maand kunnen gebruiken. Maar krijgen het ook niet. Die moeten ook de touwtjes aan elkaar knopen.
Maak een potje waar iedereen gebruik van kan maken. Met en zonder kind. Alsof iemand met kinderen wat meer is in de maatschappij. We betalen allemaal onze premies.

Als kinderen er eenmaal zijn, zijn het gewoon burgers net als jij en ik en hebben rechten net als jij en ik, het zijn gewoon mensen, geen accesoires.
Iemand met kinderen is niet meer in deze maatschappij, ze bestaan alleen uit wat meer mensen.
Je kunt niet kiezen voor kbs, je krijgt het zodra je je kind aangeeft bij de gemeente, hetzelfde voor de ziektekosten. De kinderen en de toekomst zijn daarmee verzekerd van goede zorg, ik vind dat juist een groot iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:33

KiWiKo schreef:
Lante schreef:
Dat vind ik dus niet. Ik vind niet dat ik met mijn schamele inkomen voor de kosten op hoef te draaien van mensen die vele malen meer verdienen dan ik.

hoeveel procent belasting betaal jij?

als je in de 52% schijf zit ben je pas echt niet blij met je 6 daagse werkweek......... want dat betekend wel dat je er dan 3 werkt om de BV Nederland te onderhouden.............

Ik heb maandelijks een triest moment als ik de loonstroken weer bekijk :D De staat krijgt meer dan wij |( Plus alle btw die je voor de rest van je onderhoud overal nog over moet betalen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 05:25

Al met al zie ik (ja ik meeuwenkwak nog even wat neer, zoals sommige het hier zouden noemen) Stufi toch echt als een verlengde van KBS.

Beide gaat naar een individu wat zich nog aan het ontwikkelen is en is slechts een bijdrage in alle gemaakte kosten.

Persoonlijk denk ik dat als je een grens trekt, de landsgrens welteverstaan, dat je zo een paar miljard kan besparen. De overheid stuurt zowel ww,kbs als stufi tot werkelijk alle uithoeken van de wereld.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 06:12

IMO is kinderbijslag zeker nodig. Het is niet zo dat je je kind kan onderhouden door de bijslag, maar maakt iets meer ruimte vrij voor dingen....
Wel mag het van mij bekeken worden per gezin qua salaris.
Gezin wat €5000 pm netto binnenkrijgt, heeft het lang niet zo hard nodig als iemand in de WW oid

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:04

Kinderen zijn er, dat klopt. Maar wel gewoon als een eigen keuze.
En daar hoeft heel Nederland niet aan te betalen.
Jou opa bijvoorbeeld, zijn leven hard gewerkt en dan zo afgedankt worden, daar kan ik me werkelijk kwaad om maken.
Stop met KBS, (stop ook met andere onzin) en stop het in de zorg, zodat jou opa fatsoenlijke verzorging krijgt. Samen met al die andere die Nederland groot hebben gemaakt na de oorlog.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:18

Mindim schreef:
@Vjesteagirl, ben je niet gewoon tegen de kbs, omdat je kinderen uberhaupt maar niets vindt?

Ik vind kinderen niet niets (heb k óók al eerder gezegd). Ik vind jengelende, vervelende zeurende kinderen maar niets, en die zie ik helaas met grote regelmaat. Maar k vind kindertjes die gewoon lief en leuk aan t spelen zijn best schattig. Voor een uurtje. Ik hoef zelf geen kinderen (misschien denk k daar over 10 jaar anders over). Zelfde geld voor moeders. Ik heb niets tegen moeders. Maar wel tegen moeders die niet kunnen ophouden met praten over hun wondertje en alle ongemakken die het met zich meebrengt en dan verwachten dat de rest van de wereld daarover mee wil praten. Altijd...