[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:35

windhond schreef:
Tjonge jonge ik wilde hier op een normale manier over praten. Maar zoals gewoonlijk word ik gelijk weer aangevallen want ja ik ben een PVV stemmer.

Nou zeg, niet gelijk in de slachtofferrol kruipen. Ik wist niet eens dat je een PVV stemmer was en dacht ook dat je het stuk nogal uit de context haalde.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:35

Interessant Waves!

Op zich staan SP en PVV nog steeds wel ver uit elkaar hoor, ondanks die overeenkomsten;

Vijfentwintig jaar later zijn bedreigingen aan de orde van de dag voor Geert Wilders vanwege zijn anti-islamstandpunten. Waarmee direct het grootste verschilpunt tussen de SP en PVV zich aandient: SP-fractievoorzitter Agnes Kant verwerpt de wijze waarop de PVV ’bevolkingsgroepen wegzet’. „Een ander groot verschil is dat wij geworteld zijn in de democratie en de PVV meer een éénmanspartij is.”

Natuurlijk is er meer onderscheid. Ze worden het niet eens over het klimaatprobleem, niet over ontwikkelingssamenwerking, niet over de omvang van de overheid, niet over de hypotheekrenteaftrek. En uit de vele overeenkomsten blijkt tegelijkertijd dat ze elkaars concurrenten zijn. Beide vissen ze in de grote vijver van ontevreden burgers die het geloof in de politieke partijen van het klassieke midden zijn kwijtgeraakt.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:37

Dat was mijn bedoeling helemaal niet.
Ik vond het wel degelijk een interessant stuk
Laatst bijgewerkt door windhond op 24-02-10 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:40

Waar iemand op stemt zou een non-issue moeten zijn bij het besprekken van de partijen toch?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:41

Ik denk ook dat je niet twee partijen kunt vinden die het in het geheel met elkaar eens zijn.
Dat maakt het op zich natuurlijk ook weer spannend.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:46

Geheel met elkaar eens zal idd nooit lukken. Maar zoveel als de SP en PVV op elkaar lijken, zoveel verschillen ze ook. Spannend is het zeker! :j

Ben heel benieuwd wat het gaat worden. CDA, VVD en PVV lijkt uitgesloten vanwege het breekpunt AOW-leeftijd. Bovendien zijn er waarschijnlijk vier partijen nodig om aan een meerderheid te komen. :) Ow en: http://www.nu.nl/algemeen/1961754/sp-sl ... v-uit.html

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:49

Toekie schreef:
Interessant Waves!

Op zich staan SP en PVV nog steeds wel ver uit elkaar hoor, ondanks die overeenkomsten;

Vijfentwintig jaar later zijn bedreigingen aan de orde van de dag voor Geert Wilders vanwege zijn anti-islamstandpunten. Waarmee direct het grootste verschilpunt tussen de SP en PVV zich aandient: SP-fractievoorzitter Agnes Kant verwerpt de wijze waarop de PVV ’bevolkingsgroepen wegzet’. „Een ander groot verschil is dat wij geworteld zijn in de democratie en de PVV meer een éénmanspartij is.”

Natuurlijk is er meer onderscheid. Ze worden het niet eens over het klimaatprobleem, niet over ontwikkelingssamenwerking, niet over de omvang van de overheid, niet over de hypotheekrenteaftrek. En uit de vele overeenkomsten blijkt tegelijkertijd dat ze elkaars concurrenten zijn. Beide vissen ze in de grote vijver van ontevreden burgers die het geloof in de politieke partijen van het klassieke midden zijn kwijtgeraakt.

Ja, dat is ook weer waar.
De SP heeft wel een hele duidelijke mening over immigratie en integratie maar zij doen dat vanuit een heel pragmatische invalshoek. Wat werkt, wat werkt niet.

De PVV heeft een veel ideologischer uitgangspunt dat zich expliciet richt tegen de Islam en daarbij generaliseert. Hierbij maken zij zich imo schuldig aan het stellen van hun ideologie boven de werkbare praktijk en boven de wet en mensenrechten. Iets waarvan ze de Islam nou juist beschuldigen.

Neemt niet weg dat ze in de uitwerking best op één lijn liggen. Geen zwarte scholen, geen bijzonder (religieus) onderwijs etc etc. Klimaat en omvang van de overheid lijkt me niet onoverkomelijk.

Ik denk eerder dat de SP het niet aan zal durven omdat Wilders een hele eigenwijze man is die inhoudelijk niet erg sterk is en hij heeft heel aparte mensen achter zich. Is lastig samenwerken, kabinet valt dan binnen no time en dan heeft de SP die ene kans om te regeren verloren. En dan worden ze daarna weer jaren niet serieus genomen. Veel te veel risico.

Mijn bescheiden conclusie is dus :o :

Stem je PVV dan krijgen we CDA/VVD/PVV. Niets nieuws, same old story
Stem je SP dan krijgen we SP/GroenLinks(of D66)/PvdA. Nog nooit vertoond, eindelijk verandering!
;)

Of zijn er nog andere combi´s mogelijk?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:52

Trouwens: CDA/PVV/VVD lijkt uitgesloten he. :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:53

Sammie schreef:
SP had toch 3 jaar geleden na het CDA de meeste zetels? En SP is toch links? Of ben ik abuis?

pvda vind ik links.

Ja klopt maar ik bedoelde wat er in het kabinet gezeten heeft :) Da's de laatste jaren steeds vrij centrum-rechts geweest.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:53

Toekie schreef:
Trouwens: CDA/PVV/VVD lijkt uitgesloten he. :P

Hmmm toch betwijfel ik of de PVV zo principieel blijft wanneer ze de kans krijgen te regeren..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:54

SP/CU ... en nog een aanvulling? := Verbaasde mij al dat CU in de coalitie kwam :=

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:55

Heino: Dat zou echt bespottelijk zijn. Van tevoren roepen dat dat een breekpunt is (en dus je kiezers wat beloven) en daarna er toch in meegaan. :=

Als je gaat rekenen en daarbij uitgaat van de politieke barometer. Dan zijn er bar weinig combinaties mogelijk met een meerderheid. Dan heb je vier/vijf partijen nodig.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:56

Van mij moet politiek en geloof heel strikt gescheiden en daarom ben ik ook een beetje anti-CDA, SGP etc. Vind het af en toe nogal neigen naar anderen je geloof opdringen en dat vind ik een slechte zaak.

Toekie: ja het zou bespottelijk zijn maar het zou me niets verbazen omdat het toch wel erg aanlokkelijk is..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:57

Volgens mij zijn er afgelopen periode ook 'breekpunten' geweest die tóch aan de kant worden geschoven, vanwege concessies doen :=

Bij het CDA merk ik niks van het geloof, SGP/CU veel en veel meer. Maar die zijn ook een stuk conservatiever daar in.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:10

Zijn hier nou ook nog mensen die wel graag zien dat JP weer MP wordt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:11

Ik zou er geen moeite mee hebben. Maar misschien komt dat meer omdat ik op dit moment geen andere geschiktere kandidaat zou weten.

Toegegeven, JP heeft het charisma van een aardappel, maar hij is wel een veilige keuze := Nu nog een compleet kabinetsperiode zien vol te houden :))

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:13

Wat een belediging voor de aardappel. :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:13

Hoezo is Balkenende een veilige keuze? Hij heeft al een aantal kabinetten niet weten te leiden..
Ik zou alleen ook niet weten wie dan wel.. Vind Jan Marijnissen een fijne vent!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:14

Jan Marijnissen wordt gemist ja. ;(

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:15

Marijnissen kon ik ook altijd wel waarderen ja, een oprechte en eerlijke uitstraling.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:17

Heino schreef:
Hoezo is Balkenende een veilige keuze? Hij heeft al een aantal kabinetten niet weten te leiden..

PVDA oorzaak laatste val, Verdonk(?) de andere. Derde weet ik even niet zo uit mijn hoofd. Ligt niet echt aan hem. Hij heeft ook z'n goede momenten 'De VOC mentaliteit" :)) . Nochtans vind ik hem wel veilig. Daadkrachtig, nee. Maar laten we het zo zeggen... Als we een 16 jarige dochter zouden hebben zou je die zo zonder kopzorgen met hem mee laten gaan voor een avondje uit :D :D :D

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:18

Ik vind het wat makkelijk om te zeggen dat PvdA alleen de oorzaak is. Balkenende heeft wel een leidende functie en daar heeft hij imo onwijs in gefaald. Hij kan geen kabinet bij elkaar houden!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:20

Of Femke :+: De eerste vrouw als MP.
Wat dat betreft zijn we natuurlijk een volledig achterlijk land, eeuwen democratie en nog geen vrouw aan de macht geweest. En in zoveel andere landen wel.

Er zullen in de verkiezingsstrijd straks bekend worden wie de lijsttrekkers worden dus dan zullen we wel zien wie de mogelijke nieuwe MP wordt. Misschien zet de PvdA Cohen wel in.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:20

Waves schreef:
Of Femke :+: De eerste vrouw als MP.
Wat dat betreft zijn we natuurlijk een volledig achterlijk land, eeuwen democratie en nog geen vrouw aan de macht geweest. En in zoveel andere landen wel.

Oh dat lijkt me ook wel wat :) Ik vind haar een heel sympathieke maar ook zakelijke vrouw :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:22

Ja, ben ik het mee eens! Ik denk wel dat zij er klaar voor is. :j