Toekie schreef:Interessant Waves!
Op zich staan SP en PVV nog steeds wel ver uit elkaar hoor, ondanks die overeenkomsten;
Vijfentwintig jaar later zijn bedreigingen aan de orde van de dag voor Geert Wilders vanwege zijn anti-islamstandpunten. Waarmee direct het grootste verschilpunt tussen de SP en PVV zich aandient: SP-fractievoorzitter Agnes Kant verwerpt de wijze waarop de PVV ’bevolkingsgroepen wegzet’. „Een ander groot verschil is dat wij geworteld zijn in de democratie en de PVV meer een éénmanspartij is.”
Natuurlijk is er meer onderscheid. Ze worden het niet eens over het klimaatprobleem, niet over ontwikkelingssamenwerking, niet over de omvang van de overheid, niet over de hypotheekrenteaftrek. En uit de vele overeenkomsten blijkt tegelijkertijd dat ze elkaars concurrenten zijn. Beide vissen ze in de grote vijver van ontevreden burgers die het geloof in de politieke partijen van het klassieke midden zijn kwijtgeraakt.
Ja, dat is ook weer waar.
De SP heeft wel een hele duidelijke mening over immigratie en integratie maar zij doen dat vanuit een heel pragmatische invalshoek. Wat werkt, wat werkt niet.
De PVV heeft een veel ideologischer uitgangspunt dat zich expliciet richt tegen de Islam en daarbij generaliseert. Hierbij maken zij zich imo schuldig aan het stellen van hun ideologie boven de werkbare praktijk en boven de wet en mensenrechten. Iets waarvan ze de Islam nou juist beschuldigen.
Neemt niet weg dat ze in de uitwerking best op één lijn liggen. Geen zwarte scholen, geen bijzonder (religieus) onderwijs etc etc. Klimaat en omvang van de overheid lijkt me niet onoverkomelijk.
Ik denk eerder dat de SP het niet aan zal durven omdat Wilders een hele eigenwijze man is die inhoudelijk niet erg sterk is en hij heeft heel aparte mensen achter zich. Is lastig samenwerken, kabinet valt dan binnen no time en dan heeft de SP die ene kans om te regeren verloren. En dan worden ze daarna weer jaren niet serieus genomen. Veel te veel risico.
Mijn bescheiden conclusie is dus
:
Stem je PVV dan krijgen we CDA/VVD/PVV. Niets nieuws, same old story
Stem je SP dan krijgen we SP/GroenLinks(of D66)/PvdA. Nog nooit vertoond, eindelijk verandering!
Of zijn er nog andere combi´s mogelijk?