Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:29

izzy1985 schreef:
Goederen versturen schijnt heel duur te zijn, ze willen het daar kopen om de economie te stimuleren daar.

Nee, ik koop ook nooit een daklozen krant. Vind het vrij vervelend als iemand overdreven aardig aan het doen is naast de deur van de supermarkt...

En vaak gebeuren er heele andere dingen met dat geld.
In de supermarkt waar ik werkte kwamen savonds alle daklozen van het geld dat ze overdag hadden gekregen met hun krantje zichzelf klemzuipen iedere dag weer.

Zelf heb ik niks gedoneert ten eerste doe je dat al via belastinggeld en ten 2de kan ik het niet missen.
Als ik meer dan genoeg had zou ik het doen mocht ik als ik klaar ben met mijn studie goed worden en daarmee dus dik verdienen zou ik aan goede doelen schenken maar nu kan ik het gewoon weg niet missen.

Tamaartje

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:33

ik heb wel 41 miljoen gedoneerd samen met de rest van nederland dus dat vind ik wel genoeg!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:42

Toekie schreef:

Ze ontvangen het ... wil niet zeggen dat ze het nodig hebben :)

Ik vind het erg veel miljarden.. maar goed laten we hopen dat elke cent goed besteed gaat worden :j

Bovendien ik kan ook wel roepen dat ik dit of dat nodig denk te hebben, of dat ook daadwerkelijk nodig is is een tweede. Zelfde als roepen dat het geld nu goed besteed gaat worden. Of dat ook daadwerkelijk gebeurd is nog maar afwachten.

Ik hoop vurig voor de mensen in Haiti dat ze goed geholpen gaan worden en dat ze een zelfstandige en eerlijke samenleving kunnen opbouwen. Of dat ook daadwerkelijk zal gebeuren is ook écht afwachten.

Edit: nu lijkt het misschien net alsof ik het die mensen niet gun, zo bedoel ik het niet Ik vind Miljarden gewoon erg veel geld klinken. Zeker als je het qua gebied vergelijkt met Azie en daar ging veel en veel meer naar toe waarvan zelfs giro 555 zei dat het téveel werd.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 23-01-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:50

Citaat:
De wederopbouw van Haïti na de aardbeving van vorige week dinsdag zal zeker 10 miljard dollar kosten (7 miljard euro). Dat is gezegd op een internationale conferentie over de heropbouw van Haïti in Santo Domingo in de Dominicaanse Republiek. Op de conferentie bespraken onder meer de Verenigde Staten, Spanje en de Organisatie van Amerikaanse Staten de situatie in Haïti.

;) Het kan altijd mee of tegen vallen maar de miljarden die ik noemde, is een begroting/schatting van wat nodig zal zijn. Dat is geen geld wat al binnen is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:52

Dat is nog steeds een schatting, hoor... ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:53

en hoeveel betalen de boefjes die Haiti besturen hieraan mee????

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:54

Sammie: En dus geen geld wat al binnen is. Ik denk ook niet dat ze er tien miljard naast zitten. :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:08

Dat kan wel als het uiteindelijk 20 miljard zou kosten :P

Ach.. geld hoeft niet alleen vanuit Nederland te komen. Suriname had ook al ingezameld, landen uit Afrika (waar de Hiatiers vanaf stammen), Amerika en natuurlijk alle andere Westerse landen.

Die boefjes.. tja ben meer benieuwd wat de Dominicaanse Republiek gaat doen...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:43

Ghehe ja het zal idd eerder meer zijn dan minder. :=

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:34

Ik kan wat missen, iedereen doet zijn best en verder probeer ik er maar het beste van te hopen.
Jammer dat mensen zo cynisch zijn geworden. Veel onschuldigen verdienen het niet om onder de groep corrupte bestuurders te lijden.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:41

ik wel!
waarom? als jij het was in die puinhoop zou je ook hulp willen!
het geld wat over was van het tsunami, dat is bewaart en nu in haiti gestoken!

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:24

Ik heb geld gedoneerd!
En waarom..
Omdat die mensen daar niets meer hebben.
Ik vind het geen excuus dat de rest van de wereld niet helpt, en dat niet al het geld op de goede plekken terecht komt.. Dat is misschien wel allemaal zo.. maar al zouden ze (heel overdreven) maar 10 procent van het gestortte bedrag ontvangen, dan is dat in ieder geval nog IETS! die mensen daar hebben helemaal niets meer.
Mensen in Nederland moeten zich denk ik eens goed bedenken hoe het zou zijn als je geen huis, geen spullen, geen drinken, eten, en geen familie, kinderen, partner meer hebt.. Dat kunnen wij ons hier gewoon niet of moeilijk voorstellen.
We zijn gewoon (te) materialistisch hier in dit land, en ik zeg niet dat ik dat niet ben, maar we moeten in deze wereld leren dat we allemaal dezelfde zijn, en dat we slechts kunnen overleven door elkaar te helpen, en niet altijd maar 'ikke ikke ikke' .

[edit:] bovendien ben ik ervan overtuigt dat het gedoneerde geld bij goede organisaties terecht komt.. SHO, en het 'extra' geld wordt bewaard om over een aantal jaar weer projecten te starten in landen waar de afgelopen jaren rampen hebben plaatsgevonden. Het is niet zo dat nu even een aantal huisjes wordt gebouwd, en de mensen zijn weer happy.. nee.. is natuurlijk een jarenlang proces, wat enorm veel geld kost!! .

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:42

Ik heb ook geld gedoneerd, ik was 'n brood op school vergeten en de opbrengsten van de kantine donderdag gingen naar Haiti. Zelfs storten zou ik niet echt doen, met alles niet. Veel te bang dat de helft niet eens gebruikt gaat worden voor Haiti.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:05

Er zijn inderdaad héél veel argumenten om niet te doneren. En ik heb geen absolute zekerheid dat mijn geld daar goed zal worden besteed door de Samenwerkende Hulporganisaties.

Maar aan de andere kant: als je niets overmaakt, weet je zeker dat het daar überhaupt niet goed kan worden besteed...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:18

no way

het moet altijd uit de burgers komen. mij niet gezien. die hele poppenkast er omheen, ben er ziek van

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:30

Ghani schreef:
Ik heb geld gedoneerd!
En waarom..
Ik vind het geen excuus dat de rest van de wereld niet helpt, en dat niet al het geld op de goede plekken terecht komt.. Dat is misschien wel allemaal zo.. maar al zouden ze (heel overdreven) maar 10 procent van het gestortte bedrag ontvangen, dan is dat in ieder geval nog IETS! die mensen daar hebben helemaal niets meer.
Mensen in Nederland moeten zich denk ik eens goed bedenken hoe het zou zijn als je geen huis, geen spullen, geen drinken, eten, en geen familie, kinderen, partner meer hebt.. Dat kunnen wij ons hier gewoon niet of moeilijk voorstellen.
We zijn gewoon (te) materialistisch hier in dit land, en ik zeg niet dat ik dat niet ben, maar we moeten in deze wereld leren dat we allemaal dezelfde zijn, en dat we slechts kunnen overleven door elkaar te helpen, en niet altijd maar 'ikke ikke ikke' .

[edit:] bovendien ben ik ervan overtuigt dat het gedoneerde geld bij goede organisaties terecht komt.. SHO, en het 'extra' geld wordt bewaard om over een aantal jaar weer projecten te starten in landen waar de afgelopen jaren rampen hebben plaatsgevonden. Het is niet zo dat nu even een aantal huisjes wordt gebouwd, en de mensen zijn weer happy.. nee.. is natuurlijk een jarenlang proces, wat enorm veel geld kost!! .

Hier sluit ik me bij aan. Er wordt gestreeft dat niet meer als 7% van het gedoneerde geld naar de administratieve rompslomp gaat. Mensen die zeggen dat ze niet doneren om dat toch alles in eigen zak gestoken wordt zijn gewoon egoistisch.
Je zal het zelf maar meemaken.
Heb daarom net wat overgemaakt. Alle beetjes helpen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:07

Lynske78 schreef:
Ghani schreef:
Ik heb geld gedoneerd!
En waarom..

Hier sluit ik me bij aan. Er wordt gestreeft dat niet meer als 7% van het gedoneerde geld naar de administratieve rompslomp gaat. Mensen die zeggen dat ze niet doneren om dat toch alles in eigen zak gestoken wordt zijn gewoon egoistisch.
Je zal het zelf maar meemaken.
Heb daarom net wat overgemaakt. Alle beetjes helpen.

En bedankt, waarom mensen die er niet hetzelfde als jou over denken zo noemen? Ik ga mensen die wel doneren toch ook niet voor vanalles uitmaken?

Ik doneer aan projecten waarvan ik vind dat mijn geld verantwoord besteed wordt, en dat mag ieder voor zichzelf weten zonder voor egoist uitgemaakt te worden.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:46

Als je zegt ik doneer niet omdat het toch niet goed terecht komt is dat gewoon een slechte reden. Zeg dan gewoon dat je het geld gewoon liever in eigen zak houdt dan heb ik daar meer respect voor. Zeg het dan gewoon en zoek er geen excuus voor dat is wat ik bedoel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:05

Jij kan dat misschien een slechte reden vinden, maar dat is persoonlijk.. Dus als iemand dat voor zichzelf een goede reden vindt is (!) het een goede reden voor die persoon. Dat jij je daar vervolgens niet in kan vinden is dat jou probleem en niet die van de persoon wiens mening het is :)

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:11

Ik geef ook geen geld aan giro 555.
Mijn grootste vraag is waar gaat het geld naartoe.

Met de tsunami hebben mijn ouders wel geld gestort. Maar aan iemand wat ze kende die daar woonde. Ze hebben toen met een paar man bij elkaar gelegd en dat op zijn eigen rekening gestort. Zo weet je wel zeker dat het geld goed aan is gekomen. En dat je er iemand mee kunt helpen.

Als ik iemand kende daar zou ik het zelf ook doen. Maar nee. Ik ga geen geld storten op een rekening waarvan ik niet weet waar het terecht komt. In nederland zijn genoeg mensen die problemen hebben, dakloos zijn en ga zo maar door. Geeft iemand daar geld aan? Er word alleen misbruik van gemaakt. Zie het wel aan mijn bovenbuurman. Woont niet officieel samen met iemand die beide van de sociale dienst afhankelijk zijn. Hij zelf heeft een dikke audi. Werkt er zwart bij. En niemand die iets doet. Terwijl de sociale dienst van zowel mijn bovenbuurman als zijn vriendin zijn ingelicht.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:09

ik geef geen geld, omdat we zelf momenteel alles gewoon hard kunnen gebruiken. mogt er een collecte langskomen zou ik wel wat geven maar anders niet.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:42

Lynske78 schreef:
Als je zegt ik doneer niet omdat het toch niet goed terecht komt is dat gewoon een slechte reden. Zeg dan gewoon dat je het geld gewoon liever in eigen zak houdt dan heb ik daar meer respect voor. Zeg het dan gewoon en zoek er geen excuus voor dat is wat ik bedoel.

Hoe weet jij nou waar mijn geld heen gaat? :+

Weet je wat ik hier nou zo lachwekkend vind? Mensen zien op tv een spotje dat er geld gedoneerd moet worden want er is een ramp gebeurd, vervolgens gaan ze massaal geld storten zodat ze er zelf een goed gevoel aan overhouden want ze hebben mensen gesteund :(:) ....daarna zien ze dat mensen niet willen doneren om verschillende redenen (mijn reden: ik vertrouw deze hele massa donatie niet en ik steun structureel projecten, niet eenmalig, (want er zijn meer erge dingen op de wereld, niet alleen haiti) ik ben dus waarschijnlijk meer geld "kwijt" aan doneren dan jij nu 1 keer naar haiti gedoneerd hebt).
Waar haal jij dan het recht vandaan om te zeggen dat die mensen egoistisch zijn? Je kunt toch niet in andermans beurs kijken?
Respecteer gewoon andermans mening.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:09

Bij ons kwamen ze aan de deur langs en toen hebben zowel ik als mijn ouders een aardig bedrag gedoneerd. Ligt er natuurlijk helemaal aan of je het kunt missen en hoe je tegenover het hele gebeuren staat. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:19

gisteren was ik er toevallig met broer en vriend nog over aan het discussieren

wat wij ons nou afvragen he.......bij de tsunami was er ook veel geld nodig
nederland heeft ook daarin masaal gestort

en nu konden ze bij deze actie nog wel wat geld van tsunami pakken want ze hadden "over"? uh....die mensen in die landen zijn nog steeds niet helemaal opgebouwd! hoe kan het nou dat er geld over is? :?
Kijk en dat bewijst mij alweer dat het geld NIET komt waar het wezen moet
tevens ben ik ook van mening dat wij met onze belastingcenten (waar wij er veels te veel van betalen) al meer dan genoeg gedoneert hebben!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:34

Ik ben het helemaal met xxappiexx eens. Hoe weten mensen nu wie wat te besteden hebben? Bovendien is ons geld er al heen, wij betalen nu eenmaal het potje ontwikkelingssamenwerking. En wat ik al meerdere keren aangegeven heb, ieder bedrijf heeft geld gedoneerd maar alleen onze ministers niet. Dat vind ik pas egoïstisch!