Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

rainbow8

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:49

Op de boot en terug naar waar ze vandaan kwamen........ als ze hier willen wonen, dan ook aanpassen. Zo niet?? Wat doe je hier dan??? Sorry hoor, maar zo zie ik het wel.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:53

nee, we zijn in nederland ik vind gewoon GEEN burka hoofddoekjes of wat dan ook.
als wij na egypte gaan in een korte broek en blood lichaam word dit ook niet gewaardeerd, zo heir ook niet.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:46

rainbow8 schreef:
Op de boot en terug naar waar ze vandaan kwamen........ als ze hier willen wonen, dan ook aanpassen. Zo niet?? Wat doe je hier dan??? Sorry hoor, maar zo zie ik het wel.

de meeste niqaabdraagsters zijn van origine nederlands trouwens.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:46

roybrit schreef:
nee, we zijn in nederland ik vind gewoon GEEN burka hoofddoekjes of wat dan ook.
als wij na egypte gaan in een korte broek en blood lichaam word dit ook niet gewaardeerd, zo heir ook niet.

nou.. daar lopen ze er soms erger bij dan hier in nl hoor ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:38

rainbow8 schreef:

Ok, vertel mij eens wat je dan wel mag en moet in Nederland.
Wat is de "regel" ??

De bikini komt ook niet uit Nederland, maar iedereen draagt deze.
"Voeger" mochten de vrouwen (en mannen) ook alleen zwemmen met bedekkende kleding.
Je mag wel zo goed als naakt lopen (en als iemand daar problemen mee heeft, heeft degene "pech" want het in nl. Nederland, en iedereen mag erbij lopen hoe hij wilt).
Topless op het strand? Als je je daar aan ergert moet je maar thuis blijven......

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:42

De tijden zijn hier veranderd. En als je hier wilt wonen heb je je toch aan te passen. Als wij daar heen gaan hebben we ons ook aan te passen.......... Dus waarom dan niet andersom??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:01

Binckydenice schreef:
Anya schreef:
Ik kom net uit Egypte. En alhoewel daar de meeste vrouwen traditioneel gekleed gaan, heb ik alles bij elkaar iets van 5 vrouwen gezien in een niqaab. Het is ook daar geen gemeengoed. Dus laat die paar vrouwen dat ding nu gewoon rustig aantrekken. Het zullen er nooit heel veel meer worden. Waar maakt iedereen zich toch altijd druk om.

Over mijn aanstaande kinderen hun toekomst, daar maak ik mij druk om ;)

en hoe wordt die bepaald door dat kleine percentage vrouwen dat een niqaab draagt?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:47

rainbow8 schreef:
De tijden zijn hier veranderd. En als je hier wilt wonen heb je je toch aan te passen. Als wij daar heen gaan hebben we ons ook aan te passen.......... Dus waarom dan niet andersom??

Volledig mee eens!
Wat ik mij heb laten vertellen door een Moslim, draagt de vrouw een burka omdat zij haar lichaam wil "beschermen" tegen andere mannen. Andere mannen mogen haar lichaam niet zien, het lichaam is alleen bestemd voor haar echtgenoot. Een dergelijke gedachte vind ik totaal niet toepasselijk in onze Nederlandse cultuur, dat is ook een reden waarom ik vind dat een burka niet thuis hoort in Nederland.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:42

rainbow8 schreef:

Wie zegt dat je je zonodig aan moet passen? Oke, omdat iedereen je anders raar aankijkt? Maar misschien kunnen hun daar wel mee leven, ik vind dat je dat gewoon moet respecteren, Nederland was toch juist zo'n multicultureel land...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:51

Kom ik misschien even door de bocht, of misschie nis het al gezegd, maar had na 4 pagina's even geen zin om tot de 21ste pagina door te lezen.

Waarom is het altijd zo dat de Nederlanders zich aan moeten passen? Als wij op vakantie zijn, passen we ons aan aan die cultuur, als wij gaan emigreren, zorgen we voor voorzorgsmaatregelen: we leren alvast een stukje van de taal, orienteren ons van te voren op as werkzaamheden en dingen die te daar nog geregeld moeten worden en proberen ons zo goed als mogelijk tussen de bestaande cultuur in te meten. Misschien is dat ook een verschil in scholing hoor, dat kan? Ik heb namelijk nog nooit een Pool vloeiend Engels horen spreken...
Waarom doen de buitenlanders dat niet? Ik heb het nu niet perse over turken of marokanen, aangezien buitenlanders vaak met deze bevolking gemeten wordt, maar ook de Polen of gewoon de mensen die van buiten de EU afkomen... Die komen hier (vaak naar familie die ook gewoon hun moedertaal spreekt) zonder een woord Nederlands te spreken, houden zich vast aan hun eigen cultuur ipv zich aan te passen aan de Nederlandse cultuur...

Waar is het fout gegaan met Nederland?
In mijn ogen hoort elke buitenlander (dus de Griek die naar Nederland komt net zoveel als de Nederlander die naar Turkijke emigreert) zich aan de passen naar het land waar hij (tijdelijk) gaat verblijven..

Dus burka storend? Ja! Om bovenstaande reden en daarbij ook nog gewoon omdat ik het zelf belachelijk vind dat mensen hun gezicht niet tonen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:55

Yv_
Maar als ik mij erger als jij topless ligt, ga jij dan wat aantrekken??

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:57

Nee, ik vind van niet.
Een hoofddoek kan nog wel. Maar een burka gaat echt te ver hoor :roll:
Met een burka ben je niet te herkennen en wie weet wat eronder zit.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:58

Ik lig niet topless, mijn normen en waarden zijn wel zo ingesteld dat ik dat stukje gewoon prive kan houden ;)...

In Nederland is het topless liggen algemeen geaccepteerd, dus waarom niet? Naakt op het strand liggen is iets totaal anders, dat is ook geaccepteerd, maar op een andere manier. Als je dat wilt, ga je naar het naaktstrand.

Maar... Burka's met topless zonnen vergelijken zie ik een beetje net als appels met peren vergelijken?
Burka's zijn NIET geaccepteerd in Nederland, want je ziet geen enkele Nederlander in een burka. Dat is met topless zonnen anders.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:01

Ik ben trouwens wel even benieuwd....Ik had het volgens mij al wel eens gehoord, amar is er een regel in NL dat je ten alle tijden "herkenbaar" op straat rond moet lopen? Identificatieplicht, ja oke, maar moet je ten alle tijden te herkennen zijn?

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:05

Ik vind een burka niet kunnen , in onze cultuur in ons land, in europa over het algemeen. Het hoort niet bij ons geloof, en als je hier komt wonen moet je je aan ons geloof aanpassen.
Moest ik naar moslim land gaan wonen waar burka wordt gedragen, zou ik dat gerust willen aandoen, omdat het bij die cultuur hoor, en zulke moslim landen, moet je dan ook niet met bikini over straat gaan lopen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:08

Maar dat klopt dus al niet tamoreliefje, want (wat ik nog van die godsdienstlessen weet dan hoor) in Nederland heb je niet maar 1 geloofsovertuiging, maar meerdere.
En de Islam is ondertussen wel goed geintegreerd.

Ik heb inderdaad in Tunesie ook met een hoofddoek gelezen. Wij waren daar met school en we konden het goed vinden met de plaatselijke sportleraar. Hij nodigde ons bij hem thuis (waar gewoon de hele fam woonde, dus ook zijn vader, moeder en oma) uit om couscous te eten en wij zijn ook niet in onze westerse kleertjes daarheen gegaan... :n.
Dat bedoel ik dus, wij blijven ons telkens maar aanpassen, de buitenlanders die in Nederland komen doen dit niet en de regels (en daarbij ook de normen en waarden) worden steeds meer opgerekt!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:10

Adil18 schreef:
Ik ben trouwens wel even benieuwd....Ik had het volgens mij al wel eens gehoord, amar is er een regel in NL dat je ten alle tijden "herkenbaar" op straat rond moet lopen? Identificatieplicht, ja oke, maar moet je ten alle tijden te herkennen zijn?

Nee, naar mijn weten is er geen wetgeving over.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:17

Yv_
maar waarom is topless zonnen redelijk geaccepteerd (hier mag het trouwens niet)?
Omdat iemand daarmee begonnen is.
30 jaar geleden lag niemand topless.

Mss zo ook met de burka, iemand moet ermee beginnen.
Topless was echt niet geaccepteerd toen mijn moeder jong was.
Net zoals de burka nu.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:22

Dan denk ik dat we nu met een generatiekloof te maken hebben :). 30 jaar geleden zat ik nog ver weggestopt in de verrekijker ;). Al denk ik dat je daar zeker gelijk in hebt.

Toch vind ik een burka totaal iets anders dan topless zonnen. Bij topless zonnen laat je méér van jezelf zien, dus je bent niet onherkenbaar. Met een burka is dat wel het geval.
En nogmaals: Nederlanders zijn niet met de burka gekomen, dat zijn de buitenlanders die zich weer niet aanpassen en er vervolgens wel van de Nederlanders wordt verlangt om het te accepteren. Om het even om te draaien? Het topless zonnen is hier aardig geaccepteerd. In Egypte (ik noem maar een voorbeeld, geen idee of het waar is of niet) is het niet geaccepteerd, of nouja, vinden de mensen het een vreemd fenoneem, omdat het niet vaak voorkomt. Zou jij dan als Nederlander daar met blote borsten gaan liggen omdat ze anders verschillen van kleur met de rest van je huid?

Kijk, en daarom vind ik het appels met peren vergelijken: de ene gaat door geloofsovertuiging, de ander om normen en waarden... Maargoed, om het maar even om te draaien heb ik dit even als voorbeeld genomen.

Dikgedrukte is overigens niet tegen jou persoonlijk bedoeld, maar voor de bokkers die niet goed lezen :).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:41

geloofsovertuiging en ook "vrouwenonderdrukking".
Die laatste is tegen onze grondwet.

zoals eerder aangegeven:
Gaat er mij om dat het voor verschillende moslims wél met het verbergen van schoonheid te maken heeft, met het voorkomen van sexuele lusten én het maken van een goede indruk (juist van de indruk die vader van de fam wil geven) is.
Zo staat het ook in de Koran voor zover ik aan neem, aangezien ik hem niet kan lezen. (zie bronnen vorige blz)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:43

de burka is misschien storend maar dan moeten we ook wat gaan doen aan de mensen met een pet helemaal naar beneden en dan ook nog een sjaal of kraag hoog dan zie je net zo weinig en een beetje respect mooet toch wel kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:47

Petjes mogen al jaren niet meer in klassen en veel werkgevers willen het ook niet zien.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:57

russel schreef:
Petjes mogen al jaren niet meer in klassen en veel werkgevers willen het ook niet zien.

Dat verschilt per school. Er zijn ook veel scholen die het gewoon toestaan...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:00

Wanted2003 schreef:
Adil18 schreef:
Ik ben trouwens wel even benieuwd....Ik had het volgens mij al wel eens gehoord, maar is er een regel in NL dat je ten alle tijden "herkenbaar" op straat rond moet lopen? Identificatieplicht, ja oke, maar moet je ten alle tijden te herkennen zijn?

Nee, naar mijn weten is er geen wetgeving over.

Nou, dan zie ik het rpobleem niet...Het kan voor mensen als storend gezien worden, ik vind het ook niet prettig, maar het is niet tegen de regels en iedereen mag volgens gewoon zijn/haar geloof uitoefenen.

Zolang mensen een geloof uitoefenen zonder daarbij de Nederlandse wetgeving te breken, wat is daar dan mis mee? Dan passen zij zich toch aan? Aanpassen betekent niet de identiteit van een ander overnemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:00

Adil18 schreef:
russel schreef:

Dat verschilt per school. Er zijn ook veel scholen die het gewoon toestaan...!

Dat zijn asociale scholen.... :D :Y)