Ben je voor of tegen het homohuwelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen homohuwelijk?

voor
757 (95%)
tegen
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 793

Elinaa

Re: Ben je voor of tegen het homohuwelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:43

natuurlijk is het mogelijk, maar is het ook mogelijk dat deze persoon tegelijkertijd lekker in zijn vel zit en gelukkig kan zijn?

nou is geluk weer zo'n overdreven iets..maar jullie begrijpen me hopelijk wel :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:44

Hmm.. Die snap ik niet? :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:47

Hannah_Menno schreef:
LecyTinker schreef:
*edit* plus waarschijnlijk omdat christendom en veel andere religies geloven dat het een keuze is, niet iets dat al bepaald is voordat je geboren werd. Als het een keuze is dan kan je het veranderen vinden ze.

Bij ons zat iemand in de gemeente, die was homo. Hij had dus twee keuze's; of verder gaan met zijn vriend en dus tegen God ingaan, óf zich 'zafzetten' tegen zijn gevoelens en zijn leven geven aan God. Dat laatste heeft hij gedaan. Het is heel moeilijk maar het ís wel mogenlijk! :j

In principe kan je, als je dat echt graag wil, helemaal ergens voor gaan en dan dus je grote liefde laten gaan. Maar de hamvraag is: ben je dan wel oprecht gelukkig? Word je dan niet teveel geleefd door je omgeving?

Je kunt je gevoelens onderdrukken, maar hetero zal hij never nooit worden. Het is geen ziekte of een vreemde hersenspinsel. Die mensen vallen gewoon op hetzelfde geslacht.

Wist je trouwens dat 8% van de schapen ook homoseksueel is? In die zin is het heel natuurlijk!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:48

diegene zal altijd met het gevoel blijven zitten dat hij bepaalde dingen enorm mist zoals genegenheid met de persoon waar je echt verliefd op bent

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:52

Oh zo! :)
Tsja, ik geloof dat je gelukkig kan worden als je het van je afzet! :j Absoluut. Als diegene een oprechte keuze heeft gemaakt zal hij daar denk ik door God voor 'beloond' worden en er zelf een gelukkig gevoel aan over houden. (Dat zou ik iig wel hebben als ik op 't zelfde geslacht was gevallen en deze keuze had moeten maken)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:59

Ik vind er niks van. Het is voor mij eigenlijk normaal. Je kant trouwen met die gene van wie je houd. Als dat nou heel toevallig iemand is van het zelfde geslacht. Waarom zou je daar dan iets van vinden?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:15

Hannah_Menno schreef:
Tsja, ik geloof dat je gelukkig kan worden als je het van je afzet! :j Absoluut. Als diegene een oprechte keuze heeft gemaakt zal hij daar denk ik door God voor 'beloond' worden en er zelf een gelukkig gevoel aan over houden. (Dat zou ik iig wel hebben als ik op 't zelfde geslacht was gevallen en deze keuze had moeten maken)

jij bent het niet, dus kan je hier niet over oordelen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:01

Hannah_Menno schreef:

Hoe kan je dat nou in vredesnaam zeggen? Daar kan je toch helemaal niet over oordelen?

Stel nou dat het standaard zou zijn als alle vrouwen met een vrouw gingen en alle mannen met een man. Iedereen is homoseksueel. Op een paar uitzonderingen na, die zijn heteroseksueel. Tot die paar uitzonderingen behoor jij. Maar omdat je omgeving dat niet kan accepteren, moet je het helemaal van je afzetten óf met een vrouw gaan.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:22

en ook liegen dat je absoluut niet op mannen valt

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:40

Hannah_Menno schreef:
LecyTinker schreef:
*edit* plus waarschijnlijk omdat christendom en veel andere religies geloven dat het een keuze is, niet iets dat al bepaald is voordat je geboren werd. Als het een keuze is dan kan je het veranderen vinden ze.

Bij ons zat iemand in de gemeente, die was homo. Hij had dus twee keuze's; of verder gaan met zijn vriend en dus tegen God ingaan, óf zich 'zafzetten' tegen zijn gevoelens en zijn leven geven aan God. Dat laatste heeft hij gedaan. Het is heel moeilijk maar het ís wel mogenlijk! :j

Of gewoon ziekelijk dus.
Persoonlijk denk ik niet dat het hem zozeer om god ging, dan wel zijn aanzien binnen de gemeente.
Hoe dan ook, TE belachelijk voor woorden, dat bepaalde mensen het in hun hoofd durven halen iemand voor een dergelijke keuze te dwingen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:47

Laika schreef:
Hannah_Menno schreef:

Of gewoon ziekelijk dus.
Persoonlijk denk ik niet dat het hem zozeer om god ging, dan wel zijn aanzien binnen de gemeente.
Hoe dan ook, TE belachelijk voor woorden, dat bepaalde mensen het in hun hoofd durven halen iemand voor een dergelijke keuze te dwingen.

Met andere woorden, hij heeft zichzelf verloochent om te voldoen aan de eisen van een stel idioten emt een bekrompen mening, en daarmee zijn leven verandert in het nadelige. En dat nis, niks om trots op te zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:20

Anders maken we er hier even een topic van wie het hardst kan schelden op christenen? Hallo hee! Doe normaal!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:46

Inderdaad.. :roll:

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:52

Laika schreef:
Of gewoon ziekelijk dus.

Of die man zijn doel was wel degelijk 'het goede' doen.. Daar weleens over na gedacht? Als gelovige heb je nou eenmaal andere standpunten. En dat is voor niet-gelovige moeilijk te begrijpen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:50

Andere standpunten alleen zou nog te aanvaarden zijn, maar anderen die standpunten ook willen opleggen, gaat mij te ver. Het enige goede wat hieruit had kunnen komen is: blijf wie je bent, en de gelovigen zouden daar respect voor moeten hebben.
Maar goed, genoeg over het geloof, het gaat hier over homosexualiteit en huwelijk, niet over homosexualiteit en geloof.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:56

ik ben voor, dit omdat ik zoiets heb van tja et zijn ook mensen, dus waarom
zouden die niet mogen trouwen? Bedoel ook zij hebben gevoelens, en ja oke
ze vallen op zelfde geslacht,maar wat doet dat ertoe?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:01

voor het geval iemand denkt dat ik af geef op christendom, weet even dat ik dat niet doe.
Ik denk dat elke religie iets mooit heeft, maar ik denk ook dat de mensen die "echt" geloven hun leven indelen hiernaar.
Je kan niet zeggen ik ben bijv christen en dan vervolgens wel sex hebben voor het huwelijk.
Als je echt gelovig bent en vind dat iedereen volgens de bijbel moet leven dan moet je zelf het voorbeeld geven.
Je moet een heel sterk persoon zijn om echt volgens een geloof te leven en ik kan alleen maar respect hebben voor die mensen. Ongeacht hun geloof. Mensen die hun eigen gevoelens en verlangens opzij zetten voor wat zij denken dat God wil. Of ik er nou ik geloof of niet, dat maakt niets uit. Omdat ik een mening heb wil dat nog niet zeggen dat deze juist is of niet.

Het voorbeeld van die jongen die homo was en dat voor zijn geloof opzij heeft gezet. Iedereen die daarover valt. Die jongen heeft waarschijnlijk een heel sterk geloof en hoeft zichzelf niet te verlochenen. Ik neem aan dat hij niet zegt dat hij NIET homosexueel is. Hij zegt alleen dat hij niet achter zijn gevoelens aangaat. En waarom zou hij dan niet gelukkig kunnen zijn? Er zijn genoeg mensen die selibaat leven en toch gelukkig zijn. Ze zegt toch niet dat hij niet homosexueel mag zijn? Ze zegt alleen dat hij het niet mag uitvoeren. Dat is in het algemeen wat de meeste religies toch van je verwachten, geen sex voor het huwelijk. En aangezien het christendom tegen homohuwelijken is sluit het een het ander uit, maar dat wil niet zeggen dat hij moet ontkennen wie hij is. Het is maar net waar je je geluk zoekt. Misschien vind die jongen wel heel erg veel verdoening in zijn geloof en is dat wat hem geluk verschaft. Wie zijn wij om daarover te oordelen.
Dan denk ik, iedereen die gelijk weer op religie afgeeft, hebben jullie wel eens de bijbel gelezen? Hebben jullie wel eens met een open geest geluisterd naar een religieus iemand?

Homohuwelijken worden niet alleen door religies bekritiseerd. Er zijn genoeg mensen die nog redenen hebben die niet met religie temaken hebben om tegen een homohuwelijk te zijn.
Maar ook die redenen zijn persoonsgebonden en zouden dus niet wetsbindend mogen zijn.
Ik heb vaak genoeg gehoord dat mensen niet tegen homohuwelijken zijn, maar graag zuden willen hebben dat het een andere naaml zou hebben omdat het voor hun gevoel dan wat afkraak doet aan het heterohuwelijk. Mijn mening hierover is...
Zeik niet dat het homohuwelijk de glans van een heterohuwelijkafneemt, zorg eerst maar eens dat het heterohuwelijk serieus genomen wordt. Dat ze niet vandaag trouwen en morgen scheiden. Dat er niet 1 op de 2 huwelijken in echtscheiding eindigen. Want klaarblijkelijk degene die voor de kerk trouwen en voor god zweren elkaar te respecteren en trouw te zijn die leven dat ook niet na.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:03

@laika, het huwelijk IS geloof.
Je trouwt in het aanzien van god, sommige in een kerk.
Tegenover wie beloof je dan dat je je geloftes nakomt?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:08

Het huwelijk is een burgerlijk contract waarbij je voor de maatschappij bepaalde verplichtingen tegenover elkaar aangaat.
Vooral dat contractsaspect gaat vaak een beetje verloren in het gevoelsmatige 'ja' tegenover elkaar.
Het komt alleen in alle heftigheid weer naar voren op het moment dat het over alimentatie gaat bij een scheiding.

Wat mensen verder aan al dan niet religieuze gevoelens hebben bij het aangaan van een verbintenis, daar heeft het huwelijk zelf dan weer niet zoveel mee te maken...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:11

LecyTinker schreef:

Tegenover jezelf en je partner.

Het geloof en het huwelijk zijn in de huidige maatschappij zover uitelkaar gegroeid, dat deze niet onlosmakelijk verbonden zijn. Alleen voor gelovigen zal dit nog het geval zijn.

Ik vind het ook treurig dat iemand zijn gevoelens niet kan volgens vanwege zijn geloof. Maar ik weet niet of z'n persoon per definitie niet gelukkig kan zijn. Ik denk dat er vroeger heel veel homo's gewoon getrouwd zijn en kinderen hebben gekregen. Puur omdat dat zo hoorde. En ik denk dat in heel veel heterohuwelijken het vlammetje ook niet blijft branden, maar dat je op een andere manier van elkaar gaat houden. En dat homo's op deze manier ook van een vrouw kunnen houden.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:12

LecyTinker schreef:

Dat is ook jouw mening.
Ik heb god niet uitgenodigd op mijn huwelijksfeest.
En de beloftes die ik heb gedaan waren naar mijn echtgenoot, niemand anders.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:15

Prrrr schreef:
Het huwelijk is een burgerlijk contract waarbij je voor de maatschappij bepaalde verplichtingen tegenover elkaar aangaat.
Vooral dat contractsaspect gaat vaak een beetje verloren in het gevoelsmatige 'ja' tegenover elkaar.
Het komt alleen in alle heftigheid weer naar voren op het moment dat het over alimentatie gaat bij een scheiding.

Wat mensen verder aan al dan niet religieuze gevoelens hebben bij het aangaan van een verbintenis, daar heeft het huwelijk zelf dan weer niet zoveel mee te maken...

Je hebt het burgerlijk huwelijk en het kerkelijk huwelijk, maar dat is alleen in een aantal landen dat hier onderscheid in gemaakt wordt en buiten dat zijn de regels per land verschillend over wie wel en niet met elkaar mogen trouwen.
In het gemeentehuis is het burgerlijk en dat komt overeen met een samenlevingscontract.
Dus het probleem hier is denk ik, wat versta je onder een huwelijk?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:18

Het burgerlijk huwelijk. Als je alleen voor de kerk een gelofte aflegt, ben je officieel niet getrouwd naar Nederlands recht.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:19

Laika schreef:
LecyTinker schreef:

Dat is ook jouw mening.
Ik heb god niet uitgenodigd op mijn huwelijksfeest.
En de beloftes die ik heb gedaan waren naar mijn echtgenoot, niemand anders.

Daar ben ik het ook helemaal mee eens ( ik probeer de zaak gewoon van beide kanten te belichten omdat ik denk dat er genoeg bokkers zijn die mijn mening delen, dus ben even voor beide kanten aan het vechten)
Maar er zijn nog genoeg mensen die in de kerk trouwen en daarmee dus eigenlijk tegenover god hun geloftes afleggen.
De mensen die een burgerlijk huwelijk aangaan, zijn ook vaak niet de mensen die een probleem hebben met een homohuwelijk. Dus vandaar dat ik het even op die manier belicht.

@tayga, nee, het burgerlijk huwelijk zit aan het kerkelijk huwelijk vast.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:21

Citaat:
Ik denk dat elke religie iets mooit heeft, maar ik denk ook dat de mensen die "echt" geloven hun leven indelen hiernaar.
Je kan niet zeggen ik ben bijv christen en dan vervolgens wel sex hebben voor het huwelijk.
Als je echt gelovig bent en vind dat iedereen volgens de bijbel moet leven dan moet je zelf het voorbeeld geven.

En dan blijft de vraag: hoe interpreteer je de bijbel. Want dat voorbeeld dat jij geeft, dat wordt al door verschillende 'denominaties' anders gezien. Er zijn zat echte christenen die niet zoveel moeite hebben met seks voor het huwelijk. Dat zijn dan mensen die in de bijbel echt geen bewijs hebben kunnen vinden voor die stelling en dat kan ik me ook voorstellen. Om maar even bij het voorbeeld te blijven.

Overigens was jij niet direct een van degenen die ik bedoelde met 'christen bashen'.

Citaat:
@tayga, nee, het burgerlijk huwelijk zit aan het kerkelijk huwelijk vast.

In Nederland is dat niet waar. Wat ons eigen land betreft heeft Tayga gelijk.