Zwarte piet rascistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moon

Re: Zwarte piet rascistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:51

hee pssst Lips are sealed
zullen wij nu een petitie starten tegen de blanke vla?
Ik voel me daardoor namelijk ernstig gekwetst

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:52

Moon schreef:
hee pssst Lips are sealed
zullen wij nu een petitie starten tegen de blanke vla?
Ik voel me daardoor namelijk ernstig gekwetst

ROFL ROFL

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:52

waar gaat het met nederland heen zeg, pff..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:53

Anoeska schreef:
Ik vind het ook niet discriminerend, dat vooropgesteld. Maar het is wel ONZE traditie.

Probeer je nou eens voor te stellen dat je de hele traditie niet kent. En iemand probeert je een verhaal uit te leggen van een blank oude vent op een paard (die over daken rijdt), die een stel zwarte mannen achter zich aan heeft lopen om 'm te helpen, en de zware klussen uit te voeren (cadeautjes tillen, zakken dragen enz.).

Als je de traditie niet kent, en niet begrijpt hoe wij er tegenaan kijken, dan is het al snel als racistisch op te vatten. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt, vanuit welke context.

discriminerend misschien, niet racistisch...

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:55

de kleur van die mannen heeft een reden, namelijk dat ze door schoorstenen klimmen, heeft niks met huidskleur of racisme te maken!! en een blanke man gaat gewoon met die donkere mannetjes om alsof het zijn vrienden zijn dus dat is ook al niet racistisch..
snap het probleem niet hoor!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:56

Leg een kind dan maar eens uit hoe Piet rood, blauw of groen komt...

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:57

ja, nee dat valt toch niet uit te leggen.. alle zwarte pieten zijn ineens in de verf gevallen Tong uitsteken :S

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:58

Kaka schreef:
Nederlandse immigranten hebben in de 16e en 17e eeuw het Sinterklaasfeest meegenomen naar o.a. de VS, waar Sinterklaas langzaam getransformeerd is in de kerstman. De kerstman is vervolgens uitgewaaierd over de hele wereld, maar de basis ligt echt bij ons Sinterklaasverhaal.

En vervolgens is een bekend colamerk er mee aan de haal gegaan en hebben ze hem omgetoverd tot een wat dikkige man in een arrenslee omdat je met zo;n dikke buik natuurlijk niet meer op een paard kan klimmen Clown

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:59

Charaz schreef:

simpel: genetische manipulatie Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:01

Charaz schreef:

Ik vind de rechter Piet op de foto nogal op Shrek lijken. Clown

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:03

Wat een onzin.

Als je nou alleen met een orgineel zwart vel voor piet mag spelen dan is het wel racistisch maar blanke mensen met een sminkje is alleen maar een goede traditie.

Mag ik ook niet meer als koe met de canaval, mooooh Koe
En trouwens, je mag ook niet voor clown dan, zielig voor Bassie Clown , of is die nou eigenlijk ook gewoon zonder rode neus geboren?

Verwarrend....... Haha!

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:04

Ze kwamen toch ook een keer met het idee van ''regenboog'' pieten Huilen van het lachen kom op zeg ROFL Ik wil dat kaas een andere naam krijgt want ik word wel eens uitgescholden voor kaaskop Huilen

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:40

Mystica schreef:

als het discirminatie is op basis van huidskleur/ras dan heet dat racistisch Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:51

LauEef schreef:
Mystica schreef:

als het discirminatie is op basis van huidskleur/ras dan heet dat racistisch Knipoog

Als het zwarte mensen waren geweest, wie zegt dan dat ze zijn hulpjes waren OMDAT ze zwart zijn? Vork
Wat dat komt er ook nog bij kijken voordat het racisme is.

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:53

ze zijn niet zwart, ze zijn zwart omdat ze door de schoorsteen klimmen!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:55

Citaat:
Voor de meeste mensen is Zwarte Piet een vrolijke kindervriend die zwart is van het roet in de schoorstenen. Echter, de schoorsteen verklaart niet hoe Piet aan stereotypen zoals rode lippenstift, gouden oorringen en kroeshaar is gekomen.

Wikipedia

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:01

oeh jaa.. dat is wel een goed punt natuurlijk... dat krullend zwarte haar (nouja.. zwart wordie wel van de schoorsteen natuurlijk) maar die krullen.. dat hebben de (mag ik dat zo noemen?) negers ook.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:04

Anoeska schreef:
Ik vind het ook niet discriminerend, dat vooropgesteld. Maar het is wel ONZE traditie.

Probeer je nou eens voor te stellen dat je de hele traditie niet kent. En iemand probeert je een verhaal uit te leggen van een blank oude vent op een paard (die over daken rijdt), die een stel zwarte mannen achter zich aan heeft lopen om 'm te helpen, en de zware klussen uit te voeren (cadeautjes tillen, zakken dragen enz.).

Als je de traditie niet kent, en niet begrijpt hoe wij er tegenaan kijken, dan is het al snel als racistisch op te vatten. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt, vanuit welke context.

Dan verdiep je je er toch eerst in als zijnde degene die onze traditie niet kent alvorens je een of andere onzinnige actie op touw gaat zetten?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:09

Het gaat mij er niet om of die actie wel of niet goed is. Ik probeer het alleen ook eens vanuit het oogpunt van een ander te bekijken. Hoe de zaken eruit zien als je een andere context ziet. Daarom stelde ik het hele verhaal ook voor als een blanke oude man, met zwarte slaven die 'm helpen bij z'n taak.

Wij weten wel beter, omdat we ermee opgevoed zijn en het hele verhaal allemaal heel duidelijk en begrijpelijk vinden. Maar wat nou als dat niet zo is.

Dan nog ben ik van mening dat je niet meteen de tradities van een anders moet veroordelen. Zoals ik probeer het vanuit het oogpunt van een ander te bekijken, verwacht ik dan ook van die ander dat hij probeert te begrijpen dat er voor ons geen enkele discriminerende bijbetekenis is.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:10

Ach, zoals gewoonlijk is dit weer een actie van zeer linkse blanke nederlanders.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:37

Het is wel verzonnen door een duitser en een zweed. Die hebben later steun gekregen van een groep nederlanders.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:39

Ik heb het idee dat er meer blanken zijn die over racisme zeiken dan de donkere mensen waar het uiteindelijk om gaat.. Tenzij het de spuigaten uitloopt natuurlijk.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:41

O begint er weer een te zeiken! Dat is gewoon een hele oude traditie! Gewoon weer zo''n een of andere bokkenl*l die dat verzonnen heeft. Gewoon negeren zulke mensen dan zijn ze het snel genoeg zat.

En als sinterklaas ook nog eens verboden word dan wil ik dat de supermarkt stopt met blanke vla verkopen!

ooo hoe zielig kan je zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:52

Redrumfox schreef:
Ik heb het idee dat er meer blanken zijn die over racisme zeiken dan de donkere mensen waar het uiteindelijk om gaat.. Tenzij het de spuigaten uitloopt natuurlijk.

Nou das ook niet altijd waar. Ik vind dat er soms wel erg gauw met het bijltje racisme wordt gehakt door de bewuste groep, negroide types. Niet allemaal hoor, maar zeker wel een groot deel.
Ik heb wel eens gehad dat ik een donkere jongen klootzak noemde, omdat hij niets aan ons gezamelijke project had gedaan, waar ik me voor had uitgesloofd en we daarom een onvoldoende kregen. Wordt ik uitgemaakt voor racist? Maar een blenke jongen mag ik wel klootzak noemen. Moe wordt je er van.

We zijn hier in Nederland en het is een Nederlandse traditie, kan iemand er niet tegen, kijken ze maar de andere kant uit. Ik vertik het om tegen mijn zoontje te vertellen dat het regenboogpieten zijn. Waarom moeten we het oogpunt van buitenlanders (zweden, afrikanen enz) bekijken? Daar vieren ze het toch niet?

Bij ons in de familie hebben ze ook zwarte pietenhaar, maar verder zijn we blank.

Ik vind het allemaal maar kolder, hier in huis blijft zwarte piet zwart en een negerzoen blijft een negerzoen. Net zoals de blanke vla en de jodenkoeken er zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-08 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:53

MandyR schreef:
Het is wel verzonnen door een duitser en een zweed. Die hebben later steun gekregen van een groep nederlanders.

Hoe kom je daarbij? Sinterklaas is gewoon de herdenking van de sterfdag van de heilig sint nicolaas, bisschop van Myra dus. Die stierf op 6 december. Toen hij nog leefde hielp hij arme mensen met het geld van zijn zeer rijke ouders. Vandaar het geven van cadeau's. Nagelbijten / Gniffelen Daarnaast is zwarte piet geenszins een knechtje, maar een helper.