zullen wij nu een petitie starten tegen de blanke vla?
Ik voel me daardoor namelijk ernstig gekwetst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Moon schreef:hee pssst
zullen wij nu een petitie starten tegen de blanke vla?
Ik voel me daardoor namelijk ernstig gekwetst
Anoeska schreef:Ik vind het ook niet discriminerend, dat vooropgesteld. Maar het is wel ONZE traditie.
Probeer je nou eens voor te stellen dat je de hele traditie niet kent. En iemand probeert je een verhaal uit te leggen van een blank oude vent op een paard (die over daken rijdt), die een stel zwarte mannen achter zich aan heeft lopen om 'm te helpen, en de zware klussen uit te voeren (cadeautjes tillen, zakken dragen enz.).
Als je de traditie niet kent, en niet begrijpt hoe wij er tegenaan kijken, dan is het al snel als racistisch op te vatten. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt, vanuit welke context.
Kaka schreef:Nederlandse immigranten hebben in de 16e en 17e eeuw het Sinterklaasfeest meegenomen naar o.a. de VS, waar Sinterklaas langzaam getransformeerd is in de kerstman. De kerstman is vervolgens uitgewaaierd over de hele wereld, maar de basis ligt echt bij ons Sinterklaasverhaal.
Charaz schreef:Leg een kind dan maar eens uit hoe Piet rood, blauw of groen komt...
Charaz schreef:Leg een kind dan maar eens uit hoe Piet rood, blauw of groen komt...
Mystica schreef:discriminerend misschien, niet racistisch...
LauEef schreef:Mystica schreef:discriminerend misschien, niet racistisch...
als het discirminatie is op basis van huidskleur/ras dan heet dat racistisch
Citaat:Voor de meeste mensen is Zwarte Piet een vrolijke kindervriend die zwart is van het roet in de schoorstenen. Echter, de schoorsteen verklaart niet hoe Piet aan stereotypen zoals rode lippenstift, gouden oorringen en kroeshaar is gekomen.
Anoeska schreef:Ik vind het ook niet discriminerend, dat vooropgesteld. Maar het is wel ONZE traditie.
Probeer je nou eens voor te stellen dat je de hele traditie niet kent. En iemand probeert je een verhaal uit te leggen van een blank oude vent op een paard (die over daken rijdt), die een stel zwarte mannen achter zich aan heeft lopen om 'm te helpen, en de zware klussen uit te voeren (cadeautjes tillen, zakken dragen enz.).
Als je de traditie niet kent, en niet begrijpt hoe wij er tegenaan kijken, dan is het al snel als racistisch op te vatten. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt, vanuit welke context.
Redrumfox schreef:Ik heb het idee dat er meer blanken zijn die over racisme zeiken dan de donkere mensen waar het uiteindelijk om gaat.. Tenzij het de spuigaten uitloopt natuurlijk.
MandyR schreef:Het is wel verzonnen door een duitser en een zweed. Die hebben later steun gekregen van een groep nederlanders.