Discipline in de klas, Let's bring it back!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

Re: Discipline in de klas, Let's bring it back!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:31

@katiavl: ik ben ook echt niet dominant, dat is helemaal niet zo nodig om orde te houden. het gaat volgens mij om contact, van die veilige situatie komen leerlingen tot leren.
net als paarden misschien, tegen de meeste hoef je je echt niet dominant op te stellen, zolang jij je als de leider gedraagt vol vertrouwen, volgen ze bijna allemaal zelf.
@Miss_Malfoy: ik check eigenlijk ook niet zo streng op huiswerk als het gaat om overschrijven. Wel tijdens mijn les, maar als leerlingen echt niet willen leren en willen doen alsof, zelf weten hoor, je merkt het tijdens de toets dan wel. Je hoeft niet voor de leraar te leren, maar voor jezelf. Maar het staat buiten kijf dat een enthousiaste docent het plezier in het leren kan brengen dat motiveert natuurlijk enorm.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:31

De dicipline mag blijven zoals hij is,
het onderwijs niet, werken in groepjes vind ik al belachelijk,
een leraar die z'n werk niet goed doet mag niet onslagen worden zelfs als hij/zij geen les kan geven of hij/zij zelf niet weet hoe iets moet!(laatste vooral basisschool) hoeveel klachten er ook worden ingediend, het helpt niet, ze mogen pas ontslagen worden als ze iemand verkrachten oid. dat maakt toch al duidelijk dat het onderwijs gewoon strond is, of niet soms?

even voor de duidelijkheid, ik heb dit zelf 'meegemaakt'

een dominante leraar, onzin een enthousiaste werkt veel beter.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:35

Maar straalt vertrouwen niet een beetje uit naar een dominante houding. Rug recht, schouders naar achter en buikademhaling. Straal je wel een zekere overtuiging uit. En dat voelen kinderen ook wel. Want je ziet ook vaak dat een klas bij een leraar braaf is, en bij de andere niet. Waar er geen verschil is in strengheid.

Sinds wanneer kan een houding en enthousiasme niet samen gaan. Ben geen psychologe maar volgens mij zijn we niet zo zwart wit Haha!

Natuurlijk had de non van dertig jaar geleden dat niet nodig, want die stak gewoon een punaise in je hoofd. Of sloeg met een lat in je hand. Kinderen zullen stiller geweest zijn. Maar angst als discipline techniek is alleen "goed" op korte termijn.
Straks zitten we allemaal met kindjes die een "sterke" tweede persoonlijkheid creëren die de pijn wel aankan, en we weten allemaal waartoe dat kan lijden Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:15

dat vertrouwen moet ook van binnenuit komen, nepheid, een houding waar onzekerheid onder zit... daar prikken ze ook feilloos doorheen. En als het goed mis gaat met een klas is de volgende les echt wel eens met zwaar gemoed. Ik kies er in dat geval zelf voor om gewoon te zeggen hoe het voelt en samen met de klas een nieuw goed voornemen te maken. Tot dusver werkt dat ook fijn. Maar ik heb al twee jaar VMBO en dat past me wel: eerlijk, rechtstreeks en zowel leerling als leraar hebben elke dag recht op een nieuwe kans Haha!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:39

Citaat:

Waarom vind je dat Sanniej??
Ik werk ook in het onderwijs en werk juist zeer regelmatig in groepjes. Ben wel benieuwd waarom jij hier nadelen van inziet?

Urielle, geweldig he VMBO!! Haha! Dat eerlijke en rechtstreekse herken ik helemaal. Ik vind dat prachtig en zou niet voor een ander niveau willen staan dan dit.
Toch zijn er veel mensen die hier niet tegenkunnen en dat directe niet kunnen waarderen. Zonde want zij zien echt het mooie van deze kinderen niet Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:41

Misschien dat zelfstandig werken het later universiteit leven vergemakkelijkt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:44

Juist in groepjes leren ze zelfstandig werken. Uit het boek werken en opdrachtjes maken kan iedereen wel, maar geef ze een opdracht (als groepje/ team zijnde) en doe het maar is veel moeilijker voor ze, omdat ze moeten leren hoe voor te bereiden, hoe taken te verdelen, hoe samen te werken en dat is vor dit soort leerlingen veel belangrijker.
Ik had het over het VMBO, die leerlingen komen uiteindelijk zeer weinig terecht op een uni.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:50

Goof schreef:
Juist in groepjes leren ze zelfstandig werken. Uit het boek werken en opdrachtjes maken kan iedereen wel, maar geef ze een opdracht (als groepje/ team zijnde) en doe het maar is veel moeilijker voor ze, omdat ze moeten leren hoe voor te bereiden, hoe taken te verdelen, hoe samen te werken en dat is vor dit soort leerlingen veel belangrijker.
Ik had het over het VMBO, die leerlingen komen uiteindelijk zeer weinig terecht op een uni.

Interessant! Nu snap ik het veel beter Ja

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:55

Inderdaad, over die groepjes.
Ook vraagt men tegenwoordig bij het aannemen van werkkrachten niet meer hoofdzakelijk naar kennis. Wel naar samenwerking, flexibiliteit, aanpassingsvermogen in groep... Sociale vaardigheden vooral dus. Die ontwikkel je door veel samen te werken.
Het is niet de leerkracht die vraagt naar meer samenwerking, maar wel de maatschappij. En als leerkracht heb je de taak om kinderen voor te bereiden op het leven in die maatschappij, op de toekomst, op de arbeidsmarkt.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:03

Het groepswerk wordt op sommige scholen wel overdreven, maar dat zijn er echt weinig. Ik vind helemaal niet dat er op veel scholen veel groepswerk is. En indien goed begeleid, vind ik het heel nuttig. Maar, het ministerie bedenkt dit soort dingen, vervolgens moeten wij het uitvoeren en echt niet dat we daar een aanvullende cursus voor krijgen ofzo. We moeten meer doen dan waar we voor opgeleid zijn. daar lopen best veel mensen stuk op.
Tja, het werken op de uni @katiavl, van alle leerlingen in nederland zit 70% op het vmbo... Moetje nagaan hoe weinig er op de uni zitten van alle studenten.
En sanniej, ik ben het met je eens dat het heel raar is dat je als docent niet ontslagen mag worden. Ook als je niet functioneert. (gaat geen praktijkvoorbeelden noemen op bokt) het is een zeer veilige baan.
Maar om te zeggen dat het onderwijs dan meteen strond is.... (strond met een d?) Dat vind ik niet, want zolang urielle, goof, straks Tieneke en ik er werken zitten er echt wel goede stukjes in die hoop! Wij hebben er wel zin in en gaan met plezier naar school als ik het zo lees.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:09

Maar volgens mij zit er ook wel een verschil in algemene strengheid. Zou dat niet ook een beetje aan de basis liggen van de lakse discipline. Wat er op nederlandse scholen soms allemaal mag... Daar schrik ik wel van

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:18

Hoe bedoel je katiavl, geef eens een voorbeeld van wat er allemaal mag, dan is het iets duidelijker?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:26

Misschien heel erg offtopic trouwens, maar is het voor de docenten (in spe) onder ons niet erg leuk om eem HK-topic te openen??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:12

Tieneke schreef:
Ook vraagt men tegenwoordig bij het aannemen van werkkrachten niet meer hoofdzakelijk naar kennis. Wel naar samenwerking, flexibiliteit, aanpassingsvermogen in groep... Sociale vaardigheden vooral dus. Die ontwikkel je door veel samen te werken.
Het is niet de leerkracht die vraagt naar meer samenwerking, maar wel de maatschappij. En als leerkracht heb je de taak om kinderen voor te bereiden op het leven in die maatschappij, op de toekomst, op de arbeidsmarkt.

Helemaal mee eens. Ja
Daarom wil ik mijn dochter graag op een Jenaplan school hebben (maar ja, wachtlijst, dus ze gaat naar een 'gewone' school waarschijnlijk). Gelukkig zijn ze daar ook al veel aan het aanpassen en wordt er ook regelmatig in groepjes gewerkt. Met sociale vaardigheden bereik je meestal meer........

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:04

rakni schreef:
@Miss_Malfoy: ik check eigenlijk ook niet zo streng op huiswerk als het gaat om overschrijven. Wel tijdens mijn les, maar als leerlingen echt niet willen leren en willen doen alsof, zelf weten hoor, je merkt het tijdens de toets dan wel. Je hoeft niet voor de leraar te leren, maar voor jezelf. Maar het staat buiten kijf dat een enthousiaste docent het plezier in het leren kan brengen dat motiveert natuurlijk enorm.

Het punt is dat voor veel vakken ik genoeg heb aan de tekst even doorlezen, de avond voor het proefwerk. En als iedereen een onvoldoende haalt, wat gebeurd er dan? Juist, de moeilijkheidsgraad gaat omlaag.
Maarja, er gaat zoveel mis bij ons. Zat afgelopen jaar in een van de moeilijkste klassen, krijgen we een mentor die een brugklas al amper aankan. Idioot toch?

En over dat papiertje, daar ga ik ook echt wel voor, maar vooral voor vakken waarvan ik weet dat ik er geen donder aan zal hebben doe ik het liefst zo min mogelijk moeite. Die moeite besteed ik liever aan een lastig maar belangrijker vak. Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:29

miss_malfoy:
ik heb ook niks gedaan dit jaar, al had ik examens, ik heb niet geleerd, mijn boeken zijn niet thuis geweest en werkboeken zijn grotendeels leeg, gewoon verveling zelfs niet in de les mijn boeken gelezen ofzo.

wiskunde heb ik mijn examen gehaald met een 9.2 terwijl ik maar tot hoofdstuk 3 een beetje(!) gemaakt had (er zijn er 12) . voor de rest zat ik te slapen en lette ik alleen een beetje op met de uitleg.
dat vond die leraar prima (topvent Haha! ), ik haalde goede cijfers, het enige wat hij wilde is dat in wél op zou letten met de uitleg.
maar ik val een ander niet lastig verder, ik was gewoon stil.
en ik ben niet lui, ik zoek uitdaging.

je hoeft niet dominant te zijn als leraar, diegene die het goed doen die krijgen het respect!
en zeiken om huiswerk kan, maar het is inderdaad hun toekomst en niet die van de leraren.
dat gezever om huiswerk vind ik ook onnodig en het brengt alleen ergernis voor de leraar, laat het ze lekker zelf uitzoeken! zoals hier gezegt is Clown ;
als hun tot hun 70ste frieten willen bakken bij de mac is dat hun probleem.
(ik vind hem geniaal Haha! )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:37

Kijk dat bedoel, als je weet dat je 't kan, waarom zou je dan zoveel moeite doen? En zolang je dus niemand stoort...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:37

Maar dat was vroegah ook al zo. Ik ben HAVO gaan doen omdat ik dan niet hoefde te leren. HAVO kon ik op mijn sloffen af en ik zat liever bij de paarden Knipoog
En vroeger had ik ook vakken waar ik het nut niet van inzag. En toch ben ik tegenwoordig blij dat ik ze gehad heb, want sinds pakweg mijn 20e begin ik de wereld als totaalplaatje te zien en blijkt alles met elkaar samen te hangen. Ook heb ik door de verschillende vakken verschillende manieren van denken leren kennen en ook verschillende manieren van leren die me nu nog van pas komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:37

Goof schreef:
Misschien heel erg offtopic trouwens, maar is het voor de docenten (in spe) onder ons niet erg leuk om eem HK-topic te openen??

Dat is er ooit geweest maar is doodgebloed geloof ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:38

Tieneke schreef:

Mooi geformuleerd Tieneke, dat is precies waar het om draait Ja

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:11

Ben het helemaal met Tieneke eens. Wat niet inhoud dat je het ook kan overdrijven... sommige scholen gaan wel heel ver in hun groepswerk

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:25

Urielle schreef:
Goof schreef:

Dat is er ooit geweest maar is doodgebloed geloof ik.

Oh jammer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:10

Ik heb vroeger ook mijn school op mijn sloffen gehaald. Was ook zo'n typje, die de avond ervoor even alles doorlas en dan had ik een 6 of een 7 (en bij de leuke vakken een 8) en dan vond ik het prima, hoor. Ik ging liever stappen met vrienden, naar mijn vriendje of naar de paarden. Haha!
Heb gelukkig heel leuk werk gevonden na mijn jaartje Public Relations bij Schoevers destijds, want ik wilde niet verder studeren (mede omdat ik niet meer thuis woonde en mezelf moest zien te redden). Met mijn sociale vaardigheden ben ik veel verder gekomen eigenlijk, als ik eerlijk ben. Een basis is belangrijk, papiertjes dus ook, maar wat je daarna kunt leren als je gaat werken in een leuk bedrijf, daar kan geen school tegenop. Knipoog

Alsnog vind ik wel dat je je best moet doen op school en het niet moet verklooien. Haal wat je halen kunt, want je komt gewoon veel beter binnen in een bedrijf en hebt meer kansen als je van baan wilt veranderen. Lachen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:14

Goof schreef:
Citaat:

Waarom vind je dat Sanniej??
Ik werk ook in het onderwijs en werk juist zeer regelmatig in groepjes. Ben wel benieuwd waarom jij hier nadelen van inziet?

Ik vind het gewoon irritand, mensen overleggen niets, of doen niets, zijn eigenwijs(uh ik ook) en omdat ze het allemaal zo goed weten laat het hun dan maar doen, en verassing, je hebt een poedersuiker cijfer, terwijl je nog zo gezegt hebt dat het niet klopte.
Geloof me, slechte cijfers intresseert me niet, maar wel als het door een ander komt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:57

Wij proberen altijd voor een verschil in punten te zorgen, of het nu is door een taakverdeling en verschillende verantwoordelijkheden, of afgebakende delen, of een verschil in werkhouding en inzet. Als ik ergens niet van hou dan is het wel meeliften.