Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:het onderwijs niet, werken in groepjes vind ik al belachelijk,
Goof schreef:Juist in groepjes leren ze zelfstandig werken. Uit het boek werken en opdrachtjes maken kan iedereen wel, maar geef ze een opdracht (als groepje/ team zijnde) en doe het maar is veel moeilijker voor ze, omdat ze moeten leren hoe voor te bereiden, hoe taken te verdelen, hoe samen te werken en dat is vor dit soort leerlingen veel belangrijker.
Ik had het over het VMBO, die leerlingen komen uiteindelijk zeer weinig terecht op een uni.
Tieneke schreef:Inderdaad, over die groepjes.
Ook vraagt men tegenwoordig bij het aannemen van werkkrachten niet meer hoofdzakelijk naar kennis. Wel naar samenwerking, flexibiliteit, aanpassingsvermogen in groep... Sociale vaardigheden vooral dus. Die ontwikkel je door veel samen te werken.
Het is niet de leerkracht die vraagt naar meer samenwerking, maar wel de maatschappij. En als leerkracht heb je de taak om kinderen voor te bereiden op het leven in die maatschappij, op de toekomst, op de arbeidsmarkt.
rakni schreef:@Miss_Malfoy: ik check eigenlijk ook niet zo streng op huiswerk als het gaat om overschrijven. Wel tijdens mijn les, maar als leerlingen echt niet willen leren en willen doen alsof, zelf weten hoor, je merkt het tijdens de toets dan wel. Je hoeft niet voor de leraar te leren, maar voor jezelf. Maar het staat buiten kijf dat een enthousiaste docent het plezier in het leren kan brengen dat motiveert natuurlijk enorm.
Goof schreef:Misschien heel erg offtopic trouwens, maar is het voor de docenten (in spe) onder ons niet erg leuk om eem HK-topic te openen??
Tieneke schreef:Inderdaad, over die groepjes.
Ook vraagt men tegenwoordig bij het aannemen van werkkrachten niet meer hoofdzakelijk naar kennis. Wel naar samenwerking, flexibiliteit, aanpassingsvermogen in groep... Sociale vaardigheden vooral dus. Die ontwikkel je door veel samen te werken.
Het is niet de leerkracht die vraagt naar meer samenwerking, maar wel de maatschappij. En als leerkracht heb je de taak om kinderen voor te bereiden op het leven in die maatschappij, op de toekomst, op de arbeidsmarkt.
Urielle schreef:Goof schreef:Misschien heel erg offtopic trouwens, maar is het voor de docenten (in spe) onder ons niet erg leuk om eem HK-topic te openen??
Dat is er ooit geweest maar is doodgebloed geloof ik.
Goof schreef:Citaat:het onderwijs niet, werken in groepjes vind ik al belachelijk,
Waarom vind je dat Sanniej??
Ik werk ook in het onderwijs en werk juist zeer regelmatig in groepjes. Ben wel benieuwd waarom jij hier nadelen van inziet?