Kinderen buiten spelen? levensgevaarlijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Kinderen buiten spelen? levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:49

Nadya schreef:
20 jaar geleden was de kindertijd nog heel anders dan die van nu. Knipoog

20 jaar geleden was achter de computer zitten geen probleem? Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:51

20 jaar geleden was het nog niet zo gangbaar om zoveel achter de computer te zitten. Knipoog
Tenzij Betteke het nieuwste van het nieuwste voor de kids in huis had, maar dan nog is het niet te vergelijken met het spul van tegenwoordig. Verre van zelfs, hahaha...... Haha!

Ik was in 1988 17 a 18 jaar. Knipoog

PS: Mijn vriend deed vroeger Pac Man op de computer. Haha!
Ik deed het bij een vriendje, want wij hadden geen computer vroeger. Van die bakbeesten waren dat.... Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:14

Nadya schreef:
20 jaar geleden was het nog niet zo gangbaar om zoveel achter de computer te zitten. Knipoog
Tenzij Betteke het nieuwste van het nieuwste voor de kids in huis had, maar dan nog is het niet te vergelijken met het spul van tegenwoordig.

Dus? Toen was het niet zo erg om achter de computer te zitten in plaats van buitenspelen?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:47

Shadow0, wat is nu je punt?
Dat het geen enkel probleem is dat kinderen van nu met alle gemak 8 uur per dag achter de tv/pc hangen?

Toen ik een jaar of 8 was kregen wij voor het eerst een computer. Daarop speelden we keen en dat soort spelletjes. Maar nooit langer dan een kwartier per dag. Dat mocht niet. En vaak keken we niet eens naar het ding om. Ik speelde buiten met de buurkindjes of was aan het lezen. Maar ik bewoog tenminste..

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:07

Twintig jaar geleden was er al een heleboel te krijgen aan computerspelletjes. Ook het aanbod op tv was enorm dus veel verschil met nu is er niet.

Mijn kinderen kregen en krijgen inderdaad het nieuwste van het nieuwste op computergebied. Niet zo gek als je vader in dat wereldje zit. Mijn jongste dochter speelde vanaf haar 2e spelletjes op de computer, vonden andere mensen raar, ik niet.
Er mocht altijd tv gekeken worden en het rare was dat ze dat dus helemaal niet interessant vonden. Verder waren (en zijn) ze altijd normaal sociaal in de omgang, ze hebben geen agressieve afwijkingen overgehouden aan gewelddadige spelletjes op de computer.
Kinderen die ik te logeren kreeg en die thuis alleen maar Sesamstraat of weet ik veel wat mochten kijken, die zaten ademloos en onaanspreekbaar voor de tv.
O ja, en allebei de dochters hebben ondergewicht. En nee... geen anorexia omdat ze teveel achter de computer of voor de tv hebben gezeten, gewoon natuurlijke aanleg. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:06

Machie schreef:
Shadow0, wat is nu je punt?
Dat het geen enkel probleem is dat kinderen van nu met alle gemak 8 uur per dag achter de tv/pc hangen?

Tuurlijk niet. Mijn punt is, zoals in deze en bijna alle vergelijkbare discussies, vooral dat er niet een hele dikke zwarte streep tussen GOED en FOUT zit. En dat mensen niet zo snel stickers moeten plakken op andermans situatie.

Ik vind 8 uur per dag achter de pc niet een aanrader, maar computerspelletjes zijn niet zonder meer slecht. De computer bestaat echt al 20 jaar - en doen alsof ik daar niets over kan zeggen 'omdat dat er vroeger nog niet was' is dus een wat rammelend argument (zie bijvoorbeeld de reactie van Betteke). Er zijn al kinderen opgegroeid met computers, en die zijn niet onherroepelijk verkeerd terecht gekomen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:16

Ik werk als kinderwerker en als jongerenwerker.
Het is echt te triest voor woorden wat ik moet doen om de kinderen en jongeren naar buiten te krijgen.
We hebben nu zelfs een project 'buitenspelen in de regen'. Omdat er als er een drupje regen valt, geen kind buiten is.
Ouders spelen hier een grote rol in.

Minstens de helft van de tieners waarmee ik werk is te dik.
Ik moet ze er echt op wijzen dat we ook sportspullen (erg mooie ook nog) hebben en dat deze gebruikt mogen worden.

Mijn grootste speerpunt is beweging en buiten spelen dit jaar...

Ik vind het echt heel vreemd om te zien, omdat ik zelf vroeger heel erg anders ben opgegroeid.
Ik ging naar school en daarna speelde ik buiten. Tot de lantaarnpalen aangingen, dan moest ik naar binnen Haha!
Toen ik jonger was, natuurlijk onder toeziend oog van mijn ouders.

Natuurlijk zijn computerspelletjes niet slecht. Als het regent of je hebt net lekker buiten gespeeld is een half uurtje een spelletje doen best lekker.

Maar de ervaring die ik op dit moment opdoe in het kader van buitenspelen en bewegen, baart mij wel zorgen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:18

Ik neem aan dat jij met een bepaalde doelgroep werkt? Kinderen in achterstandsituaties e.d. of zie ik dat verkeerd?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:20

nee hoor, gewoon kinderen in het algemeen. Ik werk in een bepaalde wijk, maar deze wijk is zeer uiteenlopend in soorten mensen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:26

Okee, dat kan.
Helaas ken ik ze niet en ik woon in een zeer kinderrijke buurt. Leeftijden lopen uiteen van 0 tot 22 jaar.
Geen overgewicht, veel computers en tv's en ook buitenspelen. Geen ouders die als een gek aan het "opvoeden" zijn, maar de kinderen ook de ruimte geven om zelf te ontdekken en eens flink op hun bek te gaan.
Ruzies worden hier onderling uitgevochten, niet te letterlijk nemen, want geweld komt er niet bij kijken. Alleen als het uit de hand dreigt te lopen grijpen de ouders in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:36

Nou, Betteke, ben blij voor je dat het zo is afgelopen. Knipoog
En dat meen ik oprecht. Ik snap ook best wat je bedoelt, maar we hebben het hier over kinderen die bijna alleen maar achter de computer zitten of TV kijken. Knipoog
Die nauwelijks buiten komen, amper contact hebben met kinderen buiten, geen benul meer hebben van de natuur. Klinkt dat gezond? Vind ik niet.....

Mijn vriend komt ook uit een gezin waar de computer normaal was. Hij is inmiddels 35 jaar. Een van zijn broers zat ook altijd op de computer en achter de video. Die kwam de deur niet uit, werd een beetje een freak met alle sociale contactstoornissen ten gevolg. Is later (na zijn 25e) weer goed gekomen, maar die moest ergens doorheen, zeg..... Mijn vriend was ook dol op de computer, maar ging ook sporten, buiten spelen, muziek maken en stappen.

Onze buurjongetjes van de ene kant (10 en 14 jaar oud) spelen nooit met andere kinderen buiten. Het zijn de enige kinderen hier in de buurt die niet met 'de club' (groep van kids van 3 tot ca. 14 jaar oud) mee doen. Ze zitten altijd, echt altijd binnen en dan hoor ik in de tuin door het open raam woorden als ''maak 'm af'' (computerspelletje). Gezellig, hoor. Sigaar

Ik heb een soort tweede dochter van 12 jaar, die hier kind aan huis is, ook een buurmeisje trouwens. Die maalt ook niet om TV en internet. Die speelt buiten, doet diverse sporten en rijdt paard. Ze is gewoon meer een doener, een actieveling. En een stuk socialer dan die twee types hiernaast. Knipoog

Onze neefjes zitten dag en nacht voor de TV/computer. Zelfs als ze op visite bij ons zijn, zeuren ze daarom en ik vertik het. Ga maar lekker naar buiten, hier kan dat. Oh, wat ben ik dan streng volgens hun moeder. Jammer dan. Tong uitsteken
Dan kom je maar niet op bezoek. En ik heb ook nooit kroketten en patat bij het eten met allerlei sausjes, ook al zo streng. Hun oudste loopt inmiddels bij een dietist. Scheve mond
Tja, rara, hoe kan dat....... Oh, en voor ik het vergeet, het kind is gedragsgestoord. Zijn moeder noemt het hoogsensitief, maar dat ben ik zelf en geloof me, zo doet een hoogsensitief kind niet. Die houdt juist altijd rekening met de omgeving, nou, die trek herken ik bij dit jochie niet, hoor. Scheve mond

Ons andere buurjochie is ook 3 jaar en het beste vriendje van onze dochter. Ook een buitenkind. Die mag helemaal niet in de buurt van de computer komen, dat vind ik ook wat te ver gaan. Hij kijkt wel TV, maar niet overmatig. We zullen zien hoe hij op gaat groeien......

Overigens zit mijn vriend in de ICT in de TV/Radio wereld. Knipoog
Hij heeft geen problemen met TV en computer bij onze dochter, zolang het maar in balans is. En dat is dus ook wat ik vind. Contact met andere kinderen (ze is enig kind, dus wij hebben een inloophuis voor de buurtkinderen, omdat we dat belangrijk vinden voor haar en zij vindt het geweldig Knipoog ), lezen, spelen, knutselen, klimmen, rennen, tikkertje, puzzelen, tekenen, dansen, zingen, muziek, de dieren verzorgen en buiten spelen (om maar wat te noemen) vinden wij eigenlijk nog veel belangrijker. Gelukkig vindt ze dat ook leuker. Als de TV aanstaat, gaat ze na 5 minuutjes weer spelen. Computer, ach, leuk wat knopjes en dingen op het scherm, maar daarna gaat ze net zo lief met haar poppetjes en boerderijdieren spelen of voetballen buiten. Haha!

Wat ik veel leuker vind is dat ze wil dat ik de radio aan doe met al die leuke liedjes. Lekker samen op de tafel dansen op Madonna. Go jij! Go jij!
Wij zijn namelijk een muzikaal gezin, papa maakt muziek, mama komt uit de muziek en we houden van dansen en zingen. Haha!
Piano staat in de kamer, gitaar en synthesizer in ons studiootje. Haha!

Overgewicht hebben we geen van allen. Zij zit ook onder haar gewicht, maar ja, dat zal wel in haar genen zitten, want ze kan net zo bunkeren als haar ouders. Clown

En oja, heb vanavond nog gezien dat haar benen echt bont en blauw zijn. Jaaaaa, we meppen er wat op los hier. Dromen

Nee hoor, ik geloof niet dat ze wat te kort komt, dat we de TV niet de hele dag aan hebben staan, dat ze nog niet op de computer zit en dat we niet het nieuwste van het nieuwste computerspel hebben. Ach gut

Het is maar hoe je ermee omgaat en hoe het karakter van je kind is. Maar ik vind het een taak van de ouders om te zorgen dat een kind niet alleen maar met zijn kop in die computer/TV zit met tig zakken chips of een kant-en-klaar-maaltijd. Clown

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:38

Prima, maar ga anderen niet vertellen dat ze het fout doen. Ik heb geen geluk gehad zoals jij dat noemt, ik heb gewoon gezond verstand en twee normale kinderen.
Niet iedereen leeft in jouw droomwereld namelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:41

Betteke schreef:
Prima, maar ga anderen niet vertellen dat ze het fout doen. Ik heb geen geluk gehad zoals jij dat noemt, ik heb gewoon gezond verstand en twee normale kinderen.
Niet iedereen leeft in jouw droomwereld namelijk.

Droomwereld Verward ??? Hahaha...... Haha!
Tjongejonge, ik bedoelde het nog vriendelijk, maar blijkbaar voel je je aangevallen ofzo?

Joh, iedereen doet maar wat 'ie wil, maar klaag niet als je kind te dik wordt, sociaal gestoord wordt of niets anders meer kan verzinnen dan achter de computer zitten. Knipoog

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:48

Ik voel me niet aangevallen, maar jij brengt alles (ook over je paard) naar buiten alsof het de perfectie zelve is. Zo komt het op mij over tenminste. Jij weet hoe alles moet, zowel kinderen als paarden opvoeden.
Heel knap, vooral omdat je ook zo goed weet hoe het bij anderen misgaat en waardoor dat komt. Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:54

Weet je, Betteke, ik denk dat ik een zeer passioneel en idealistisch mens ben. Knipoog
Dat denk ik eigenlijk niet eens, ik ben dat gewoon nou eenmaal. Haha!
Perfectie? Ik geloof dat ik op bokt ook een aantal hele kwetsbare dingen over mezelf verteld heb, o.a. over mijn verleden. Maar goed, doet er nu niet toe. Denk wat je wil denken over mij. Als jij dat zo ervaart, het zij zo. Lachen
Ik ben wel een uitgesproken type ook op z'n tijd, yep. Geloof niet dat ik de enige op bokt ben trouwens. Haha!

Ik heb kinderpsychologie gestudeerd en ben me wel bewust van wat idealen, ja. Net als bij de paarden, ook daar heb ik zo mijn meningen over. Dus? Dat mag toch? Het is een vrij land, hoor..... En er gaat een hoop fout in de opvoeding (en ja, ik heb zeer zeker ook mijn zwaktes als moeder, als mens Ja ).

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:03

Idealen zijn prima, maar veroordeel andere mensen niet omdat ze dingen anders doen dan jij. Zoals bij paardrijden ook wordt gezegd, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:16

Ach meid, zeker hier op bokt wordt zoveel veroordeeld Ja . Door jou net zo goed, hoor. Knipoog
Misschien dat je het zelf niet door hebt, dat kan natuurijk.

Ik heb geen problemen met andere 'manieren' van opvoeden (iedereen doet het anders en ik leer juist een hoop van andere bevriende ouders), mits je wel denkt aan het belang van het kind. Je kind te dik laten worden, omdat je verkeerde eetgewoonten gebruikt, vind ik not done. Klinkt hard, maar zo denk ik er nou eenmaal over. Kinderen motorisch gestoord laten worden door ze niet buiten te laten spelen idem dito. Ja, ik snap dat als je in de stad woont het moeilijker is. Maar er zijn zat kids die prima naar buiten kunnen, maar niet GAAN. Kinderen sociaal laten verarmen, kan ik ook niet begrijpen. Snap je de nuance? En daar val ik over, als ik eerlijk ben. Noem het veroordelend, prima. Mij een biet verder. Knipoog
Ik zou gewoon graag willen dat kinderen een fijne, gezonde basis mee krijgen. Maar in veel gevallen komt dat er niet van met alle gevolgen van dien.

Jij zegt dat jouw kinderen wel veel buiten gespeeld hebben. Nou, waar heb je het dan over? Prima toch? En dat in combinatie met de computer/TV. Mij hoor je daar helemaal niet over. Dus ik snap je punt eigenlijk niet zo. Dat ik niets mag zeggen over excessen? Tja, dat maak ik zelf wel uit....... Haha!

En nu ga ik slapen, want mijn nachtrust is ook belangrijk. Dromen

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:27

Wij speelden altijd buiten. Nogsteeds

Altijd troep aanslepen om ee hut te maken, en was je zo ver had je geen zin meer Huilen van het lachen
Mijn kleine zusje kan soms uuuuuuuuuuuuren bezig zijn met in de modder wroeten met de hond. Of ze gaat met de shet op sleeptouw.
Oké, kan me amper een leven zonder pc voorstellen, startlijsten, vraagprogramma's ed. Iedereen wordt steeds meer opzichzelf, gezellig een dag met de club op wedstrijd is er al niet meer bij.
De tv mag me zeker met de programma's van nu gestolen worden, vroeger waren dan wel de sprookjes van Grimm in een grappige tekenfilm gezet, dát was leuk. Nu is het allemaal talentenshows en weet ik wat. Wat een lol. CSI, leuk, maar niet 3 verschillende soorten (csi miami, csi new york en nog zo iets op rtl ofzo) achter elkaar. 1 is genoeg.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:30

Wat doe jij zo laat nog achter je computer??? Haha! Haha!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 00:37

durf niet zo vroeg te slapen Bloos heel verhaal, kun je zo opzoeken bij mijn berichten, staat op de nieuwste pagina Nagelbijten / Gniffelen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:23

De maatschappij is wel veranderd, heel anders dan toen ik jong was (ben 37)
Buiten spelen was toen gewoon leuk, tekenfilmpjes computers enz die had je gewoon niet.

Of het beter was vroeger dat laat ik in het midden maar eerlijk gezegd vind ik het ook best een risico om kinderen alleen buiten te laten.

Waarschijnlijk was het vroeger net zo alleen nu word je er vaker op gewezen door tv en internet.

Wat ik wel zie is dat mijn kinderen ondanks internet, computerspelletjes en televisie en weet ik allemaal wat ,zij rustig verveeld op de bank hangen onder het mom van oooo verveel me zo.

Ik vind buitenspelen wel belangrijk ondanks dat ik het ook wel eng vindt, beter is het om ze beetje los te laten, je kunt ze niet overal bang voor maken en je moet ze de vrijheid (in het normale)
gunnen.
Je eigen angsten op de kinderen projecteren is niet gezond, net als altijd binnenzitten ook niet gezond is.
Dus die van mij klimmen in bomen, spelen tikkertje en doen verstoppertje, dan zijn ze meestal savonds uitgeput en vallen naar het douchen in slaap.

Als ze de hele dag binnenzijn geweest achter de computer of tekenfilmpjes hebben gekeken, zijn ze shaggie, vervelen zich en kunnen savonds moeilijker in slaap komen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:50

Kendra schreef:
Ik kom van een boerderij en wij waren ALTIJD buiten. Hutten bouwen, in het hooi spelen, met dieren aan het spelen, in het bos verstoppertje spelen, in het stroompje hier in de buurt zwemmen, uren stil liggen kijken naar een ree met jongen....veel samen met de kinderen uit de buurt, maar ook veel alleen.
Ik weet dat dit gebonden is aan je woomgeving - in de stad vind je zoiets natuurlijk niet. en ons ook is vanalles overkomen

Dit gebeurd bij ons nog elke avond. Samen op de trampoline, hutten bouwen, verstoppertje spelen, bij de buren kraaien vangen enz. enz. Het ergste wat ons ooit is overkomen? Dat de kat op de hut sprong waar plastic oplag en dat daardoor het dak instorte. Waardoor er een kat opeens bij ons op schoot lag, maar meer? nee nooit.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:09

Hier hadden we een leuk speeltuin maar omdat een aantal stomme idiote jongens het aantal keren in de fik staken toen was er een hoop weg gehaalt ook vanweg melding dat die of die vast zat of er een klein ongelukje is gebeurt.

Nu zie je niemand meer bij die speeltuin this ook niet meer wat je een speeltuin kan noemen.

Hier in straat wordt nog gespeelt maar dan heb je soms van die jongeren ertussen met de voetbal die dan expres tegen huisbewoners hekken tegenschietten.

Zowel de jonge genaratie als de oude generatie heb het hierbij te danken aan de onnozele gedrag.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:59

Hier hebben we 3 jaar moeten wachten op een beetje een normale speeltuin bij de flats...

Eindelijk is er deze zomer 1 gebouwt en binnen 2 weken hadden oudere kids de schommel al gemolt :@

Op dit moment hangt die weer maar ben benieuwd hoelang dit zal zijn...