boete voor ongeluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: boete voor ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:34

Het is idd een voorstel. De rechter kan oordelen dat bij nader inzien de situatie dusdanig ernstig was dat je een hogere boete krijgt.
De rechter kan ook oordelen dat je hier al genoeg onder hebt geleden.

Bereid je iig goed voor. Leg uit dat je je schuldig voelt, dat je geen auto meer hebt, dat je zelf gewond bent geraakt, dan hoe de situatie daar in elkaar zit, hoeveel ongelukken je in het verleden wel/niet hebt gehad, hoevaak je bekeuringen hebt gekregen, etc.. Neem eventueel foto's mee, die de situatie duidelijk maken, en leg het uit.
Dan is het afwachten in hoeverre de rechter met jouw verklaring mee gaat.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 14:35

dank je!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:33

als je maar wel in je achterhoofd houd,dat zolang jij niet betaald,er ook geen politie rapport word vrij gegeven,en de tegen partij dus ook geen geld voor hun schade ontvangen!
de verzekering heeft een politie rapport nodig als bewijs wie de schuldige in het ongeluk is!
ik weet net of die mensen daar op zitten te wachten,die zullen ook wel een nieuwe auto nodig hebben.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:58

ik heb in februari een ongeluk gehad met de auto.. ik heb hiervoor ook een boete gekregen van 125 euro. ik had me zogenaamd dusdanig op de weg gedragen dat ik een gevaar vormde voor anderen.
ik ben in de berm gekomen en te scherp teruggestuurd en ben toen in de slip geraakt. vervolgens een paar keer van links naar rechts de weg over en toen aan de linkerkant tegen een boom. godzijdank waren tegenliggers nog ver uit de buurt.
ik heb de boete niet betaald. ik heb een kleine stuurfout gemaakt. ben voor mijn leven getekend en heb de auto van mijn ouders aan diggelen gereden. ik vind dat ik als student zijnde al genoeg ben gestraft kwa kosten. de boom koste ookal 1267 euro belachelijk gewoon. en hij staat nog steeds.
ik hoor het wel wanneer ik voor moet komen maar nu 5 maanden later heb ik nog steeds niets vernomen.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:16

Is dit een T of M? Anders gelijk een wob sturen. Misschien hebben ze een fout gemaakt. Gebeurt erg vaak Scheve mond

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:25

HIer een ex politieagente..

Het klopt dat je een boete krijgt het is ook ronduit belachelijk.. Ik heb zelf ook een auto-ongeluk gehad en kreeg een boete van € 181,- Mijn auto lag ook goed in de prak en had € 2500 schade eigenlijk € 5000 maar mijn man zit in de auto branche..
Ik heb een boete gekregen voor het negeren van een bord..
Ik denk dat jij dat zelfde bord bent gepaseerd gezien jij ook een voorrangsweg op reedt..
een rode omgekeerde driehoek met daarin wit..
Bij mij was het helemaal zuur want omdat ik geen getuigen had was ik schuldig.. want ik had die vrouw dus niet over het hoofd gezien zij ree nog 150 m bij mij vandaan.. dus makkelijk de gelegeheid gehad om te remmen gezien de snelheid daar 50 km per uur was.. zij voerde ook haar knipperligt naar rechts de weg waar ik uit kwam.. dit was voormij een reden om te gaan rijden.. op het moment dat ik bijna aan de overkant was.. rijdt ze hem volop tussen mijn flanken zonder te remmen..
Ze was met haar kinderen bezig en had mij niet gezien en ree dus gewoon rechtdoor in plaats van rechtsaf.. haar woord tegen het mijne..
heb gewoon moeten betalen..
als dit bord bij jou ook stond maak je weinig kans als je in beroep gaat..

de boete is trouwens zo hoog omdat je een bord hebt genegeerd en hierdoor een ongeluk hebt veroorzaakt
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 21-07-08 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:27

knooopje schreef:
als je maar wel in je achterhoofd houd,dat zolang jij niet betaald,er ook geen politie rapport word vrij gegeven,en de tegen partij dus ook geen geld voor hun schade ontvangen!
de verzekering heeft een politie rapport nodig als bewijs wie de schuldige in het ongeluk is!
ik weet net of die mensen daar op zitten te wachten,die zullen ook wel een nieuwe auto nodig hebben.

het politie rapport staat los van de boete.. Het komt wel voort uit dir verbaal maar word na mijn weten gewoon doorgestuurd naar stichting proces verbaal
de verzekering kan dit gewoon opvragen bij de stichting proces verbaal gezien een registratieverbaal binnen 24 uur moet worden ingeleverd worden..

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:33

knooopje schreef:

Ik weet niet bij welke verzekeraar die tegenpartij verzekerd was maar zelfs je eigen tussenpersoon had je hier goed bij kunnen helpen. Namelijk het politierapport, oftewel proces verbaal, kan door iedere verzekeraar opgevraagd worden bij stichting proces verbaal. Het is overigens wel een bekend feit dat er enige tijd over heen kan gaan voor het PV geregistreerd is bij die stichting en dus opgevraagd kan worden.
De schade uitkering is niet afhankelijk van het betalen van een boete! Zodra duidelijk is wie aansprakelijk is voor geleden schade zal de verzekeraar van de veroorzaker de schade moeten vergoeden. Wel kan het zo zijn dat de materiële schade al afgewikkeld is maar de letselschade nog een openstaande zaak is omdat de gehele omvang van de letsels nog niet duidelijk is.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 22:48

Lindy1982 schreef:
HIer een ex politieagente..

Het klopt dat je een boete krijgt het is ook ronduit belachelijk.. Ik heb zelf ook een auto-ongeluk gehad en kreeg een boete van € 181,- Mijn auto lag ook goed in de prak en had € 2500 schade eigenlijk € 5000 maar mijn man zit in de auto branche..
Ik heb een boete gekregen voor het negeren van een bord..
Ik denk dat jij dat zelfde bord bent gepaseerd gezien jij ook een voorrangsweg op reedt..
een rode omgekeerde driehoek met daarin wit..
Bij mij was het helemaal zuur want omdat ik geen getuigen had was ik schuldig.. want ik had die vrouw dus niet over het hoofd gezien zij ree nog 150 m bij mij vandaan.. dus makkelijk de gelegeheid gehad om te remmen gezien de snelheid daar 50 km per uur was.. zij voerde ook haar knipperligt naar rechts de weg waar ik uit kwam.. dit was voormij een reden om te gaan rijden.. op het moment dat ik bijna aan de overkant was.. rijdt ze hem volop tussen mijn flanken zonder te remmen..
Ze was met haar kinderen bezig en had mij niet gezien en ree dus gewoon rechtdoor in plaats van rechtsaf.. haar woord tegen het mijne..
heb gewoon moeten betalen..
als dit bord bij jou ook stond maak je weinig kans als je in beroep gaat..

dit bord staat er inderdaad, ik weet ook dondersgoed dat het een (gevaarlijke) voorangsweg is, ik heb hem ook heel rustig benaderd, maar de auto simpelweg geheel over het hoofd gezien, hoe het kan snap ik nog niet, menselijke fout...

ben er overigens nog niet uit of ik hem laat voorkomen...ben ook bang dat het straks nog hoger gaat worden..

de boete is trouwens zo hoog omdat je een bord hebt genegeerd en hierdoor een ongeluk hebt veroorzaakt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:45

knooopje schreef:

Een politierapport is geen wettelijk doorslaggevend bewijs .
Een procesverbaal kan wel als zodanig functioneren. Lang niet altijd wordt echter een procesverbaal opgemaakt.
Dat een verzekeringsmaatschappij dus altijd een politierapport nodig zou hebben om aansprakelijkheid te kunnen erkennen is niet waar. Sterker, het is nauwelijks van enige waarde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:53

Over de juridische mogelijkheden heb ik verder niets toe te voegen - ik ben daar niet voldoende thuis in. Maar ik vind het niet vreemd dat je een boete kunt krijgen voor een overtreding, ook niet bij een ongeluk. Ik geloof zeker dat je het echt niet hebt gezien, en nee, niemand gaat expres een ongeluk veroorzaken. Maar er zijn wel genoeg mensen die heel bewust en expres regels overtreden die de kans op een ongeluk vergroten. De politie kan niet weten dat jij hier bent overgestoken omdat je het niet gezien had, ipv omdat je gewoon voorrang wilde nemen en er van uit ging dat de ander wel zou remmen. Dat is heel vervelend als je het niet opzettelijk hebt gedaan. Maar ik vind het wel begrijpelijk dat er een boete aan vast kan zitten. (Zo worden er bij ons ook nogal wat voorrangstekens en stoplichten genegeerd... En echt niet altijd alleen 'als het kan'. En dan vind ik het prima dat die mensen naast hun schade ook nog gewoon bestraft worden. Dat geldt nu niet voor jou, maar nogmaals: voor de politie is het eigenlijk niet mogelijk om het onderscheid te maken.)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:09

LDRD schreef:
knooopje schreef:

Een politierapport is geen wettelijk doorslaggevend bewijs .
Een procesverbaal kan wel als zodanig functioneren. Lang niet altijd wordt echter een procesverbaal opgemaakt.
Dat een verzekeringsmaatschappij dus altijd een politierapport nodig zou hebben om aansprakelijkheid te kunnen erkennen is niet waar. Sterker, het is nauwelijks van enige waarde.

Klopt inderdaad de politie legt alleen vast wat zij hebben gezien.. Ze kunnen niet ambseed er op zetten hoe het ongeluk gebeurd is.. dus het raport bepaald inderdaad niet wie er schuldig is er word ook geen schuldige genoemd..mits er geen zwaar gewonden zijn of doden.. dan word er wel een verdachten genoemd en gehoord..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:08

Lindy1982 schreef:
Klopt inderdaad de politie legt alleen vast wat zij hebben gezien.. Ze kunnen niet ambseed er op zetten hoe het ongeluk gebeurd is.. dus het raport bepaald inderdaad niet wie er schuldig is er word ook geen schuldige genoemd..mits er geen zwaar gewonden zijn of doden.. dan word er wel een verdachten genoemd en gehoord..

Dat is juist de clou, ze hebben niks gezien, dus kunnen ook geen waardevolle verklaring geven.
Daarom is een politierapport nagenoeg waardeloos. Het enige waar het wel eens handig voor is, is wanneer één van beide partijen zijn schade niet meldt bij zijn verzekeraar. Dan kan je met een politierapport in ieder geval de betrokkenheid vaststellen. Ook dan blijft het probleem dat de aansprakelijkheid daarmee nog niet vast komt te staan.
Pas als er een procesverbaal is opgemaakt waarin de letterlijke verklaringen zijn opgenomen van de betrokkenen en eventuele getuigen dan heb je er wat aan mbt de aansprakelijkheid.

Tot zover een kijkje in de keuken Haha! .

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:25

Offtopic: Nog even een aanvulling voor knooopje , 2 jaar is gemiddeld voor het regelen van een letselschade.

TS. Ik kan me voorstellen dat het als een trap na voelt, maar ik vind het wel logisch dat je hem hebt gekregen.
Of je deze wilt betalen of niet is natuurlijk iets wat je helemaal zelf moet beslissen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:02

Ik vind het niet logisch. Ik vind het vrij triest, eigenlijk. Dat ze de schade aan omliggende bomen, borden of paaltjes betaalt oke.
Als haar auto niet apk gekeurd was ofzo, oke.
Maar wat mij betreft mag de politie in dit soort zaken best wat coulant zijn.
Als ze daar aankomen en een staat een meisje helemaal in de kreukels, in tranen en geschrokken, of er staat een potig wijf dat meteen de tegenpartij die niet fout was uitscheldt.
Politie was toch mensenwerk enzo? Ik denk dat de TS bij deze haar 'lesje' wel geleerd heeft. Dat is toch de bedoeling van een boete?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:07

Nicolletje schreef:
Als ze daar aankomen en een staat een meisje helemaal in de kreukels, in tranen en geschrokken, of er staat een potig wijf dat meteen de tegenpartij die niet fout was uitscheldt.

Als dat zo is... wat zegt dat dan? Ik ken mensen die buitengewoon goed kunnen toneelspelen en dus rustig gaan huilen als ze dat zo uitkomt, en anderen die boos worden / gaan schelden, juist vanwege de schrik! Het zegt niets, maar dan ook niets, over of de fout opzettelijk of per ongeluk gemaakt was.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:29

haha, nou ik ben niet van het toneelspelen hoor, ik was zo in tranen en in shock dat de andere partij mij kwam troosten, ik was zo bang dat er met hun iets ergs aan de hand was...

Ik snap het ook wel dat ik een overtreding heb gemaakt en daar een boete aan hangt, maar je wordt al zo gestraft, en daarom wil ik het waarschijnlijk voor laten komen, om toe te kunnen lichten dat ik niet opzettelijk die weg over ben gegaan, geen handelingen heb verricht die mijn allertheid hebben kunnen schaden etc..hopelijk gaat de boete dan wat omlaag. Ik had mijn auto net uit de all risk gehaald (tuurlijk, dat is mijn eigen beslissing geweest) dus kreeg ook helemaal niets terug van de verzekering, was wel even zuur.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:37

barbara28 schreef:
haha, nou ik ben niet van het toneelspelen hoor, ik was zo in tranen en in shock dat de andere partij mij kwam troosten, ik was zo bang dat er met hun iets ergs aan de hand was...

Nee, dat snap ik wel, ik geloof dat zeker, zo zou dat bij mij ook gaan. Maar ik bedoel: er zijn anderen (helaas) die dat wel misbruiken. En de politie kan niet aan de buitenkant zien wat echt is en wat niet.

Maar voor laten komen is dan wel een optie, ik hoop dat de rechter ook inziet dat jij het niet expres hebt gedaan. Sterkte!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:38

Bedankt!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:59

barbara28 schreef:
Ik had mijn auto net uit de all risk gehaald

Murphy's Law Scheve mond Ik hoor dat zo vaak.

Shadow0 schreef:
En de politie kan niet aan de buitenkant zien wat echt is en wat niet.

Het lijkt me dat ze daar wel op getraind zijn of niet?
politietraining schreef:
Inhoud
- agressiebeheersing.
- slechtnieuwsgesprekken.
- fraudeherkenning.
- veilig werken.
- fysieke weerbaarheid.

Maargoed veel sterkte bij de rechtbank, dappere beslissing.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:01

Nicolletje schreef:
Ik vind het niet logisch. Ik vind het vrij triest, eigenlijk. Dat ze de schade aan omliggende bomen, borden of paaltjes betaalt oke.
Als haar auto niet apk gekeurd was ofzo, oke.
Maar wat mij betreft mag de politie in dit soort zaken best wat coulant zijn.
Politie was toch mensenwerk enzo?
Ik denk dat de TS bij deze haar 'lesje' wel geleerd heeft. Dat is toch de bedoeling van een boete?

Dat mag helemaal geen verschil maken! Politie is inderdaad mensenwerk, maar ze moeten zich bij iedereen aan dezelfde regels houden. Het zou anders wel een vreemd soort eigen rechtertje spelen worden.
Verder is een boete een soort strafmaatregel tegen: je niet aan de regels houden. Daar heeft "per ongeluk", of "niet expres" niets mee te maken. Met "niet expres"' ben je niet onslagen van je verantwoordelijkheid. Als mijn paard uit de wei ontsnapt en een ongeluk veroorzaakt ben ik aansprakelijk, ook al deed ik het niet expres. Ik geloof (weet niet zeker) dat je daar ook een boete voor kunt krijgen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:09

ik vind het heel normaal hoor dat je hier een boete voor krijgt.

anders gaat daarlijk iedereen in beroep tegen een bekeuring met het excuus: ja maar ik deed het niet expres hoor!!!
ik ben toch al genoeg gestraft omdat mijn auto in de kreukels ligt en ik er zo van geschrokken ben?

ik zou dus gewoon je verantwoordelijkheid nemen en de consecuenties van je daden onder ogen zien. ongeacht hoe erg jij er van geschrokken bent: het is en blijft je eigen schuld.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:15

sabine1985 schreef:

anders gaat daarlijk iedereen in beroep tegen een bekeuring met het excuus: ja maar ik deed het niet expres hoor!!!
ik ben toch al genoeg gestraft omdat mijn auto in de kreukels ligt en ik er zo van geschrokken ben?

ik zou dus gewoon je verantwoordelijkheid nemen en de consecuenties van je daden onder ogen zien. ongeacht hoe erg jij er van geschrokken bent: het is en blijft je eigen schuld.

Inderdaad; bij heel veel gebeurtenissen voelen mensen zich meteen onslagen van iedere verantwoordelijkheid door het zeggen van de toverwoorden:" Ik deed het niet expres". TS hier bedoel ik jou in ieder geval niet mee.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:50

sabine1985 schreef:

Ik denk dat ik genoeg mijn verantwoording heb genomen, is allemaal netjes met de tegenpartij afgehandeld en dat is het belangrijkste. Bovendien is het een transactievoorstel, geen bekeuring, ik heb dus de vrije keus om te betalen of niet en het dan bij een zitting toe te lichten en kijken waar we dan op uit komen. Ik vind dus niet als ik naar de rechtbank ga ik mijn verantwoordelijkheden ontloop.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:54

Ik heb niet alles doorgelezen, dus als het al is vermeld dan sorry mag je deze als niet gepost beschouwen.

Bij een aanrijding waarbij het gaat om voorrang is de politie in de meeste gevallen VERPLICHT om proces verbaal op te maken tegen de veroorzaker. Behalve dat de verzekering de aanrijding behandeld gaat de zaak ook naar het OM. Daar wordt gekeken wat er is gebeurt en wat de partijen hebben verklaard. Aan de hand hiervan wordt er een straf bepaald. In de meeste gevallen een boete (transactievoorstel) en soms een invordering of ongeldigheid van het rijbewijs.

Ik snap heel goed dat een aanrijding meestal niet expres gebeurt en dat jij dus net zo goed slachtoffer bent. Maar zwart wit gezien ( en helaas zo moet de politie er tegenaan kijken) ben jij gewoon fout en dus de verdachte in deze zaak.

Heel veel succes bij de verwerking en met de afloop!