Moeder opgehangen peuter (3) vast..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SannevdM

Re: Moeder opgehangen peuter (3) vast..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 15:48

Blue_Eyes schreef:
Laten we dat nou eerst maar eens afwachten... we kunnen hier de moeder wel vast veroordelen maar het lijkt me praktischer en eerlijker om te wachten tot we wat meer informatie hebben over wat er nou echt gebeurd is.

Ben ik het mee eens.

Als het echt zo zoals gespeculeerd wordt, mogen ze die moeder van mij voorgoed opsluiten.
Zo'n iemand mag zich niet eens 'moeder' noemen...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:12

Citaat:
Vader van Andrea voelt zich 'totaal overvallen'
DVHN | Gepubliceerd op 17 juli 2008, 17:45
Laatst bijgewerkt op 17 juli 2008, 18:15
staphorst -
De vader van Andrea Boessenkool is 'totaal overvallen' door de handelswijze van zijn vrouw die door Justitie ervan wordt verdacht het 3-jarige dochtertje om het leven te hebben gebracht. Zowel ds Tjitze de Jong als burgemeester Joop Alssema van Staphorst zeggen dat met nadruk. De vader had niet de geringste notie dat zijn vrouw tot zoiets in staat zou zijn.

Burgemeester en dominee onderhouden intensief contact met de vader, die elders werkte toen het drama zich in zijn huis voltrok. Burgemeester en dominee gaan elke dag op bezoek. "We hebben een open relatie", zegt de burgemeester. "Hij kan mij dagelijks bellen." En dat doet hij ook.

De burgemeester heeft zijn agenda deze dagen leeg gemaakt voor de aanpak van het drama. Professionele assistentie is ingeroepen. Als burgemeester regelt hij wat hij moet regelen, als burgervader is hij er voor de vader en de familie. "Die rol van burgervader is essentieel."

De vader is gisteren teruggekeerd naar zijn woning aan de Lindenlaan in Staphorst. Daar ligt nu ook het dochtertje opgebaard. Zaterdag is de begrafenis in besloten kring.

In de late dinsdagmiddag voltrok zich het drama dat vermoedelijk nog grotere omvang had gekregen als een neefje niet had aangebeld. De 11-jarige jongen woont dichtbij en speelde regelmatig met zijn neefje en nichtjes.

Hij kwam altijd door de keukendeur naar binnen, die nooit op slot zat. Die middag wel. Het neefje belde aan bij de voordeur. De moeder van Andrea, die aan een touw was opgehangen, kwam totaal overstuur aan de deur. Het neefje fietste razendsnel naar huis om hulp te halen. Daarmee voorkwam hij waarschijnlijk dat nog meer kinderen, die ook in huis waren, werden omgebracht.

De vrouw wordt verhoord door Justitie. Vandaag wordt ze voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Moet er niet aan denken wat er gebeurd zal zijn als dit jongentje niet had aangebeld. Dan was de ramp helemaal niet te overzien geweest

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:14

Opgebaard in een woning wist niet dat het nog gebeurde?

Maar ik snap het niet eigenlijk is de vrouw nog verdachte, maar door de man word er gepraat als dader?

Anouk01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:18

Ik woon in Emmen, Maar werk in Staphorst. Ik werk tegenover de straat waar dit allemaal is gebeurd.
Het schijnt dat het neefje achterom kwam om te spelen, Deur was op slot dus hij belde aan. Moeder deed open en had al 1 kindje opgehangen. En zei dingen als, Ga snel naar papa en mama ik heb heel wat ergs gedaan. Dus zodoende is 112 enz gebeld. De andere kinderen hadden ook al een touw om hun nek. (Klink heel cru, maar zo was het, zo is het verhaal wat in staphorst rond gaat. ) En heeft deze door geknipt waarschijnlijk toen de bel ging. Ze heeft 4 kinderen in totaal die ze eigenlijk allemaal wou vermoorden. Ik hoorde ook dat 1 van de kinderen heeft gezegd, Mama heeft mijn touwtje weer los geknipt. Zon kind heeft toch een trauma... Jeetje. Ik heb er verder geen woorden voor. Ik las in de krant dat de vrouw wel medicatie had oid. Ik ben nog nooit overspannen geweest en heb geen kinderen. Maar ik denk (DENK he ;')) dat als ik zo erg in de put zit... Dat ik de kracht en de energie en mijn geluk juist "uit" mijn kinderen zou halen. Dan zij je op de been houden maarja...
Staphorst is in elk geval zwaar geschokt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:31

Anouk01; als je zwaar overspannen bent, is ALLES je teveel, laat staan het hebben van 4 (jonge) kinderen. Knipoog

Ze had aan de bel moeten trekken, hulp moeten zoeken en haar man had misschien ook moeten zien aankomen dat het niet goed met zijn vrouw ging. Je hebt een gezin samen, wordt er dan niet meer met elkaar gepraat en worden dingen niet gedeeld met elkaar? Hoeveel gezinnen leven er niet langs elkaar heen tegenwoordig? Heel veel, als ik om me heen kijk...... Met alle gevolgen van dien........
Verdrietig

Anouk01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:54

Hm nouja, Ik zei ook DENK Knipoog Maar ik ken ook iemand die zwaar overspannen zijn geweest, en die ook een prosnotale depressie had. En juist haar kinderen hebben haar op de been gehouden haar gezien was alles voor haar. Maarja ik ben verder ook te jong om daar over te oordelen waarschijnlijk. Maar ze heeft wel medicijnen gehad dacht ik bij de dokter, Dus er was wel iemand die van de situatie afwist...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:20

De mensen die ik heb gekend met een postnatale depressie hadden juist hele andere gedachten over hun 'gezin'. Wat ze me pas later verteld hebben, hoor, toen ze weer genezen waren. Heel, heel heftig. Heb je het boek van Brooke Shields wel eens gelezen over haar postnatale depressie? Zij geeft haar eigen ervaringen goed weer....... Vreselijke aandoening, die je echt niemand gunt.......
Communicatie met je partner en naasten en zoeken van hulp is dan wel echt noodzakelijk. Ja

Vroeger werd dit probleem nauwelijks erkend, met alle gevolgen van dien. Nu is er gelukkig veel meer bekend over, want het heeft o.a. met je hormoonspiegel te maken. Je zult maar een huisarts treffen die het probleem niet erkend....... Verdrietig

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:57

Nadya schreef:
De mensen die ik heb gekend met een postnatale depressie hadden juist hele andere gedachten over hun 'gezin'. Wat ze me pas later verteld hebben, hoor, toen ze weer genezen waren. Heel, heel heftig. Heb je het boek van Brooke Shields wel eens gelezen over haar postnatale depressie? Zij geeft haar eigen ervaringen goed weer....... Vreselijke aandoening, die je echt niemand gunt.......
Communicatie met je partner en naasten en zoeken van hulp is dan wel echt noodzakelijk. Ja

Vroeger werd dit probleem nauwelijks erkend, met alle gevolgen van dien. Nu is er gelukkig veel meer bekend over, want het heeft o.a. met je hormoonspiegel te maken. Je zult maar een huisarts treffen die het probleem niet erkend....... Verdrietig

Inderdaad post natale depressie is best heftig, met gevolgen van dien. De gedachten die in ze speelt zijn inderdaad heftig, wat als ik nu men buggy eens tussen de auto's duw.
Anderzijds is het wel zo dat bijna elke mens in beperkte mate aan moord of moordneigingen denkt, het verschil tussen denken en doen is bij de gezonde mens toch groot

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:01

Zoals je zegt, Katia: bij de gezonde mens. ALS de moeder inderdaad het kind heeft opgehangen, als gevolg van een PPD, dan kun je haar nauwelijks meer gezond noemen, nietwaar? Het is de nachtmerrie van iedere moeder met PPD, dat ze op een gegeven moment de kinderen echt wat aan doen. ALS dit inderdaad zo is verlopen, is de begeleiding voor deze vrouw ook echt heel slecht geweest.
Ik heb dan ook net zo goed medelijden met de moeder als dit waar is... arm mens, straks komt ze bij haar positieven en realiseert ze zich wat ze gedaan heeft...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:05

Dat ben ik met je eens Blue_Eyes. Als het waar is dat ze tegen dat jongetje die aanbelde heeft gezegd 'haal gauw iemand, want er is iets vreselijks gebeurt', dan zegt dat wel iets over haar toestand. Afschuwelijk..........

Waar is de hulp gebleven voor deze vrouw? Heeft die vader niet ingezien hoe erg PND is???? Dat ga ik me dan afvragen....... Verdrietig

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:20

Nadya schreef:
Dat ben ik met je eens Blue_Eyes. Als het waar is dat ze tegen dat jongetje die aanbelde heeft gezegd 'haal gauw iemand, want er is iets vreselijks gebeurt', dan zegt dat wel iets over haar toestand. Afschuwelijk..........

Waar is de hulp gebleven voor deze vrouw? Heeft die vader niet ingezien hoe erg PND is???? Dat ga ik me dan afvragen....... Verdrietig

Misschien was ze niet gediagnostiseerd, een artikel van vier jaar geleden zegt dat de helft van de patiënten die aan pnd lijden niet gediagnostiseerd word. Omdat de hulpverleners de signalen nog altijd niet goed kunnen opvangen.
Geen idee hoe het nu zit, misschien is het ook plaats afhankelijk?
Soms is de dorpsdruk voor goede moeder te zijn nog altijd groot, dat je het niet aan het licht wil brengen. Ik speculeer nu maar

Of ze het gedaan heeft of niet, één ding is duidelijk. Hulp is zeker nodig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:22

katiavl, ik denk dezelfde richting op als jij (heb zo'n vermoeden dat PND niet zo geaccepteerd wordt in die regio Clown ). Maar goed, dat blijft speculeren, dus ik hou mijn mond maar verder.
Maar ik weet wel hoe ze in zwaar gereformeerde kringen omgaan met dit soort zaken en daar word ik niet vrolijk van.

jennifer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:24

vreselijk.. Maar de titel is ook wel beetje vreemd.. Moeder opgehangen peuter (3) vast... Eerder andersom..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:38

Ik dacht ook dat het andersom was...

Maar goed, wat een gekke moeder joh!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:40

Erg kort door de bocht, Linda... ALS de moeder het gedaan heeft, was dat onder invloed van een PPD. Gek? Nee, wel ziek. En te genezen. Later zal ze zich terdege bewust zijn van wat ze gedaan heeft, dat mens heeft dan hoe dan ook levenslang. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze dan alles kwijt is wat ze had, haar kind maar ook de andere kinderen, haar man, haar hele leven.
ALS dit is wat ze gedaan heeft keur ik het niet goed (duh...) maar heb ik wel heel veel medelijden met het arme mens!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:44

Dit lijkt me geen PPD maar een postpartum psychose te zijn dan... arme kindjes en als ze weer wat bij zinnen is... arme vrouw. Als ze uit haar PPD is, kan ze zo een levenslange depressie in vanwege de moord op haar dochter...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:55

Als hier in België zoiets gebeurt, wordt er bij de berichtgeving meestal bijgezet hoe erg het wel is en dat je nogthans bij "Kind en Gezin" terecht kan in zulke situaties en bla bla bla.

Nu had iemand die ik ken het op een bepaald ogenblik nogal zwaar met haar baby die heeeel vaak huilde. Ze stond echt op het randje van een depressie, en had in een opwelling min of meer haar baby op haar bed gegooid, omdat ze bang was dat ze het kindje iets zou aandoen.

Met al het verstand dat ze toen nog had, pakte ze meteen de telefoon en belde Kind & Gezin met de melding dat ze hulp nodig had en dat ze er onder door aan het gaan was.

Ze vertelden haar doodleuk dat iemand zou terugbellen om een afspraak te vast te leggen. (Duh..., mij klonkt dit nogal een noodgeval eigenlijk). Verder heeft ze ook NOOIT een telefoontje terug gekregen.

Godzijdank is dit goed afgelopen ZONDER hulp. MAar zo zie je maar.. 'ze hebben nooit hulp gezocht, .. er waren geen signalen dat er iets aan de hand was..'

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:56

Urielle schreef:
Dit lijkt me geen PPD maar een postpartum psychose te zijn dan... arme kindjes en als ze weer wat bij zinnen is... arme vrouw. Als ze uit haar PPD is, kan ze zo een levenslange depressie in vanwege de moord op haar dochter...

Dat is natuurlijk ook een optie, maar psychose heeft wel duidelijker niet weg te stoppen symptomen.
En de man beweerd het nooit verwacht te hebben, paranoia, grootheidswaanzin, psychoses hallucinaties.

Best interessant onderwerp Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:00

Mijn kind was een hele onrustig baby die heel veel huilde en amper sliep. Het consultatiebureau heeft mij destijds juist heel erg bijgestaan, omdat ik oververmoeid raakte van alles.......
Maar je moet het als moeder ook wel aangeven, hetzij bij je partner, hetzij bij instanties. Hoe kan zo'n vrouw het zo zwaar hebben, terwijl niemand ziet wat er met haar gebeurt????? Ik vraag me dat echt af.... Waar is zo'n vader dan in dit verhaal? Mijn vriend hield me heel erg in de gaten die begintijd, juist omdat ik enorm gevoelig ben voor teveel prikkels. Laat staan als ik doodmoe ben.......

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:35

Mijn hemel, wat een verhaal zeg, arm klein meisje echt verschrikkelijk geen woorden voor.
Ik denk ook als het jongetje niet binnen was gekomen de andere kinderen ook vermoord waren, echt geen woorden voor.
Toch vind ik dat in dit verhaal alleen maar slachtoffers zijn.
Niemand weet wat er door die vrouw haar hoofd heen ging, niemand, vreselijk echt vreselijk.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:44

Wat erg he, kun je je niet voorstellen dat een mens zoiets doet. Maar als je het niet meer ziet zitten, who knows.. Sommige mensen kunnen erg goed toneelspelen, dat hoeft een man echt niet te merken als er iets aan de hand is. Mannen pikken dat soort signalen sowieso allemaal niet zo goed op (gemiddeld genomen). Maar goed dat dat neefje langskwam!
Wat voor leven zullen die andere kinderen nu wel krijgen met zo'n traumatische ervaring, jakkes!

"Opgebaard in een woning wist niet dat het nog gebeurde?" Dat is van alle tijden hoor, daar kun je gewoon voor kiezen als een gezinslid te overlijden komt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:48

Nadya schreef:
Mijn kind was een hele onrustig baby die heel veel huilde en amper sliep. Het consultatiebureau heeft mij destijds juist heel erg bijgestaan, omdat ik oververmoeid raakte van alles.......
Maar je moet het als moeder ook wel aangeven, hetzij bij je partner, hetzij bij instanties. Hoe kan zo'n vrouw het zo zwaar hebben, terwijl niemand ziet wat er met haar gebeurt????? Ik vraag me dat echt af.... Waar is zo'n vader dan in dit verhaal? Mijn vriend hield me heel erg in de gaten die begintijd, juist omdat ik enorm gevoelig ben voor teveel prikkels. Laat staan als ik doodmoe ben.......

Ik wil niet oordelend overkomen oid, maar vergeet niet dat dit Staphorst is. Daar gaat alles net anders dan anders. Je leeft niet voor jezelf, maar voor een "hoger" doel. Waar niet over gesproken wordt bestaat ook niet. Deze mensen hebben normaliter alleen contact onder elkaar, maar trekken niet aan de bel bij instanties "van buiten". Alles wordt intern opgelost. Ook in dit verhaal zie je dat de pastoor (of wat was het?!) continue contact onderhoudt met het gezin.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:54

Liezel1 schreef:
Ik wil niet oordelend overkomen oid, maar vergeet niet dat dit Staphorst is. Daar gaat alles net anders dan anders. Je leeft niet voor jezelf, maar voor een "hoger" doel. Waar niet over gesproken wordt bestaat ook niet. Deze mensen hebben normaliter alleen contact onder elkaar, maar trekken niet aan de bel bij instanties "van buiten". Alles wordt intern opgelost. Ook in dit verhaal zie je dat de pastoor (of wat was het?!) continue contact onderhoudt met het gezin.

Ik geloof je graag dat het er zo aan toe gaat en daarom heb ik ook wat tegen dat ''wereldje'' daar. Heb er de ellende van gezien bij een goede vriendin van me in Sliedrecht (ook zo'n zwaar gereformeerde toestand daar) en als je kinderen hebt, leef je ook niet meer voor jezelf, hoor. Knipoog
Geloof me, ik heb er zelf eentje van 3 jaar. En ik zou me als vader maar eens achter de oren krabben, als je niet erkend dat je vrouw blijkbaar zo'n groot probleem heeft........
Ik vind het verschrikkelijk dat mensen zo leven. Zo zie je dat de kinderen er de dupe van worden. Een onschuldige 3-jarige die nog geen benul heeft van die zwaar gereformeerde toestanden daar. Verdrietig

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:57

Idd Liezel, ik denk dat die mentaliteit heel erg meespeelt. Zelfs als vader doorhad dat het niet goed ging, dan is de weg naar de instanties nog enorm groot. En bovendien is die stap voor heel veel ouders enorm lastig. Wie geeft er nou toe dat hij/zij een 'slechte' ouder is. Ik zit vanuit mijn werk heel veel in dit circuit, en je merkt steeds dat het heel moeilijk is om mensen te bereiken, zeker de mensen die de hulp eigenlijk het hardste nodig hebben. En dat is niet alleen zo bij gelovige mensen, die hebben vaak nog een vangnet vanuit de kerk achter zich, maar ook bij mensen die niet zo'n enorm sociaal vangnet hebben.
Ik vind het echt heel knap als mensen de telefoon wel oppakken en aangeven dat ze een probleem hebben. Ik ben gezegend met en wolk van een dochter, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen echt niet weten hoe ze het einde van de dag (of nacht ) gaan halen met een constant huilende baby bijvoorbeeld.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:08

Jeetje wat een verschrikkelijkeid, wat een verwaarloosde PND wel niet kan veroorzaken..
Heel veel sterkte voor dit gezin en omgeving.