Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:53

Ik ben er niet voor en niet tegen...

Zo'n dutroux of ander door en door ziek persoon komen er m.i. wel erg makkelijk vanaf als ze de doodstraf krijgen ...

Ik ben dan meer voor de ouderwetse marteltechnieken.. maar dat is dan weer een beetje achterhaald Haha!

Wat mij betrefd mogen ze de mensen die zulke delicten gepleegt hebben.. martelen op de manier zoals zij het ook bij hun slachtoffers gedaan hebben...

Maar goed..
de doodstraf.. stel je voor dat diegene onschuldig is... stel je voor.. dat wil je toch niet op je geweten hebben

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:54

ROFL Crossmonster.. dat zou nog beter zijn ja .. Maar denk niet dat dat er ooit doorkomt hier in Nederland Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:56

Ik ben wel voor de doodstraf. En ook voor (chemische) castratie bij zedendelinquenten. Die lui gaan zo vaak weer de fout in, ik snap niet dat ze in Nederland weg komen met hooguit een paar jaar zitten in een luxe gevangenis

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:01

RP, ik ben ook zeer zeker voor castratie (nee niet chemisch, maar blijvend Knipoog ) bij zedendelinquenten !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:02

Van mij mag het ook blijvend Knipoog Maar dat is weer een stapje verder dan chemisch, het lijkt mij al heel wat als dat eens ingevoerd gaat worden.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:55

crossmonster schreef:
RP, ik ben ook zeer zeker voor castratie (nee niet chemisch, maar blijvend Knipoog ) bij zedendelinquenten !!

Mee eens ! Duivel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:22

crossmonster schreef:
Ik ben er niet voor en niet tegen...

Zo'n dutroux of ander door en door ziek persoon komen er m.i. wel erg makkelijk vanaf als ze de doodstraf krijgen ...

Aan de andere kant hoeven de overlevenden en de nabestaanden niet bang te zijn dat hij zoiets weer iets kan doen.

crossmonster schreef:
Ik ben dan meer voor de ouderwetse marteltechnieken.. maar dat is dan weer een beetje achterhaald Haha!

Wat mij betrefd mogen ze de mensen die zulke delicten gepleegt hebben.. martelen op de manier zoals zij het ook bij hun slachtoffers gedaan hebben...

Helaas helpt dat niks. En mochten ze alsnog weer vrij komen hebben ze er ideeën bij. De mensen die dat kunnen uitvoeren wil je trouwens ook niet los in de maatschappij hebben lopen.

crossmonster schreef:
Maar goed..
de doodstraf.. stel je voor dat diegene onschuldig is... stel je voor.. dat wil je toch niet op je geweten hebben

Daar zijn er helaas al aardig wat van.

Chemische castratie helpt niet zo (quote wikipedia):
Citaat:
Sommige mensen zien chemische castratie als hét wondermiddel dat opgelegd zou moeten worden aan alle zedendelinquenten. In de praktijk blijkt echter dat de medicatie de hormoonhuishouding wel goed beïnvloedt, maar dat de effecten op de bijhorende gedachten en gedragspatronen niet altijd even groot zijn.

M.a.w. als die vent hem zelf niet meer omhoog krijgt gebruikt hij wel iets anders.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:25

Ik ben tegen de doodstraf.
Ik vind niet dat wie dan ook voor god mag spelen, wat die ander ook gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:14

O hier zijn al zo ontzettend veel discussies over geweest, en die gaan elke keer wéér dezelfde kant op.
Ja ik ben vóór, alleen al shet 100% bewezen zoals dat trieste geval van een Dutroux en die smerige Oostenrijker die zijn kinderen en vrouw jaren lang verstopte en aanrandde in een kelder onder huis.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:16

Hartstikke voor. Ik vind dat iemand die een persoon zonder reden dood, en wanneer daar echt bewijs voor is zelf ook dood mag.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:17

Voer maar weer in voor moordenaars.
Waarom zij wel iemand vermoorden, en zelf wel blijven leven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:21

Tegen.

Omdat iemand die in een vlag van verstandsverbijstering iemand een duw geeft en diegene zo ongelukkig valt dat hij zijn nek breekt, niet zelf daarom ook maar dood moet.

Omdat iemand, die jarenlang psychologisch ontzettend onder druk is gezet, is getreiterd en de ware hel op aarde moet doormaken, en misschien nu het heft in eigen handen neemt door de treiteraar te vermoorden, niet automatisch zelf dood moet.

Omdat er meerdere factoren kunnen zijn die iemand tot een dergelijke daad kunnen zetten,

Omdat je niet kwaad met kwaad moet vergelden.

Omdat er in het verleden fouten zijn gemaakt, en nog steeds worden gemaakt, en mensen onschuldig vast komen te zitten of worden veroordeeld.

Omdat het rechtssysteem krom in elkaar zit, en het recht niet altijd zegeviert.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:27

Moeilijke vraag, ben ik tegen de doodstraf? Ja en nee...
Levenslang zou overal effectief levenslang moeten zijn. En naar mijn mening ook in een bescheiden cel zonder al te veel modern comfort.
Je hoort zovaak dat moordenaars na een paar jaar weer terug vrij komen, en dat vind ik niet kunnen. Ze hebben niets tekort, tv op hun cel...

De doodstraf lijkt me voor de gevangene zelf geen straf, die weet er immers toch niets van op die moment zelf (enkel tevoren)
Laat ze dan maar 'wegteren' levenslang in een cel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:32

Het nadeel van de doodstraf is dat deze definitief is als deze is uitgevoerd. Je kunt de straf niet meer ongedaan maken. Maar in sommige gevallen waar de schuldige overduidelijk is en bewezen waarom niet?
De straffen zijn te mild in mijn ogen. Vroeger was het gewoon als je een diefstal had gepleegd werd er een vinger afgehakt, pleegde je weer een diefstal je hele hand. Dat is gewoon een duidelijke zaak.
Ook vind ik dat een gevangene teveel luxe heeft, je zit er voor een straf en niet omdat je er voor je lol vrijwillig zit.
Je kunt er vanalles krijgen in de gevangenis, welliswaar tegen betaling maar toch..

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:21

Bij onwijs veel bewijs (dus niet van een tijd terug dat er 2 mannen onschuldig onwijs lang vastzaten).
Dan vind ik het wel, en ík wil het ze geven , vooral verkrachters & moordenaars. Duivel

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:25

Ik geloof niet in dat 'oog om oog, tand om tand' principe.
We veroordelen moord, maar vinden het acceptabel dat middel zelf wel aan te wenden voor misdadigers?
Over een dubbele moraal gesproken zeg...

Ook ik wordt gevoed door emoties, en daar soms door overmand en wil iemand het liefst een nekschot geven wanneer hij zich vergrijpt aan kinderen of dieren martelt. Maar doordat ik een beschaafd mens wil zijn, en in een beschaafd land wil wonen, ben ik blij dat we hen niet met gelijke munt terugbetalen.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:29

Ninx schreef:
We veroordelen moord, maar vinden het acceptabel dat middel zelf wel aan te wenden voor misdadigers?

Ook ik wordt gevoed door emoties, en daar soms door overmand en wil iemand het liefst een nekschot geven wanneer hij zich vergrijpt aan kinderen of dieren martelt. Maar doordat ik een beschaafd mens wil zijn, en in een beschaafd land wil wonen, ben ik blij dat we hen niet met gelijke munt terugbetalen.

What goes around comes back around. Lips are sealed

Daar heb je gelijk in maar afentoe zou ik hun zo graag willen zien lijden..
Heb je het filmpje gezien van 'The lousiana mare' (o.i.d) ? Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:33

LisaLuna schreef:
Ninx schreef:

Natuurlijk... dat begrijp ik helemaal. Ik zou ook niet voor mezelf instaan wanneer een dierbare door iemand iets aangedaan zou worden. Of ik zou iemand zien die iets flikte met een dier...
Maar verstandelijk zeg ik: nee, doe niet hetzelfde...

Ik weet overigens niet over welk filmpje je het hebt?

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:39

Cassidy schreef:
Tegen.

Omdat iemand die in een vlag van verstandsverbijstering iemand een duw geeft en diegene zo ongelukkig valt dat hij zijn nek breekt, niet zelf daarom ook maar dood moet.

Er is altijd nog een verschil tussen doodslag,poging tot doodslag,moord en moord met voorbedachte rade,dus hier valt echt wel een mouw aan te passen

Omdat iemand, die jarenlang psychologisch ontzettend onder druk is gezet, is getreiterd en de ware hel op aarde moet doormaken, en misschien nu het heft in eigen handen neemt door de treiteraar te vermoorden, niet automatisch zelf dood moet.

Omdat er ook medische en psychische hulp aanwezig is voor dit soort mensen en zij dit harder nodig hebben als een vleesmes om wraak oid te nemen.
En iemand vermoorden dus niet het messt voor de hand liggende is.

Omdat er meerdere factoren kunnen zijn die iemand tot een dergelijke daad kunnen zetten,

Omdat ieder weldenkend mens verantwoordelijk is voor zijn of haar daden.

Omdat je niet kwaad met kwaad moet vergelden.

What goed around comes around,beter moeten nadenken voordat je bepaalde stappen onderneemt

Omdat er in het verleden fouten zijn gemaakt, en nog steeds worden gemaakt, en mensen onschuldig vast komen te zitten of worden veroordeeld.

En hoeveel beweren er onschuldig te zijn ondanks dat het tegenbewijs 100% is.
Je zou zot zijn om toe te geven terwijl er kans op vrijspraak is.

Omdat het rechtssysteem krom in elkaar zit, en het recht niet altijd zegeviert.

Oke ieder voordeel heeft zn nadeel maar dan nu de andere kant,die heb ik vetgedrukt toegevoegd.
Daarnaast scheelt het het rijk klauwen met geld als je mensen niet hun leven lang moet onderhouden.
Dus scheelt bakken met geld,eerder cellen vrij en mensen denken met dit als consequentie wel twee keer na voordat ze een moord begaan.
Noem mij hard maar wat ik pas hard vind is als je als ouders eerst je kind bent verloren door een bruut, je hem de rest van zn leven nog moet onderhouden ook want wij dragen allemaal financieel ons steentje bij om cellen te bouwen,moordenaars te onderhouden enz.
En weet je wat pas krom is, de nabestaande van het slachtoffer hebben levenslang,de moordenaar loopt na een jaartje of 8 weer buiten en bouwt een nieuw leven op.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:43

Ninx schreef:
LisaLuna schreef:

Natuurlijk... dat begrijp ik helemaal. Ik zou ook niet voor mezelf instaan wanneer een dierbare door iemand iets aangedaan zou worden. Of ik zou iemand zien die iets flikte met een dier...
Maar verstandelijk zeg ik: nee, doe niet hetzelfde...

Ik weet overigens niet over welk filmpje je het hebt?

Ja ik begrijp jou ook!
En dat heb ik pas als ik afgekoelt ben, ik kan me zo opfokken als iemand een dier (o.i.d) iets aandoet dat echt als ik die tegenkom hem zo verrot wil schelden en slaan (niet dat ik het lef heb ofzo hihi) maar ik word dan een beetke .. opgefokt en agressief.! Tong uitsteken

Dit filmpje;
<verwijderd>

Als ik het hier niet mag plaatsen sorry dan stuur ik het wel even in PB.
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 29-07-08 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link naar minder geschikt filmpje verwijderd

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:45

Dat is toch die merrie die ze achter een trailer hebben gehangen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:45

Ik heb het inmiddels gegoogled en wet nu waar het over gaat, heb enkele foto's gezien en het verhaal gelezen.
Dat soort dingen maakt je kapot van binnen... die persoon is gewetensloos en dus een groot gevaar.
Veel mensen, ook kinderen, die schuldig maken aan agressie tegen dieren maken later de overstap naar mensen.... echt gevaarlijk dus.

Ik durf het filmpje niet te kijken, dan slaap ik voorlopig niet.
Wat afgrijselijk.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:49

Meetje22 schreef:
Dat is toch die merrie die ze achter een trailer hebben gehangen?

Ze wou niet in de trailer hebben ze haar erachter gehangen en laten rennen toen zijn ze gestopt is hij over haar heen gereden en heeft hij op haar geschoten (gat in haar hoofd).

@ Ninx; Ja inderdaad, ik zat ook met tranen in mijn ogen , maar ik moest het afzien en op het eind ziet het paard er wel zo'n stuk beter uit en vind het byzonder dat ze er weer bovenop is gekomen,

Maar dát soort mensen zou ik zoooo graag wat aandoen (als is het niet goed).. Bloos

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:50

Ik ben niet voor de doodstraf (ook de rechter maakt fouten..) maar wel voor een rechtvaardiger rechtsysteem, want als je bijvoorbeeld kijkt naar die vent die 14 vrouwen had mishandeld en verkracht die vervolgens maar 4 jaar celstraf krijgt dan vind ik het hier toch wel erg krom. Zeker als je nagaat dat meneer ook nog een televisie en lekker eten krijgt, dat hebben mensen in derdewereldlanden die zich goed gedragen niet eens waarom 1 of andere mafkees dan wel..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:51

Ik begrijp heel erg goed wat je bedoelt.
Maar de wet is er, en gevangenissen, om ons te behoeden voor impulsieve wraakacties.
In de US sterven er te vaak onschuldige mensen....