zwijnen afschieten in verband met overlast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: zwijnen afschieten in verband met overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:33

Er zijn lekkere restaurantjes in de buurt hier, hoor, probeer ze gerust eens uit. Zoals je Woonplaats al zegt, he? Vingers aflikken

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:42

Inderdaad,ik woon in het hartje van de Veluwe,en gék word je hier van die beesten!Ze komen gewoon het dorp in omdat ze met teveel in het bos zijn en daar te weinig te eten hebben.
Mijn zoontje kan niet eens meer op de fiets naar de voetbaltraining s'winters,want dan heeft ie grote kans dat ie door een rotte zwijnen moet fietsen! Bovendien kan je niet normaal je hond meer uitlaten zonder aangevallen te worden...
Diegene die tégen afschieten zijn nodig ik uit om eens een gezellig rondje hier te wandelen...kan ik je nog wat leuke plaatsjes aanwijzen waar je gegarandeerd hard kan rennen of boompje moet gaan klimmen!
O ja,paardrijden wordt ook steeds vervelender als er zo'n kreng op je paard af komt en je achteraan komt!
Ze hebben het in de loop der jaren gewoon veel te ver laten komen....er had veel eerder ingegrepen moeten worden.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 23:03

Welshcobfan schreef:
Jammer dat wij zover van de zwijnen afwonen... had het wel willen proeven Nagelbijten / Gniffelen

Je kan het wel bestellen bij je slager hoor. Volgens mij kan je zwijnenvlees overal kopen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:15

Is echt onwijs lekker vlees.
Borderjay, dat is wel heel erg, hoor, en die beesten kunnen er eigenlijk niks aan doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:21

even heel eerlijk, ik sta op een camping op de veluwe, het is écht nodig, wij zien s'avonds gerust een kudde van 30 zwijnen, en een schade dat ze aanbrengen echt alle kanten van de weg omgewoeld.
de reden van het afschieten is dat er ook niet genoeg voedsel is dus dat ze dan van de winter sterven van de honger, dan maar een kogel er doorheen hoor anders sterven ze van de honger, en ze worden normaal ook al gevoerd... nu dus ook want ze zijn ze nu aan het tellen..
echt súperveel jongen en het fokt maar aan.

niets zieligs aan.
het vlees word gebruikt, ik zie dat liever als een varken die in een hokkie zit en dan geslacht word.
een zwijn heeft lekker rond kunnen banjeren in de natuur.

edit: over dat zwijn dan goedkoop zal worden zat ik inderdaad ook al aan te denken toen ik aan het wandelen was ja. Clown

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:38

er is er op de veluwe ook een in iemands zwembad gevallen, hele zwembad naar zijn grootje en zwijn in dolle paniek weggerend.

Ook voor automobilisten is het gevaarlijk want als je met je auto tegen een volwassen beer op rijd dan ben je niet blij en is er van je auto weinig over.

Ik heb ook een boer gesproken in Heerde, de zwijnen hadden de helft van zijn mais opgegeten en toen te ging oogsten is het zwijn in de combijn terrecht gekomen, dat is nog zieliger voor dat beest.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:56

Ik vind dat er wel een aantal afgeschoten moeten worden omdat het er echt veel te veel zijn, maar ik ben het er niet mee eens dat ze eerst wachten tot het er echt veel te veel zijn en dat ze dan jongen hebben en ze dan voor de lol met een stel af gaan schieten..

Sowieso vind ik het een naar idee dat er mensen zijn die er plezier in hebben om een dier dood te schieten en op deze manier heb ik meer het idee dat ze dit fokprogramma in stand willen houden om er telkens veel te kunnen schieten dan dat ze echt dit probleem op proberen te lossen.
Een goede boswachter moet naar mijn idee proberen om een stuk bos goed te beheren en niet vrolijk bedenken dat het nu echt wel weer tijd is om eens lekker met een stel te gaan schieten, als ze er al veel eerder wat dieren tussen uit hadden gehaald was het nooit zo ver gekomen.

Ik zei laatst ook dat als ze het diervriendelijk willen doen ze de ouder dieren moeten schieten vóór ze jongen hebben, maar die zei dus ook dat ze juist wachten omdat de jonge dieren beter smaken.. Op die manier vind ik het een naar verpakte smoes!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:10

marlina schreef:
In Gelderland zouden 5200 wilde zwijnen moeten worden afgeschoten in verband met overlast. Dit "overschot " aan zwijnen is door verkeerd fokbeleid ontstaan, en nu moeten die zwijnen afgeschoten worden omdat ze lastig zijn. Ik vind dat echt schandalig, zinloos geweld zelfs. Er zijn toch ook teveel mensen, er zijn er zat die overlast veroorzaken, mogen die dan ook afgeschoten worden???

Fokbeleid???? tjonge wat een kolder!
bij wilde zwijnen gaat wat het vermeerderen betreft de natuur haar gang! is er veel voedsel ( een goed mast jaar) dan worden er veel biggen geboren. Is het een slecht mastjaar, weinig voedsel dus, dan loopt de populatie terug. Omdat de laatste jaren toch wel goede jaren qua voedsel zijn geweest, èn omdat we de laatste jaren geen strenge winters hebben gehad is de populatie flink gegroeid. Met alle gevolgen van dien! De aanrijdingen met wilde zwijnen rijzen de pan uit. De zwijnen maken zelfs de dorpskernen 's nacht onveilig op zoek naar voedsel.
Er is maar een oplossing om de populatie terug te dringen, en dat is de jacht!
Jammer voor alle tere zieltjes, maar het is niet anders!
Trouwens, Jacht is niet zielig! Wat wel zielig is?? nu niks doen en wachten tot er te weinig voedsel voor al die zwijnen is....dan sterven die beesten uiteindelijk een ellendige hongerdood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:37

Weet je hoeveel zwijnen er doodgereden worden omdat er gewoon teveel zijn.. nee dat is lekker diervriendelijk!
wij hebben zelf wilde tamme zwijnen Tong uitsteken en die beesten bij ons zijn echt enorm geworden.. als je zoiets voor je auto krijt,, Lips are sealed

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:59

VivaLaVida schreef:
Weet je hoeveel zwijnen er doodgereden worden omdat er gewoon teveel zijn.. nee dat is lekker diervriendelijk!
wij hebben zelf wilde tamme zwijnen Tong uitsteken en die beesten bij ons zijn echt enorm geworden.. als je zoiets voor je auto krijt,, Lips are sealed

Leuk he, tamme zwijnen. Als je zo'n biggetje grootbrengt heb je er een mega huisdier aan. Varkens en zwijnen zijn n.l. erg intelligente dieren.

Een neef van mij heeft er vorig jaar een op z'n auto gehad. Gevolg: auto total loss! Mag hij nog blij zijn dat hij er zelf goed vanaf gekomen is. Bij mij scheelde het vorige week een haar. Ik heb bijna de remmen van m'n auto doorgetrapt bij wijze van spreken.

En degenen die op de zwijnen jagen zijn ervaren jagers, die weten heus wel hoe ze die dieren moeten afschieten. Het lijkt wel of dieren afschieten in de natuur voor veel mensen erger lijkt dan het afmaken van koeien in een slachterij. Voor mij is dat precies hetzelfde.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:24

Rani007 schreef:
En degenen die op de zwijnen jagen zijn ervaren jagers, die weten heus wel hoe ze die dieren moeten afschieten. Het lijkt wel of dieren afschieten in de natuur voor veel mensen erger lijkt dan het afmaken van koeien in een slachterij. Voor mij is dat precies hetzelfde.

Wij hebben geen zwijnen in de buurt, maar ander wild dat hier geschoten wordt loopt nog wel eens half geschoten rond...
Ik vind dieren in de natuur afschieten zeker niet erger dan de dieren in een slachterij, maar ik eet dan ook geen vlees, ben het er alleen echt niet mee eens als ze zeggen dat er zwijnen geschoten moeten worden voor de overlast en dat ze dan nog wel wachten tot ze biggen hebben omdat die beter smaken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:31

waarom mag het niet gelijk functioneel zijn?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:37

ik vind het heus ook wel sneu hoor, maar het is het meest eerlijke tegenover de zwijnen.
als ik zo'n ukkie zie lopen denk ik aah wat lief maar ze geven te veel overlast.

sparkling: dus jij vind een slager net zo erg?
ik zie liever een zwijn met 1 kogel sterven dan een varken.
een zwijn heeft een goed leven gehad en heeft heerlijk kunnen scharrelen, een varken zit opgepropt op roosters gaat na zoveel maanden naar de slager met een groot aantal gepropt in een vrachtwagen.
word op een gegeven moment geslacht en zal heus merken dat er wat mis is doormiddel van hun voorgangers.
een zwijn daarintegen loopt lekker rond te banjeren in het bos, geen weet van geen ellende BAM dood.

nou een betere dood kan je niet hebben in mijn ogen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:49

Nee, ik zei zeker niet erger!
Ik vind een dier wat opgefokt wordt voor de slacht zeker veel erger!
Maar ben het er niet mee eens dat ze dat niet toegeven.
Laat ze dan gewoon zeggen dat ze het daarom doen en geen stomme smoes verzinnen!
Hier lopen ook altijd tamme fazanten net voordat ze komen melden dat ze gaan jagen en nee hoor, die zetten ze niet uit, want dat mag niet, maar waar komen die tamme dieren dan vandaan?

Ik ben ook tegen het eten van jonge dieren, laat die zwijnen dan lekker opgroeien en de volwassen dieren schieten, hebben die dieren ook nog een beetje leven gehad..

En ik kan al helemaal geen begrip opbrengen voor mensen die voor hun lol dieren dood schieten, vind dat een vreselijk idee, denk echt dat je dan een gen mist ofzo, maar ben blij dat ik me daar niks bij voor kan stellen.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:58

SparklingApp schreef:
En ik kan al helemaal geen begrip opbrengen voor mensen die voor hun lol dieren dood schieten, vind dat een vreselijk idee, denk echt dat je dan een gen mist ofzo, maar ben blij dat ik me daar niks bij voor kan stellen.

Ben ik helemaal met je eens. En roofdieren in de natuur doden ook geen dieren voor de lol, maar om zelf in leven te blijven. Daar kunnen wij mensen nog heel wat van leren. En ik vind jagers vaak mensen (hoofdzakelijk mannen) die graag hun oerinstincten nog willen bewijzen. Bah.

(p.s. heel offtopic: wat heb je toch een prachtige dekhengst!! )

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:00

Haha, fokbeleid mbt tot wilde zwijnen? Make my day. Haha! Haha!
Nederland is gewoon te voedselrijk, zwijnen zijn erger dan konijnen en bij gebrek aan natuurlijke vijanden moet je wel afschieten.
Wild is het ultieme scharrelvlees Haha!
Je hele leven vrij rondlopen en dan afgeschoten worden, kikdood Haha!
Trouwens, ik heb na een bezoek aan de Veluwe ook een keer 3 zwijnen voor de auto gehad. Ik kon op tijd remmen, maar mn hart zat in mn keel. Kun je je voorstellen wat er gebeurt als er geen afschot is?
Heel Nederland vergeven van de zijnen die op een gegeven moment verhongeren omdat er geen vreten meer is. Dat is wat de DB en andere beestjesknuffelaars zouden willen, maar of dat nou zo diervriendelijk is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:04

Nou inderdaad, een stuk zwijn is biologischer dan biologisch!!!
Ik hoef niet zo'n beest op de auto. Verder hebben ze geen natuurlijke vijanden, ik ben dus ook niet tegen een afschot, als er teveel zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:16

Stukkie wildzwijn is altijd lekker. Heb nog 4000 euro van z'n kreng tegoed. Kuip van de motor aan gort na een aanvaring op lage snelheid met zo'n rotbeest. Hij was nog niet dood ook en rende hard het bos weer in. Wij bleven achter met de schade.... Als wij de toegestane snelheid op die weg hadden gereden was de schade wsl. aanzienlijk groter geweest.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:32

Mensen hebben (zeker in NL) de natuur al zoveel aangedaan dat er nu wel een goed paternalistisch beleid moet komen. Aan de ene kant ben ik geneigd romantisch te zijn en te zeggen, 'Laat de natuur haar gang gaan, zet wilde vijanden uit.' Maar voor zo'n zwijn maakt het natuurlijk helemaal niks uit of ie nu wordt verscheurd door een wolf of afgeschoten. Maar dan moeten ze wel goed afschieten.

Rani007 schreef:

Zaterdag stond in de Volkskrant dat die 'ervaren jagers' alleen maar de grote, dikke mannetjes afschieten, want dat vinden ze leuker. Gevolgd: volgend jaar zijn er nog meer zwijnen, want al die jonge beestjes en vrouwtjes blijven leven. Vrouwtjes krijgen immers de baby's. Schiet dan jonge dieren of vrouwtjes af zeg. Anders heb je wel veel leed, maar ook nog veel zwijnen. Lijkt me een beetje loos.

Ik ben absoluut tegen het gebruiken van dieren voor voedsel of andere dingen, maar als je dan toch vlees moet eten kun je inderdaad maar beter zo'n zwijn eten. Heeft wel een fijn leven gehad en moest toch al dood...

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:21

Fitch schreef:
Mensen hebben (zeker in NL) de natuur al zoveel aangedaan dat er nu wel een goed paternalistisch beleid moet komen. Aan de ene kant ben ik geneigd romantisch te zijn en te zeggen, 'Laat de natuur haar gang gaan, zet wilde vijanden uit.' Maar voor zo'n zwijn maakt het natuurlijk helemaal niks uit of ie nu wordt verscheurd door een wolf of afgeschoten. Maar dan moeten ze wel goed afschieten.

Rani007 schreef:

Zaterdag stond in de Volkskrant dat die 'ervaren jagers' alleen maar de grote, dikke mannetjes afschieten, want dat vinden ze leuker. Gevolgd: volgend jaar zijn er nog meer zwijnen, want al die jonge beestjes en vrouwtjes blijven leven. Vrouwtjes krijgen immers de baby's. Schiet dan jonge dieren of vrouwtjes af zeg. Anders heb je wel veel leed, maar ook nog veel zwijnen. Lijkt me een beetje loos.

Ik ben absoluut tegen het gebruiken van dieren voor voedsel of andere dingen, maar als je dan toch vlees moet eten kun je inderdaad maar beter zo'n zwijn eten. Heeft wel een fijn leven gehad en moest toch al dood...

Whahahaha!! da's weer journalistieke kolder ten top!! geloof me, elk zwijn dat geschoten kan worden wordt ook geschoten, om het aantal te verminderen. big, overloper, zeug of keiler het maakt niks uit.
Bovendien, waar wil jij biggetjes vandaan halen als men alle keilers afschiet??
zonder mannetjes ook geen baby's Clown

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:43

[quote="Fitch"]
Zaterdag stond in de Volkskrant dat die 'ervaren jagers' alleen maar de grote, dikke mannetjes afschieten, want dat vinden ze leuker.
quote]

Lijkt me stug,want die grote dikken keilers zijn niet te vreten! Haha!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:47

woofie schreef:
Whahahaha!! da's weer journalistieke kolder ten top!! geloof me, elk zwijn dat geschoten kan worden wordt ook geschoten, om het aantal te verminderen. big, overloper, zeug of keiler het maakt niks uit.
Bovendien, waar wil jij biggetjes vandaan halen als men alle keilers afschiet??
zonder mannetjes ook geen baby's Clown

Hm, volgens mij snap je niet wat ik bedoel. Een simpel rekensommetje dan maar? Als als er 10 mannetjes zijn en 10 vrouwtjes, waarvan de vrouwtjes elk seizoen, laten we zeggen, tien baby's krijgen, komen er 100 nieuwe zwijnen. Als je 5 vrouwtjes afschiet heb je nog maar 50 nieuwe zwijnen. Als je 8 mannetjes afschiet heb je er nog steeds 100, want die beesten willen zich voortplanten en dan maken de overgebleven mannetjes naar hartelust 'gebruik' van de vrouwtjes.
En natuurlijk schieten ze niet alle keilers af. Sommige zwijnen houden zich zo goed schuil dat ze nooit geschoten worden. Je houdt altijd een paar vrouwtjes en mannetjes over.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:49

borderjay schreef:
Fitch schreef:
Zaterdag stond in de Volkskrant dat die 'ervaren jagers' alleen maar de grote, dikke mannetjes afschieten, want dat vinden ze leuker.

Lijkt me stug,want die grote dikken keilers zijn niet te vreten! Haha!

Het gaat hier ook niet om het voedsel. Je moet mij geen woorden in de mond leggen. Schijnt iets te zijn van de mannelijke natuur, om het sterkste beest af te schieten. Heb ook wel eens van een jager gehoord dat hij het 'not done' vond om baby's af te schieten. Hij wilde een gelijkwaardige strijd en koos daarom het slimste, sterkste dier uit. (Een gedachtegang die ik overigens niet helemaal kan volgen, maargoed, jagers... Tsja.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:55

ach, je hebt altijd jagers nodig (nu heb ik het niet over de hobbyisten, maar over in dit geval natuurbeschermers of hoe je ze wilt noemen). Lachen
Ik ben echt blij dat ik niet in het zwijnen gebied woon,als ik zie wat ze soms in de tuin aanrichten bij mijn kennissen, hemel! Die hebben nu een volledig zwijnprooftuin gemaakt Nagelbijten / Gniffelen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:49

Kijk, dat er discussie ontstaat over hoe je dit probleem zou moeten aanpakken, logisch!

Maar ik vind het wel weer zo penny en tenenkrommend wanneer in de beginpost dieren met mensen vergeleken worden, dan ben je al direct de helft van je geloofwaardigheid kwijt..

Maar goed, ik neem aan dat het er zoveel zijn dat het niet zoveel uitmaakt wat ze schieten, mannetjes vrouwtjes of baby's , als ze maar dood zijn. En ze zullen vast wat volwassen mannetjes afschieten, maar dat lijkt me logisch met een zo'n overschot.
En wat betreft die baby's, ik neem aan dat ze wachten tot het seizoen voorbij is, lijkt mij ook nogal wreed om te gaan jagen als ze nog jongen hebben, kun je inderdaad beter wachten tot ze wat groter zijn.