Psychiatrie en hun stoornissen zijn uitgevonden?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Psychiatrie en hun stoornissen zijn uitgevonden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:21

Maar Poes, is dat niet met alles zo?

Als je anticonceptie gebruikt, hoor je niet zwanger te worden... Maar het gebeurt wel...

Bij een eerste bevalling ga je over het algemeen niet van 5 naar 10 cm ontsluiting in 20 minuten... Maar het gebeurt wel...

Als je auto zo plat als een dubbeltje is na een aanrijding met een vrachtwagen, zou je dat eigenlijk niet moeten kunnen overleven... Maar het gebeurt wel!

Is niet álles in het leven handig als houvast, maar niet zaligmakend? Je moet immers altijd logisch blijven nadenken, en je moet altijd verder kijken dan je neus lang is...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:23

Shadow: Heb je gelijk in Ja Ik vind benoemen zeker wél riskant.

GHrmbl, mijn psychologiekennis zit ondertussen alweer ver, wou dat ik beter uit mijn woorden kwam vandaag.

Klara16: ik denk dat jij daar een balngrijk onderscheid maakt Ja Bij gesprekstherapie kies ik dus liever voor niet benoemen en volledig persoonlijk traject. Ik ben absoluut niet tegen medicijnen (maar dan wel liefst in volledige samenspraak met cliënt) maar dan wordt het verhaal idd volledig anders.

Ook Rock heeft gelijk als ze zegt dat overleggen met anderen deugd doet.

Maar al te vaak plaatst de psych zich nog in de meesterpositie waarbij hij simpelweg de ander een etiket geeft en men volledig van daaruit gaat werken.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 15:00

Klara16 schreef:
phaser schreef:
Ik heb geen namen genoemd. Geen jaren en er zijn talloze patiënten.

Ik mag ziekenhuizen zeggen en ik mag casusvoorbeelden geven.
Dit voorval kan al even geleden zijn. De identiteit van de patiënt kan niet achterhaald worden op deze manier.

*heb het aangepast, maar blijf bij mijn mening dat ik zo het beroepsgeheim nooit heb geschaadt.

Goed dat je het aangepast hebt. Toen je de namen van de ziekenhuizen erbij noemde was het een zware schending van het beroepsgeheim. Nu is het nog steeds te gedetailleerd: je geeft geslacht en leeftijd van de patiente en ontzettend veel details over wat er gebeurd is. Iemand die dit meisje zou kennen weet onmiddelijk dat het over haar gaat. En er zitten héél veel Belgen op bokt. Ik vind de manier waarop je dit diet persoonlijk niet kunnen. Je ozu hier echt problemen mee kunnen krijgen. Neem even contact op met een mod om het weg te halen zou ik zeggen.

En ik val je nergens persoonlijk aan. Ik ben radicaal tegen je mening en dat laat ik horen.

Ik heb een casus gemaakt van een volgpatiënt. Waar zeg ik dat die gegevens kloppen? Ik ben niet stom hoor...

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 15:02

Mij gaat het erom dat het DSM IV wordt gebruikt als bijbel voor de psychische stoornissen.

Mensen krijgen door de symptomen en vergelijking met de DSM IV een ziekte op hun geplakt.
Is ooit bewezen dat die mensen daadwerkelijk die ziekte hebben? Absoluut niet. Het is een gok omdat hun symptomen overeenkomen met wat het DSM IV handboek zegt.

Er is geen enkele test die chemische zaken in de hersenen kan meten Er is geen test die kan zeggen wat er mis loopt of hoe je hersenen daadwerkelijk werken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:04

Je cursus neuropsychologie voor het gemak maar nooit opengedaan? Clown

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:05

phaser schreef:
Er is geen enkele test die chemische zaken in de hersenen kan meten Er is geen test die kan zeggen wat er mis loopt of hoe je hersenen daadwerkelijk werken.

Eigenlijk is er wel een, maar die ken jij niet omdat hij enkel in experimenteel onderzoek gebruikt wordt.

Hij heet FMRI, en het gaat om een magneetscan met een speciale tracer die actieve hersengebieden doet oplichten.

Mensen met schizofrenie en depressies hebben een duidelijk afwijkend patroon tov normale mensen.

Dus over een jaar of 10 zal deze techniek commercieel worden en zal elk ziekenhuis erover beschikken.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:07

poes schreef:
Je cursus neuropsychologie voor het gemak maar nooit opengedaan? Clown

Inderdaad, dat zou ook geholpen hebben. Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:14

phaser schreef:
Ik heb een casus gemaakt van een volgpatiënt. Waar zeg ik dat die gegevens kloppen? Ik ben niet stom hoor...

Ik zeg niet dat jij stom bent. Dat heb je er zelf van gemaakt.

Wat ik wel zeg is dat je in die post iets doet wat écht niet kan, nl gegevens die je tijdens je stage verzameld hebt op een internetforum zetten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:21

Vind ik eerlijk gezegd ook niet zo verstandig... Ik zou het alsnog laten weghalen.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 15:25

poes schreef:
Vind ik eerlijk gezegd ook niet zo verstandig... Ik zou het alsnog laten weghalen.

Zoals ik dus bedoelde; mijn gegevens ZIJN aangepast.
Ik heb fictieve gegevens gebruikt, de handeling klopt wel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:27

phaser schreef:
Mij gaat het erom dat het DSM IV wordt gebruikt als bijbel voor de psychische stoornissen.

Omdat de DSM tot nu toe het beste werkt bij het enigzins benoemen van iemand z'n klachten.

Lijkt me niet mee dan nuttig dat behandelaars en instellingen enigzins weten waar ze over praten, voor cliënten kan het prettig zijn om een naam te hebben voor hun klachten. Zie ook wat er eerder al over werd gezegd...
De verschillende visies van behandelaren en wetenschappers en gedachtengangen van cliënten over erbij houdend, blijven de 'voordelen' van het bekende boekje overeind tegenover de nadelen.

DSM V is in de maak trouwens.. met uiteraard weer de nodige wijzigingen en verbeteringen.

Misschien komt de tijd dat we aan het lichaam objectief kunnen meten wat er nu werkelijk scheelt er nog, maar tot die tijd doen we ons best met theorien.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:28

Blijf het weinig professioneel vinden. Je staat hier met foto en woonplaats op bokt, één en ander valt nog prima na te pluizen...

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 15:32

poes schreef:
Blijf het weinig professioneel vinden. Je staat hier met foto en woonplaats op bokt, één en ander valt nog prima na te pluizen...

Hoe relevant is dat?
Je vind niets van me. Van bijna 70% op bokt vind je op 2 minuten geboortedatum, adres, volledige naam en dergelijke.
Zoek jij de mijne maar eens en waar ik heb gestudeerd, waar ik vandaan kom. I dare you. Dit heeft niets te maken met die casus.

Ik noem geen namen, ik noem enkel wat ik heb gezien en heb meegemaakt.
Ik heb er een hele hoop niet bij gedaan omdat het dan wél duidelijk zou zijn wie het zou zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:34

Je bent iig een beetje van Diepenbeek gok ik Clown
Mensen uit hetzelfde ziekenhuis, studenten, ed. kunnen je herkennen.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 15:37

Ik ben niet afkomstig van diepenbeek en niemand kent me van Diepenbeek dus dat is al fout.
Ik woon inderdaad in Diepenbeek, maar heb hier niet gestudeerd en nooit gewoond in de omtrek van 70 km ofzoiets.
Dood spoor, niemand vind me.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:40

Jij kent Sherlock Bokt nog niet zo goed he Haha! Geloof me, er zijn mensen die hier heel goed in zijn Ja Maar goed, ik geloof dat dit niet echt relevant meer is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:42

phaser schreef:
Ik heb 16 stages gedaan van elk 5 weken. In totaal 80 weken stage gelopen waarvan 12 tot 15 weken op volgende psychiatrische diensten:
- Psychogeriatrie (oudere mensen in de psychiatrie - meestal depressief, manisch en heel erg dwangmatig.)
- ECT (Elektro Convulsie Therapie waar ik enorm voorstander van ben voor gebruik bij mensen met schizofrenie en depressies)
- Slaap - waak centrum (mensen met psychoses die 's nachts hun slaappatroon kwamen onderzoeken)
- Medisch Centrum.
[...]
Ik ga NOOIT zeggen dat iemand niet depressief is, dat het uitgevonden is. Ik heb genoeg ervaring met psychiatrische patiënten, waarschijnlijk zelfs meer dan de meesten hier op bokt.
Ik heb genoeg gezien om mij een duidelijk beeld te maken van psychiatrie en mensen met psychische aandoeningen.
[...]
Mensen met psychische stoornissen hebben inderdaad hulp nodig en medicamenteuze hulp gecombineerd met therapieën.
Hun symptomen worden onder 1 noemer gebracht terwijl er geen duidelijke testen zijn over welke symptomen daadwerkelijk de oorzaak zouden zijn van iets. Daar heb ik het over.

Ze zouden tests moeten ontwikkelen om ervoor te zorgen dat ze 200% zeker zijn van iemands diagnose.
Nu worden er symptomen opgezocht in de DSM IV en wordt er gezegd ' ah ja u hebt deze aandoening '.

Ik heb even de belangrijkste dingen uit jouw post laten staan. De case zelf heb ik weggelaten.
Als ik hierboven lees, dan zeg je
A. psychiatrische aandoeningen bestaan
B. bepaalde behandelingen kunnen zeker baten bij bepaalde aandoeningen.

Goed, laten we dat als uitgangspunt nodig. Hoe bepaal je welke behandeling voor welke patienten in aanmerking komt? Jij noemt zelf bijvoorbeeld schizofrenie en depressie die baat zouden kunnen hebben bij ECT. Maar... hoe weet je dat, hoe meet je dat als je geen definitie van depressie en schizofrenie hebt? Ik neem aan dat je het met me eens bent dat ECT een dusdanig heftig middel is dat het niet de bedoeling is om dat zonder meer maar uit te gaan proberen op iedereen. Maar waar selecteer je op, als je geen definities van de aandoeningen hebt?

Zoals verderop ook al wordt gezegd: er is vast te stellen dat schizofrenie, depressies en nog wat andere dingen ook een fysiologische afwijking van het normale zijn. Met behulp van FMRI, EEG's en andere methoden kunnen wel degelijk afwijkingen worden vastgesteld. Maar dit is nog eenrichtingsverkeer. Aangetoond is dan bijvoorbeeld dat in geval van aandoening X de activiteit op plek Y significant verhoogd is ten opzichte van de controlegroep. Alleen, dit kan nog niet de andere kant op: je kunt niet 1 fmri doen en dan op basis van de fmri alleen vaststellen dat de persoon (bv) schizofreen is.
En tot we dat wel kunnen, wat stel jij dan voor? Niet behandelen omdat we in individuele gevallen nooit tot een 200% zekerheid kunnen komen?

(Een vraag trouwens die ik ook graag aan Poes zou willen stellen: het is overduidelijk dat psychoanalyse in een aantal van die gevallen vrijwel niets uithaalt. Hoe zou jij dat met je therapiemodel willen oplossen?)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:47

Ik ben aan een discussie begonnen die ik liever 3 jaar geleden gevoerd had Haha! Clown

Gaat graven:

Therapie werkt imo enkel als de cliënt er zelf in gelooft. Iemand die onvrijwillig dus aan therapie begint heeft imo geen kans op slagen. Verder is er ook heel wat onbewuste weerstand natuurlijk Ja

Ik ben niet van de pure psychoanalyse, maar heb dus een prof gehad die evidence based te werk ging, en zijn methode vond ik helemaal hét. (Prof. P. Verhaeghe).

Oja Phaser: je gaf in je vorige post nog wat info bij trouwens Lachen

Wie trouwens gelooft dat er testen kunnen ontwikkeld worden die 200% zeker een diagnose stellen heeft volgens mij van de menselijke psyche niks begrepen...

Iemand kan ontzettende rugpijn hebben en niks aantoonbaar letsel.
Iemand kan ontzettend letsel hebben en nauwelijks pijn...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:51

Poes: hoe bewijs je onbewuste weerstand?

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 15:53

Dokters praten met patiënten en plakken er een diagnose op.
Deze diagnose wordt dan behandeld.

Dat is wat er op dit moment gebeurd.

Ik heb geen mogelijk alternatief maar ik vind dat er niet vanuit mag gegaan worden dat iedereen die bij een psychiater een diagnose krijgt, dat die diagnose ook juist is.
Er zijn veel mensen die verschillende diagnoses te horen krijgen waarvan er niet meer geweten is welke het nu eigenlijk daadwerkelijk is.

FMRI is in een heel beginnen stadium, er is nog geen vaste regel om te kijken of een persoon bipolair is al dan niet adhd heeft.

Manische personen hebben kenmerken van mensen die lijden aan Adhd. Maar het is wel een verschil.

ECT heeft een goed resultaat bij mensen die op dit moment gediagnostiseerd worden als hebbende schizofrenie en depressies. Ik zeg niet dat het bij iedereen werkt. Want als je de foutenmarge neemt van de foute diagnoses valt er zo al een deel af. 50% van de ECT zou werken bij de patiënten die het geprobeerd hebben. Bij de 50% waar het niet werkt, zal er wel een deel zijn die helemaal geen schizofrenie of een depressie hebben. Dus het percentage van niet-werking van ECT neemt af.

Ik heb geen oplossingen, maar ik vind het gewoon belangrijk dat er geweten is dat psychiatrie geen exacte wetenschap is en dat puur psychologisch geen bewijzen zijn van mensen hun diagnose.

Als er inderdaad ooit een sluitende test komt ivm die FMRI, kan men de mazen van het net gaan sluiten en inderdaad mét bewijs aantonen wie welke aandoening heeft.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 15:53

poes schreef:
Oja Phaser: je gaf in je vorige post nog wat info bij trouwens Lachen

Weet ik, maar jij hebt mijn gegevens nog niet, ik de jouwe wel Nagelbijten / Gniffelen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:55

Note to self: geen discussie meer beginnen over iets waarvan je nog weet wat je conclusie was maar de argumenten ervoor vergeten bent...

Weerstand bewijzen... goeie vraag... Ik bedoel, het is iets wat zich uit in de therapie onder vele vormen... Maar je hebt me... Ik zou nog een keer mijn huiswerk moeten gaan doen, vond dit vroeger namelijk razend interessant Ja Het was trouwens de stand van de huidige zorg die me ervan weerhouden heeft om klinische te gaan doen.

Edit: veel plezier met mijn gegevens Ja Ik wilde je gewoon even waarschuwen dat je op internet echt niet zo anoniem bent als mensen denken Ja Geen reden om daarom gemeen te doen.

Verhaeghe geeft dus wel het alternatief voor het benoemen... En gebruikt die in zijn therapie. Grotendeels gebaseerd op Lacan.

FMRI zal nooit sluitend zijn, kijk maar naar mijn voorbeeld van de rugpijn: het fysische en mentale hebben niet zo'n evenredige verbanden.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 15:58

Als therapie alleen zou werken bij mensen die erin geloven, waarom zouden er dan nog mensen verplicht therapie moeten gaan volgen?

Waarom zouden mensen nog verplicht in een instelling therapie moeten gaan volgen? Zij lijken me meestal niet echt gewillig aangezien ze verplicht worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:58

Daarom geloof ik ook niet in verplichte therapie Ja

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 15:59

Klopt Poes en ik wou alleen aantonen, van mij vind je echt niets.
Het was ook geen poging om gemeen te doen, sorry. Ach gut

Er zal idd nooit een echt sluitend verband zijn tussen het psyche en het lichamelijke, maar het zou veel doen mocht er inderdaad een soort controlemiddel komen zoals de FMRI, iets waar toch een beetje zekerheid kan gecreeërd worden.