Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_m

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:12

Een chronische ziekte? Kom op zeg, meer een chronisch gebrek aan discipline..
Dik zijn is geen ziekte, (dan heb ik het natuurlijk niet over mensen met schildklier problemen enzo!)
maar dit vind ik overdreven... Eet gezond, beweeg veel en het probleem is weg, dus ook meteen het gezeur Haha!

p.s. natuurlijk heeft de een er wat meer aanleg voor maar ik vind dit een beetje te...
Laatst bijgewerkt door sarah_m op 01-06-08 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:13

katiavl: je moet toch toegeven dat ontzettend veel mensen in ons land, die overgewicht hebben dit helemaal niet hoeven te hebben.
ik zeg al muv medicijnen en ziektes.
75 procent van de mensen met overgewicht heeft gewoon een ongezonde levensstijl.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:13

rosanne1988 schreef:
runningkawa schreef:
Maar die prijskaartjes heb je met wel meer dingen Knipoog

tuurlijk..
maar er mag wel gezegd worden hoe slecht roken is, en dat er een rookverbod moet komen.
er mag ook gezegd worden hoe slecht drugs en al die zooi is..

maar dat mensen te dik zijn, en teveel eten mag doorgaans niet gezegd worden omdat het zo pijnlijk is.
aan rokers etc zit ook een prijskaartje..
het aantal mensen met overgewicht blijft groeien, en daar doen ze niets aan.

Ze doen er genoeg aan, onderzoeken, gezonde voeding promoten, gewichtsoperaties, gewichtspillen Lachen
Net alsof er niemand strijd voor obesitas te stoppen

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:15

te weinig ja... er komt een algemeen rookverbod he!
ik vind dat ze alle troep maar uit te schappen in de supermarkt moeten halen zoals frisdrank, chips etc.
friettenten moeten ze maar dichtgooien omdat gewoon heel veel mensen geen maat weten te houden.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:15

Citaat:
tuurlijk..
maar er mag wel gezegd worden hoe slecht roken is, en dat er een rookverbod moet komen.

maar dat mensen te dik zijn, en teveel eten mag doorgaans niet gezegd worden omdat het zo pijnlijk is.

Ze doen er genoeg aan, onderzoeken, gezonde voeding promoten, gewichtsoperaties, gewichtspillen Lachen

en daar nog eens bovenop is dat er maar 1 iemand wat aan kan doen. De persoon die dik is.
Je kan alleen zelf bepalen om gezond te eten etc.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:17

Aan roken en drinken vangt de overheid een heleboel geld. Daarnaast sterven de mensen eerder en levert dat een lager bedrag qua AOW op. Uiteindelijk is het een rekensom die ze maken.
Ik denk dat er op termijn wel een soort vragenlijst gaat komen en je op basis daarvan premie gaat betalen. Nu is bijvoorbeeld obesitas al een probleem als je een levensverzekering wil aanvragen. Ik geloof, dat het ook bij pensioenkeuringen gebruikt wordt. Het verzuim onder obese mensen is ook duidelijk hoger. Ik denk dat er ook vanuit het werkgeversfront wel enige pressie op die groep zal ontstaan. Niet alleen de publieke opinie is vaak erg hard, ik denk dat allerlei andere instanties ook gaan verharden.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:17

rosanne1988 schreef:
ik vind dat ze alle troep maar uit te schappen in de supermarkt moeten halen zoals frisdrank, chips etc.
friettenten moeten ze maar dichtgooien omdat gewoon heel veel mensen geen maat weten te houden.

Dus ze moeten het maar helemaal dichtgooien omdat er een paar mensen zijn die zich niet kunnen inhouden?
Want chips of een frietje zo nu en dan is echt niet erg hoor, zelfs modellen eten echt wel zo nu en dan een frietje etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:18

Als je eenmaal die vetcellen hebt aangemaakt, verdwijnen ze nooit meer... Ze kunnen krimpen, maar gaan nooit weg (tenzij je aan liposuctie doet).
Dus ook al ga je fanatiek op dieet etc, je zult altijd dat vet blijven houden.

Ik vind overgewicht bij kids ook erg, omdat vaak ouders niet doorhebben dat hun kinderen te dik zijn. Daar begint al de visuele cirkel... die moeilijk doorbroken kan worden. Want heb je als kind al behoorlijk overgewicht, is de kans groot dat je dat als volwassene ook al hebt.

overgewicht door medicatie kan, ik kom ook aan door prednisolon. Maar door 10 kilo erbij heb ik echt geen obesitas, daarvoor heb ik nu nog een goed gewicht. Dat ik dan iets molliger ben.. sja dat zie je wel (lekker pefferig gezicht Boos! ). Maar er zijn meer mensen met overgewicht door een verkeerd leefpatroon (is lastig te doorbreklen) dan door medicatie. Vaak is het ook een samenspel... mensen met overgewicht die aan dikkermakende medicatie gaan geven vaak de schuld aan de medicatie ipv aan hun leefwijze.
Toegegeven: in de meeste producten zitten teveel suikers en zout. Het is een hels karwei om echt gezonde producten te vinden tegenwoordig. Daar moet je bijna voor naar een reformhuis. De voedingsindustrie helpt ook niet echt mee dus...

Op al die producten tjok vol suikers etc. staat ook geen label op van: schadelijk voor de gezondheid (zoals met sigaretten). of eet met mate (zoals de drink met mate bij alcohol)

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:18

een paar mensen?
jeetje, ik denk dat minimaal half nederland met overgewicht rondloopt.
het is toch te merken dat wat er nu aan gedan wordt niet helpt?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:19

sarah_m schreef:
Citaat:
tuurlijk..

en daar nog eens bovenop is dat er maar 1 iemand wat aan kan doen. De persoon die dik is.

Zucht, lezen mensen nu eigenlijk of niet. Lips are sealed

Niet iedereen kan zelf bepalen wat gezond is, soms sturen de hersencentra's naar de adipocyten en hersenen een ander signaal dan bij gezonde mensen. En ja dat is bij het overgrote deel van morbide obese mensen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:20

rosanne1988 schreef:
een paar mensen?
jeetje, ik denk dat minimaal half nederland met overgewicht rondloopt.
het is toch te merken dat wat er nu aan gedan wordt niet helpt?

40% heeft overgewicht, 10% ziekelijk overgewicht. In 2015 is deze groep gestegen naar 15-20%. hebben ze zich wel goed voortgepland als het voornamelijk genetisch is Haha!

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:20

Welshcobfan schreef:
Als je eenmaal die vetcellen hebt aangemaakt, verdwijnen ze nooit meer... Ze kunnen krimpen, maar gaan nooit weg (tenzij je aan liposuctie doet).
Dus ook al ga je fanatiek op dieet etc, je zult altijd dat vet blijven houden.

Ik vind overgewicht bij kids ook erg, omdat vaak ouders niet doorhebben dat hun kinderen te dik zijn. Daar begint al de visuele cirkel... die moeilijk doorbroken kan worden. Want heb je als kind al behoorlijk overgewicht, is de kans groot dat je dat als volwassene ook al hebt.

overgewicht door medicatie kan, ik kom ook aan door prednisolon. Maar door 10 kilo erbij heb ik echt geen obesitas, daarvoor heb ik nu nog een goed gewicht. Dat ik dan iets molliger ben.. sja dat zie je wel (lekker pefferig gezicht Boos! ). Maar er zijn meer mensen met overgewicht door een verkeerd leefpatroon (is lastig te doorbreklen) dan door medicatie. Vaak is het ook een samenspel... mensen met overgewicht die aan dikkermakende medicatie gaan geven vaak de schuld aan de medicatie ipv aan hun leefwijze.
Toegegeven: in de meeste producten zitten teveel suikers en zout. Het is een hels karwei om echt gezonde producten te vinden tegenwoordig. Daar moet je bijna voor naar een reformhuis. De voedingsindustrie helpt ook niet echt mee dus...

Op al die producten tjok vol suikers etc. staat ook geen label op van: schadelijk voor de gezondheid (zoals met sigaretten). of eet met mate (zoals de drink met mate bij alcohol)

je laatste alinea vind ik scherp!
dat zou idd een oplossing zijn...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:22

ik las laatst(ik geloof in de elsevier...?) dat je zelfs dik word van normaal eten als je daar teveel van naar binnen werkt...
Ik ben nu 43 en zeker 10 kg zwaarder dan toen ik 15 was,en ik eet veel minder,en beweeg nog steeds en doe zwaar werk....als ik slank wil zijn mag ik een appel met wat yoghurt per dag hebben,meer niet....en maar sterren zien als ik met m'n bosmaaier in de rondte loop...
ik weeg ongeveer 65 kilo bij 1.62 niet echt mager dus,maar ook niet echt obesitas...

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:22

katiavl schreef:
sarah_m schreef:
]
tuurlijk..

Niet iedereen kan zelf bepalen wat gezond is, soms sturen de hersencentra's naar de adipocyten en hersenen een ander signaal dan bij gezonde mensen. En ja dat is bij het overgrote deel van morbide obese mensen.[/quote]

idd niet iedereen...
jij zit een kleine groep van de bevolking te 'promoten' hoor!
ik mag hopen dat je dat zelf ook door hebt.

het merendeel is gewoon te dik doordat ze te weinig sporten, slecht eten en geen discipline hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:23

ik heb ook overgewicht.
ik eet meestal omdat ik me verveel want ik ga maar 1 x per week ene uurtje naar school omdat ik echt moeilijk ben.
zelf vindt ik het geen ziekte maar iets waar je zelf wat aan kan doen.
over 40 jaar lig ik alang onder de grond.
als ik zo doorga dat weet ik en ik hoef het niet altijd te weten als ik ergens heenga laat me mijn leven mijn levensstijl ik weet niet beter.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:23

geerke schreef:
ik las laatst(ik geloof in de elsevier...?) dat je zelfs dik word van normaal eten als je daar teveel van naar binnen werkt...
Ik ben nu 43 en zeker 10 kg zwaarder dan toen ik 15 was,en ik eet veel minder,en beweeg nog steeds en doe zwaar werk....als ik slank wil zijn mag ik een appel met wat yoghurt per dag hebben,meer niet....en maar sterren zien als ik met m'n bosmaaier in de rondte loop...
ik weeg ongeveer 65 kilo bij 1.62 niet echt mager dus,maar ook niet echt obesitas...

ja, dat komt omdat je stofwisseling langzamer gaat werken naarmate je ouder wordt!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:24

Ik zit niet te promoten, de wetenschap zegt helemaal wat anders, professoren zeggen wat anders.

En jij gaat gebaseerd op niks even gaan roepen dat het allemaal niet waar is

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:24

rosanne1988 schreef:

Halloooooooo?
En alle andere mensen dan die geen obesitas hebben?
Mogen die dan ook geen chips of frisdrank meer kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:26

Natuurlijk mag er wel wat van gezegt worden.
Maar als je tegen een roker zegt stop maar...krijg je weerwoord...want zo simpel is het niet

Zeg je tegen iemand die dikker is dat hij niet zoveel moet vreten moet dat gezegt kunnen worden... en gewoon minder eten, niet zo moeilijk over doen Lachen

Maar vergeet niet, eten moet je om te leven..roken niet.
Dus elke dag worden mensen wel bloot gesteld aan eten...je kunt niet zeggen ik koop het meer dan kan ik het ook niet opeten Lachen

Rokers die meer premie betalen?
ik heb bij de CZ nog nooit op hoeven geven of ik rook of niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:27

Tsja, lekker makkelijk altijd om te roepen dat je er niks aan kunt doen of dat het een medische oorzaak heeft. Mijns inziens zal nog altijd het grootste gedeelte van de (veel) te dikke mensen daarvoor geen medische oorzaak kunnen aanwijzen. Beetje vreemd alleen dat 90% van de dikke mensen zich ontzettend moet verschuilen achter "ja maar ik kan er niks aan doen" of "ja maar niet iedereen kan er wat aan doen".

Kom op, ik snap heus dat er mensen zijn die (echt) dik worden door medische oorzaken, maar voor het OVERgrote deel: kom op, face it, je vreet gewoon te veel. Ga dan niet zielig lopen doen dat je er niets aan kan doen want ik geloof gewoon echt niet dat 9 op de 10 (veel) te dikke mensen er niks aan kan doen.

En nu heb ik 't niet over mensen met een BMI van 25-27 ofzo, dat heet "mollig". Daar heb je vaak gewoon aanleg voor of niet. Dan nog kan 't best komen doordat je te veel vreet... Maar ik doel nu puur op de daadwerkelijk veel te dikke mensen.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:27

katiavl schreef:
Ik zit niet te promoten, de wetenschap zegt helemaal wat anders, professoren zeggen wat anders.

hm, en jij beaseerd wat je zegt wel ergens op?
ik heb nergens wetenschappelijk stukken van je gezien in dit topic.

je eerste bericht zegt er ook bar weinig over.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:28

rosanne1988 schreef:
katiavl schreef:

hm, en jij beaseerd wat je zegt wel ergens op?
ik heb nergens wetenschappelijk stukken van je gezien in dit topic.

je eerste bericht zegt er ook bar weinig over.

Zelf opzoeken op pubmed kan je neem ik aan Lachen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:29

katiavl schreef:

Niet iedereen kan zelf bepalen wat gezond is, soms sturen de hersencentra's naar de adipocyten en hersenen een ander signaal dan bij gezonde mensen. En ja dat is bij het overgrote deel van morbide obese mensen.

Dus eigelijk kan (bijna) niemand er iets aan doen dat ze te dik zijn? Laten we dus met z'n allen dik en ongezond wezen, het ligt toch niet aan jezelf?

Anoniem

Ik doel dus ook op de mollige mensen Ja

Mijn nichtje is slank..ik heb wel eens verteld wat ik eet... ze zou kapot van de honger gaan zei ze Lachen
Dus elk pondje door het mondje...vaak wel...maar vergeet niet dat het bij sommige mensen heel weinig is wat er door dat mondje gaat om toch een pondje te kweken Lachen

rosanne1988

asjemenou schreef:
rosanne1988 schreef:

Halloooooooo?
En alle andere mensen dan die geen obesitas hebben?
Mogen die dan ook geen chips of frisdrank meer kopen?

blijkbaar kan de helft van de bevolking geen maat houden als het om eten gaat.

als ik straks een jaar of 50 ben, zal het aantal mensen met overgewicht nog meer opgelopen zijn,
en moet ik daar krom voor gaan liggen.
dan zullen we voor de vergrijzing moeten betalen, en voor de mensen die te dik zijn.