Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:44

rijoyco schreef:
Ik ben blij dat mijn ouders gestopt zijn met hun varkensbedrijf, al die ellende en het wordt alleen maar erger!

Tja en zo denken meer boeren......met als resultaat dat er bar weinig over blijven.....

Het is gewoon FEIT dat nederlands TE VER gaat in de burocratie (schrijf ik dat goed?) Tegenover de EU willen de regering zooo verdomd graag laten zien dat ZIJ alle regels in acht nemen, en er weet ik hoeveel bij bedenken.....

En nee zo geweldig is de economie niet in nederland, geld wordt hier liever besteed aan onzin dingen. Als ik hier in de provincie kijk waar ONNODIG geld aan uitgegeven wordt, sta ik steil achterover.
Neem bv Almelo: daar wil men een nieuwe wijk maken: waterrijk genaamd, om dit te realiseren zijn er weet ik hoeveel boeren (veehouders, akkerbouwers, varkenshouders en pluimveehouders) voor belachelijke bedragen weggekocht, tuurlijk de boeren zijn blij met dit geld en kunnen hierdoor wellicht elders een beter/groter bedrijf terugkopen/opstarten.
Nu stond recentelijk al in de krant dat dit plan een begrotingstekort had van 20 miljoen euro, voor een wijk die nog niet eens is gebouwd, maar waar al wel ALLE boeren weg zijn, grond van NIET wordt gebruikt voor de produktie van granen, mais of weidegrond voor koeien.. en waarom omdat men huizen moet bouwen voor mensen met veel geld en recreatiegebieden.....huizen die hoogstwaarschijnlijk voor de "normale' burger NIET te betalen is.....en maar zeuren dat nederland vol is...............in de binnenstad staan her en der woningen leeg.
In dan heb ik het alleen nog maar over almelo...er zijn zoveel plaatsen waar god weet hoeveel huizen leeg staan omdat ze te oud, te klein of in een 'verkeerde' buurt staan.......

Ja straks recreeren we ons te pletter, kunnen geen fatsoenlijk stuk fruit meer kopen maar een lol dat we hebben in het zoveelste recreatiegebied..........
Nee dan ben ik errug blij met onze groententuin vol met sla, spinazie, andijvie en onze boompjes met appel, peer en kers....Als t zo doorgaat koop ik zelf wel een koe of zo, hebben wij tenminste onze eigen melk en vlees, uit eigen produktie zonder gezeik van overheid of invoerrechten met gratis allerlei hormonen en bestrijdingsmiddelen.......

Klinkt cru maarrre lijkt wel of we zo terug geworpen worden in de jaren 30 van de vorige eeuw........
toen had iedereen een eigen tuintje en als het kon zelf een koe of pink voor t vlees, want in de winkel was het niet te betalen, om nog maar te zwijgen over de tijd in en na de oorlog....

Wil de regering nu echt zoiets bereiken??????
terug naar de tijd waar men alleen of superrijk of straatarm was???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:47

De overheid heeft de boeren en vooral de melkveehouders anders flink gesubsidieerd. Hele campagnes met leugens dat melk zo goed was zijn ons door de strot geduwd. Eens houdt het op. Je kunt wel kost wat kost je boerenbedrijf in stand willen houden, maar als het niet gaat dan gaat het niet. Dat geldt voor elke ondernemer.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:30

faye schreef:
De overheid heeft de boeren en vooral de melkveehouders anders flink gesubsidieerd. Hele campagnes met leugens dat melk zo goed was zijn ons door de strot geduwd. Eens houdt het op. Je kunt wel kost wat kost je boerenbedrijf in stand willen houden, maar als het niet gaat dan gaat het niet. Dat geldt voor elke ondernemer.

Je bent wel erg kort door de bocht .... Knipoog

Waar gaan we ons voedsel vandaag halen als het hier niet meer te krijgen is ??? Het "goedkope buitenland"'
Kijken hoelang dat dan nog goedkoop blijft !

Ben met je eens dat er erg veel subsidies zijn gegeven de sterkste zullen ook idd overblijven maar het word boeren niet gemakkelijk gemaakt door regels en regels en regels ...het zijn idd ondernemers geworden in een zeer kwetsbare sector ....Daar mag je best ook even bij stil staan ...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:47

Er wordt altijd gezegd, no farmers no food, en dit is in mijn ogen helemaal waar.

geen veehouders, geen toetje, kaas, boter, filetlapje etc
geen akkerbouwers, geen brood, taart, koekjes en noem maar op.

Ondertussen ook geen leer voor schoenen en voor de paardenmensen onder ons, zadels...

Dan komt het uit het buitenland, waar de regels minder scherp zijn en minder op het milieu gelet wordt, waar dierenwelzijn minder hoog in het vaandel staat en er mbt werknemers ook minder goede regelingen zijn. En waar in vele gevallen hier ten strengste verboden bestrijdingsmiddelen en hormonen worden gebruikt.

velen beseffen dat geloof ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:55

Op boer en tuinder wordt gekort, maar zonder hen geen pizza op je bord....

Maar dat word vergeten Lachen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:09

runningkawa schreef:
Op boer en tuinder wordt gekort, maar zonder hen geen pizza op je bord....

Maar dat word vergeten Lachen

Ik denk dat weinig mensen beseffen hoeveel tijd, energie en werk erin gaat zitten voor het zaadje een plantje is, wat weer meel wordt etcetc, zelfde voor melk, kaas, boter en andere melkgerelateerde producten, men staat er simpelweg niet bij stil wat er allemaal moet gebeuren voor het eindproduct op bord ligt, als het maar goedkoop is.......en ja in het buitenland kan dit door 'gebrek' aan regels, minimimumloon etc een stuk goedkoper geproduceerd worden, maar is het dan gelijk ook een beter product???? nou niet echt; denk aan het overschot van bestrijdingsmiddelen die slecht zijn voor de mens of euh iets banketstaaf......gekke koeien ziekte... hier in europa doen ze daar heeeel lastig over, alle vlees met verdenking, hups in t afval...denk je nu werkelijk waar dat men in bv argentinie op die grote vlakten het in de gaten hebben als 1 of 2 koeien/stieren overlijden aan deze (of andere) ziekte?? Nope dan is het snel, tja natuur he????, maar dat stukkie vlees is wel lekker goedkoop.......

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:14

Melk weg laten lopen is tegen mijn principe. Dat is een product waar veel tijd, moeite, arbeid, voer is ingestoken, en dat laat je weglopen. (En nog iets, als wij een volle melktank zouden laten weglopen betekent dat ongeveer 3000 euro minder in het laatje. Terwijl de leveranciers geen rekening houden met stakingen...)

We kunnen wel een hogere melkprijs willen,we moeten ook rekening houden met de wereldmarktprijs voor melk.

Ik vind eigenlijk, en dat is mijn persoonlijke mening, dat er te veel geklaagd wordt. Hebben wij het als boer zijnde dan zo slecht? Wij hebben eten, de koeien hebben voldoende voer, onze koeien zien er goed uit. Dat de kosten zijn gestegen en er (te veel) regels zijn gekomen, dat is een feit. Maar is het niet iets om als ondernemer juist boven dat soort dingen komen te staan, moeilijke tijden en diepe dalen te overwinnen?
In de VS was de melkprijs ook jaren slecht. Hebben ze daar ooit melk laten weglopen, of staan protesteren?
Een hogere melkprijs, prima. Maar begin daar niet op het moment mee dat de melkprijs abnormaal hoog is geweest. Was er dan mee begonnen toen er echt dramatische prijzen voor waren.

En tja, vanuit thuis weet ik ook dat de natuurontwikkeling af en toe bij de kromme af is. Goede landbouwgrond met voldoende grondwater wordt teruggeven. En wat zie je er dan na loop van tijd staan: Kroam, pruttel. En dat noemen ze nou natuur ??

En ik zie de toekomst voor de melkveehouderij in Nederland toch best goed. Ik weet dat het moeilijk gaat worden, en de sterksten zullen overblijven (of wij daar thuis bij horen is maar af te wachten, de tijd zal het leren) maar vergeet niet dat wij als Nederland in de buurt van afnemende landen zitten, en onze melk gewoon te vertrouwen is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:17

In de provincie Overijssel is een heel goed punt aan te wijzen als het om geld verspilling gaat.
Net voorbij het viaduct op de N48 dat de N377 richting het noorden, is al jaren een tunneltje.
De tunnel is destijds door de naastgelegen boer aangelegd om zijn koeien naar het perceel aan de andere kant van de N48 te krijgen.
Schoolkinderen, buurtbewoners maakten er lopend of met de fiets gebruik van.
Boer is enkele jaren geleden gestopt, heeft met subsidie een privébos aangelegd en het gekste komt nog, onlangs is de koetunnel getransformeerd tot dassentunnel.
Ik wil niet weten wat het kost.

Maar het is toch van de zotte dat men het welzijn van dieren voor de veiligheid van kinderen en andere weggebruikers laten gaan.
Ze hadden de tunnel net zo simpel aan kunnen passen voor fietsers en wandelaars.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:34

Over het 'dan maar importeren' gesproken, de Noord-Hollandse kaas (met het rode zegel) is een belangrijk exportproduct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:01

Ach, al het vlees wordt ook geëxporteerd en wij importeren voor consumptie. Als er zoveel geld bij moet dan is het gewoon niet haalbaar. ZO werkt het nu eenmaal in ondernemersland. Ik zie geen verschil tussen een boer en een andere ondernemer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 20:16

faye schreef:
Ach, al het vlees wordt ook geëxporteerd en wij importeren voor consumptie. Als er zoveel geld bij moet dan is het gewoon niet haalbaar. ZO werkt het nu eenmaal in ondernemersland. Ik zie geen verschil tussen een boer en een andere ondernemer.

Behalve dat de overige ondernemer de gestegen kostprijs van hun produkt of dienst door berekenen aan de eindgebruiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:48

En als dat te duur wordt houdt de business op! Rekenen op subsidie is natuurlijk niet handig om te doen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:52

de melkprijs moet niet omhoog.............. de BV Nederland moet ook de lasten verlichten voor de boeren, misschien eens wat belachelijke regeltjes laten varen........ de regels doen de boer de das om, niet de melkprijs an sich

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:05

KiWiKo schreef:
de melkprijs moet niet omhoog.............. de BV Nederland moet ook de lasten verlichten voor de boeren, misschien eens wat belachelijke regeltjes laten varen........ de regels doen de boer de das om, niet de melkprijs an sich

Amen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:08

Morgenmiddag trekken wij de giertank met melk hier open... ik zal foto's in dit topic plaatsen Haha!

peelemeisje schreef:
Melk weg laten lopen is tegen mijn principe. Dat is een product waar veel tijd, moeite, arbeid, voer is ingestoken, en dat laat je weglopen. (En nog iets, als wij een volle melktank zouden laten weglopen betekent dat ongeveer 3000 euro minder in het laatje. Terwijl de leveranciers geen rekening houden met stakingen...)

Wij zullen ongeveer de helft weg laten lopen en datzelfde bedrag overmaken aan een goed doel....

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:14

Dat kost je dan een hoop geld slimmerik!!!

Het kan er bij mij niet in dat de boeren hun melk laten lopen. Dat gaat ten kosten van hun eigen portemenee.
Dat houdt niet weg dat ik het er wel mee eens ben dat er wat moet veranderen.!!!!
De meelkveehouders hebben het al niet breed, dus laten lopen???? Misschien 1 tank maar meer ook niet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:16

potverdikkie schreef:

Het kan er bij mij niet in dat de boeren hun melk laten lopen. Dat gaat ten kosten van hun eigen portemenee.
Dat houdt niet weg dat ik het er wel mee eens ben dat er wat moet veranderen.!!!!
De meelkveehouders hebben het al niet breed, dus laten lopen???? Misschien 1 tank maar meer ook niet.

Op dit moment brengt de melk niets meer op. We kunnen ook de snelweg dichtgooien of openbaar vervoer plat gooien....wie hebben we er dan mee?

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:17

Tis maar net hoeveel je over hebt voor een betere melkprijs. Het is goed dat er aandacht aan gegeven wordt, maar ik weet niet of het op deze manier moet.
Alles staakt tegenwoordig, maar helpt dat ook daadwerkelijk?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:18

Het is een manier om aandacht te vragen van de mensen die ervoor verantwoordelijk zijn. Brieven wordt niet op gereageerd.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:22

Misschien ben ik naief, maar er zit een verschil tussen horen/kijken en daadwerkelijk luisteren en er wat mee doen.
Ik vraag me gewoon af of hierdoor er echt wat gaat veranderen, helpt het of is het net zo nutteloos als de brieven?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:23

slimmerik schreef:
potverdikkie schreef:

Op dit moment brengt de melk niets meer op. We kunnen ook de snelweg dichtgooien of openbaar vervoer plat gooien....wie hebben we er dan mee?

De vrachtwagen chauffeurs gaan ook staken ivm de hoge brandstofprijzen, er schijnt een actie op touw gezet te worden waarbij ze óf de snelwegen dicht gaan gooien, of in blokkades heeel langszaam gaan rijden....
Niet een idee voor jullie om daar aan mee te doen? Mét melk uiteraard???

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:25

peelemeisje schreef:
Misschien ben ik naief, maar er zit een verschil tussen horen/kijken en daadwerkelijk luisteren en er wat mee doen.
Ik vraag me gewoon af of hierdoor er echt wat gaat veranderen, helpt het of is het net zo nutteloos als de brieven?

Een andere optie zou zijn: je kop laten hangen.... tegen je zoon die boer wil worden en daarvoor studeert, sorry zeggen..... en het bedrijf wat 100 jaar in je familie is sluiten.....

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:30

Als het werkelijk zo slecht is met de melkprijs waarom wordt er door die boeren dan geen beter alternatief gezocht? Richt een cooperatie op met een stel melkveehouders en ga de melk zelf verwerken en verkopen. Plak er een mooie sticker op en hang er een mooi verhaal omheen en verkopen dat spul!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:34

ging dat allemaal maar zo makkelijk.
De melkfabrieken waar de meesten van ons bij zijn aangesloten zijn al cooperaties, velen hebben er heel veel geld in zitten. Het is daarom ook haast niet mogelijk om van het ene op het andere moment iets anders te beginnen.
Er moet ook een afzetmarkt voor wezen en een fabriek voor gezocht worden om je producten te kunnen laten verwerken.

Hier in de buurt zit een veehouder welke niet bij DOC, Campina of Friesland Foods zit, maar toch zijn melk laat weglopen, omdat ook deze het niet eens is met de gang van zaken, en dat is geen kleine veehouder (>200 koeien)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:36

Ja hoor ChirooHeleen. Makkelijk gezegd...