OV-jaarkaart voor mbo'ers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: OV-jaarkaart voor mbo'ers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:01

Ik val er net pas in, maar mag ik even iets rechtzetten?

De OV-kaart was een bezuinigingsoperatie, niet meer en niet minder. Voor de OV-kaart heb ik in mijn grijze verleden een serieus bedrag van mijn basisbeurs ingeleverd, waar ik niet blij mee was omdat ik gewoon in de plaats van mijn studie was gaan wonen.

De gedachte was eerder dat studenten later als ze groot zouden zijn eerder voor het openbaar vervoer zouden kiezen, dus het stimuleren van het openbaar vervoer, dan andersom.

Maar discussieer rustig verder - ik ben inderdaad zo'n fossiel dat nergens meer recht op heeft Haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:55

@Prrr: toch alleen op terug vragen van studiekosten bij de belasting?

Ik ga zelf volgend jaar ook weer studeren, maar heb ook geen recht meer op stufi omdat ik naar de universiteit ga na mijn HBO. Kan wel de studiekosten terug krijgen van de belasting.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:58

Nou, terugkrijgen... je mag de kosten boven een drempel aftrekken van je belastbaar inkomen, da's toch niet helemaal hetzelfde in mijn bescheiden opinie Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:08

Om even te reageren op de openingspost. Slecht plan.
Ik ben eerder voor het afschaffen van de OV kaart voor MBO'ers.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:11

Sammie schreef:
Liezel1 schreef:
Nikki_ : als jij ná je MBO een HBO opleiding gaat doen, dan krijg je nog 4 jaar éxtra stufi... Als ík na mijn HBO nog een HBO studie wil doen of naar de uni wil, mag ik het zelf betalen... €2000 per jaar...
en wat die boeken betreft: ik ben elk jaar €750 kwijt...
Ik was in het eerste jaar iets van €800 aan boeken kwijt.

De overheid heeft liever hbo/uni mensen, die betekenen meer voor de economie,zonder mbo'ers ligt de economie ook op zijn gat, niet echt een geldge redening, hoewel er wel zo gedacht word vrees ik dat zal wrs ook wel de reden zijn dan 17 jarige hbo'ers wel ov krijgen (vanaf okt) en 17 jarige mbo'ers niet. En onderwijs is tot 18 jaar verplicht mbo'ers zijn dan al bijna klaar.

edit: Volgens mij heeft marieke gelijk wat betreft ov en 18 jaar worden. Ik was in juli 18 en kreeg in oktober mijn ov, iemand die in november 18 wordt zou het dan in jan/feb krijgen? Dan hangt het dus wel aan de leeftijd van 18 jaar en niet aan 17 jaar en okt.

En idd als de mbo'ers graag 4 jaar ov willen, dan leveren ze die 4 jaar extra stufi maar in Haha! Dan haalt de overheid daar het geld maar vandaan Knipoog Haha!

ik denk dat het eingelijk niet meer kan dat mbo'ers pas met 18 een OV krijgen , een studie is een studie
en helaas werkt het niet zo dat er altijd wel een mbo opleiding in de buurt voor handen is
ja, vast wel iets, maar passend is een heel ander verhaal
zodra je in een dorp ergens woont, moet je al geuw 45 minuten tot 1,5 uur reizen voor een passende opleiding
waarbij de reiskostem al gauw bedroevend hoog oplopen
ik was voor verpleegkunde 300 euro in de maand kwijt , keer 12 = 3600 euro , dat is niet op te brengen en dat was toch echt de dichtsbijzijnde opleiding
maar ook bijvoorbeeld (groot)handel, wat een opleiding is die economisch een redelijk invloed heeft kwa beroepen , was vanuit mijn woonplaats ook dik een uur met de bus ,
een 200 euro p/m = 2400 euro per jaar
de dichtsbijzijnde MBO opleidingen waren MTS en MBO groen ...
maar ja, zie uit die laatste maar eens ene beroep te slepen als je zelf geen agrarisch bedrijf hebt Tong uitsteken

dus wat betreft afstanden naar opleidingen toe, die zijn alleen kort als je in of nabij stedelijk gebied woont,
woon je daar niet " you're screwed"

wat betreft het stukje
"de OV jaarkaart is in het leven geroepen om" is ook een argument wat in mijn ogen het raam uit kan, want tijden veranderen en omstandigheden ook en toen is in geen geval vergelijkbaar met nu

Wendy, ben wel benieuwd waarom jij zegt afschaffen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:15

Omdat er in principe dus wel in elk gat ongeveer een MBO opleiding wordt aangeboden.
Dat ze een OV-kaart aanbieden aan MBO'ers past niet bij de oorspronkelijke doelstelling en je levert er idd stufi voor in. Ik meende iets van 70 euro per maand? De meeste MBO'ers maken veel minder reiskosten dan dat.
De meesten uit mijn oude dorp gingen naar het MBO in de stad waar ze ook op de middelbare school zaten. Dat was dus een half uur fietsen (10km).

Op het MBO is het jouw keuze om verder weg te gaan voor een opleiding. HBO opleidingen en universitaire opleidingen zijn over het algemeen gewoonweg niet zo wijd verspreid over het land. Je kunt dan simpelweg niet ontkomen aan reizen of op kamers gaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:21

Wendy schreef:
Op het MBO is het jouw keuze om verder weg te gaan voor een opleiding. HBO opleidingen en universitaire opleidingen zijn over het algemeen gewoonweg niet zo wijd verspreid over het land. Je kunt dan simpelweg niet ontkomen aan reizen of op kamers gaan.

helaas geld die redenering niet overal in nl , bij mij in de omgeving is het dus daadwerkelijk niet mogelijk om een willekerige mbo opleiding naast de deur te doen ,
en ontneem je dus ene heel grote groep de mogelijkheid om ene passende opleiding te gaan doen als je de Kaart zou afschaffen voor het MBO

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:25

Sonja_vR schreef:
helaas geld die redenering niet overal in nl , bij mij in de omgeving is het dus daadwerkelijk niet mogelijk om een willekerige mbo opleiding naast de deur te doen ,
en ontneem je dus ene heel grote groep de mogelijkheid om ene passende opleiding te gaan doen als je de Kaart zou afschaffen voor het MBO

Dat is het misverstand denk ik... het gaat niet eens om een passende opleiding. Het gaat om een opleiding.
En volgens mij is die groep waar jij het over hebt helemaal niet zo groot. Het is maar een enkeling.
En trouwens, als het in Twente en de Achterhoek al kan, dan kan het al helemaal in het westen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:41

Prrrr schreef:
Nou, terugkrijgen... je mag de kosten boven een drempel aftrekken van je belastbaar inkomen, da's toch niet helemaal hetzelfde in mijn bescheiden opinie Knipoog

Niet hetzelfde, maar het kan soms toch wel aardig oplopen. Tijdens mijn laatste jaar van mijn studie heb ik ook van deze optie gebruik kunnen maken en ik zat te klapperen met mijn oren toen ik zag hoeveel ik terug kreeg.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:41

ow dus iedereen die slim genoeg mogen de kans krijgen een beroep te kiezen die zij graag willen en iedereen die er met zijn kop niet ver genoeg bij kan heeft maar gewoon pech en moet maar de baan kiezen die voor handen ligt...

Alleen omdat mbo een lagere opleiding is en het minder verdient, betekend niet dat zij geen recht hebben op een keuze te worden wat ze willen...

jeetje wat een bekrompen gedachten...

Het spijt me dat ik het zo bot breng, maar van zoiets wordt ik dus gewoon echt kwaad. En het gaat niet eens over mij!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:48

Huilen van het lachen
Het komt misschien verkeerd over, maar moeten dan al die MBO'ers die 70 euro stufi inleveren omdat een enkeling er voor kiest om een MBO opleiding in verweggistan te gaan doen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:52

Er zijn zat mensen die het VMBO volgen en vervolgens MBO omdat zij moeite hebben met leren en studeren. Zij krijgen echter pas op hun 18 een OV, terwijl zat MBO-ers ook ver moeten reizen voor hun opleiding. Sommige kunnen dus geen MBO opleiding volgen ergens anders, omdat zij hun reiskosten kunnen betalen. Studie financiering is echter niet genoeg omdat te kunnen bekostigen. Dus worden deze mensen gedwongen om iets anders te kiezen i.v.m geld. Zouden zij echter OV krijgen, konen zij wel die opleidingen volgen. Waarom dan geen OV?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:57

Ik ben voor. Ik ben zelf MBO-er en kon door omstandigheden de HAVO niet afmaken. Ik zit dan min of meer naast de deur op school, maar toch ben ik voor. Veel mensen uit mijn klas komen van ver, en omdat de opleiding die ik doe alleen in Amsterdam en Rotterdam zit, zijn veel van m'n medestudentjes onwijs veel reisgeld kwijt voor hun 18e. En ze willen hoger opgeleide mensen? Wie gaat dan het overige werk doen? Daar heb je ook mensen voor nodig. En veel van de MBO-ers stromen alsnog door naar het HBO.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:14

de stufie van mbo verschilt verder weinig van de stufie van HBO en WO dus ik zie niet in waarom zij (extra) in moeten leveren...

En MBO 18+ doet dat toch ook al... waarom dan 16 en 17 niet?

Feit is gewoon dat als je 18+ bent je op mbo gewoon een OV krijgt, feit is ook dat een GROOT deel van de mbo'ers nog lang geen 18 is als ze aan de opleiding beginnen. Waarom die groep niet, en 18+ wel. Omdat je 18 bent ben je ineens meer student of zo?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:18

Ik vind het niet zo nodig, aangezien MBO-opleidingen vaak veel dichter bij de deur zijn, en je ook een deel stage hebt. Krijgen de ouders trouwens niet nog gewoon kinderbijslag?

Ik was 17 toen ik naar de uni ging, en ik kreeg dus ook nog geen OV. Gelukkig had ik wel een kamer, anders waren dat 3 dure maandjes geworden! (16 x E 40,- ongeveer = 640 euro (toch?))

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:21

Maar er is toch gewoon geen geld voor een OV voor mbo?
En als je zecht alleen de mensen die echt een stuk moeten reizen er een krijgen kost dat teveel administratief werk en dus weer kosten..

Denk dat het niet heel erg haalbaar is! Lachen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:23

raar dat je dat niet gehad heb sheran, zoals ik zei, die vriendin van mij kreeg al wel een ov op der 17, in oktober dus, terwijl ze pas in mei 18 werd...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:25

Ja vind ik een goeie actie,
ik moest op mijn 16e !200 euro! per mnd betalen om van Roermond naar mijn school in Maastricht te komen.
Beetje absurd!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:27

Thats_Me schreef:
Je hebt net zo lang recht op studiefinanciering als de duur van je studie. Staat er 4 jaar voor dan krijg je 4 jaar duurt hij 5 dan 5 enz Knipoog. De meeste HBO studies duren 4 jaar vandaar Lachen

Ja, het is alleen jammer dat je bijv. geen HBO-master meer kunt doen.
Ik zou graag eerstegraads doen maar ik zit al met mijn handne in mijn haar voor mijn laatste studiejaar tweedegraads docent. Ik MOET nl. volgend jaar een baan hebben anders kan ik gewoon niet verder studeren Scheve mond Nog eens een jaar wil ik echt niet en nog vier jaar in deeltijd vind ik wel erg lang worden. Dan ben ik 35 als ik klaar ben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:32

Shiloh schreef:
de stufie van mbo verschilt verder weinig van de stufie van HBO en WO dus ik zie niet in waarom zij (extra) in moeten leveren...

En MBO 18+ doet dat toch ook al... waarom dan 16 en 17 niet?

Feit is gewoon dat als je 18+ bent je op mbo gewoon een OV krijgt, feit is ook dat een GROOT deel van de mbo'ers nog lang geen 18 is als ze aan de opleiding beginnen. Waarom die groep niet, en 18+ wel. Omdat je 18 bent ben je ineens meer student of zo?

Nee, omdat het tot je 18e gewoon verplicht is om naar school te gaan.
Tot je 18e zijn je ouders verantwoordelijk voor jouw (on)kosten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:32

lottehorse schreef:
Maar er is toch gewoon geen geld voor een OV voor mbo?
En als je zecht alleen de mensen die echt een stuk moeten reizen er een krijgen kost dat teveel administratief werk en dus weer kosten..

Denk dat het niet heel erg haalbaar is! Lachen

Geef mensen gewoon de keuze of ze een OV willen of die 70 euro.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:37

fout, tot je 21ste zijn je ouders in principe verantwoordelijk je financieel te steunen.

ow, dus omdat het verplicht is tot je 18de hebben ze geen recht om net als iedere hbo, wo'er te doen wat ze zelf graag willen en waar ze gelukkig van worden, zonder dat ze hier weet ik veel hoeveel geld voor reiskosten voor hoeven neer te leggen...

En dan nogmaals, waarom 18+ wel en 16 en 17 niet?
Ook het argument van "je ouders krijgen dan nog kinderbijslag voor je" gaat naar mijnsinziens niet op. Het gaat namelijk over het algemeen om hetzelfde aantal jaren (zo niet korter) als een hbo en wo'er, en die ouders hebben ook gewoon tot 18 kinderbijslag ontvangen. Eén mag het ander niet uitsluiten vind ik.

[edit] Wendy je zit dus echt niet op te letten. je BETAALD die 70 euro al. Een 16/17 jarige ZONDER OV krijgt namelijk evenveel stufie als een 18 jarige MBO/HBO/WO MET een OV. (ongeveer, om en nabij een tientje of zo, bedragen voor de niveau's liggen natuurlijk niet exact gelijk)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:39

En iedereen denkt dat het ebdrga dat men ontvangt voor stufie en kinderbijslag zo veel is, nou Openbaar Vervoer ksot veel meer! De bus en trein ijn zo duur tegenwoordig! Daarbij moet je de opleiding nog betalen en boeken enzo, dat loopt hartstikke hoog op.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:49

ik vind het een goed idee.
want de meeste mbo's kiezen een school nu in de buurt.
Vaak stoppen die alsnog met school omdat de opleiding niks is.
Mochten ze ov krijgen zouden ze sneller ergens anders heen gaan.

En niet elke mbo school staat goed voorgeschreven.

Vooral dat je als je dan nog eens 18 word nog aantal maanden moet wachten voordat je hem krijgt.

Dus als je naar school moet zit je met abbo's in duur tarief

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:54

@shiloh: als jij er zo blij van wordt om mij de grond in te trappen, dan moet je dat maar doen.
Een 16-jarige ontvangt trouwens helemaal geen stufi. Tenminste, niet op het mbo. Ik begrijp dat dat op het hoger onderwijs redelijk recent is veranderd. Want een vriendin van me die in 1998 op haar 17e naar de uni ging, kreeg niks. Toen was leren trouwens nog maar verplicht tot en met je 16e.
Maar goed, degene die dus niet zit op te letten ben jij zelf. Een MBO'er krijgt vanaf zijn 18e stufi, dus dan begint hij ook te betalen voor de OV.

Trouwens, die 2 tientjes verschil in stufi voor een thuiswonende student, is best veel verschil als je nagaat dat een mbo'er ruim 70 euro per maand krijgt.

Het punt is ook dat als er geen leerplicht is, je ouders ook niet verplicht zijn om je te ondersteunen om naar school te gaan. Dus vandaar dat de overheid dan pas inspringt.