voor / tegen doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor / tegen doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:40

superwoman schreef:
Er worden zelfs mensen vrijgelaten die zéggen dat ze weer zullen terugvallen in hun oude gedrag (bijv verkrachten van vrouwen/kinderen) Ze weten dat ze hun drang niet kunnen stoppen en toch wanneer hun staf klaar is, worden zij vrij gelaten, WANT ZIJ HEBBEN HUN STAF UITGEZETEN EN VERDIENEN EEN 2E KANS. Hij gaat wonen op een plek waar niemand "hem" kent en kan weer "rustig" verder gaan met waar hij gebleven was.

En dit is dan precies het probleem van de wetten en slechte straffen. Als iemand zégt dat hij zal terugvallen is het wat anders dan dat je iemand na zoveel jaar vrij laat waarvan lijkt dat hij het weer aankan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:42

Citaat:
Hitler kán een heel slechte jeugd gehad hebben ja. Je bent het toch hopelijk met me eens dat er wat aan vooraf is gegaan als iemand zulke dingen gaat doen. Of hij is geestesziek.

Oh absoluut, het moet ergens vandaan komen, maar dat wil niet zeggen dat het dan ineens geen inslechte man is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:44

superwoman schreef:
[naam] schreef:
Hitler kán een heel slechte jeugd gehad hebben ja. Je bent het toch hopelijk met me eens dat er wat aan vooraf is gegaan als iemand zulke dingen gaat doen. Of hij is geestesziek.

geloof dat hitler geen raar verleden had.Geen "strafblad" om het zo maar te zeggen. Ook had hij een normale opleiding en een goede baan.
( nu weet ik dat niet meer 100% zeker, maar zoiets is blijven hangen, omdat je dat niet verwacht van zo'n persoon. Geen zin om het op te zoeken)

Of het nu komt daar een slechte jeugd of doordat hij geestelijk ziek was/is, dat hij geen 2e kans verdiend mag toch logich zijn?

Hij leeft niet meer, maargoed. Lachen
Zo iemand.. tja.. ik ben zo iemand die het interessant vind wat mensen tot zulke daden aanzet, en wat er aan gedaan kan worden. En iemand die niet het slechtste van mensen ziet. Hitler een 2e kans? Het zou niet slim zijn. Opsluiten lijkt me daarmee een goed idee als hij nog leefde. Maar het ging hier over doodstraf. Nee, dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:44

Goof schreef:
Citaat:

Oh absoluut, het moet ergens vandaan komen, maar dat wil niet zeggen dat het dan ineens geen inslechte man is!

Maar wat versta jij onder 'slecht' ?

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:45

Blijft een moeilijk onderwerp! Want waar ligt de grens?
Verdient iemand die 3 kinderen vermoord heeft de doodsstraf?
Ja

Verdient een man de doodstraf omdat hij de verkrachter en moordenaar van zijn dochter heeft vermoord?
NEE (mijn mening)

Mag je iemand "vermoorden" omdat hij iemand anders vermoord heeft? Beide gevallen hierboven komen op hetzelfde neer.... maar in het ene geval verdient iemand het wel en in het andere geval niet.

Ik ben voor de doodstraf, maar blijf het moeilijk vinden wanneer je hem wel en niet mag toepassen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:55

Waar de grens ligt is imo niet heel moeilijk.
Wie er tot welke grens behoord kan wel weer moeilijk zijn.

- doodstraf voor schuldige die een gevaar blijven vormen voor de maatschappij bij terugkeer.
Dan heb ik het over moord en/of zware verminking van meerde slachtoffers.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:57

Voor mij ligt de grens bij seriemoordenaars, en sommige massamoordenaars

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:05

inderdaad, neem bijv het verhaal van die vrouw die die dief doodreed met de auto..
dan snap ik niet dat jij met die rouwstoet meeloopt, echt erg hoor, maar wel een beetje uitgelokt. je weet, je loopt een risico: die wil je nemen, prima maar dan moet je de gevolgen ook accepteren.

ook zo, een man kreeg de doodstraf in USA omdat hij zijn schoonmoeder vermoord had, het mens haalde het bloed onder zijn nagels vandaan, het precieze verhaal weet ik niet maar wel zo dat ik snap dat je razend word.
in mijn ogen verdient iemand dan niet de doodstraf.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:05

Zo ken ik nog wel een verhaaltje, gehoord van mijn hoefsmid. Een vriend van hem is machinist en maakte het volgende mee:

Bij het af- of aankoppelen van een trein had er ineens een grote brede vent achter die vriend gestaan. Die schrok daar een beetje van, er horen daar geen mensen te komen. Die man gaf aan zo graag eens te willen zien hoe dat nou werkt, het aan/afkoppelen van treinen. Dus de machinist legt een beetje uit (wist ook niet wat anders te doen). Die man begint te vertellen dat ie zo blij was weer vrij te zijn, hij had net een straf van 12 jaar erop zitten. Machinist vraagt waarom (tja, wat moet je anders vragen in zo'n geval). Hier het verhaal:

De man (noemen we A) had een vrouw. Deze vrouw is verkracht door B. B. is opgepakt maar door gebrek aan bewijs weer vrij gelaten. De vrouw wist 100% zeker dat B. het gedaan had.

Op een feest komt A. meneer B. tegen. B. loopt naar A. en zegt "ik ken jouw vrouw!". Waarop A. zegt: "dan is dit een HELE slechte dag voor jou. Met wat geluk kom je er levend vanaf".

B. had dus geen geluk.

A. heeft B. daar ter plekke doodgeslagen.

Verdiend zo iemand de doodstraf? Tja… je mag het recht niet in eigen hand nemen. Maar om nou te zeggen dat A. een in en in slecht iemand is… dat toch ook weer niet.

A. is dan toch weer (imo) van een ander kaliber dan iemand die voor de lol mensen martelt en vermoordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:36

Jammer dat er geen polletje van gemaakt is Knipoog
Ik ben vóór de doodstraf als op het bot bewezen is dat
de dader strafbaar is.
De gevallen van Dutroux bijvoorbeeld, die verdiend het
licht in z'n ogen niet meer.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:51

Vroeger was ik tegen maar ik ben inmiddels voor geworden.

Inderdaad wat Chiqa zegt, het moet op het bot bewezen zijn... onschuldige mensen mogen absoluut niet vermoord worden. En zelfs bij moord hoeft van mij niet de doodstraf. Maar dutroux types zeker wel... Ik bedoel een gevange zit opgesloten op onze kosten... We moeten voor iedere dag de rest van die persoons leven alles voor hem betalen... mooi is dat. Hij ruineert de samenleving en dan mogen wij daar nog eens extra voor betalen... Nee, kinderverkrachters, serie moordenaars en gestoorde sico's mogen van mij de doodstraf krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:53

Daphnezz schreef:
Vroeger was ik tegen maar ik ben inmiddels voor geworden.

Inderdaad wat Chiqa zegt, het moet op het bot bewezen zijn... onschuldige mensen mogen absoluut niet vermoord worden. Maar dutroux types zeker wel... Ik bedoel een gevange zit opgesloten op onze kosten... We moeten voor iedere dag de rest van die persoons leven alles voor hem betalen... mooi is dat. Hij ruineert de samenleving en dan mogen wij daar nog eens extra voor betalen... Nee, kinderverkrachters, serie moordenaars en gestoorde sico's mogen van mij de doodstraf krijgen.

Daarom vind ik dat mensen in een gevangenis keihard mogen gaan werken voor hun onderdak. Ja Binnen de hekken wel te verstaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:54

Vjestagirl schreef:
En wat nou als iemand de meest gruwlijke dingen heeft gedaan, omdat hij/zij ziek is? Zoals die zuster die weet ik hoe veel mensen vermoord zou hebben (Lucille?). Stel dat er nu geconcludeerd wordt dat ze Munxhousen by proxi heeft. Dat zijn van die gevallen dat je het moét doen van je geest. Zoiemand kan het eigenlijk niet helpen. Wat doen we daarmee? En, is levenslange opsluiting wel eerlijk?

Lucille is dus vrijgesproken wegens te weinig bewijs.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:57

Brainless schreef:
Vjestagirl schreef:
En wat nou als iemand de meest gruwlijke dingen heeft gedaan, omdat hij/zij ziek is? Zoals die zuster die weet ik hoe veel mensen vermoord zou hebben (Lucille?). Stel dat er nu geconcludeerd wordt dat ze Munxhousen by proxi heeft. Dat zijn van die gevallen dat je het moét doen van je geest. Zoiemand kan het eigenlijk niet helpen. Wat doen we daarmee? En, is levenslange opsluiting wel eerlijk?

Lucille is dus vrijgesproken wegens te weinig bewijs.

De zaak is heropend dus vrij helemaal niet, en ze hebben genoeg bewijs Lachen maar gewoon paar juridische fouten
[NM] Lucia de B. halsoverkop vrijgelaten
Laatst bijgewerkt door lesilla op 23-04-08 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:58

Daphnezz schreef:
We moeten voor iedere dag de rest van die persoons leven alles voor hem betalen... mooi is dat.

Presies, of zet ze op zijn minst in een cel met water en brood, een bed hebben ze niet nodig slaap maar op de grond.
Waar ze tegenwoordig in zitten is gewoon te gek voor woorden, lijtk wel het Hilton, mijn oma in het bejaardetehuis heeft het slechter hoor en moet er nog een kapitaal voor betalen ook.
Afknallen die handel. Oog om oog tand om tand is nog veel mooier Lachen
Moet je eens kijken hoe snel de criminaliteit zal minderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:00

Neehoor die mindert niet. Moet je eens kijken hoe weinig criminaliteit er is in landen waar ze wél de doodsstraf hebben. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:01

Juul schreef:
Neehoor die mindert niet. Moet je eens kijken hoe weinig criminaliteit er is in landen waar ze wél de doodsstraf hebben. Knipoog

Ja maar daar vergeet je wel een heel belangrijk feit, de vrije wapenwet die nog meer invloed heeft dan de doodstraf in criminaliteit Lachen

Het is net zoals geweldadige spelletjes geen trigger zullen zijn voor normale kinderen, maar wel voor kinderen die al beïnvloedbaar zijn. En dan geen je daar niet om denk ik.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 23-04-08 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:02

Ja okee, dat is ook belachelijk idd. Een wapen als je een lening afsluit was het toch? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:03

Weet wel zeker dat het invloed heeft, straf is tegenwoordig een lachtertje eerste klas hotel kamer en nooit meer hoeven werken, en dat allemaal gratis en voor niets?
Zal een lager afgedwaalde geen enkele moeite mee hebben hoor. Knipoog Nu lachen ze hun broek aan flarden en begaan 9 van de 10 keer weer dezelfde misdaad zodra ze weer vrolijk op straat staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:04

Als ze de gevangenissen minder 'leuk' maken zou dat ook al een hoop schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:07

Juul schreef:

Presies, maar dat gebeurd dus niet, ze krijgen alles wat hun hartje begeerd, mss zelfs nog wel meer dan ze ooit in hun miezierige leventje gewent zijn.
Droog brood en water zou een mooi beginnetje zijn.
Maar nee dat mag niet want dan wordt Amnesty niet goed.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:08

Chiqa schreef:
Juul schreef:

Presies, maar dat gebeurd dus niet, ze krijgen alles wat hun hartje begeerd, mss zelfs nog wel meer dan ze ooit in hun miezierige leventje gewent zijn.
Droog brood en water zou een mooi beginnetje zijn.
Maar nee dat mag niet want dan wordt Amnesty niet goed.

Maar dat zijn meestal niet de zaken waar doodstraf voor gegeven word.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:12

Princess_ schreef:
In amerika is het echt erg. In een bepaalde staat krijg je zelfs de doodstraf als je BIJ een moord was!!!

Ik weet niet waar je dit vandaan, hebt maar dit kan ik me dus ECHT niet voorstellen???? Ik zou graag weten in welke staat dat dan precies is?

Moeilijke kwestie die doodstraf.. Ik denk dat mijn gevoel VOOR overheerst. Maar dan echt in zeldzame gevallen van bewezen extreem gevaarlijke personen die meerdere keren in herhaling vallen. En dan zijn mijn belangrijkste argumenten: omgeving beschermen, het kan nooit weer gebeuren; opsluiten kost ontzettend veel geld..

Aan de andere kant kun je vrijwel nooit met 100% zekerheid bewijzen dat iemand schuldig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:13

Waar heb jij het over Katia vind je opmerking nogal vaag

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:17

Maanling schreef:
Zo ken ik nog wel een verhaaltje, gehoord van mijn hoefsmid. Een vriend van hem is machinist en maakte het volgende mee:

Bij het af- of aankoppelen van een trein had er ineens een grote brede vent achter die vriend gestaan. Die schrok daar een beetje van, er horen daar geen mensen te komen. Die man gaf aan zo graag eens te willen zien hoe dat nou werkt, het aan/afkoppelen van treinen. Dus de machinist legt een beetje uit (wist ook niet wat anders te doen). Die man begint te vertellen dat ie zo blij was weer vrij te zijn, hij had net een straf van 12 jaar erop zitten. Machinist vraagt waarom (tja, wat moet je anders vragen in zo'n geval). Hier het verhaal:

De man (noemen we A) had een vrouw. Deze vrouw is verkracht door B. B. is opgepakt maar door gebrek aan bewijs weer vrij gelaten. De vrouw wist 100% zeker dat B. het gedaan had.

Op een feest komt A. meneer B. tegen. B. loopt naar A. en zegt "ik ken jouw vrouw!". Waarop A. zegt: "dan is dit een HELE slechte dag voor jou. Met wat geluk kom je er levend vanaf".

B. had dus geen geluk.

A. heeft B. daar ter plekke doodgeslagen.

Verdiend zo iemand de doodstraf? Tja… je mag het recht niet in eigen hand nemen. Maar om nou te zeggen dat A. een in en in slecht iemand is… dat toch ook weer niet.

A. is dan toch weer (imo) van een ander kaliber dan iemand die voor de lol mensen martelt en vermoordt.

Dus is het makkelijk om te zeggen dat deze man geen gevaar is voor de gemeenschap en dus geen doodstraf verdient.