'Hert en zwijn niet ontwijken'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lovely1

Re: 'Hert en zwijn niet ontwijken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:50

De uitspraak van de ANWB vind ik ronduit belachelijk en ben nu blij dat ik geen lid ben;) Ok dat je zegt dat doorrijden waarschijnlijk veiliger is maar één van de laatste zinnen kunnen bij mij echt niet door de beugel.
Daarnaast kan de ANWB dit wel zo leuk melden maar 99% van de mensen trapt op de rem en probeert het dier te ontwijken (in het geval van zwijn of hert). Verder ga ik met Redrumfox mee, ik zou ook een slinger aan 't stuur geven en rijd gewoon liever helemaal niemand dood, mens of dier.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:52

En nét op dat moment dat jij een slinger aan het stuur geeft komt er een tegenligger aan met 3 kinderen op de achterbank...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:53

Ik denk dat veel mensen een zwieper geven...ook die nu zeggen dat niet te gaan doen Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:53

ik rijd liever een beest dood dan een mens of meerdere mensen of een mens gewond ik vind een mens toch wel meer waarde hebben dan een hert of een zwijn! en dan er nog bij die beesten steken toch over niet dat ze er veel besef van hebben maar het is de schuld van de beesten Knipoog

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:56

Rinske schreef:
En nét op dat moment dat jij een slinger aan het stuur geeft komt er een tegenligger aan met 3 kinderen op de achterbank...

En net op het moment dat jij door rijd en het dier tegen jou auto krijgt laat je het stuur los en knal je er nog net zo goed tegenaan of het dier zeilt toch door je ruit heen. Als, als, als... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:57

Oh leuk we gaan weer appels met peren vergelijken.

Verschil met jou als als als is, dat doorrijden meer doordacht is, met eventuele gevolgen, dan maar meteen zonder te kijken een zwiep aan je stuur te geven.

Zoals ik al eerder zei, ik zou denk ik uit reactie ook uitwijken, maar als ik het voor elkaar krijg door te rijden, tja, so be it.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:59

Ik heb er gisteren een stuk over gehoord op de radio. Wat de ANWB benadrukt is dat je weloverwogen moet reageren, en dus niet in een reflex wat gaan doen. De kans dat je dan in een slip raakt en een boom tegenkomt is dan heel wat groter. Zij raadden aan om wel te remmen maar daarna pas uit te wijken. En vooral langzaam rijden op dat soort wegen en ver voor je uit kijken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:05

Redrumfox schreef:
Tja.. het is maar net waar je voorkeur ligt. Ik wijk liever uit met het risico dat er iets gebeurd met mij of iemand anders dan dat ik een onschuldig dier aanrijd.

Als je er geen risico door loopt, dan lijkt het me logisch dat je uit wil wijken en het dier te sparen. Maar meestal is het moment te kort om een hele risico analyse te overdenken.

Ik hoop in ieder geval dat jij nooit in die situatie komt dat je een ander door een uitwijkmanouvre aanrijdt o.i.d. Leg bovenstaande uitspraak maar eens uit aan naaste familie/ vrienden (en het slachtoffer als dat nog kan) die met de pijn, verdriet en letsel achter kunnen blijven.

Het is maar waar je voorkeur ligt inderdaad. Maar dit vind ik toch ietwat te kortzichtig als je het mij vraagt.

Doel van ons allemaal lijkt me om mens en dier te sparen inderdaad, alleen zijn er soms situaties waarin je weinig anders kan.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:11

ik heb geen rijbewijs en weet dus echt niet wat ik zou doen,
al denk ik dat ik wel zou remmen of ontwijken als reflex...

Ze kunnen natuurlijk ook betere hekken plaatsen bij snelwegen dan zodat de kans zo klein mogelijk blijft dat er van die grote dieren op de weg komen.
Zag laatst namelijk een aantal zwijnen langs de weg lopen, vond het doodeng.
Bij landweggetjes kan dit natuurlijk vrijwel niet maar goed dan maar langzamer rijden,
helaas dat de mens zich niet graag aan de snelheid houd ( niet iedereen natuurlijk)

De mens moet zonodig zoveel natuur kapot maken om sneller van A naar B te kunnen, maar rekening houden met dieren doen ze niet, of in iedergeval vrij weinig...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:14

Volgens mij is het inderdaad geen probleem op de snelwegen, maar juist op de smallere landweggetjes en rijkswegen waar je 80 mag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:16

en daar werd dus ook aangeraden om langzamer (60 of minder) te rijden en ver vooruit te kijken.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:18

Ik heb 2 en half jaar geleden zoiets aan de hand gehad.

Ik reed midden in de nacht over de snelweg, en opeens steekt er een vos over (zo snel, dat ik in eerste instantie ook echt niet door had dat het een vos was). In die fractie van die seconde had ik nog wel de tijd om te beslissen of ik in de remmen zou gaan en uit zou wijken of door zou rijden. Ik heb voor het laatste gekozen omdat, voor mijn gevoel, ik anders waarschijnlijk in de slip was geraakt (had toen een kleine 2 jaar mijn rijbewijs en deze auto had ik net een maand), er was op dat moment niemand in de buurt.
Met als gevolg dat ik de vos aangereden heb, en hij onder mijn auto doorgestuiterd is, en in mijn spiegel zag ik hem doorrollen.
Had door de klap behoorlijk wat schade.
Tuurlijk vond ik het zeer sneu voor de vos in kwestie, maar eerlijk gezegd liever hij

Daarentegen ben ik al zeer vaak in de remmen gegaan voor hazen/babyhaasjes/eenden en eendekuikens omdat die regelmatig oversteken op een bepaald punt op de weg naar mijn werk. Als ik rem/uitwijk check ik eerst altijd of er iemand achter me zit (wat ik meestal al weet voor ik die bocht inga)

Voor mij zit er dus een heel verschil in welke situatie je verkeert en of je je reflex kunt onderdrukken.
Ik moet wel zeggen dat een hert voor mij misschien wel anders is in de zin van veel groter.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:20

Redrumfox schreef:
Tja.. het is maar net waar je voorkeur ligt. Ik wijk liever uit met het risico dat er iets gebeurd met mij of iemand anders dan dat ik een onschuldig dier aanrijd.

??? Ik vind zelf een mensenleven belangrijker dan een dierenleven. Maar ok, ik kan de gedachte nog begrijpen dat je een dier- of mensenleven gelijk schat. Maar waarom zou een dierenleven belangrijker zijn dan een mensenleven?
Denk jij echt, als er 2 auto's op elkaar botsen met alle gevolgen van dien (zwaargewonden of zelfs doden), gelukkig had het hertje niets?

edit: ik weet overigens niet wat ik in reflex zou doen. Ik hoop keihard remmen (en misschien toch botsen). Ik zou natuurlijk nooit expres een dier aanrijden, maar ik hoop dat ik niet uitwijk als ik niet meer kan remmen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:26

Lielle schreef:
Zij raadden aan om wel te remmen maar daarna pas uit te wijken. En vooral langzaam rijden op dat soort wegen en ver voor je uit kijken.

Dat zou een goed idee zijn Pling En dat is iets wat iedereen onder controle heeft. Ik ben benieuwd hoeveel mensen nu bewust rustiger gaan rijden om het leven van zowel mens als dier te sparen Ja

Je kunt overigens wel degelijk leren om je reflexen te sturen. Dat doe je bij paardrijden als je op een bok reageert door je lang te maken terwijl de menselijke reflex is om bij gevaar in elkaar te duiken. Je doet het bij het autorijden: je hebt immers geleerd om op de rem te trappen en dat is geen natuurlijke reflex. Ook kun je leren om op een kruispunt of spoorlijn juist gas te geven om weg te komen van het gevaar, ipv remmen en daardoor stil te staan op de allergevaarlijkste plaats.

Best kans dat je in een noodsituatie anders reageert dan je zou willen - dat soort dingen gaan niet altijd goed, je hebt toch maar een fractie van een seconde...
Maar als je van te voren al niet na wilt denken over wat je zou doen of wat je wilt doen, dan weet je in elk geval zeker dat je er weinig invloed op hebt Lachen

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:31

Ik ben eens samen met mijn vriend op een 100 weg 2 overstekende herten tegengekomen, en natuurlijk gaf mijn vriend uit reflex een ruk aan het stuur.... En ik was blij dat we de dieren niet met die vaart tegen de vooruit gekregen hebben Nagelbijten / Gniffelen

Gelukkig was het laat en bijna geen hond op de weg, maar we hadden net goed de vangrail kunnen raken, wat natuurlijk ook geen lolletje is met die snelheid.

Ik snap het punt van de ANWB wel, het gaat er gewoon om dat je gecontroleerd moet reageren en niet zomaar remt of uitwijkt, en op andere weg gebruikers let. En idd als k moet kiezen uit bambi of mijn eigen leven en dat van anderen... dan zal bambi een droevig einde tegenmoet gaan.

Alleen heb ik toen ook gezien dat je uit schrik gewoon reageerd... Dus ik vind het een mooi punt, maar of het ook echt uitgevoerd word. Een hert of zwijn wijkt uit uit reflex... wij waarschijnlijk ook.
Laatst bijgewerkt door bowena_84 op 17-04-08 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:33

runningkawa schreef:
Ik denk dat veel mensen een zwieper geven...ook die nu zeggen dat niet te gaan doen Lachen

dat denk ik ook idd. Ik denk dat je in reflex uitwijkt, maar ik hoop echt dat ik door kan rijden. en daarna huilen om het arme hertje dan wel
Laatst bijgewerkt door _Ella_ op 17-04-08 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:34

en precies wat shadow zegt. Je kunt dit soort reflexen alleen maar onder controle krijgen door je ervan bewust te zijn, en dat kan echt.

Ik weet zeker dat ik niet in een reflex uitwijk, praktijkervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:36

Maar met paardrijden oefen je reflexen....
maar met autorijden heb ik gelukkig niet elke dag een ree voor de auto Lachen
En ze zijn groot...en je schrikt ja kapot vanuit het niks...
Je ziet ze in het donker niet staan, dus dat ver voorruit kijken...leuk als de kudde op de weg staat, maar niet als ze in de bosjes zitten en ze ineens voor je langs schieten.
Je schrikt gewoon zo dan. Dat op dat moment niet eens weet wat het is...en dan is de zwieper snel gemaakt Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:37

Langzaam rijden op gevaar wegen lijkt me wel een goed idee. Ik vind het dubbel aan de ene kant je kant heel grote botsingen mee veroorzaken. Andere kant het is het territorium van de dieren, en mensen eigenen het weer op alsof het niks is. En daar spelen dieren dan weer de slachtoffers.

Mijn oma als passagier gaf altijd een ruk aan het stuur, dat is pas gevaarlijk

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:56

volgens mij moet je je lichten uitdoen. Want daar schrikken herten van en blijven daarom staan.

Uit ervaring weet ik dat ik gewoon keihard rem (pompend, anders slipt ie nog) Nagelbijten / Gniffelen

Anders gebraden hert eten Clown

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:05

ik denk dat iedereen wel een reflex heeft van ontwijken en daarna past denkt van ai miss had ik dat beter niet kunnen doen (vooral als je die tegenligger raakt, of zelf ergens vol op knalt)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:32

Herten blijven inderdaad verstijfd staan door de koplampen.

Het bericht van de ANWB vindt ik wel raar, want een dierenleven is helemaal niet minder dan een mensenleven. Echt een belachelijke vergelijking!

Ik vind dat het gewoon aan heel de situatie ligt, als er niets anders op zit dan doorrijden, dan moet je dat doen, maar als je nog kan uitwijken en kan remmen waarom zou je dan dat beest aan gaan rijden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:36

ELpatcho schreef:
ik denk dat iedereen wel een reflex heeft van ontwijken en daarna past denkt van ai miss had ik dat beter niet kunnen doen (vooral als je die tegenligger raakt, of zelf ergens vol op knalt)

Ook reflexen kun je sturen. Door vooraf te bedenken wat je gaat doen als er zoiets gebeurt kun je heel erg beinvloeden wat je gaat doen. Je zet dan als het ware de 'juiste' reflex alvast klaar.
Natuurlijk heb je niet genoeg tijd om alles te overdenken en het is dan ook niet zo dat het altijd zou werken, maar het scheelt al een heel stuk. Bijna alle reflexen kun je beinvloeden, onderdrukken, aan- of afleren.

MoonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:41

Jukurensha schreef:
Tja, ik weet niet wie ik nu allemaal over me heen krijg, maar ik zou liever één dood hert zien, dan meerdere doden of gewonden omdat iemand probeert uit te wijken voor een dier.

Ben het hier totaal mee eens.
Remmen en uitwijken levert veel gevaar op.
Niet alleen voor de automobilist en inzittende.
Maar ook voor het overige verkeer.

Ik ben trouwens van mening dat een mensenleven toch degelijk wel meer betekend als een dieren leven.
zoals de quote al laat zien zie ik liever 1 dood hert een dood mens.

Zielig voor het hert, ik kwam uit duitsland weer en in 1 keer stond er een hert voor de auto.
Geloof me, dit was geen pretje en ik zal je de details besparen.
Volgende dag niet naar school geweest, was heftig van slag.
Toch ben ik blij dat mijn moeder niet heeft geremd of uit heeft geweken.
Naast ons was een vangrail.
Achter ons waren mensen die ook gewoon 100 reden.
Als zij had geprobeerd om op wat voor manier dan ook het hert te ontwijken
Waren er meer levens verloren gegaan

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:42

Maanling schreef:
Redrumfox schreef:

Dus liever een onschuldig mens dood of gewond dan een onschuldig dier?

de mens is niet onschuldig, de mens heeft er zelf voor gekozen om de auto te ontwerpen, te bouwen en daarna op de markt te brengen. De mens heeft zelf besloten in een voertuig te rijden. en anders moesten ze maar hoge hekken langs de wegen zetten waar dit kan gebeuren.

De mens is niet onschuldig, zij brengen dieren in gevaar..