Kruisiging Jezus: spijkers door polsen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Parce

Re: Kruisiging Jezus: spijkers door polsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:05

HannahFrouk schreef:
Als men "humaan" wilde kruisigen dan kreeg je geen plankje onder je voeten (zodat je eigen gewicht aan je armen hing) en werd je door je polsen genageld, je was dan vrij snel dood.

Als ze je langer wilden laten lijden kreeg je WEL een plankje, een nagel door je voeten (zodat je het langer volhield) en nagels door je handen. Je rekte dan zelf eindeloos je leiden, omdat je je op bleef duwen vanaf het plankje om je dood te rekken.

Volgens mij is Christus volgens de bijbel op die laatste manier gekruisigd.

Ik had ook begrepen dat men op een plankje kon 'staan' (in zoverre zo'n persoon nog in staat was om te rusten met zijn voeten op dat plankje Huilen )
Echt vreselijk trouwens, heb toen the Passion of the Christ gezien en werd er echt beroerd van. Afschuwelijk, wat ze toen deden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:33

Mystica schreef:
Ik vat geschiedenisles niet echt op als een mening, sorry Nagelbijten / Gniffelen

Geschiedenisles? Zie ik vaak als een mening van een leraar, ook sorry. Je moest eens weten hoe vaak dat misgaat.

Ik heb eens zitten zoeken en nog een andere verklaring gevonden:
Citaat:
De rest weet u. Om de Sabbat niet te ontheiligen, verzochten de Joden dat de veroordeelden van de kruisen zouden worden gehaald. De gewone manier om een kruisiging vroegtijdig te beëindigen was de botten van de benen breken. Hierdoor kon het slachtoffer zich niet meer omhoog drukken. Het was onmogelijk om de spanning in de borstspieren te verminderen, en de persoon stikte snel. De benen van de twee dieven werden gebroken, maar toen zij bij Jezus kwamen, zagen zij dat dit bij Hem niet meer nodig was, Hij was al gestorven.

Blijkbaar wilde de legionair zeker weten dat Jezus dood was, want hij stootte zijn lans door de ruimte tussen de vijfde en zesde rib omhoog door het hartzakje tot in het hart. In vers 34 van hoofdstuk 19 van het evangelie volgens de apostel Johannes staat: "En onmiddellijk stroomde bloed en water naar buiten." Dit betekent dat waterig vocht uit het 'zakje' rondom het hart stroomde en bloed uit het hart zelf. Door deze hartsteek bij de overleden Christus hebben wij dus een zo goed als sluitend bewijs dat Onze Heer niet gestorven is op de normale manier die bij kruisiging optreedt. In plaats van verstikking is de directe doodsoorzaak hartfalen door de combinatie van shock en samendrukking van het hart (door vloeistof in het hartzakje).

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:35

Die ken ik ook idd. Maar waarom niets zoeken buiten het hokje geloof? De wetenschappelijke kant van kruisigen in het algemeen dus. Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:52

Kijk effe een pagina terug. Dat betoog is heus wel wetenschappelijk verantwoord hoor, wat er met je lijf gebeurt als je gekruisigd wordt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:53

Nee, mijn betoog niet natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:54

In dat stuk wat ik geplaatst heb is niks geschreven over de zijwonde. Ik heb alleen wat anders geleerd over waarom die zijwonde dan jij, en waarom zou dat uit het hokje 'geloof' komen? Ik heb ook gewoon op een openbaar gymnasium gezeten hoor.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:55

Daar heb ik het niet over. Maar jij plaatst alleen stukken die bijbel gerelateerd zijn. Dat bedoelde ik. ( Ik zat trouwens wel op een Katholieke school ROFL )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:57

Tja, weet je, het meeste wat je kunt vinden over Jezus en zijn specifieke kruisiging staat nou eenmaal in de Bijbel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:59

ik heb laatst de film gezien over zijn kruizeging. daar werd hij wel door zijn handen heen gespijkerd, maar hij was eerst vastgebonden met touwen om zijn armen. misschien dat dat wel klopt dan?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:00

Dat klopt, daarom heb ik het ook over kruisiging in het algemeen. Want Jezus was niet de enige die een gat in zijn zij had.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:05

ik was even aan het googles en toen kwam ik dit tegen!

WO 29 mrt 2006 | 22.42
Het beeld van Jezus Christus met handen en voeten aan het kruis genageld, klopt mogelijk helemaal niet. Volgens twee Britse onderzoekers is er nooit bewijs gevonden voor de manier waarop Jezus eeuwenlang is afgebeeld.

De wetenschappers stellen dat Jezus op allerlei manieren aan het kruis gespijkerd kan zijn, bijvoorbeeld op de kop of met de nagels door zijn geslachtsdelen geboord. De onderzoekers publiceerden hun bevindingen in een artikel in het Britse vakblad Journal of Royal Society of Medicine, dat woensdag uitkwam.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:07

volgens mij is voor die film ook allemaal onderzoek gedaan en kwamen zij uit op de manier waarop ze het gefilmd hbben:

plankje onder de voeten, touw om armen en door de hand heen gespijkerd...

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:10

ja geloof het artikel niet echt. maar moest het even plaatsen Tong uitsteken

en ik ga mee met ikenindi. het is op die manier geweest. dus de spijker door de handen. en omdat de handen vastgebonden zijn hoeft er volgens mij niet eens een plankje onder. rekt alleen maar......

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:38

Paar jaar geleden was er een documantaire op televisie, wetenschappers hadden ontdekt dat het kruisigen vroeger door de polsen ging, dus ja de beelden van Jezus kloppen dan niet.

Over stigmata waar ik albsoluut niet in geloof vind ik het wel bijzonder dat mensen die beweerde stigmata te hebben , het vroeger door de handen hadden en de laatste jaren komen mensen naar voren die het door de poslen heen hebben, tja.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:12

Dat is wel heel apart ja. Clown Waarschijnlijk gaat dat verschijnsel ook met zijn tijd mee.

jadi1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 00:30

Hmm.. Voor de ' critici' onder ons raad ik een boek van Dr. Bob Smalhout aan ; ' De Bijbelcode' . Worden ook dit soort dingen besproken vanuit wetenschappelijk oogpunt. Hartstikke interessant! Lachen