Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Re: Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:18

Citaat:
"We willen zoveel mogelijk mensen bij de plechtigheid betrekken en mensen vanwege de zondagsrust niet voor het hoofd stoten", aldus burgemeester Joop Alssema van Staphorst woensdag. Volgens hem blijft de opzet van de herdenking hetzelfde

En de mensen die door het verzetten voor het hoofd gestoten worden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:19

Ik vind dat we 4 mei in ere moeten houden!!! Of de herdenking nou op een zondag valt of niet.
Natuurlijk mag je op meerdere momenten in het jaar aan de mensen denken die gevallen zijn in deze vreselijke oorlog en alle andere oorlogen. Doe ik zelf wel in elk geval. Maar op 4 mei (net als 5 mei) vind ik het wel heel belangrijk dat we landelijk even onze ´eigen´ dingetjes, ego´s en regeltjes opzij mogen zetten om te herdenken wat er gebeurd is en wat er helaas nog steeds gebeurt in deze wereld. Verdrietig

Ik snap niet dat de streng gelovige gemeenten hier nou weer zo´n punt van moeten maken.
Ik vind het in elk geval niet zo eh....´christelijk´ overkomen, maar goed....
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 03-04-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:19

Lianne 84
Mischien moet jij je beter verdiepen in de geschiedenis.
De regering heeft besloten dat 4 mei officieel een herdenkingsdag is en 5 mei de dag van de bevrijding.
Ik weet uit mijn hoofd niet meer wanneer dit ingevoerd is maar zolang ik het heb meegemaakt waren dit de vaste datums.
Dus ja, ik vind het wel egoistisch als men deze datums verschuifd omdat het niet in hun straatje past.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:22

Judith_ schreef:
Het gaat niet om het herdenken zoals er al is uitgelgt. Het gaat om de hele traditie er omheen, herdenkingsdiensten, kransenleggen ect. Persoonlijk denk ik dat je ook kunt herdenken zonder al deze dingen, en dat is wat ze daar dus doen.
Ze verplaatsen de 'activiteiten' naar een dag eerder omdat de zondagrust anders word verstoort. Maar niemand zegt dat ze niet zullen stil staan bij wat er is gebeurt.

Dus omdat het niet-christelijk is mag de gehele traditie niet plaatsvinden op een zondag? Sorry, ja dat vindt ik wél egoïstisch! Alle Christelijke 'feestdagen' die op zondag plaatsvinden worden uitgebreid 'gevierd', denk aan kerst (als dat op zondag valt), pasen, pinksteren.... Dán mag het ineens wel???

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:22

jaantsje schreef:
Lianne 84
Mischien moet jij je beter verdiepen in de geschiedenis.

Hoezo? Wat heb ik gezegd wat niet klopt dan? Dat de regering heeft vastgesteld dat er moet worden herdacht op 4 mei betekent toch dat ervoor is 'gekozen'?
jaantsje schreef:
Dus ja, ik vind het wel egoistisch als men deze datums verschuifd omdat het niet in hun straatje past.

Heb jij er last van dat mensen die herdenking op een andere dag houden dan dat jij doet? Niet heel Nederland hoeft de herdenking te verplaatsen.

En laten we nou allemaal niet roomser zijn dan de paus. Er zijn genoeg mensen die op 4 mei rond 8 uur gewoon op hun paard, in de auto, of weetikveel waar zijn. De mensen uit Staphorst herdenken ze tenminste wel!
Laatst bijgewerkt door Figaro op 03-04-08 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:24

In 2003 werd de herdenking in Staphorst ook verschoven naar de zaterdagavond.

Toen was dat echter niet zo'n hot item.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:25

zap schreef:
Dus omdat het niet-christelijk is mag de gehele traditie niet plaatsvinden op een zondag? Sorry, ja dat vindt ik wél egoïstisch! Alle Christelijke 'feestdagen' die op zondag plaatsvinden worden uitgebreid 'gevierd', denk aan kerst (als dat op zondag valt), pasen, pinksteren.... Dán mag het ineens wel???

Haha, sterker nog... Rond Kerstmis zijn er plotseling 2392 verschillende kerkdiensten met allemaal pastoors en predikanten en dergelijke die dan juist extra werken.... Met Kerstmis zit heel Nederland minstens een aantal keren in de kerk, terwijl Pasen eigenlijk dé feestdag is van het hele christelijke geloof??? Verward
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-08 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:26

Nathalie schreef:
Het is dus omdat 4 mei dit jaar op een zondag valt. Zondag = rustdag voor het christelijk geloof.

En dan kan je niet even een paar minuten stil zijn Nagelbijten / Gniffelen
Vind het een beetje onzin zeg... Je herdenkt die mensen, dat is toch niet zo'n grote moeite?

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:27

Fiffill schreef:

Waar staat dat ze geen twee minuten stilte in acht nemen? Het gaat om de plechtigheden eromheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:28

Fiffill schreef:
Nathalie schreef:
Het is dus omdat 4 mei dit jaar op een zondag valt. Zondag = rustdag voor het christelijk geloof.

Vind het een beetje onzin zeg... Je herdenkt die mensen, dat is toch niet zo'n grote moeite?

Gaat niet zozeer om het "herdenken" zelf, dat kunnen mensen uit Staphorst, Urk en dergelijke best thuis op de bank doen en ik denk ook dat ze dat best zullen doen (de meeste dan, ondanks dat daar mensen voor ze aan het werk zijn op het moment dat ze op tv kijken naar de plechtigheid). Maar zélf iets organiseren op die dag zullen die gemeentes niet doen...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:31

Nouks schreef:
Gaat niet zozeer om het "herdenken" zelf, dat kunnen mensen uit Staphorst, Urk en dergelijke best thuis op de bank doen en ik denk ook dat ze dat best zullen doen (de meeste dan, ondanks dat daar mensen voor ze aan het werk zijn op het moment dat ze op tv kijken naar de plechtigheid). Maar zélf iets organiseren op die dag zullen die gemeentes niet doen...

Dat is toch krom als het op andere christelijke 'evenementen' dit wel kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:34

zap schreef:

Ik zeg niet dat dat níet krom is, sterker nog, lees mijn post over Kerstmis en Pasen ff Knipoog

Met de post die jij net aanhaalde, reageerde ik alleen op Fiffills "En dan kan je niet even een paar minuten stil zijn"

Edit: aargh ik moet eerst nadenken voor ik dingen plaats. Nog een edit: Ik zei dus alleen dat het "paar minuten stil zijn" best mag daar in Staphorst, maar dat ze zelf niets zullen organiseren... Dat "dan kun je niet even een paar minuten stil zijn" dus een verkeerde conclusie is Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-08 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:35

Nouks schreef:
zap schreef:

Ik zeg niet dat dat níet krom is, sterker nog, lees mijn post over Kerstmis en Pasen ff Knipoog

Heb ik gedaan Haha! .. dus dit was weer een mooie conclusie uit jouw stukje Tong uitsteken

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:37

Bealy schreef:
Fiffill schreef:

Waar staat dat ze geen twee minuten stilte in acht nemen? Het gaat om de plechtigheden eromheen.

Op die manier Knipoog Tjsa, volgens mij doet onze gemeente er verder ook niet zoveel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:41

zap schreef:
Judith_ schreef:
Het gaat niet om het herdenken zoals er al is uitgelgt. Het gaat om de hele traditie er omheen, herdenkingsdiensten, kransenleggen ect. Persoonlijk denk ik dat je ook kunt herdenken zonder al deze dingen, en dat is wat ze daar dus doen.
Ze verplaatsen de 'activiteiten' naar een dag eerder omdat de zondagrust anders word verstoort. Maar niemand zegt dat ze niet zullen stil staan bij wat er is gebeurt.

Dat zeg ik niet, en daarnaast dodenherdenking en een feestdag van wat voor een geloof of reden vind ik niet dat je met elkaar mag vergelijken.
Hoe uit bundig word kerst en pasen gevierd door streng gelovige? Ik geloof niet dat die vrolijk paaseitjeszoeken en met cadeau's rond de kerstboom zitten. Hier in het dorp kijkend zijn beide dagen (eerste kerst en eerste paasdag) zeer streng, je gaat naar de kerk eventueel daarna bij familie koffie drinken maar verder word er ook niks gedaan. Koken, dat hier wel ja maar zo streng zijn ze hier ook niet.

5 mei is de dag dat Nederland bevrijd werd, logies dat ze 4 mei eerst herdenken en daarna pas feest vieren. Doen ze dat nu dan ook niet?

Daarbij is me nog niet helemaal duidelijk waarom half Nederland hier over wakker ligt. Laat ze toch lekker doen wat ze zelf willen. Ik ken genoeg mensen die niet eens stil staan bij de dodenherdenking.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:42

Je kunt dan als gemeente toch zeggen, dat je de plechtigheden achterwege laat in plaats van te zeggen dat je de Dodenherdenking verzet????? Wij hebben in ons dorp (geen gelovig dorp voor alle duidelijkheid Knipoog) alleen de optocht naar het oorlogsmonument waar bloemen en bloemenkransen gelegd worden. Zal wel aan mij liggen, maar ik zie op zondag toch ook altijd een optocht uit de kerk komen. Soms zelf 2x op de dag. Clown

Wat is er dan mooier dan even een bloemetje neerleggen bij het monument in stilte?????? Dat kan toch ook best in Staphorst e.d.???
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 03-04-08 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:44

Judith_ schreef:
Dat zeg ik niet, en daarnaast dodenherdenking en een feestdag van wat voor een geloof of reden vind ik niet dat je met elkaar mag vergelijken.
Hoe uit bundig word kerst en pasen gevierd door streng gelovige? Ik geloof niet dat die vrolijk paaseitjeszoeken en met cadeau's rond de kerstboom zitten.
Hier in het dorp kijkend zijn beide dagen (eerste kerst en eerste paasdag) zeer streng, je gaat naar de kerk eventueel daarna bij familie koffie drinken maar verder word er ook niks gedaan. Koken, dat hier wel ja maar zo streng zijn ze hier ook niet.

5 mei is de dag dat Nederland bevrijd werd, logies dat ze 4 mei eerst herdenken en daarna pas feest vieren. Doen ze dat nu dan ook niet?

Daarbij is me nog niet helemaal duidelijk waarom half Nederland hier over wakker ligt. Laat ze toch lekker doen wat ze zelf willen. Ik ken genoeg mensen die niet eens stil staan bij de dodenherdenking.

Denk dat mijn opa en oma hier wel een duidelijk voorbeeld voor zijn. Absoluut streng christelijk, dusdanig dat iedereen van buiten 'hun' kerk eigenlijk minderwaardig is. Zitten iedere zondag 2 keer op de voorste rij in de kerk.

Kerstmis is voor hun tig bezoekjes aan de kerk. Inderdaad geen cadeautjes, maar das een Amerikaanse traditie. Wel lekker eten (gourmetten etc, je kent het wel) bij familieleden en vroeger werden er met de kleinkinderen echt wel eieren gezocht (en met de hele familie van tevoren geschilderd en na de tijd gegeten) tussen de bedrijven (lees: kerkbezoeken) door.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:53

Judith_ schreef:

Waar het mij om gaat is dat op zo'n dag er wel 'gewerkt' mag worden ... dus ik vind het onzin om dat er gezegd wordt dan met een 'rustdag' wil op zondag!! Waarom worden principes die nu zo hard neer worden gezet met een gelovige feestdag en/of herdenking dan wel 'even vergeten'? Omdat het dan wel in hun straatje past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:54

Nadya schreef:
Je kunt dan als gemeente toch zeggen, dat je de plechtigheden achterwege laat in plaats van te zeggen dat je de Dodenherdenking verzet????? Wij hebben in ons dorp (geen gelovig dorp voor alle duidelijkheid Knipoog) alleen de optocht naar het oorlogsmonument waar bloemen en bloemenkransen gelegd worden. Zal wel aan mij liggen, maar ik zie op zondag toch ook altijd een optocht uit de kerk komen. Soms zelf 2x op de dag. Clown

Wat is er dan mooier dan even een bloemetje neerleggen bij het monument in stilte?????? Dat kan toch ook best in Staphorst e.d.???

Wat is het verschil tussen wel herdenken op 4 mei en geen dingen er omheen. Dan wel herdenken op 4 mei en de dingen er om heen een dag eerder.

Waarom kan het een dan wel en het ander niet?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:02

Judith_ schreef:
Nadya schreef:

Wat is het verschil tussen wel herdenken op 4 mei en geen dingen er omheen. Dan wel herdenken op 4 mei en de dingen er om heen een dag eerder.

Waarom kan het een dan wel en het ander niet?

Omdat het wellicht bij elkaar hoort?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:04

Precies, Zap. Knipoog
Het hoort bij elkaar, lijkt mij. Ik snap niet dat je wel op zondag naar de kerk kunt, maar niet een stukje in een optocht mee kan lopen. Clown

MoonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:11

OMG..
Waarom moet het hele land wijken voor het geloof.
Laat ze lekker in staphorst zelf de herdenking een dag eerder houden.

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:12

darkmoona schreef:
OMG..
Waarom moet het hele land wijken voor het geloof.
Laat ze lekker in staphorst zelf de herdenking een dag eerder houden.

Dat doen ze ook

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Ik neem aan dat ze op zondag wel gewoon die twee minuten stil zijn. Dat verstoort de zondagsrust niet. Maar het opzetten van een hele herdenking zal wel gezien worden als 'werken', en sja, dat past niet bij hun geloof. Dus dan een dagje eerder, maar waarom is dat erg? Het gaat er toch om dat die doden herdacht worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:13

Darkmoona, dat doen ze dus al het hele land hoeft niet te wijken.

Al die mensen die hier nu roepen ' waarom kunnen ze niet mee lopen' e.d. ik ben wel heel benieuwd hoeveel mensen mee doen met optochten ect. ipv alleen de twee minuten stil zijn.

Volgens mij is het belangrijker dat de doden worden herdacht dan al de heisa er om heen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-08 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:14

Natuurlijk gaat het er om dat de doden herdacht worden, of het nou op 4 mei is of niet. Mag van mij wel op meerdere momenten in je leven, eigenlijk....

Maar ik snap niet zo goed waarom een eventuele optocht je zondagsrust verstoort, terwijl ik dat dan ook van de kerkgangers kan zeggen, als ze met z´n allen de kerk uitkomen. Clown