Anti-koran film van Ehsan Jami

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Anti-koran film van Ehsan Jami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:29

jameyskatje schreef:
nee dat was de weduwe Khadija. zijn 1e vrouw, deze is overleden. hierna is onze profeet vzmh nog eens getrouwd. toen Aisja 9 was gingen ze samenwonen (maar in die tijd was je al volwassen met 9!! het is niet meer zo als nu. nu ben je met 18 volwassen, want dat hebben de mensen bepaald, maar van nature ben je vruchtbaar vanaf je ongesteld ben geweest. zo heeft de natuur het ook bedoeld. en die tijd was heel anders. vrouwen waren daar eerder volwassen, zij leefde een ander leven. daarnaast wilde Aisja zelf ook trouwen) daarbij is Aisja altijd als een diamant behandeld. en ze betekend tot vandaag de dag nog heel veel voor de moslimvrouwen!!! zij was erg erg slim, en mensen kwamen altijd bij haar voor advies/hulp. lees haar biografie. zij is een soort moeder van de moslimvrouwen. zeker niet onderdrukt of wat dan ook.. ze was juist erg ondernemend en wist waar ze recht op had. ik ga deze film niet kijken. want ik zal het niet aan kunnen zien .

Hoe kun je nu zeggen "in die tijd" was je met 9 volwassen? Het gebeurt nog steeds, leeftijd speelt helemaal geen rol. Nogmaals lees het boek van Kahled Hosseini eens: Duizend schitterende zonnen.
Hoe kan je een kind van 9 sex laten ondergaan en spreken van het feit dat ze altijd als een diamant is behandeld? Wellicht niet geslagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:32

alex66 schreef:
jameyskatje schreef:
(maar in die tijd was je al volwassen met 9!! het is niet meer zo als nu. nu ben je met 18 volwassen, want dat hebben de mensen bepaald, maar van nature ben je vruchtbaar vanaf je ongesteld ben geweest. zo heeft de natuur het ook bedoeld. .

Ik denk dat je niet helemaal op de hoogte bent, een kind dat met 9 ongesteld is geworden en bevrucht wordt is lichamelijk nog niet in staat om een kind via natuurlijke manier te baren, ze is nl nog niet volgroeid. Dat kun je ook zelf wel bedenken. De puberteit, wat dus ook ongesteldheid inhoudt, vormt het lichaam. Eigenlijk is iemand pas met zijn 18e volgroeid en sommigen groeien nog heel erg langzaam door tot hun 25e. Maar een echt vrouwelijk lichaam heb je pas na je puberteit. Puberteit begint gemiddeld bij 12, nu vroeger, maar in die tijd verwacht ik nl dat ze nog niet eens in de puberteit is geweest, gewoon een klein meisje.... Verdrietig

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:33

Pff ik zou wel eens willen zien als er opeens een provocerende film over het christelijk geloof uit kwam... zouden er dan ook nog steeds zo vrij de meiningen ge-uit mogen worden Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben ook niet iemand die zijn mond houd, maar ik denk wel 2 keer na voordat ik iets zeg wat iemand persoonlijk zou kwetsen. Iedereen heeft zijn geloof en zou daarin moeten mogen geloven, wij nederlanders waren ook geen heilige 100-en jaren terug

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:33

ShannaY schreef:
Dus je wilt zeggen dat dat nu niet meer gebeurd?

Laten we zeggen dat ik niet vind dat je het iemand kunt aanrekenen die het meer dan 1000 jaar geleden deed terwijl het toen cultureel gemeengoed was.
Ik weet niet of het nu nog gebeurt, vast wel. Maar dat is iets wat door mensen van nu wordt gedaan, door sommigen, en als je er Mohammed mee voor schut zet -die cultureel bepaald daar niet fout in was-, trap je ook mensen op hun tenen die er niets mee te maken hebben, die er in de huidige tijd tegen zijn, en die wel Mohammed aanbidden.

Onnodig en onnozel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:36

Als zo iemand als voorbeeld dient? Als er nog steeds talloze moslimmannen met zulke jonge kinderen trouwen? Mag immers de profeet deed het ook. Geen Imam zal zeggen dat het eigenlijk niet kon en dat nu andere normen gelden, dan moeten nl alle wetten voor vrouwen veranderd worden, als we dan van respect uit moeten gaan.

Blue eyes, niks sommigen, ik vind dat je erg weinig op de hoogte bent binnen dit onderwerp. Heel nobel om het op te nemen, maar weet wel waar je over praat. Nogmaals ga eens kijken hoe de situatie in Afganistan is betreffende vrouwen, tv heb je vast wel?? Al zoveel documentaires over geweest. Hoeveel vrouwen proberen om heel stiekum hun dochters het land uit te krijgen om hun dochters hun lot niet te laten krijgen. Heel schrijnend daar hoor. Er zijn nog meer Arabische landen waar vrouwen zo behandeld worden.

Kijk even niet naar Saoedi Arabië, daar zie je alleen de rijke oliesjeiks in beeld, maar het arme volk??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-08 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:37

Nee, juist niet. Want ik vind een volwassen man, met een kind, niet normaal. En dat is toch juist wat er in dat geloof wel normaal is? Ik vind zoveel dingen aan het geloof niet kloppen, en als dat naar buiten gebracht word, komen er ineens een hoop mooie goed praat verhalen naar boven. Onzin.

Als er nu een man van 40 zijn handen aan een 9-jarige vergrijpt, staat heel de wereld op zijn kop. Maar van de Koran mag het gewoon? Kom op zeg... dat is met twee maten wegen..

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:51

Blue_Eyes schreef:
Ja, Shanna, dat klinkt wel leuk, maar hoe zit dat? Moeten we dan mensen maar gaan beledigen om het beledigen, zoals Jami? Op pagina 1 van dit topic zul je zien dat ik een tekst uit het Wetboek van Strafrecht gequote heb waaruit blijkt dat dit ook in Nederland gewoon strafbaar is.

En wat wil dat zeggen? Dat 'belediging' strafbaar is wil nog niet zeggen dat je tot een veroordeling komt als je iemand voor de rechtbank daagt. Daarbij zijn vrijheid van meningsuiting en persvrijheid opgenomen in onze grondwet. Iedereen met een beetje kennis van het Nederlandse recht weet dat dit onze hoogste wet is, die in dat opzicht feitelijk boven het Wetb.v.Str. staat (alhoewel wij hier uiteraard geen toetsingrecht kennen en dus de invloed van dit feit minimaal is). Daarbij wordt onze rechtspraak ook beinvloed door bepaalde gezaghebbende verdragen zoals het EVRM, dat grondrechten waarborgd die min of meer gelijk zijn aan de Nederlandse grondrechten.
Het is behoorlijk moeilijk om iemand voor belediging te laten veroordelen, als die belediging niet specifiek op een persoon gericht is. Het is dan aan een rechter om te beslissen of de opmerking zwaar genoeg weegt om strafbaar te zijn en in dit geval, waarin een filmmaker een standpunt wil maken over een religie, denk ik dat de rechter toch al snel geneigd zal zijn persvrijheid en vrijheid van meningsuiting belangrijker te vinden dan de mogelijkheid van belediging.
Deze opmerking is voornamelijk bedoeld om even te schetsen dat strafartikelen écht niet zaligmakend zijn. Daarbij bestaat er niet zoiets als 'poging tot belediging'of 'poging tot smaad', wat dus betekend dat er geen gerechtelijke stappen kunnen worden ondernomen tegen een filmmaker tot de film in kwestie gepubliceerd is.

Verder snap ik alle ophef ook niet, als die man zo graag een film wil maken, laat hem dan. Vrijheid van religie, ook al zo'n mooi grondrecht, is allemaal mooi en aardig maar ontneemt niet het recht op kritiek en parodie.
Wederom heb ik het idee dat er hier een probleem wordt gemaakt omdat 'de moslims' (ja, toch weer even het gebruik van deze vage generalisatie, weinig zin om alles helemaal te gaan specificeren) het niet leuk vinden dat iemand hun geloof op de hak neemt.
Tja, pech. Ik denk dat een hoop Christenen ook niet blij waren met Monthy Python's 'Life of Brian' en die film ligt ook gewoon in de schappen bij de Free.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:57

russel schreef:
Blue eyes, niks sommigen, ik vind dat je erg weinig op de hoogte bent binnen dit onderwerp. Heel nobel om het op te nemen, maar weet wel waar je over praat. Nogmaals ga eens kijken hoe de situatie in Afganistan is betreffende vrouwen, tv heb je vast wel?? Al zoveel documentaires over geweest. Hoeveel vrouwen proberen om heel stiekum hun dochters het land uit te krijgen om hun dochters hun lot niet te laten krijgen. Heel schrijnend daar hoor. Er zijn nog meer Arabische landen waar vrouwen zo behandeld worden.

Kijk even niet naar Saoedi Arabië, daar zie je alleen de rijke oliesjeiks in beeld, maar het arme volk??

Precies! Een neef van mij is getrouwd met een Iraanse. Zij had het geluk dat haar vader een rijke zakenman was, waardoor hij zijn dochters naar Europa kon sturen om daar op te groeien, want thuis in Iran hadden die meisjes gewoon geen leven. Ze mist Iran wel, voornamelijk omdat ze daar opgegroeid is en omdat haar familie daar wel woont, maar ze zou niet meer terug willen, zeker niet omdat ze nu zelf twee dochters heeft. Vrouwen mogen daar namelijk zo goed als niets, moeten altijd bedekt lopen en mogen vaak niet eens onderwijs volgen.
Overigens is mijn 'aangetrouwde nicht' ook moslim en mijn neef is moslim geworden om met haar te kunnen trouwen. Maar ze zijn beiden heel modern, zij draagt bijvoorbeeld geen hoofddoek en volgens mij gaan ze ook niet naar een Moskee. Ik heb daar een keer een interessant gesprek over gehad, zij vond dat religie iets van jezelf is en waar je helemaal geen poespas voor nodig hebt. Zo kan het dus ook. Knipoog

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:16

russel schreef:
jameyskatje schreef:
nee dat was de weduwe Khadija. zijn 1e vrouw, deze is overleden. hierna is onze profeet vzmh nog eens getrouwd. toen Aisja 9 was gingen ze samenwonen (maar in die tijd was je al volwassen met 9!! het is niet meer zo als nu. nu ben je met 18 volwassen, want dat hebben de mensen bepaald, maar van nature ben je vruchtbaar vanaf je ongesteld ben geweest. zo heeft de natuur het ook bedoeld. en die tijd was heel anders. vrouwen waren daar eerder volwassen, zij leefde een ander leven. daarnaast wilde Aisja zelf ook trouwen) daarbij is Aisja altijd als een diamant behandeld. en ze betekend tot vandaag de dag nog heel veel voor de moslimvrouwen!!! zij was erg erg slim, en mensen kwamen altijd bij haar voor advies/hulp. lees haar biografie. zij is een soort moeder van de moslimvrouwen. zeker niet onderdrukt of wat dan ook.. ze was juist erg ondernemend en wist waar ze recht op had. ik ga deze film niet kijken. want ik zal het niet aan kunnen zien .

Hoe kun je nu zeggen "in die tijd" was je met 9 volwassen? Het gebeurt nog steeds, leeftijd speelt helemaal geen rol. Nogmaals lees het boek van Kahled Hosseini eens: Duizend schitterende zonnen.
Hoe kan je een kind van 9 sex laten ondergaan en spreken van het feit dat ze altijd als een diamant is behandeld? Wellicht niet geslagen?

ja over dat soort boeken heb ik mijn mening al gegeven Knipoog dat is niet de werkelijkheid. dat zijn misschien waargebeurde verhalen. maar geen vertegenwoordiging van de Islam. ik weet ook wel dat de boekenwinkels vol liggen met dit soort boeken. dat verkoopt gewoon heerlijk. ik heb er zelf ook een aantal gelezen. maar het is zo geromantiseerd. ik hou daar niet van. net als in een sluier gevangen, een prachtig boek dat wel. maar mijn moeder is door dit boek jarenlang van mening geweest dat moslim vrouwen zielig zijn en de mannen slecht. gelukkig weet ze nu beter.

nee ik laat mn oren niet hangen naar dit soort boeken. dit gebeurd vast nog wel ergensmet uitzondering. maar vroeger waren vrouwen eerder volwassen omdat wij ook minder oud werden! toen moesten ze eerder werken en trouwen om te overleven bijvoorbeeld. toen werd dit overal gedaan dus ook door de menselijkheid geaccepteerd, dus het was normaal omdat men er toen aan gewend was, nu zijn we hier niet meer aan gewend dus vinden WE het ook niet MEER normaal. maar niet alleen onder moslims gebeurd, dit kan overal gebeuren. je hebt overal uitzonderingen rondlopen.

er bestaan zat rare stammen waar veel en veel gruwlijere dingen gebeuren.
kijk je groeten uit de rimboe? is het normaal wat daar gebeurd?? veel doen ze om te overleven maar niet alles is daarvoor nodig.. waarom word hier geen ophef over gemaakt? omdat dit voor ons een ver van je bed show is en omdat ze geen begreiging voor ons zijn.. de Islam is nu eenmaal een bedreiging voor nederland volgens sommige en andere maken hier gebruik van door bv boeken te schrijven,, films te maken enzovoort. want er valt geld mee te verdienen.

mensen vergeten dat wij als moslim dezelfde geschiedenis delen als de christenen en joden, wij hebben enkel 1 laatste profeet anders en dit is Mohammed(vzmh) en heel toevallig is er op deze profeet ook de meeste kritiek hier in 'het westen'. dat vind ik raar Clown

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:18

russel schreef:
Nogmaals ga eens kijken hoe de situatie in Afganistan is betreffende vrouwen, tv heb je vast wel?? Al zoveel documentaires over geweest. Hoeveel vrouwen proberen om heel stiekum hun dochters het land uit te krijgen om hun dochters hun lot niet te laten krijgen. Heel schrijnend daar hoor. Er zijn nog meer Arabische landen waar vrouwen zo behandeld worden.

tv hebben we allemaal!! want dankzij deze prachtige tv in nederland zijn we allemaal experts op het gebied van vrouwenrechten, islam blablablabla

maar hebben jullie arabische tv?? nope. moet je dat eens kijken Knipoog zie je een andere kant van de verhalen.

ik geef maar een voorbeeld.

israel - palestina Knipoog je zal je nog verbazen over het leven daar

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:50

bowena_84 schreef:
Pff ik zou wel eens willen zien als er opeens een provocerende film over het christelijk geloof uit kwam... zouden er dan ook nog steeds zo vrij de meiningen ge-uit mogen worden Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben ook niet iemand die zijn mond houd, maar ik denk wel 2 keer na voordat ik iets zeg wat iemand persoonlijk zou kwetsen. Iedereen heeft zijn geloof en zou daarin moeten mogen geloven, wij nederlanders waren ook geen heilige 100-en jaren terug

Die zijn er zat. Nagelbijten / Gniffelen En? Wat is er gebeurd? Wat is er veranderd? Dus ja, dan mogen de meningen nog steeds zo vrij geuit worden

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:57

jameyskatje schreef:
russel schreef:
Nogmaals ga eens kijken hoe de situatie in Afganistan is betreffende vrouwen, tv heb je vast wel?? Al zoveel documentaires over geweest. Hoeveel vrouwen proberen om heel stiekum hun dochters het land uit te krijgen om hun dochters hun lot niet te laten krijgen. Heel schrijnend daar hoor. Er zijn nog meer Arabische landen waar vrouwen zo behandeld worden.

tv hebben we allemaal!! want dankzij deze prachtige tv in nederland zijn we allemaal experts op het gebied van vrouwenrechten, islam blablablabla

maar hebben jullie arabische tv?? nope. moet je dat eens kijken Knipoog zie je een andere kant van de verhalen.

ik geef maar een voorbeeld.

israel - palestina Knipoog je zal je nog verbazen over het leven daar

Nogal een veronderstelling van je. Vragen of we arabische tv hebben, zelf maar antwoorden dat dat niet het geval is maar wel aanraden om er eens naar te kijken. Clown Zelfs Al Jaziera zit gewoon op de schotel hoor. Beetje jammer dat ik het toch niet versta, en me dan ook onmogelijk een beeld erover kan vormen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:19

russel schreef:
Als zo iemand als voorbeeld dient? Als er nog steeds talloze moslimmannen met zulke jonge kinderen trouwen? Mag immers de profeet deed het ook. Geen Imam zal zeggen dat het eigenlijk niet kon en dat nu andere normen gelden, dan moeten nl alle wetten voor vrouwen veranderd worden, als we dan van respect uit moeten gaan.

Je kunt niet van alles een brede parate kennis hebben. Waarom denk je dat ik wel tv zou hebben? Of daarnaar zou kijken? Ik zie vrij weinig tv, behalve het journaal.
Ik heb echter wel even gegoogeld en vond onder meer het volgende:
Citaat:
Om deze vraag (Uithuwelijking en Islam?) te beantwoorden, is het van belang om terug te komen op het verschil tussen 'gedwongen uithuwelijking' en 'eigen keuze uithuwelijking (meisje en jongen stemmen beiden in met het huwelijk'. Kort samengevat komt de regelgeving van de islam hieromtrent neer op het volgende: gedwongen uithuwelijking is niet toegestaan, eigen keuze uithuwelijking mag wel, maar hoeft niet.

Er staat een hele uitleg bij, maar het is een niet-kopieerbare PDF die ik niet helemaal ga overtypen.

Citaat:
Het project moet moslimmeisjes mondiger maken om uiteindelijk uithuwelijking te voorkomen. Het initiatief is opmerkelijk, omdat het dit keer uit de koker van islamitische organisaties zélf komt.

Citaat:
De Islam is voor het huwelijk, maar tegen het uithuwelijken. In de Koran, het heilige boek van de moslims, staat duidelijk dat een huwelijk alleen plaats mag vinden als zowel het meisje als de jongen hierin mee stemmen.

Verder: dat er mensen zijn die zo gek zijn om niet naar cultuurgeschiedenis te kijken, moeten we dat die man van tig eeuwen geleden aanrekenen? Dat lijkt mij een vreemde zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:35

Laatst nog een onderzoek geweest, dat 1 op de 5 meiden uit islamistisch geloof aan een EIGEN familie lid worden uitgehuwelijkt...

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:37

Citaat:
en waarom? heel simpel eigenlijk,
omdat we in dit land idd vrijheid van meningsuiting hebben en iedereen dus moet kunnen zeggen en doen wat hij wil zolang de wet niet wordt overtreden.

vergeet niet op het moment dat we èèn iemand dat recht ontzeggen verspeelen we ook onze eigen vrijheid!!!

Ja precies! Cool

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:42

ShannaY schreef:
Laatst nog een onderzoek geweest, dat 1 op de 5 meiden uit islamistisch geloof aan een EIGEN familie lid worden uitgehuwelijkt...

Dat kan wezen, maar dat is dus niet toegestaan. Waarom ze het dan doen? Vraag dat aan hen zelf en ga er hier niet over zitten speculeren...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:01

Alles in dit topic is speculatie als je het zo bekijkt Nagelbijten / Gniffelen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:18

ShannaY schreef:

dit is niet uithuwelijken. want dit maak ik mee van dichtbij (bv de zus van mijn aanstaande) dit is een gearrangeerd huwelijk en past prima in het leven van een moslima die daar voor kiest (dus niet in die van jullie maar sommige meiden kiezen hiervoor). families helpen in de keuze.. eigen familie is marhem dus daar mag je niet mee trouwen. bv wel met een achter achter neef, die is niet mahrem. . de vrouw word niet gedwongen want dit is strikt verboden in de Islam. dus wat is het probleem? als ze dit zelf wilt??
als ik een islamitische familie had dan liet ik hen ook om zich heen kijken zodat ik uiteindelijk zelf die beslissing kan maken. want je moet nagaan dat moslima's die daar voor kiezen dat doen omdat ze geen relatie voor het huwelijk willen. ze kunnnen geen club binnen stappen, een beetje fleurten en een man zoeken. zij zijn gelukkig met deze manier van trouwen en ik kan alle 2 de kanten begrijpen. het 1 is niet slechter dan het anderen.. maar het is ANDERS

in de Islam mag je niet met familie trouwen en de vrouw mag niet gedwongen worden. ik heb dit ook nog nooit meegemaakt en hoor dit niet van de moslims om mij heen(en deze verschillen v an orthodoxe tot de wat 'moderne') dus ik zie geen probleem. daarbij heeft een vrouw vele voordelen binnen het islamitisch huwelijk. denk eens aan de bruidsschat (en dit is zeker geen manier van 'afkopen' dat is nog zo'n scheef vooroordeel). een man geeft een vrouw geld, want stel dat ze later toch gaan scheiden door wat dan ook, dan kan die vrouw als alleenstaande ook nog tijdelijk rondkomen tot haar leven weer op de rails is. dit is bv voor haar bescherming

moslima's zijn niet zielig. ik heb veel meer medelijden met bepaalde andere meiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:35

jameyskatje schreef:
ja over dat soort boeken heb ik mijn mening al gegeven Knipoog dat is niet de werkelijkheid. dat zijn misschien waargebeurde verhalen. maar geen vertegenwoordiging van de Islam. ik weet ook wel dat de boekenwinkels vol liggen met dit soort boeken. dat verkoopt gewoon heerlijk. ik heb er zelf ook een aantal gelezen. maar het is zo geromantiseerd. ik hou daar niet van. net als in een sluier gevangen, een prachtig boek dat wel. maar mijn moeder is door dit boek jarenlang van mening geweest dat moslim vrouwen zielig zijn en de mannen slecht. gelukkig weet ze nu beter.

nee ik laat mn oren niet hangen naar dit soort boeken. dit gebeurd vast nog wel ergensmet uitzondering. maar vroeger waren vrouwen eerder volwassen omdat wij ook minder oud werden! toen moesten ze eerder werken en trouwen om te overleven bijvoorbeeld. toen werd dit overal gedaan dus ook door de menselijkheid geaccepteerd, dus het was normaal omdat men er toen aan gewend was, nu zijn we hier niet meer aan gewend dus vinden WE het ook niet MEER normaal. maar niet alleen onder moslims gebeurd, dit kan overal gebeuren. je hebt overal uitzonderingen rondlopen.

er bestaan zat rare stammen waar veel en veel gruwlijere dingen gebeuren.
kijk je groeten uit de rimboe? is het normaal wat daar gebeurd?? veel doen ze om te overleven maar niet alles is daarvoor nodig.. waarom word hier geen ophef over gemaakt? omdat dit voor ons een ver van je bed show is en omdat ze geen begreiging voor ons zijn.. de Islam is nu eenmaal een bedreiging voor nederland volgens sommige en andere maken hier gebruik van door bv boeken te schrijven,, films te maken enzovoort. want er valt geld mee te verdienen.

mensen vergeten dat wij als moslim dezelfde geschiedenis delen als de christenen en joden, wij hebben enkel 1 laatste profeet anders en dit is Mohammed(vzmh) en heel toevallig is er op deze profeet ook de meeste kritiek hier in 'het westen'. dat vind ik raar Clown

Ik denk dat je toch nog wel veel moet leren, misschien documentaires gaan volgen over deze onderwerpen, die zijn niet geromantiseerd, die zijn schrijnende werkelijkheid. Niks geen romantiek, ga er maar aan staan als vrije westerse vrouw om ineens in zo een cultuurshock terecht te komen. Scheve mond

Over het 9-jarige meisje ga je helaas niet op in, in mijn bericht en we hebben het niet over stammen die nog in de oertijd leven, of wil je daar arabische stammen mee vergelijken?? Wellicht nu de kern van het probleem te pakken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:40

jameyskatje schreef:
ShannaY schreef:

dit is niet uithuwelijken. want dit maak ik mee van dichtbij (bv de zus van mijn aanstaande) dit is een gearrangeerd huwelijk en past prima in het leven van een moslima die daar voor kiest (dus niet in die van jullie maar sommige meiden kiezen hiervoor). families helpen in de keuze.. eigen familie is marhem dus daar mag je niet mee trouwen. bv wel met een achter achter neef, die is niet mahrem. . de vrouw word niet gedwongen want dit is strikt verboden in de Islam. dus wat is het probleem? als ze dit zelf wilt??
als ik een islamitische familie had dan liet ik hen ook om zich heen kijken zodat ik uiteindelijk zelf die beslissing kan maken. want je moet nagaan dat moslima's die daar voor kiezen dat doen omdat ze geen relatie voor het huwelijk willen. ze kunnnen geen club binnen stappen, een beetje fleurten en een man zoeken. zij zijn gelukkig met deze manier van trouwen en ik kan alle 2 de kanten begrijpen. het 1 is niet slechter dan het anderen.. maar het is ANDERS

in de Islam mag je niet met familie trouwen en de vrouw mag niet gedwongen worden. ik heb dit ook nog nooit meegemaakt en hoor dit niet van de moslims om mij heen(en deze verschillen v an orthodoxe tot de wat 'moderne') dus ik zie geen probleem. daarbij heeft een vrouw vele voordelen binnen het islamitisch huwelijk. denk eens aan de bruidsschat (en dit is zeker geen manier van 'afkopen' dat is nog zo'n scheef vooroordeel). een man geeft een vrouw geld, want stel dat ze later toch gaan scheiden door wat dan ook, dan kan die vrouw als alleenstaande ook nog tijdelijk rondkomen tot haar leven weer op de rails is. dit is bv voor haar bescherming

moslima's zijn niet zielig. ik heb veel meer medelijden met bepaalde andere meiden

Dus een gearrangeerd huwelijk zie jij niet als uithuwelijken? Volgens mij is dat hetzelfde. Omdat jij er niet van op de hoogte bent, vraag mij af of jouw niet alleen dat mooie wordt verteld, is het er niet? Echt Arabische manier van denken hoor, wat je niet ziet is er niet?? Haha! Ken je de boeken van Joris Luyendijk? Dat zou een aanrader zijn, die zijn niet geromantiseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:44

Blue Eyes om op jouw citaat in te gaan. Het is maar hoe je het zegt, een moslima gaat nooit tegen de wil van haar vader in, zal als goed moslima en brave dochter altijd met de wens van pa in stemmen. Ongehoorzaam zijn als vrouw is niet gepast in het moslim geloof en zal sancties opleveren. Uiteindelijk zal ze toch moeten trouwen, zelf een man zoeken is onmogelijk, want hoe dat te doen??

Dan zit er maar 1 ding op en dat is in stemmen met een huwelijksvoorstel en dan maar hopen dat pa genoeg geld heeft, genoeg aanzien heeft en dat pa genoeg met zijn dochter op heeft. Lips are sealed

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:47

nee dat is niert hetzelfde. want je bent nartuurlijk wel op de hoogte. dat meisje geeft zelf aan dat ze wilt trouwen.. en natuurlijk zal ze ooit moeten trouwen :S dat is toch een levensdoel (voor moslima's in ieder geval)

en geld en aanzien tellen niet mee.. het gaat om de imaan(geloof) van iemand

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:52

Vrijheid van meningsuiting vind ik niet hetzelfde als vrijheid van discriminatie. Fitna zorgt voor heel veel haat, zorgt ervoor dat onze kranten weer even vol staan, dat de politiek het druk heeft met alles rondom Fitna en misschien een boycot op Nederlandse producten. Snap niet waar dat nou voor nodig is. Elk geloof heeft extreme kanten. Ik denk ook niet dat christenen het nou zo geweldig vinden dat er vroeger kruistochten zijn geweest enz.

Het blijft lastig onderwerp, de islam brengt een hele cultuur met zich mee. En die is niet hetzelfde als de Nederlandse cultuur. Maar ik vind dat je elkaars cultuur moet respecteren en dat je geen film moet maken om een bepaald geloof, cultuur, groep mensen of wat dan ook af te zeiken!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:51

we kunnen ons beter concentreren op de overeenkomsten dan op de verschillen Knipoog ik denk dat dit voor een veel positiever beeld gaat zorgen. er zijn namelijk erg veel overeenkomsten in levenswijze.. en dit doe je niet van achter je toetsenbord. maar recht in de maatschappij..

ik heb een hele diverse vriendengroep en wij praten vaak over het geloof. ik ken bv een jongen die de Islam een geweldig moooi prachtig geloof vind, maar hij wilt zich niet aan 1 geloof binden. hij gelooft dus wel maar hangt niet een bepaald geloof aan. sommige zijn atheist. sommige zijn moslim maar praktiseren dit vrijwel niet. ook heb ik christelijke vriendinnen en wij kunnen veel van elkaar leren.

waarom laten wij ons zo bedrukken als maatschappij?? , simpel omdat wij een podium zijn. ik weet niet precies hoe niet-moslims zich voelen.. maar als moslim voel ik een zware druk op mijn schouders (en ik kan me voorstellen, wanneer je in de pubertijd zit, een moeilijke jeugd heb, een zwakke persoonlijkheid hebt en je al vol verdriet en boosheid zit, dat je gefrustreerd kan raken wanneer er zoveel lelijks word gezegd over hetgene waar jij van houd, en hierdoor kunnen jongeren zich op de VERKEERDE manier gaan afzetten van dit leven en doorslaan en vervolgens radicaliseren.). maar juist door dingen zoals wilders denk ik: 'wij als moslims moeten nog harder ons best doen om goed gedrag te laten zien en mensen te informeren over de werkelijke Islam.' dankzij wilders is het gesprek 'Islam' nog makkelijker aan te gaan omdat het nu een hot-item is... zo slecht vind ik het eigenlijk niet eens Clown . het enige wat ik jammer vind is dat mensen deze film als waarheid beschouwen. maar juist deze mensen moeten bereikt worden door de moslims (zoals ik bij de nmo hoorde, vond ik een goed idee) laten we eens naar ons eigen land kijken, laten we het eens bij nederland houden(ipv afganistan en irak).. wij hebben hier zoveel oordelen over elkaar, maar hebben jullie nu echt echt last van moslims?? of is het meer de angst voor de eventuele toekomst en de invloed van het buitenland?

met de jongeren die ik begeleid zorg ik dat we blijven praten, ik heb liever dat ze hen mening geven zodat je erop in kan gaan.. ookal delen we niet dezelfde mening. door praten kan je elkaar tegemoet komen en elkaar meningen ontkrachten of juist versterken zodat je 1 hechtere groep word en een zekere sociale controle kan uitoefenen.

gisteren werd ik uitgescholden door de zogehete 'lonsdalers' over mijn hoofddoek etc etc. ik ben toen alleen naar hen toe gegaan en in gesprek gegaan(ik heb dit in 1e instantie genegeerd maar ze bleven doorgaan). ik ging gewoon heel cool naar hen toe met een glimlach zo van: heey jongens.. hoorde ik dat nu goed? waarom dan? waarom dit waarom dat? en ik respecteerde hun mening.. maar diep van binnen vond ik het zielig. (die school waar dat voor gebeurde bevat alleen maar dorpelingen en de zogenaamde 'lonsdalers'(zet ik tussen haakjes omdat ik er geen stempel op wil drukken maar wel de groep duidelijk wil krijgen), ook zitten er geen meisjes maar alleen jongens. deze school staat tegenover een complex waar over het algemeen allochtonen wonen en hier zit veel spanning tussen.) helaas konden deze kinderen (een groep van 12) enkel giechelen en keek niemand je recht aan. en het was van: ik deed niets. hij deed het..

maar ach, ik ben hun moeder niet. ik kan het bespreekbaar maken of de jongens even aanspreken en that's it.. ditzelfde doe ik net zo goed bij bv Marokkaanse of Turkse jongens, deze spreek ik altijd heel hard aan want dat werkt bij hun Clown (ik vertek wel lachend hoor).. maar wanneer ik dit bv bij mensen zal doen die de islam niet kennen of de islam afkeuren dan is het van: wat een onbeschofte moslims!! en dit vind ik ook niet erg, het is best begrijpelijk, want ik weet dat ik herkenbaar ben als moslim en hierdoor tegelijkertijd verantwoordelijk ben voor de naam (deed iedereen dat maar)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:40

Ik heb hier nog niemand horen zeggen dat ze bang zijn voor Moslims, waarom laat je dat steeds vallen? Waar maak je dat uit op?