De wereld draait door: alleen maar rauw eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xtostarlight

Re: De wereld draait door: alleen maar rauw eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:13

secricible: het zal ook vast iets ingewikkelder in elkaar zitten, maar ik studeer geen voedingswetenschappen dus de precieze info doet er voor ons niet toe. Ik bedoel je kan ook niet zomaar in je genen kijken wat je nodig hebt, en ik weet ook niet hoe orthomol. artsen/voedingswetenschappers dat dan bepalen.
Maargoed, het was schijnbaar een ondergestopt broertje van de gewone geneeskunde, dus vandaar dat je er weinig over hoort. Ik denk dat het nog wel groter zal worden, zoals ik van haar begreep.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:42

Mwah. Zo zielig vind ik het ook weer niet. Dit jongetje heeft 't beter voor elkaar dan zo'n 80% van de kinderen tegenwoordig, die elke dag vlees moeten eten, chips krijgen, regelmatig naar de Mac gaan en elke dag drinkyoghurt krijgen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:07

kun je dat misschien een beetje verder uitwerken Fitch? Waarom vind jij dit gezonder als iedere dag vlees eten, chips krijgen en regelmatig naar de mac gaan en drinkyoghurt krijgen?
Ben met je eens dat de mac niet gezond is, en iedere dag chips ook niet, maar zie dat toch echt liever als dit....
Zou graag wat meer onderbouwing zien van je Knipoog Puur uit interesse hoor.

EDIT: overigens staat de docu er wel op, kan hem alleen nog neit draaien. ANdere mensen wel toevallig?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:46

Fitch schreef:
Dit jongetje heeft 't beter voor elkaar dan zo'n 80% van de kinderen tegenwoordig, die elke dag vlees moeten eten, chips krijgen, regelmatig naar de Mac gaan en elke dag drinkyoghurt krijgen...

Ik denk dat 90% van die kinderen dat naar de Mac gaan etc. als erg leuk/lekker ervaren, dus in hun ogen is dat zeker niet negatief Knipoog Dat jij dat negatief víndt is natuurlijk een ander verhaal.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:01

Oh ja, natuurlijk. Met mijn vorige bericht bedoelde ik niet dat dit jongetje het ideale voedselpatroon heeft. Ik verdedig zijn eetgewoonten dus niet. Maar ik denk wel dat dit beter is dan vlees, chips, mac en drinkyoghurt, want:
- Iedere dag vlees is ongezond. Je hebt 40% meer kans op kanker dan vegetariërs. Ook minder kans op hartfalen en adervernauwing. Daarnaast word je van de meeste soorten vlees dik. Ook kunnen je darmen het niet verwerken, al dat vlees en rot het in je darmen. Je hebt ook meer kans op besmet voedsel dan een vegetariër.
- Chips en de Mac lijkt me duidelijk. Je wordt er dik van, er zitten nauwelijks vitamines in en met de Mac steun je ook nog eens de bio-industrie en de uitbuiting van de derde wereld.
- Drinkyoghurt en eigenlijk alle melkproducten zijn slecht omdat dierlijke eiwitten zorgen voor het vrijkomen van calcium uit botten. Je krijgt er dus broze botten van dankzij de hoeveelheid zout en vet. 70% van de wereldbevolking wordt doodziek van melk (lactose intolerantie). En tsja, de groeihormonen natuurlijk. Melk is gemaakt voor een kalf. Voor een mens is het veel te vet. Het is beter om iets minder calcium uit plantaardige producten te halen. En oh ja, door melk wordt de kans op migraine verhoogd.
Melk & vlees zijn verantwoordelijk voor de inname van al het verzadigd vet.

Edit: als dit jongetje een écht goed uitgebalanceerd dieet heeft, heeft hij deze problemen dus niet. Neemt niet weg dat 't mij niet erg smakelijk lijkt. Een warme hap elke avond is heerlijk. Er zijn genoeg mogelijkheden om bijv biologische producten te kopen en toch lekker en gezond te kunnen eten 's avonds. Maarja, daar word je wel dikker van dan alleen rauw eten.
Laatst bijgewerkt door Fitch op 28-03-08 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:03

Sander_ schreef:
Fitch schreef:
Dit jongetje heeft 't beter voor elkaar dan zo'n 80% van de kinderen tegenwoordig, die elke dag vlees moeten eten, chips krijgen, regelmatig naar de Mac gaan en elke dag drinkyoghurt krijgen...

Ik denk dat 90% van die kinderen dat naar de Mac gaan etc. als erg leuk/lekker ervaren, dus in hun ogen is dat zeker niet negatief Knipoog Dat jij dat negatief víndt is natuurlijk een ander verhaal.

Denk dat ze 't (misschien indirect, het zijn immers kinderen) wel negatief vinden als ze:
- gepest worden op school omdat ze zo dik zijn
- voedselvergiftiging krijgen door een giftige hamburger
- hun happymealspeeltje (van zeer slechte kwaliteit, in elkaar gezet door vaardige Aziatische kinderhandjes) uit elkaar valt

Of later als ze zich realiseren hoe ze bijgedragen hebben aan deze bio-industrie, of ineens suikerziekte of een hoog cholesterol hebben. Ik wilde vroeger ook altijd naar de Mac, maar van mijn moeder mocht ik maar heel soms. En daar ben ik haar nu dankbaar voor. Maarja, ik nam toch altijd een groenteburger.

Ouders die hun kind altijd maar meenemen naar de McDonalds als die dat wil lijken me zeer slechte ouders...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:09

Ben ik met je eens, gevolgen van ongezond eten zijn natuurlijk wel erg vervelend voor een kind. Vooral de eerste 2 punten die je noemt. Ja

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 00:44

Sander_ schreef:
Ben ik met je eens, gevolgen van ongezond eten zijn natuurlijk wel erg vervelend voor een kind. Vooral de eerste 2 punten die je noemt. Ja

Hehe, ja die 3e was ook zeer ironisch. Maar die andere niet. Kinderen worden steeds dikker!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:51

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:53

weet je, iedereen mag en kan ideeen hebben over wat wel en niet goed is........... VOOR ZICHZELF.

Op het moment dat je weerloze wezens (of dat nou mensen of dieren zijn) hierin meetrekt......... ben je gewoon iemad zonder verstand......

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:19

"En vertel eens wat er dan gebeurt als je dat eet?"

Verschrikkelijk, ik krijg uit het filmpje echt het idee dat die moeder het haar kind oplegt.. Dit is echt niet gezond, ik zat bij een veganistisch meisje (haar eigen keus) in de klas en die slikte vitamine B geloof ik omdat dat ontbrak in een veganistisch dieet. Deze mensen moeten dan nog veel minder binnenkrijgen.. En meisjes van 8 a 9 jaar die menstrueren, dat zijn volgens mij uitzonderingen.. Dat er rotzooi in ons eten zit heeft ze wel gelijk in, maar je lichaam kan wel wat hebben, in het wild eten dieren ook per ongeluk wel iets (licht) giftigs oid en daar gaan ze ook niet (altijd) meteen dood aan.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:37

Raar mens zeg...

Ze zegt dat haar zoontje allergisch is voor gluten. Logisch dat hij zich goed voelt bij dit dieet, want hier zitten geen gluten in. Maar zodra hij een boterham ect eet dan voelt hij zich verschrikkelijk. Ik denk als dat jongetje een aangepast dieet krijgt, dat hij dan ook gezond is. Waarschijnlijk at hijv oordat ze hieraan begonnen gewoon alles en daar kan hij gewoon niet tegen...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:26

Skygirl schreef:
Hier kan je de documentaire terug kijken op internet:

http://weblogs.vpro.nl/villa-achterwerk/?s=rauw

Bloos! werkelijk waar,.... het kan HAAR eigen mening zijn maar ik word kostmisselijk van de vragen en opgedragen meningen die ze tegenover haar zoon betuigd! Misselijk

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:21

ik heb hier geen woorden voor, vind het een beetje een raar mens, en het jongetje komt op mij over dat die best een keer die ooh zo lekker ruikende pizza zla willen proberen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:23

Yinka schreef:
Raar mens zeg...

Ze zegt dat haar zoontje allergisch is voor gluten. Logisch dat hij zich goed voelt bij dit dieet, want hier zitten geen gluten in. Maar zodra hij een boterham ect eet dan voelt hij zich verschrikkelijk. Ik denk als dat jongetje een aangepast dieet krijgt, dat hij dan ook gezond is. Waarschijnlijk at hijv oordat ze hieraan begonnen gewoon alles en daar kan hij gewoon niet tegen...

En dat denk ik ook. Het is niet het een of het ander. Je kunt ook een middenweg vinden die veel waarschijnlijk veel gezonder en beter is dan dit.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:24

Ik vindt dat jongetje zo zielig. Als je warm eet dan lijkt het net of wat eet????? gif, zo sneu.....

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:28

Logisch dat dat jochie ziek wordt als hij wat gekookts eet, hij heeft het waarschijnlijk al zo lang niet meer gehad dat zijn lichaam er niet meer aan gewend is. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:16

Vind het een beetje orthorexia-achtig klinken...

Niet goed dus!
Dat je jezelf zoiets aandoet is al erg, maar je kind ertoe 'dwingen'??

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:29

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:41

Ach, als kindlief gaat puberen gaat hij zich waarschijnlijk ook wel afzetten van zijn moeders eetgewoontes. Ik vind dit persoonlijk belachelijk.

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:58

Ik snap niet helemaal waar mensen zich zo druk om maken? Er groeien zoveel kinderen op zonder vlees en melkprodukten, daar ga je echt niet dood van. En over dat het rauw is, als je het kookt gaan er meer voedingsstoffen verloren dan als je het gewoon eet zoals de natuur het voor ons gemaakt heeft.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze beter het kind de keuze hadden geven wat hij wilde eten naar mijn mening.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:49

Skygirl schreef:
Voor degenen die nog meer over 'rauw eten' willen weten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Raw-foodism

of op internet zoeken op Raw foodism. Het schijnt in Amerika steeds populairder te worden.

Dat je zoiets een dag doet ok,... doe ik ook wel eens.
Alleen maar fruit eten en rauwkost, schijnt zo nu en dan erg goed te zijn voor je lichaam.
Maar levenslang,... nee dank je

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:48

Nou , een tijdje terug had ik regelmatig contact met iemand die dat rauw eten dus ook doet. En die zweerde erbij , wist heel pakkend uit te leggen waarom het beter was.

Let wel : hij at ook vlees en dronk melk en gebruikte roomboter enzo , maar dat haalde hij allemaal bij een zeer diervriendelijk en respectvol naar de natuur toe werkende biologische boerderij.

Ook at die wel eens "normale" producten , maar waar mogelijk rauw en altijd biologisch. Hij had zich nog nooit zo goed gevoeld , en kon zo een aantal dingen opnoemen die van die voorgeperste koekjes en met E-nummers behandelde voedingswaren kunnen veroorzaken.

Ik geloof dan ook zeker dat voedingsmiddelen die gewoon door de natuur gegroeid zijn en zonder allerlei productie-troep in het hele proces , zo "puur" op je bord terechtkomen , een heel stuk gezonder zijn.

Zo was het vroeger namelijk ook : door de natuur gegroeid. En niet opgepompt , opgefokt en vele malen verwerkt en behandeld om het mooier van kleur of langer houdbaar te krijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:31

pmarena schreef:
Nou , een tijdje terug had ik regelmatig contact met iemand die dat rauw eten dus ook doet. En die zweerde erbij , wist heel pakkend uit te leggen waarom het beter was.

Let wel : hij at ook vlees en dronk melk en gebruikte roomboter enzo , maar dat haalde hij allemaal bij een zeer diervriendelijk en respectvol naar de natuur toe werkende biologische boerderij.

Ook at die wel eens "normale" producten , maar waar mogelijk rauw en altijd biologisch. Hij had zich nog nooit zo goed gevoeld , en kon zo een aantal dingen opnoemen die van die voorgeperste koekjes en met E-nummers behandelde voedingswaren kunnen veroorzaken.

Ik geloof dan ook zeker dat voedingsmiddelen die gewoon door de natuur gegroeid zijn en zonder allerlei productie-troep in het hele proces , zo "puur" op je bord terechtkomen , een heel stuk gezonder zijn.

Zo was het vroeger namelijk ook : door de natuur gegroeid. En niet opgepompt , opgefokt en vele malen verwerkt en behandeld om het mooier van kleur of langer houdbaar te krijgen.

En volgens mij is dat het gezondste wat je kan doen. Zo krijg je alles binnen, en zolang je vlees en melk en andere dierlijke producten binnen krijgt met mate, is er niets aan de hand.

Greensleaves: Ken je die plaatjes uit 3e wereldlanden met kindjes die niet uitgemergeld zijn, maar dik in de buik en soms zelfs in de rest van het lichaam: http://www.cardiosite.nl/enkeloedeem.jpg Zoals bijvoorbeeld hier te zien is? Dit is wat er gebeurt als je doorslaat in dit dieet. Deze mensen eten gelukkig nog genoeg noten.
Dit is een extreem geval van eiwittekort. Dit gebeurt ook in het lichaam van een veganist die niet genoeg eiwitvervangers gebruikt.
Verder qua vitamines: Je krijgt geen vit a, vit D3, Vit E, Vit B1, B2, B3, H, B12 en foliumzuur. Je kan me niet zeggen dat preparaten voor deze dingen slikken gezond is...

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:52

@ secricible: bedankt voor je uitleg!
Maar als ik me niet vergis zit vitamine a in veel groenten onder andere wortels, tenminste, provitamine a caroteen, want je lichaam maakt de vitamine van caroteen. Vitamine E zit in plantaardige olien. Vitamine D3 is de enige vorm van vitamine D die via zonlicht aan te maken is in de huid, dus ik denk dat je een andere bedoelt. Vitamine H, ook wel B8 of biotine genoemd, zit in pinda's en noten. Maar voor de rest snap ik je punt. Ik vraag me alleen af of dit jongetje dan ook is onderzocht op gebreken, behalve dan dat hij te klein is voor zijn leeftijd. (Ik heb de uitzending niet gezien dat lukt niet om de een of andere reden.)