Tibet waarom kijkt de wereld niet om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Tibet waarom kijkt de wereld niet om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:16

OoappeloO schreef:
Dat praten ging geloof ik meer over Israël en Palestina.

Want de DL heeft idd al genoeg pogingen ondernomen!

Ow ja sorry, maar vind ook verkeerd om os te boycotten. Omdat Os eigenlijk iets van het volk is, en een volk hoeft niet gestraft te worden voor de regering hun fouten. Ze staan zelf machteloos. Ik als chinees zou ook niet durven spreken, ik durf spreken omdat ik veilig in belgie zit

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:16

Onze hele sportschool staat nu voor Tibet! iedereen heeft tshirts aan om de aandacht erbij te houden posters enz..Er moet echt wat gedaan worden!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:24

Jep en ik durf te spreken omdat ik maar een Nldse ben!
Als Chinees.. geen háar op mn hoofd die er aan denkt, misschien alleen als ik al politiek assiel heb en zeker dat kan blijven.

OS boycotten slaat alles mis, de spelen staan buiten fouten van een regering! Je kan al die sporters zo'n kans niet ontnemen, die zijn nu op topniveau, dat is een groot deel daarvan waarschijnlijk niet meer voor de spelen van Londen.

Maar ik vind wel dat China nooit had mogen uitgekozen worden om de spelen te organiseren.. je hebben binnenlands (zonder Tibet) al genoeg misstanden.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 00:31

barbara1970 schreef:
barbara1970 schreef:
Wat heeft de bevolking dan gedaan?
De Tibetanen zijn begonnen met de onderdrukking met als gevolg dat de Chinezen in opstand kwamen en Tibet anexxeerde.
Dus een oorzaak met gevolg, nu komt de tijd van opstand en zelfstandigheid maar is dit dan de manier.
Deze opstand speelt al een tijdje, en er zijn slachtoffers aan beide kanten gevallen, nu komt het opeens in het nieuws en opeens is Tibet het slachtoffer maar dat klopt niet helemaal.

Nee ik ben het niet eens, ieder mensenleven is er een en net zoveel waard als het mijne maar deze opstand komt van 2 kanten er zijn alleen maar slachtoffers aan beide kanten.
Wie zijn wij om te zeggen dat China het niet goed doet, met Joegoslavie nog in mijn achterhoofd en helaas ook de koude oorlog heb ik iest geleerd waar 2 vechen hebben 2 schuld.

Wat nu in Tibet gebeurd is vreselijk maar vlak de Tibetaanse bevolking ook niet uit ook zij hebben hun sporen nagelaten .

Zo, volgens mij heb jij andere geschiedenis geleerd/ gelezen dan ik.. Knipoog
Een vredevolle bevolking is een dreiging voor het immens grote China??

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:46

Het ging over dat jáaaren terug de Tibetanen een groot en sterk volk waren en tóen de Chinezen overheersden. Dat de geschiedenis dus ook andersom is geweest.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:22

Nou dat denk ik zeker niet...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:02

Voor wie in staat is om naar Amsterdam te komen..

Maandag 31 maart is het Global Day of Action. Tibetanen en Tibet-groepen in de gehele wereld willen deze dag aangrijpen om hun solidariteit uit te spreken met het Tibetaanse volk.

Vanaf 10 maart, toen wereldwijd de Volksopstand in Lhasa in 1959 werd herdacht, heeft de situatie in Lhasa en in andere delen van Tibet zich dramatisch verslechterd.

Tibet heeft meer dan ooit uw steun nodig. In de afgelopen weken hebben we gezamenlijk getoond dat de mensenrechtensituatie in Tibet een zaak van iedereen is. Door de wereldwijde steun is er een momentum ontstaan waarin een duurzame en vreedzame oplossing gevonden moet worden voor Tibet.

31 maart: Protesten over heel de wereld tegen Chinese optreden in Tibet.

International Campaign for Tibet Europe, de Tibet Support Groep Nederland en de Tibetaanse Gemeenschap in Nederland roepen u daarom op om naar de Dam te komen uit solidariteit met de protesten die nog steeds in Tibet gaande zijn tegen de bezetting van Tibet en de onderdrukking van het Tibetaanse volk door China.

Plaats:
Tijd: de Dam in Amsterdam
maandag 31 maart van 18.00 - 20.00 uur

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 16:27

OoappeloO schreef:
Het ging over dat jáaaren terug de Tibetanen een groot en sterk volk waren en tóen de Chinezen overheersden. Dat de geschiedenis dus ook andersom is geweest.

Het waren dan de tibetanen toch nog niet eens, maar de mongolen die tibet leiden toch. Als ik het me goed kan herinneren

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:22

Klopt idd. Maar Tibet ook wel wat hoor, die zijn ook wel eens binnengevallen tijdens een Keizerperiode in China. Maar dat is zowat voor prehistorisch Knipoog

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:05

Onze eigen geschiedenis is zeker niet vrij geweest van overheersingen overzee, en toch hebben wij hulp gekregen toen Hitler hier binnenviel.

Vandaar dat ik van mening ben dat je om die rede dan ook maar niet niet naar Tibet om mag kijken..

Er zullen nog menige noten gekraakt moeten worden Haha!

Interessante link http://www.geledraak.nl/html/page279.asp

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:04

Inderdaad, geen enkel land heeft een geschiedenis zonder bloedvlekken, denk ik. Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 20:06

China heeft de Europese Unie aan de vooravond van een vergadering van de Europese ministers van Buitenlandse Zaken gewaarschuwd zich niet met de situatie in Tibet te bemoeien. De onrust en het geweld in het gebied zijn een interne Chinese aangelegenheid en China hoopt dat de EU-landen geen 'onjuiste boodschappen' afgeven aan de Dalai Lama. Dat zei de woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken vandaag.

Ze zijn dus al aan het dreigen heeft lang geduurd Lachen

Misdadigers
"Ik meen dat er in Europese landen ook misdadigers, vooral gewelddadige misdadigers rondlopen. Hoe zouden politieagenten daar zulke gevallen aanpakken? Dat kunt u zelf bedenken, dus ik hoop dat Europa in dit opzicht geen dubbele maatstaven zal aanleggen", aldus woordvoerder Qin Gang.

Snap het hoe bedreigend een groep monniken die stil protest houden zijn, hier zouden we ze ook neerschieten Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 20:34

Vind wel erg dat ze de rellen aanhalen om te tonen hoe fout ze zijn, de rellen is misschien een vijf procent. Het is zo lang heel vredig geweest, en overal zitten er mensen die rellig zijn. Je zag het vorig jaar eigenlijk opkomen. Het is begonnen met de verhongering van een paar monikken. En dan zelf in brand steken.
Ergens snap ik het wel dat sommige het beu worden, maar ergens anders vind ik het erg dat de grote groep die vredig en zichzelf niet wil laten kennen. Er door mensen op nagewezen worden

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:49

Na jaren vriendelijk is een rel van mijn part toegestaan!

Hoe hij dat zegt die man: misdadigers.. Die kijkt wel héel scheel naar de Tibetanen.
Komt bij dat wij hier in het Westen ook niet zomaar een misdadiger ff laten doodschieten door de politie / leger.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 20:56

OoappeloO schreef:
Na jaren vriendelijk is een rel van mijn part toegestaan!

Hoe hij dat zegt die man: misdadigers.. Die kijkt wel héel scheel naar de Tibetanen.
Komt bij dat wij hier in het Westen ook niet zomaar een misdadiger ff laten doodschieten door de politie / leger.

Maar dat is van hetzelfde principe als:

Toen vorig jaar ongeveer of twee jaar geleden weer onschuldige monniken nodeloos werden neergeschoten.

Wat kwam er in het nieuws, dat een monnik iemand van het leger had gegijzeld na hij schuldgevoel kreeg. Dat vonden mensen echt niet kunnen. Geen idee of het kan of niet kan. Technisch zouden ze inderdaad niet mogen doen, maar je kan zo zen zijn als ze jou vrienden neerschieten zou je ook verdriet hebben.
Mag in het nieuws komen geen probleem, maar het was precies belangrijker dan de afslachtingen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:05

Meid.. ik ben het geheel met je eens!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:34

Even weer een berichtje:

Bløf, Racoon en Moke zetten zich, met vele andere bands, geheel belangeloos in voor Tibet. Zondag 20 april spelen zij op het Ticket for Tibet festival in Amsterdam. Op dit non-profit evenement betuigen zij luidkeels steun aan de burgers in dit land. Kaarten zijn al te koop, de opbrengst gaat naar ontwikkelingsprojecten in Tibet. http://www.ticketfortibet.com/nl/

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:54

Heel simpel, waarom blijft niet iedereen gewoon op zijn eigen stukje grond zitten? Nagelbijten / Gniffelen

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:25

Verklaar je nader ??

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:35

Tibetanen blijven in tibet, chinezen in china, denen in denemarken, duitsers in duitsland. En dan bedoel ik niet als persoon, maar als volk. Waarom moeten ze altijd meer land hebben?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:36

Mystica schreef:
Tibetanen blijven in tibet, chinezen in china, denen in denemarken, duitsers in duitsland. En dan bedoel ik niet als persoon, maar als volk. Waarom moeten ze altijd meer land hebben?

indd

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:12

Ja, alsof dat gebeurt...

Barbara1970 heeft waarschijnlijk dezelfde geschiedenislessen gehad als ik, want het klopt inderdaad. Als je eens echt onderzoek heb gedaan, kan je hierover meepraten.

Trouwens, monniken horen zich geweldloos te gedragen, dat er Tibetaanse monniken onschuldige toeristen hebben aangevallen, is gewoon onvergeeflijk. Dat ze gewone Chinese burgers spietsten, en levend verbranden is hun goed recht???? Want dat is wat sommigen van jullie dus beweren. Ongelooflijk!!!

Ik heb beelden hiervan gezien, onschuldige Chinese gezinnen die hun naasten hebben verloren. Toeristen, oa Amerikaanse en Japanse, die midden in de opstand terecht zijn gekomen, zelfs kinderen. De agenten hebben deze mensen wel verdedigd. Ik snap niet dat jullie alles aannemen, zonder de andere kant van het verhaal te kennen. En bizar dat deze beelden niet op het Europese journaal te zien zijn... . Ik heb beelden gezien van agenten die levend gefileerd werden door Tibetaanse monikken. Dus vredelievend??? Niet bepaald, en nee, de Chinesen zijn het ook niet allemaal. Maar doe wel je ogen open en volg niet de kudde.

Wat hebben jullie te zeggen over bijvoorbeeld de Britse en Ierse vete, want het gaat om precies dezelfde.

Waarom blijft niet iedereen in hun eigen land en bemoeit zich met hun eigen zaken? Dat gebeurt niet en zal ook nooit gebeuren.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:21

OoappeloO schreef:
Daar heb je wel gelijk in barbara.. maar Tibet tegen China is wel uit een andere tijd, andere beschaving, andere omstandigheden enz.
Hóe China Tibetanen als vuil en geen mensen behandeld.. Gaat er bij mij niet in hoor! Maar dat teld in mindere mate ook voor de Chinezen zelf, je zal maar een beetje een mening hebben daar.

Ben ik mee eens, de Chinese bevolking wordt zelf niet eens volkomen eerlijk behandeld door hun overheid.

Maar goed, ik ben het verder wel eens dat de mensenrechten meer aandacht verdienen. Ik snap alleen niet wat de OS met de politiek heeft te maken?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:26

Ik zeg niet dat dat gaat gebeuren Youko, zoiets heet wishfull thinking. Helaas blijven we mensen he? En dus zullen we elkaar blijven afmaken. Dan maar niet helpen? Het helpt namelijk toch niet.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:00

Mystica schreef:

Een sterk staaltje van 19e eeuws denken (nationalisme). En we weten allemaal waar dat toe geleid heeft in de twintigste eeuw. Individuen hebben zich nooit veel van landsgrenzen aangetrokken. Volkeren verhuizen ook al sinds mensenheugenis. De simpele stelling dat iemand niet tot "ons volk" hoort, moet geen reden zijn tot discriminatie en al helemaal niet tot afslachting, fileren, terrorisme of wat dan ook.