Zaal loopt leeg bij cabaretier Micha Wertheim

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Zaal loopt leeg bij cabaretier Micha Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:57

Ik vind het belachelijk, en heel begrijpelijk dat die mensen weglopen.

Ik houd totaal niet van caberatiers, ze zijn veelal kwetsend en erg apart.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:59

Herman Finkers vind ik dan wel weer leuk. Die zegt zelden iets kwetsends, en kan ook heel globaal blijven om echt leuk te zijn zonder grof te moeten worden.
Dit soort humor snap ik niet. Hans Teeuwen en dat soort dingen vind ik dan ook niet leuk Nagelbijten / Gniffelen
Ik was waarschijnlijk ook wel een van de mensen geweest die weg was gegaan.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:03

Terecht dat z'n show naar de maan is. Dat doe je toch ook gewoon niet! Nare man Scheve mond

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:09

Wat ik begreep op de radio vanmorgen, is het zo dat er een soort van speciale verrassingsavond is in dat theater. Je koopt een kaartje en dan zie je vanzelf welke caberatier er komt. Ik begreep dat er 3 een stukje komen doen.

Nou weet ik natuurlijk niet of het waar is, maar dit werd vanmorgen gemeld. Dat zou dus ook betekenen dat deze minder valide man ongewaarschuwd is geweest.

Als je naar een show gaat kan je op de voorste rij altijd in de maling genomen worden. Ik vind het alleen schandalig dat er zo vreselijk misselijk ten opzichte van deze man is gedaan..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:23

Wat sneu voor die man die daar zat.
Belachelijk zeg van die cabaratier.
Ik zou ook zijn weg gegaan, dit is toch niets iets om grappen over te maken

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:27

ja ik zou m ook peren hoor als ik daar in de zaal zat. Een grapje is leuk, maar dit ging wel erg ver

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:10

Cayenne schreef:
Ik las net op Nu.nl dat een heleboel cabaretiers achter hem staan, en ook niet meer in deze plaats willen optreden Verward
Dat snap ik niet. Lijkt me toch dat deze man echt te ver is gegaan.
Ook de reactie op zijn website kan ik echt niet begrijpen.

Hier het artikel over zijn collega's die het voor hem opnemen: http://www.nu.nl/news/1478755/61/Cabare ... theim.html

Voor mij is het meteen duidelijk wie er nog meer op mijn no-go lijstje komen zo...
Diep en diep triest dit hele verhaal. Grapjes en humor zijn leuk, maar niet ten koste van iemand, wie dan ook.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:13

Net goed dat iedereen weg gegaan is. Zou nog mooier zijn als iedereen hun geld terug vroeg. Grappen maken over andere mensen kan, maar je kan ook te ver gaan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:45

Min vader zat in een rolstoel (vanaf zijn derde, door kinderverlamming dat hij in de tweede wereldoorlog kreeg).
Mijn vader was een man met enorme humor. Die altijd de draak stak met zijn eigen handicap.
Hij zat in de muziek en speelde vanaf de jaren zestig in een band. TOen was rock 'n roll erg in. Dan kwamen ze het podium op gestierd (hij in een glitter-rolstoel) en dan presenteerde hij zichzelf als: "Rock 'n roll-stoel...yeah"
Het publiek had eerst iets van ah...en oh....dat kun je niet maken. Totdat ze zagen dat hij zelf echt gehandicapt was...dan werd het grappig.
Zo speelde mijn vader een keer sinterklaas in een jongensinternaat (moeilijk opvoedbaar, leeftijd rond de 16).
Zat ie als sinterklaas in een rolstoel...met van de staf alleen de krul in zijn hand. De jongens van het internaat kenden hem als muziekleraar, dus hadden direct door wie er achter die baard zat....maar dat was dan humor...die krul van die staf.
Wat mij wel opgevallen is, is dat mensen snel geshockeerd zijn als iemand grappen maakt over gehandicapt zijn. Mijn vader vond dat wel eens jammer. Hij bleef er dan ook de draak mee steken...tot zijn dood aan toe.
Maar wel hadden die grappen altijd betrekking op hemzelf.....nooit op een ander.
Want...zei hij: ik heb mijn handicap geaccepteerd. Ik weet niet beter. Ik kan me niet eens voorstellen hoe mijn leven gelopen was, als ik had kunnen lopen (hihi...grappige woordspeling...hoe mijn leven gelopen was... Haha! ). Ik ben gelukkig zo...zei hij dan.
Van een ander weet je dat niet. Misschien heeft die wel heel veel verdriet van zijn handicap... Daarom maakte hij alleen grappen over zichzelf. En daarmee heeft hij gehandicapten in zijn omgeving juist wel eens positieve energie gegeven. Omdat ze zagen hoe hij er mee omging. Het hielp dan een beetje met relativeren.
Wat deze caberetier doet, is van hele andere orde. Hij shockeert bewust...maar niet met zijn eigen dingen...nee...met de dingen (zwakheden) van een ander. En het is niet eens grappig...
Soms doet een caberetier hetzelfde...shockeren met zwakheden van een ander...maar dan zijn ze zo herkenbaar...dat het je wel een lach ontlokt. En dat is dan op het randje...maar dat kan...je hoeft ook niet Roomser dan de Paus te zijn.
Maar dit is niet grappig....alleen maar zeer flauw. En kwetsend.
Mijn vader...die heel erg kon lachen om grappen over gehandicapten....die had dit ook niet kunnen waarderen...dat weet ik zeker.
Heel fijn dat deze man zo lekker op zijn nummer gezet is.
Alleen jammer dat hij zelf dan daar de humor weer niet van in ziet... Knipoog

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:46

Ik wilde er niet mee zeggen dat ik het grappig vond en als dat met die kaartjes waar is... dan zou ik sowieso niet meer op zulk soort acties afkomen, maar dan had men wel openminded moeten blijven.

Ik begrijp dat iedereen het heel erg schokkend vindt, maar daar verdiend die man zijn brood mee en anderen mensen (of ze het nu willen toegeven of niet) vinden het blijkbaar wel grappig, anders had hij niet eens kaartjes kunnen verkopen (zoals ik al zei was het niet zijn allereerste show).

Ik vindt het wel belachelijk dat hij naar die man zelf geen excuses heeft gemaakt, dat had op z'n minst op z'n plek geweest en dat hij zichzelf er vanaf probeert te banketstaaf vindt ik ook erg laag. Dat andere cabaretiers hem steunen, tja politieagenten en ambtenaren steunen elkaar vaak ook in zulk soort dingen. Het is natuurlijk een select groepje mensen, met soms rare afwijkingen Knipoog

Liefs, Broekie

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:30

Het ligt eraan hoe ver de grappen gingen, vind ik. Maar wat ik dan raar vind is dat er nu een heleboel cabaretiers zijn die nu dat theater links laten liggen door dit voorval. Het is toch vooral nobel dat de zaal op komt voor die gehandicapte man?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:32

Dautsen schreef:
Het ligt eraan hoe ver de grappen gingen, vind ik. Maar wat ik dan raar vind is dat er nu een heleboel cabaretiers zijn die nu dat theater links laten liggen door dit voorval. Het is toch vooral nobel dat de zaal op komt voor die gehandicapte man?

ze vinden het belachelijk dat die micha daar niet meer mag komen...

Ik heb een show van micha op tv gezien, ik vond het niet echt grappig... eerder een beetje flauw en puberig..

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:00

Een grap is inderdaad leuk, maar je moet wel je grenzen kennen. Hans Teeuwen vind ik ook niet leuk, vind ik veel te grof. De enige leuke cabaratiers vind ik Herman Finkers en Guido Weijers. Ik moet zeggen dat ik het van Guido ook enorm waardeer dat hij de draak steekt met zijn eigen "handicap" (als je het al zo kunt noemen)

Het zijn inderdaad wel weer een beetje hetzelfde soort cabaratiers die nu afzien van optreden in Roermond

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:22

geerke schreef:
er zijn maar weinig cabaretiers die anderen niet belachelijk maken,maar een beetje fijngevoeligheid zou hier wel op zijn plaats zijn geweest......

Jaa , maar als het filmpje op youtube ziet, dan zie je dat hij ECHT specifiek is,
hij heeft zelfs foto's op de achtergrond ?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:26

... denk je even een grappig avondje te hebben...
Gelukkig zijn er veel mensen weggelopen, echt vreemd van die man.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:50

als je er niet tegen kan en je WEET dat dit soort grappen gemaakt kunnen worden, moet je er niet heen gaan

heb ooit een keer bij hans teeuwen in de zaal gezeten en schuin achter me zat een gehandicapte jongen in een rolstoel
hij lachte op de momenten als iedereen uitgelachen was.. en dat merkte hans.. dus die begon over de 3e voilist van de josti band.. toen stond er iemand op in de zaal en begon hans de 'les te lezen'
die man werd zelf even de les gelezen door hans en groot gelijk

als je weet dat een grappenmaker zulk soort grapjes maakt moet je er gewoon niet heen gaan
net zoals najib grapjes maakt over moslims.. als je als moslim daar niet tegen kan.. blijf dan lekker thuis

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:50

hans teeuwen is dan ook net zo'n eikel als micha wertheim, heb maar 1 ding van hans goed gevonden en dat was met die 3 meiden toen die die even de mond snoerde, maar me broer dacht toen ik t vertelde ook over hand teeuwen had, zegt genoeg.
maar er werd ook ergens in t topic gezegd dat je niet wist wie er optraden;
kwoot: Wat ik begreep op de radio vanmorgen, is het zo dat er een soort van speciale verrassingsavond is in dat theater. Je koopt een kaartje en dan zie je vanzelf welke caberatier er komt. Ik begreep dat er 3 een stukje komen doen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:43

Ik las gister in een rondslingerend AD dat micha de gehandicapten eigenlijk als een soort metafoor gebruikt voor moslims,
en dat hijzelf dan even Wilders speelde.
De betreffende collumnist wees erop dat hij het frappant vond dat mensen voor deze gehandicapte zo fel opkwamen,
maar dat ze dat in het geval van Wilders/moslims niet doen.
Dat was volgens hem de essentie van Wertheims stukje over gehandicapten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:19

eefangel: met analyseren kom je heel ver, zo zag ik ook ooit eens een analyse dat Jack Poels van Rowwen Hèze dacht dat hij een SOA opgelopen had toen hij "De Piel In Brand" schreef. Tja, zo kan je alles uitleggen wat je wil.

Ik heb vaak genoeg in een zaal gezeten zonder te weten wat voor een cabaretier voor me ging uitvreten. Als hij dan saai of een penis agricultura was, dan ging ik gewoon maar naar de bar toe en negeerde die figuur. Makkelijk zat. Nooit mijn geld teruggevraagd, maar dat is dan mijn probleem dat ik geld uitgeef voor iets dat niet de moeite waard is.

Wilders wordt overigens niet gepikt, de analogie is heel gemakkelijk met Misser Wertheim. Een bedrijfsongeval ja, laat hem maar even in de ziektewet gaan Knipoog Of wie weet kan Micha wel WAO aanvragen. Is namelijk wel een erg grote handicap voor een stand-up comedian, niet leuk zijn.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:23

Ik vind het heel goed dat die theater eigenaar hem voortaan de toegang ontzegt, humor is leuk maar niet opzettelijk tenkostte van mensen en duidelijk kwetsend bedoeld, zelfspot oke, maar je hoeft mensen niet te vernederen en dan niet eens mans genoeg zijn om je verontschuldigingen aan te bieden, hij was toch ook mans genoeg om die man in de zaal compleet de grond in te boren met zijn grapjes.
Nee echt ongelooflijk gewoon en dan helemaal dat een aantal cabaretiers hem de hand boven het hoofd houden, er zijn grenzen mensen!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:21

Ik moet zeggen dat ik er heel erg verdrietig van ben geworden hoor Verdrietig Ik snap de cabaratiers die hem nu de hand boven het hoofd houden ook niet. Maar dat is voor mij wel een teken om niet naar een voorstelling van deze personen te gaan. Als zij het geoorloofd vinden om iemand op zo'n misselijke manier de grond in te trappen zijn ze voor mij de moeite niet waard
Jammer om te zien dat hij dus blijkbaar een "zwak"* iemand nodig heeft om te denken dat hij grappig is. Goed van de zaal dat ze zijn opgestaan en weggegaan. Hij is de moeite van de aandacht niet waard. De reactie op zijn website is zielig en vol zelfmedelijden Misselijk Bah ik walg echt van zulke mensen Misselijk

* ik zeg zwak omdat ze in de samenleven vaak zwak genoemd worden. Mijn mening is dat het vaak de meest sterke personen zijn.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:47

De Gehandicaptenraad staat achter de cabaretier en vindt het optreden absoluut niet kwetsend. Volgens de Raad willen gehandicapten niet als zielig en zwak gezien worden en mogen cabaretiers grappen maken wat ze willen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:48

ik vind het belachelijk Boos!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:49

Betteke schreef:
De Gehandicaptenraad staat achter de cabaretier en vindt het optreden absoluut niet kwetsend. Volgens de Raad willen gehandicapten niet als zielig en zwak gezien worden en mogen cabaretiers grappen maken wat ze willen.

tuurlijk iedereen moet wel tegen zelfspot kunnen, maar er is een verschil tussen grappig en vernederend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:49

idd
Een grapje over iemand met een handicap...geloof niet dat daar over gevallenw ordt.
maar door gaan? Vernederen?
Is dat voortaan ook al grappig?
Blijkbaar heb ik dan geen humor Lachen