Amsterdam verklaart de oorlog aan vervuilende auto's.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amsterdam verklaard de oorlog aan vervuilende auto's

Ben ik het helemaal mee eens.
25 (39%)
Wat een belachelijke maatregel.
33 (52%)
Moeten ze zelf weten, ik heb geen mening.
5 (7%)

Totaal aantal stemmen: 63

Anoniem

Re: Amsterdam verklaart de oorlog aan vervuilende auto's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:43

Morrie schreef:
ik begrijp het prima: ik heb een DIESEL auto van 3 jaar oud ZONDER roetfilter, is er ook niet voor deze auto, dus ik moet een BENZINE auto gaan kopen of een nog nieuwere diesel om de stad in te mogen om op mijn werk te kunnen komen.

Nee je snapt er idd niets van, ga anders even naar je plaatselijke garage en laat je iets beter informeren, het gaat namelijk om auto's die gebouwd zijn vóór 1992 Vork ongeacht brandstof.

Net zoals Lovely zegt hoef jij je geen zorgen te maken Knipoog

Alleen de mensen met bestelbussen die rond 2000 zijn gemaakt, daar worden roetfilters voor gelevert.

Morrie schreef:
dus ik moet een BENZINE auto gaan kopen

Nee dat hoeft dus niet, lees anders het artikel nog eens door.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:14

volgens mij heb jij het nieuws niet goed gevolgd chiqa het gaat om ALLE autos; van voor 1992 en ALLE diesels zonder roetfilter, ongeacht hoe oud, al zijn ze splinternieuw.

Heb er vanmorgen bij de garage een uitgebreid gesprek over gehad met een stuk of 10 mensen die daar stonden en vorige weer was het op het werk uiteraard onderwerp van gesprek bij de koffie.....met de krant erbij.
Ik heb hier pakken artikelen liggen..........en heb ze nog doorgelezen ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:16

Zo lees ik het idd ook Morrie Ja

Citaat:
Het gaat om voertuigen die zonder roetfilter op diesel rijden
en op benzine of LPG van voor 1992.

Maar vanaf en staat pas een leeftijd en niet bij de diesel...dus daar maak ik ook uit op dat dat alles zonder roetfilster is, ongeacht de leeftijd

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:19

Citaat:
Dan de personenauto’s: daarvoor worden vanaf eind 2009 maatregelen ingevoerd. Auto’s van voor 1992 op benzine en LPG mogen dan de milieuzone niet meer in. Diesels zonder roetfilter worden eveneens geweerd. De milieuzone is de regio binnen de ring A10 met uitzondering van Amsterdam Noord.

uit dit artikel

die hoest ik zo snel tijdens het eten even op......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:09

Maar Morrie, je heb toch een auto van drie jaar oud?

Morrie schreef:
ik begrijp het prima: ik heb een DIESEL auto van 3 jaar oud ZONDER roetfilter, is er ook niet voor deze auto, dus ik moet een BENZINE auto gaan kopen of een nog nieuwere diesel om de stad in te mogen om op mijn werk te kunnen komen.

Zijn je eigen woorden.

Morrie schreef:
volgens mij heb jij het nieuws niet goed gevolgd chiqa het gaat om ALLE autos; van voor 1992 en ALLE diesels zonder roetfilter, ongeacht hoe oud, al zijn ze splinternieuw

Mijn woorden;

Chiqa schreef:
Nee je snapt er idd niets van, ga anders even naar je plaatselijke garage en laat je iets beter informeren, het gaat namelijk om auto's die gebouwd zijn vóór 1992 ongeacht brandstof.

Dus jij herhaald mijn woorden? Nors opkijken
Wie snapt nu wat niet? Of wie leest nu wat niet goed Scheve mond

Jij hoeft je geen zorgen te maken met je auto van drie jaar oud.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:35

runningkawa en ik lezen blijkbaar iets anders dan jij.....

lees het artikel maar eens op dat ik hierboven aanhaalde.... waarom zouden al mijn collega's zich anders ook druk maken, er rijdt er echt niet 1 in een auto van voor 1992 hoor....maar ze rijden wel in diesels zonder roetfilters, ik ben echt niet de enige (maar wel de enige die in een dom dorp zonder station woont)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:18

Morrie dat is een heel ander artikel dan wat ik in het begin geplaatst had,
dit artikel kende ik niet, vandaar de verwarring.

Heb even bij de Vrom gekeken;

5. Worden roetfilters in de toekomst verplicht?

Het kabinet wilde aanvankelijk vanaf 2007 roetfilters verplicht stellen voor nieuwe voertuigen. De Europese Commissie verbood dit echter. Een dergelijke maatregel zou de interne Europese markt verstoren, vindt de Commissie, omdat Nederland daarmee dieselauto's zonder filter de toegang tot de Nederlandse markt ontzegt. Het verplicht stellen van roetfilters zou daardoor niet eerder dan vanaf 2009 mogelijk zijn. Nederland heeft inmiddels beroep aangetekend tegen deze beslissing. Op dit moment is de Europese rechter zich nog aan het buigen over het verzoek van VROM om het inbouwen van roetfilters in Nederland in 2007 (vervroegd) verplicht te stellen. Misschien dat dit in 2008 wordt toegestaan, maar in ieder geval zal met ingang van september 2009 een roetfilter op nieuwe types verplicht zijn.

Bron
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=20474#5

Het wordt steeds onduidelijker, zaak is wel dat dit elke dag kan veranderen, dat blijkt wel.
Ik weet wel dat alle diesels die in 2007 van de band afgerold zijn voorzien zijn van een retrofilter, standaard vanaf fabriek.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:19

Hm... dan moet ik met mijn Ford Bronco uit 1978 maar ergens anders gaan winkelen... Haha! Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:40

Ik vind het een belachelijke maatregel! Dit betekent dat ik dus niet meer met de auto naar mijn moeder toe kan (die midden in het centrum woont) omdat ik geen roetfilter heb. Wij gaan vaak met de auto die kant op omdat het met drie kinderen erg onhandig is met het OV.

Als ze er nu gewoon voor zorgen dat er meer parkeerplaatsen beschikbaar zijn binnen de ring (en dat doe je niet door de tarieven duurder te maken, maar door te zorgen voor beter en goedkoper OV), rijden mensen niet zo lang meer rond, en dat is nog minder milieubelastend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:46

Gelukkig maak ik zo veel mogelijk gebruik van mijn fietsje en de trein. Dus ik heb er geen last van, hoewel ik de treinkaartjes erg duur vind. Zeker als ik naar A'dam ga, lekker met OV. Dat is toch echt wel 10x handiger dan met de auto Nagelbijten / Gniffelen

Maar idd, er moet ook iets gedaan worden aan het OV, dat moet aantrekkelijker worden voor de mensen. En dat doe je niet door de treinkaartjes duurder te maken omdat je op tijd rijd, want dat wil de NS nu ook weer gaan doen Gestoord Maak die kaartjes goedkoper, verbeter de service en veel meer mensen zullen hopelijk met het OV gaan. Zeker de mensen die nog steeds kleine stukjes met de auto afleggen waarbij je net zo goed met de trein/bus kan zullen het dan mss eindelijk eens gaan overwegen en aan hun kleinkinderen denken...

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:01

Miss_Montana schreef:
Maar idd, er moet ook iets gedaan worden aan het OV, dat moet aantrekkelijker worden voor de mensen. En dat doe je niet door de treinkaartjes duurder te maken omdat je op tijd rijd, want dat wil de NS nu ook weer gaan doen Gestoord

Kaartjes zijn al duurder, al zal dat wel een "normale" jaarlijkse verhoging zijn.. en helemaal grappig is het dat je van Hoorn naar Kogerveld 5,80 euro betaald, en van kogerveld naar hoorn 5,20 euro Clown

Maar goed, off-topic..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:48

Morrie schreef:
runningkawa en ik lezen blijkbaar iets anders dan jij.....

Ik heb het nagevraagt er komt GEEN verplichting voor een roetfilter,
alleen worden alle diesels die nu van de band rollen standaard vanaf
fabrek voorzien van een roetfilter, dus deze informatie is niet terecht.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:21

Lastige kwestie Haha!

Overigens lees ik hetzelfde als RK en Morrie... dus ook diesels zonder roetfilter, ongeacht de leeftijd moeten zich zorgen maken.

Gelukkig kom ik bijna nooit in Amsterdam (alleen met JA) en dan nog met het OV (is voor mij gratis en/of met korting).

Ik snap best dat ze de vervuiling aan willen pakken.. maar ik denk niet dat het helpt om het op zo'n manier te doen. Het helpt echt niet om de 'oude' auto's af te schaffen en je zo'n 500 euro te geven, terwijl de nieuwere auto's ook alleen maar duurder worden. Wil je het probleem aanpakken, dan moet je zorgen dat de nieuwe auto's een stuk goedkoper worden of het salaris van de mensen verdubbelen Clown Clown .
Je moet de oplossingen aanprijzen: nieuwe auto's, en niet het andere afwijzen.

Daarnaast is het volgens mij ook echt niet per definitie zo dat oude auto's vervuilender zijn dan de nieuwe auto's. Heeft het ook niet wat te maken met rijgedrag?

En alle andere aspecten van de vervuiling? Ga daar eens na kijken, fabrieken ed.. denk je echt dat die milieuvriendelijk zijn?

Ik vind deze maatregel gewoonweg kort door de bocht!

Daarnaast is het OV niet aantrekkelijk en vaak onhandig en zeker niet goedkoper, ja als het gratis wordt... maar ik denk niet dat dat ooit gaat gebeuren!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:26

Ik ben het er wel mee eens, maar ik zou zo graag willen dat het OV dan wat goedkoper werd, want dat is voor mij niet bepaald aantrekkelijk. Heb dan wel geen auto, maar als ik naar een andere stad moet vraag ik toch liever of m'n vader me even brengt dan dat ik de trein neem.