Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:24

eten de pro-paarden vlees eters wel hondenvlees?? zou dan ineens niet hypocriet zijn??? ik eet geen paard,omdat het voelt als een huisdier.Niet beter,meer of waardevoller dan een koe of varken. Maar voor mij heeft zó'n dier een speciale betekenis..een hond,kat,cavia,konijn hebben dat voor mij ook...eet ik dus niet.
eet ook geen wild,vis,geen jonge dieren, eigenlijk alleen nog rund (zoveel scharrel als mogelijk)...wordt tijd dat ik dat ook maar eens ga laten staan(vind wel heeeel moeilijk Bloos )

idd had het lef maar om zelf dier te slachten...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:27

celticpony schreef:
eten de pro-paarden vlees eters wel hondenvlees?? ...

Zoals ik eerder aangaf, als dit via dezelfde weg te krijgen zou zijn als de rest van het vlees en ik vind het lekker.. ja hoor. dan zou ikdat ook eten.
Míjn eigen dieren niet,geen hond, geen paard,maar ook geen koe als ik zou hebben.
Maar de dieren van een ander en dus elkewillekeurige hond, kip of varken heb ik geen emotionele band en vriendschap mee. Ik vind een koe net zo'n geweldig dier als een hond, dus huisdier of niet is voor mij geen verschil

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:36

Wij hadden vroeger altijd een kalfje dat opgroeide in de wei met andere kalfjes en als het dan oud genoeg was dan werd het geslacht en daarna werd het dier bij ons gebracht in huis en ging een slager het dier verder slachten. Ik vond dat altijd een mooie manier om aan "eerlijk" vlees te komen. Helaas is de wet nogal veranderd en kan dit niet meer (of onder heel bijzondere omstandigheden).. Ik zelf zal geen paardenvlees als stuk vlees eten. Waarom? Het idee staat me tegen. Ik weet dat in fastfood paard verwerkt zit, maar sta daar liever niet teveel bij stil. Op zich hebben de paarden die wij hebben het goed, maar kijk voor de aardigheid eens op een willekeurige paardenmarkt en kijk daar eens rond bij het "slachtvee"... Het is gelukkig al een stuk verbeterd, maar voor een paar jaar terug zag je toch echt nog heel erg verwaardeloosde paarden erbij staan en als die naar het buitenland gaan... Ik denk dat de meesten die beelden weleens gezien hebben. Ik vind eigenlijk dat de gehele bio-industrie verdwijnen moet, maar dat zal in deze consumptiemaatschappij wel nooit gebeuren. Ik eet heel weinig vlees, gewoon omdat ik het niet echt lekker vind en denk dat ik ook wel zonder kan. maar ben wel van mening dat als ik geen vlees meer zou eten omdat het zielig is voor de dieren ik dan ook geen leerproducten meer aan moet hebben en bijv. het zadel en hoofdstel van ander materiaal moet hebben. en wat dacht je van alle producten waar gelatine inzit.... Wordt dan echt goed opletten in de winkel...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:40

celticpony schreef:
eten de pro-paarden vlees eters wel hondenvlees?? zou dan ineens niet hypocriet zijn??? ik eet geen paard,omdat het voelt als een huisdier.Niet beter,meer of waardevoller dan een koe of varken. Maar voor mij heeft zó'n dier een speciale betekenis..een hond,kat,cavia,konijn hebben dat voor mij ook...eet ik dus niet.

Hm, kat en hond en cavia heb ik nog nooit geprobeerd... hoewel... je weet niet wat je krijgt van de chinees Knipoog
Ik zou er geen moeite mee hebben als het me zou smaken. Waarom niet? Hoogstens omdat katten en honden vleeseters zijn en die dus eigenlijk niet vanuit wat voor traditie dan ook als vleesdieren zijn gehouden. Ga maar na - wat we eten is allemaal herbivoor, met uitzondering misschien van het varken en het occasionele krokodillenbiefstukje.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:50

maar ben wel van mening dat als ik geen vlees meer zou eten omdat het zielig is voor de dieren ik dan ook geen leerproducten meer aan moet hebben en bijv. het zadel en hoofdstel van ander materiaal moet hebben. en wat dacht je van alle producten waar gelatine inzit.... Wordt dan echt goed opletten in de winkel...[/quote]

mee eens! Ben benieuwd of mensen die tegen het doden van dieren om te eten zijn, ook hun mooie leren zadels, hoofdstellen, schoenen, tassen enz enz. in de vuilnisbak gooien. Daar gaan immers ook genoeg dieren voor dood.
Ik eet zelf paardenvlees, ik vind het lekker. Voor mij is een koe, cavia, paard, konijn enz hetzelfde.
Ik heb nog nooit cavia of hond geprobeerd, maar mocht het te eten zijn, laat ik het niet staan Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:23

celticpony schreef:
eten de pro-paarden vlees eters wel hondenvlees?

Jazeker, maar ik het is hier niet te verkrijgen. Moest ik het ooit voorgeschoteld krijgen, ik zal misschien even vreemd kijken omdat ik het niet gewoon ben (net als ik naar andere producten kijk die ik niet ken), maar als het lekker smaakt zal ik het ook met smaak opeten.

Maar als je dan wel liever geen hond eet vind ik ook niet erg. Doe wat je niet laten kan, of laat wat je niet doen kan. Ga alleen geen mensen beoordelen die geen onderscheid maken tussen dieren omwille van hun aaibaarheidsfactor en die wel alles lusten Lachen .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:43

pretletter17 schreef:
Idd erg oud nieuws, heb vorig jaar Wakker Dier nog een mail hierover geschreven omdat ik het hypocriet vond dat ze juist op paardenvlees hebben gelet,

ja maar paardjes zijn lief en knuffelig en liggen beter in de media Lachen
ik bedoel daar win je meer zieltjes mee dan te melden dat er kip..
en wakker dier is net zo als iedere dergelijk organisatie uit op een zo groot mogelijk aantal zieltjes

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 00:45

Def schreef:
maar ben wel van mening dat als ik geen vlees meer zou eten omdat het zielig is voor de dieren ik dan ook geen leerproducten meer aan moet hebben en bijv. het zadel en hoofdstel van ander materiaal moet hebben. en wat dacht je van alle producten waar gelatine inzit.... Wordt dan echt goed opletten in de winkel...

mee eens! Ben benieuwd of mensen die tegen het doden van dieren om te eten zijn, ook hun mooie leren zadels, hoofdstellen, schoenen, tassen enz enz. in de vuilnisbak gooien. Daar gaan immers ook genoeg dieren voor dood.
Ik eet zelf paardenvlees, ik vind het lekker. Voor mij is een koe, cavia, paard, konijn enz hetzelfde.
Ik heb nog nooit cavia of hond geprobeerd, maar mocht het te eten zijn, laat ik het niet staan Haha![/quote]

beetje zonde om het de kliko in te mikken getuigd niet van respect voor het leven wat zo een dier heeft moeten neerleggen ...
zo kun je het ook nog bekijken , je kunt beter geen nieuw leer meer kopen, maar het leer wat je al wel hebt zo goed mogelijk verzorgen en afdragen

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:20

Cavia schijnt erg lekker te zijn, wordt veel gegeten in Zuid Amerika.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:18

Op de vraag of de 'alle-soorten-vleeseters' ook honden- en/of kattenvlees zouden eten, antwoord ik net als Rosita: ja hoor, als dat hier normaal verkrijgbaar zou zijn en ik het lekker zou vinden zou ik ook dat 'gewoon' eten.

En over de Chinees gesproken... als je 'Chinees' in China eet, weet je écht niet wat je op je bord krijgt. Pasgeleden was ik in Hong Kong, waar een gids met enige humor vertelde dat Chinezen alles eten wat vier poten heeft - behalve het meubilair Haha! Maar alles smaakte prima, alleen jammer dat de communicatie met de bereiders vrijwel onmogelijk was omdat die geen Engels spraken, zodat ik niet te weten ben gekomen wat voor vlees ik nu eigenlijk achter de knopen had. Was ik op zich best benieuwd naar, maar niet om dan de volgende keer te kunnen zeggen: 'dat eet ik niet want dat is - cavia, - kat, - willekeurig ander aaibaar huisdier...

Maar gelukkig is iedereen hier vrij om zelf te kiezen wat hij/zij wel of niet wil eten. Prima toch.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:43

ik zag de titel en het eerste wat ik dacht was goh wakker dier is weer eens bezig geweest Haha!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:57

jah hoor, ik zou geen onderscheid maken tussen een kat of een hond of een koe of een paard. Dier is dier en het ene dier is niet meer waard dan het andere. Punt is dat het hier in nederland niet bereidt (mag? worden?) wordt. (kan me zomaar voorstellend at het in nederland niet eens is toegestaan aangezien honden niet op de lijst staan van dieren die voor productiedoeleinden gehouden mogen worden). Maar ik zou het prima eten als het me lekker smaakt.

Ik weet alleen niet of ik het hondenvlees in China zou vertrouwen. Over het algemeen worden de dieren daar toch een heeeeeeeeeel stuk minder gehouden dan hier...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:14

Waarom veroordelen jullie mensen die geen paardenvlees eten, maar wel ander vlees? Waarom mag niet iedereen dat lekker zelf weten? Als ik om de een of andere duistere reden geen spruiten wil eten omdat de vorm me niet aanstaat maar wel spinazie is er toch ook niets aan de hand?

Oh ja, en voor degenen die denken dat de halalregels echt nageleefd worden in NL: absoluut NIET!! De dieren hebben sowieso een bio-industrieleven gehad. Het mes is, zeker in tijden van ramadam, bijna altijd bot zodat de dieren soms niet gelijk dood zijn en altijd MEER lijden dan in traditionele slachterijen. Ook is het dier nog een paar minuten bij bewustzijn als z'n lijf leegbloed. Dus ik weet niet of de moslima in dit topic met een korantekst haar geweten wil sussen, prima als je vlees eet, maar ga dan niet hypocriet doen en zeggen dat dat niet sielugh is...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:43

Ik vind dit niet echt iets nieuws.
Of er nou paardenvlees inzit of niet, maakt mij niet uit. Als het maar smaakt Vork
Ik vind het voor alle dieren even triest. Ik zou dan ook zo vegetarisch worden als ik daar alle dieren mee zou kunnen redden, maar helaas lukt dat niet in je eentje...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:48

Fitch schreef:
Waarom veroordelen jullie mensen die geen paardenvlees eten, maar wel ander vlees? Waarom mag niet iedereen dat lekker zelf weten? Als ik om de een of andere duistere reden geen spruiten wil eten omdat de vorm me niet aanstaat maar wel spinazie is er toch ook niets aan de hand?

Tuurlijk, die mensen mogen zelf weten of ze geen paardenvlees eten maar ander vlees wel, prima...
En ik mag zelf weten dat ik het hypocriet vind...

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:25

_rosita_ schreef:
Wat ik niet goed vind aan ritueel slachtenis dat de halsslagader door wordt gesneden terwijl het dier nog bij bewust zijn is. Op die manier bloedt hij leeg, maar krijgt totdat het in een soort coma valt alles nog gewoon mee. Pijnloos is het dan ook niet.
Al die rituelen eromheen...prima! Klinkt idd erg fijn voor zo;n dier.
Alleen is het helaas niet meer zo, zoals het waarschijnlijk vroeger wel geweest is, dat het dier eeuwig groene weides heeft gezien en daar vredig gaat.
De badkamer, die tijdens de offerfeesten toch wel vaak gebruikt wordt en anders een kolossale slachterij, is nou niet bepaald een stressarme situatie voor een schaap

Sorry nog even offtopic ik moest hier even op reageren. Rosita ik ben het helemaal met je eens. Mijn vriend heeft een paar jaar geleden in een duplex gewoond en voor hem hadden er morlims ofzo ingewoond die die arme schaapjes in de douche slachtten. En dan heb ik het nog niet eens over de schapen die uit weilanden worden gestolen of gewoon een schaap van een ander in het weiland slachtten en dat de boer de volgende dag het "afval" vind.
Halal vlees? Ik begin er nooit aan! Ik eet nog liever gras! Boos!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:39

Paard is prima te eten hoor, niks boven een lekker biefstukkie Vingers aflikken

Ik eet bepaalde soorten vlees niet omdat ik het gewoon niet lust, niet uit principe Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:12

Ik lust geen vlees.
Los daarvan vind ik het belachelijk dat vlees zo goedkoop aangeboden wordt aan de consument, waardoor het niet duurzaam en dieronvriendelijk geproduceerd moet worden om die belachelijk lage prijzen te handhaven.
Dit geldt ook voor leerproducten en alle dierlijke producten.

Ik ben niet TEGEN het eten van vlees; maar wel op de manier waarop dat nu gebeurt. Mensen eten het TEVEEL en daarbij zit bovengenoemde reden mij dwars.
Last but least; al die hormonen en antibiotica meuk wil ik niet eten. Wanneer er dan toch vlees in me zou MOETEN, dan haal ik het bij een bioslager die ik ken en dus ook vertrouw...

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:19

Al eet ik een kruising tussen een giraffe en een nijlpaard, zolang het lekker is, is het prima. Ik vind het ook zeeer hypocriet als je bepaalde dieren niet gaat eten, omdat dat 'zielig' is. Maar van de andere kant snap ik wel dat konijnenliefhebbers hun tanden niet graag zetten in een lekker konijnenstoofpotje en paardenliefhebbers geen paardenvlees eten. Maargoed, zoals ik al zei: mij maakt het niet uit, als het maar lekker is. Ik ken zelfs mensen die hun eigen paard hebben gegeten toen deze was overleden. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:37

Om die reden eet ik alleen nederlandse groente en fruit en dus ook vlees.
Hier zijn de eisen in wat er gebruikt mag worden zo enorm streng...dan vreet je niet zomaar van alles in tegenstelling tot buitenlandse producten.

En of ik bijv huisdieren zou eten?
Waarom niet? maar geef toe, niet mijn eigen dieren Lachen
Ik bedoel zou ik een koe in de wei hebben zou ik die nooit willen eten, maar een andere wel.
Dat zou ik dus ook hebben met andere dieren

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:48

Citaat:
Nou, je hoeft toch je eigen paard niet op te smikkelen? Ik ben vegetariër, maar paarden komen in ieder geval niet uit de bio industrie, dus die zou je eigenlijk beter kunnen eten dan een kistkalfskroketje of een varkenflatlapje

Dit zijn dus dingen waar ik me aan kan ergeren. Veel, maar dan ook heel veel mensen zijn totaal niet op de hoogte van de landbouw. Kistkalveren mag al een aantal jaren niet meer. En het zijn meest vegetariers die met dat soort termen gooien, zonder zich er ook maar echt in verdiept te hebben.

Citaat:
Last but least; al die hormonen en antibiotica meuk wil ik niet eten. Wanneer er dan toch vlees in me zou MOETEN, dan haal ik het bij een bioslager die ik ken en dus ook vertrouw...

Geloof ook dat we geen hormonen mogen geven aan onze beesten, weet het wel zeker. En antibiotica geven wij ook zeker niet preventief.
Door de SKV ( Stichting Kwaliteit Kalfsvlees) worden alle vleeskalverbedrijven continu gecontroleerd om te waarborgen dat kalveren geen door de overheid verboden stoffen krijgen toegediend, zoals groeibevorderaars.

Ik eet wel paardenvlees, maar koop het eigenlijk nooit zelf bij de slager. Mijn eigen pony/paard zou ik nooit opeten. Ik denk niet dat ik dat zou kunnen. Maar voor de rest maakt het me eigenlijk niks uit.
Ook hebben we op dit moment een lekker stuk mals kalfsvlees in de diepvries zitten. Betere kwaliteit kun je je niet wensen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:18

Je kunt toch nog t 'beste' paardenvlees eten. Deze worden niet gefokt voor het vlees en hebben vaak toch echt een beter leven gehad dan menig koe, kip of varken Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:30

annastasia schreef:
Citaat:
Nou, je hoeft toch je eigen paard niet op te smikkelen? Ik ben vegetariër, maar paarden komen in ieder geval niet uit de bio industrie, dus die zou je eigenlijk beter kunnen eten dan een kistkalfskroketje of een varkenflatlapje

Dit zijn dus dingen waar ik me aan kan ergeren. Veel, maar dan ook heel veel mensen zijn totaal niet op de hoogte van de landbouw. Kistkalveren mag al een aantal jaren niet meer. En het zijn meest vegetariers die met dat soort termen gooien, zonder zich er ook maar echt in verdiept te hebben.

Citaat:

Geloof ook dat we geen hormonen mogen geven aan onze beesten, weet het wel zeker. En antibiotica geven wij ook zeker niet preventief.
Door de SKV ( Stichting Kwaliteit Kalfsvlees) worden alle vleeskalverbedrijven continu gecontroleerd om te waarborgen dat kalveren geen door de overheid verboden stoffen krijgen toegediend, zoals groeibevorderaars.

Ik eet wel paardenvlees, maar koop het eigenlijk nooit zelf bij de slager. Mijn eigen pony/paard zou ik nooit opeten. Ik denk niet dat ik dat zou kunnen. Maar voor de rest maakt het me eigenlijk niks uit.
Ook hebben we op dit moment een lekker stuk mals kalfsvlees in de diepvries zitten. Betere kwaliteit kun je je niet wensen.

Heb jij vanavond radar gezien??? Helaas is "ons" vlees niet zo "schoon" als we willen denken en er werdt ook het een en ander gezegd over die keurmerken... Er ligt met regelmaat een stuk vlees in de schappen wat niet gezond is.... Ennuh vrienden van ons hebben een boerderij met melkkoeien en de kalfjes staan daar echt in (voormalige) aardappelkisten en kunnen zich hierin niet draaien en krap aan liggen.... Hoezo diervriendelijk.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:46

Dan gaat het er daar vast heel wat anders aan toe dan het eigenlijk zou moeten.
Ook wij hebben een melkveebedrijf, en bij ons staan de kalveren niet in kisten, maar in ruime strohokken.

Heb het niet gezien, maar net wel het verhaal op de site gelezen.
Het meeste vlees wat in de supermarkten ligt komt niet uit nederland, en dat is grotendeels aan de consument te danken, zolang zij niet bereid zijn voor kwalitatief goed rundvlees te betalen.
Als een koe van ons ziek is en deze kan niet meer staan, dan mag deze niet vervoerd worden, en dat gebeurd dan ook echt niet. Deze word dan op het bedrijf afgemaakt door een veearts en dan alsnog geslacht (zogenaamde noodslacht, alleen met verklaring van een veearts!!). Heeft het dier medicijnen gehad dan kun je er niks mee en krijgt het beest een spuit en wordt dan aan de rendac meegegeven.
Van het diervoer, daarvan hopen wij dat we ervan uit mogen gaan dat het kopen van goed bekend staande bedrijven goed voer leveren. Daarop hebben wij natuurlijk geen zicht. Maar ik hoop dat wij aan mogen nemen dat bedrijven als Agrifirm, For Farmers, de Heus, Hendrix UTD etc goed voer leveren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:54

Probleem was/is dat daar dus niet genoeg meer naar wordt gekeken... Daar ging het ook om in radar, dat de verplichte bezoeken (1 x per jaar) vaak al niet meer gebeurde. Kijk ik ben iemand die dan ook in discussie gaat waarom die kalfjes de eerste tijd in een kist zitten en ook over slachten enz. Daar vraag ik ook naar. Hun zoon rijdt op een vrachtwagen wat ook geregeld "slacht" vee vervoerd en echt dat gaat niet zachtzinnig hoor. maar dat weten de meeste mensen wel, maar ze steken hun k*p in het zand. Het gebeurt hier in nederland ook, helaas wel.... Waren beelden in radar van een koe wat niet dood was, maar wel aan een achterbeen werd opgehangen... Tja, dan krijg ik echt de neiging om maar helemaal geen vlees(producten) meer te nemen. Eet het haast al niet, maar bij zulke beelden, daar ga ik van over m'n nek....