Vingerafdrukken van alle Nederlanders in een database

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Vingerafdrukken van alle Nederlanders in een database

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:06

Redrumfox schreef:
Ik vind dit geen privacyschending. Het feit alleen al dat ze hun best doen om onze veiligheid te verbeteren vind ik een pluspunt. Ik denk ook zeker dat het effect zal hebben. Ja

Stel je voor, ze nemen DNA bij je af en over 30 jaar wordt er bekend dat er een kloon van jou rondloopt om te bestuderen. Dat zou je allemaal prima vinden? Ze zeggen je gegevens nodig te hebben om NL een stukje veiliger te maken, maar wat doen ze er echt mee? Denk je daar dan wel eens over na Tong uitsteken Gewoon een vraagje.

Ik vind het altijd vrij naïef als mensen zomaar al hun info weg willen geven, of te goed van vertrouwen. Het is maar net hoe je het wil formuleren I guess.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:06

Dan ga je je toch afvragen hoeveel positieve dingen Wilders tot nu toe voor ons heeft gedaan.. Mijn teller staat op 0.. Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:08

Schimmelig schreef:
Redrumfox schreef:
Ik vind dit geen privacyschending. Het feit alleen al dat ze hun best doen om onze veiligheid te verbeteren vind ik een pluspunt. Ik denk ook zeker dat het effect zal hebben. Ja

Stel je voor, ze nemen DNA bij je af en over 30 jaar wordt er bekend dat er een kloon van jou rondloopt om te bestuderen. Dat zou je allemaal prima vinden? Ze zeggen je gegevens nodig te hebben om NL een stukje veiliger te maken, maar wat doen ze er echt mee? Denk je daar dan wel eens over na Tong uitsteken Gewoon een vraagje.

Ik vind het altijd vrij naïef als mensen zomaar al hun info weg willen geven, of te goed van vertrouwen. Het is maar net hoe je het wil formuleren I guess.

Je geeft het toch aan de staat? Daar heb ik wel vertrouwen in. Ik vind niet dat je DNA afnemen en een vingerafdruk kunt vergelijken: ik weiger iedere vorm van geklooi aan mijn lichaam dus een prik om DNA af te nemen begin ik niet aan. Vingerafdruk vind ik een heel ander verhaal. Knipoog

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:08

Schimmelig schreef:
Redrumfox schreef:

Stel je voor, ze nemen DNA bij je af en over 30 jaar wordt er bekend dat er een kloon van jou rondloopt om te bestuderen. Dat zou je allemaal prima vinden?

van een haar, een beetje bloed, of wat speeksel kunnen ze echt geen kloon van je maken hoor Clown

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:09

Zoals ik eerder heb gezegd maakt het me niets uit. Mochten we later in een totalitaire staat veranderd zijn en we hebben geen vingerafdrukken afgegeven, denk je dan heus dat we ze niet alsnog moeten afgeven als men dat nodig vind? Denk het wel, plus je dna enz enz enz. Dus ze mogen nu voor nuttige zaken gebruikt worden, wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:10

Schimmelig schreef:
Redrumfox schreef:

Doemdenken dus Lachen
Net zo erg als zeggen Moslims nemen NL in.

Beide vind ik ongeloofwaardig Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:11

runningkawa schreef:
Ik bedoel daarmee, welk van zijn ideeën komt er door, word wat mee gedaan?
Uitgelachen door de mensen in de kamer.. zo bedoel ik het.
Mensen kunnen er op stemmen...maar nut heeft het niet Lachen

Net wat Loveley zegt, hijs telt toch geen zier voor
Voor hem hoef je niet bang te zijn

De man in kwestie stelt wellicht geen zier voor, maar hij is er door zijn achterban toch terecht gekomen en dat is wat mij persoonlijk aan het denken zet. Kennelijk zijn er mensen die zich in zijn ideologie kunnen vinden en dat maakt mij best bang. Nederland wordt steeds intoleranter, dat merkt iedereen wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:12

Lovely schreef:
Shiloh, het is nogal onduidelijk wat Shadow dan precies bedoelt. Met name in het licht van identificatie en registratie van personen en welke doemscenario's daar dan bij horen. Het is ook een blijk van wantrouwen om te verwijzen naar zaken uit het verleden als je praat over iets in de toekomst en er voor het gemak maar vanuit gaat dat dezelfde fouten worden gemaakt.

Shadow gaat er helemaal niet van uit dat die fouten gemaakt worden. Maar Shadow vindt dat wel een reele mogelijkheid. (En dat is nogal een verschil.)

Ik ben van mening dat privacy een belangrijk grondrecht is. Belangrijk om de vrijheid te waarborgen die wij hier hebben. Het verleden heeft meerdere malen aangetoond dat er misbruik gemaakt kan worden van dat soort grootschalige opslag van privacygevoelige informatie, en dat totalitaire systemen precies dat soort middelen gebruiken om hun volk de mogelijkheid tot verzet ontnemen. Op kleinere schaal vrees ik dat het misbruikt kan worden voor chantage, door de verzekeringen en dat er een behoorlijke kans is dat er veel onschuldigen de dupe van worden omdat ze gelinkt worden aan situaties waar ze niets mee te maken hebben.

Ik weet niet hoe of wat er gaat gebeuren. Maar het zijn wel hele reele risico's waar over nagedacht moet worden en waarvoor een simpele belofte dat het niet gaat gebeuren niet genoeg is. Lang niet.

Dus ik ben wel benieuwd waarom jullie denken dat deze risico's te verwaarlozen zijn?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:13

runningkawa schreef:
Doemdenken dus Lachen
Net zo erg als zeggen Moslims nemen NL in.

Beide vind ik ongeloofwaardig Lachen

Het is gewoon een voorbeeld van hoe dingen kunnen lopen. Zeker als je naar het verleden kijkt, daar kun je prima voorbeelden aan ontlenen. De meest vreselijke dingen zijn gebeurd, dus iets om wel rekening mee te houden.

Dit betekent natuurlijk niet dat ik er elke dag mee bezig ben en dus een doomdenker ben Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:15

En er worden ook moordn gepleegd die met een database opgelost kunnen worden

Voor mij wegen de voordelen dus hoger dan de eventuele nare dingen die ze ermee kunnen doen.
Simpelweg omdat men idd die les uit het verleden heeft gehad en daar dus ook leer uit zal halen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:18

Shiloh schreef:
van een haar, een beetje bloed, of wat speeksel kunnen ze echt geen kloon van je maken hoor Clown

Je weet simpelweg niet waartoe ze in staat zijn over een aantal jaar. Bekijk de wereld van 100 jaar geleden eens en vergelijk Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:18

runningkawa schreef:
Simpelweg omdat men idd die les uit het verleden heeft gehad en daar dus ook leer uit zal halen

Dat je ergens van kunt leren betekent niet automatisch dat dat dus ook gebeurt toch?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:19

goed er komt een database... moordenaars zijn voortaan nog voorzichtiger en trekken handschoenen aan.

Een moord oplossen is echt niet zo simpel als het vinden van een vingerafdruk. soms zitten er vingerafdrukken die niks met de moord te maken hebben en soms zijn er niet eens afdrukken te vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:19

En draai dat eens om,
betekend het dan automatisch dat het niet gedaan wordt?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:20

Schimmelig schreef:
Shiloh schreef:

Je weet simpelweg niet waartoe ze in staat zijn over een aantal jaar. Bekijk de wereld van 100 jaar geleden eens en vergelijk Tong uitsteken

Dat is geen kwestie van toe in staat zijn, dat is een kwestie van simpele wetenschap... uit bloed, uit speeksel of een haar (de manier waarop ze over het algemeen DNA bepalen) kan ECHT geen kloon gemaakt worden...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:20

runningkawa schreef:
En draai dat eens om,

Die vraag heb ik al beantwoord Lachen
Zou jij ook een antwoord willen geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:21

Ook dat is al beantwoord Shadow

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:21

Rk, dat is een beetje een nutteloze opmerking.
Van fouten kun je leren
Van fouten leer je wel of niet.
Beide kun je ophalen uit de opmerking van shadow. Knipoog

@shiloh, als je de op leest staat er dat ze die database willen gebruiken voor opsporing, als ze dat zo simpel kunnen ondervangen waarom dan zo database maken.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 17-02-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:22

runningkawa schreef:
En draai dat eens om,

nee, maar het betekend wel dat het nooit verkeerd is om rekening te houden met wat kan gebeuren en goed te overwegen of een oplossing die NU misschien enigsinds kan helpen in de toekomst ook wel zo mooi uitpakt, ipv je kop in het zand steken en blind de overheid volgen....

Wat is er mis met doem denken.. hebben we het uit verleden niet geleerd dat doemscenario's vaak genoeg ontstaan!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:23

Shiloh schreef:
Dat is geen kwestie van toe in staat zijn, dat is een kwestie van simpele wetenschap... uit bloed, uit speeksel of een haar (de manier waarop ze over het algemeen DNA bepalen) kan ECHT geen kloon gemaakt worden...

Ze kunnen de kern van eicellen vervangen. Anyhow, stel dat het wel mogelijk is over een aantal jaar. Gewoon iets om rekening mee te houden, that's all Tong uitsteken

Shadow0

runningkawa schreef:
Ook dat is al beantwoord Shadow

Ik kan het niet terugvinden in je tekst, zou je het (eventueel per pb?) even naar mij willen sturen?

Wat mijn idee is:
Citaat:
Shadow gaat er helemaal niet van uit dat die fouten gemaakt worden. Maar Shadow vindt dat wel een reele mogelijkheid. (En dat is nogal een verschil.)

en
Citaat:
Ik weet niet hoe of wat er gaat gebeuren. Maar het zijn wel hele reele risico's waar over nagedacht moet worden en waarvoor een simpele belofte dat het niet gaat gebeuren niet genoeg is. Lang niet.

Shiloh

Sammie schreef:
als ze dat zo simpel kunnen ondervangen waarom dan zo databasa maken.

Dat vraag ik me nou ook af Clown , met andere woorden, ik zie het nut er niet van in en zie te grote risico's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:24

De reacties van Shadow zijn net zo nutteloos Sammie

Natuurlijk is het niet verkeerd ergens rekening mee te houden, maar waar staat dat dat ook niet gebeurd?
Nergens, helemaal nergens Lachen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:24

Schimmelig schreef:
Ze kunnen de kern van eicellen vervangen.

daarvoor heb je wel een volledig werkend DNA nodig, en dat zit niet in speeksel, haar of bloed... daarvoor heb je andere cellen nodig... maar goed, offtopic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:26

Moet je teksten beter lezen shadow..ga je niet pb-en omdat jij je niet kunt vinden in mijn mening...want dat is alles...
Dit is al de 2e keer dat je mensen in het topic naar beneden wilt halen omdat hun berichten je niet aanstaan...

voor mij betekend het dus Doei, doei
Aan zulke discussie heb geen zin...die tijd heb ik gehad omdaar in door te gaan met je shadow...genoeg gedaan in het verleden... hou niet van denigrerende toontjes

Doei, fijne zondag nog Lachen