Met 17 jaar autorijden bij een volwassene

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloei

Re: Met 17 jaar autorijden bij een volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:29

Karin_88 schreef:
@ TS: Ik ben wel benieuwd wat jij er van vind Lachen Je mening heb ik nog niet ergens uit kunnen halen Nagelbijten / Gniffelen

Klopt, ik houd me afzijdig Lachen Ik moet deze opdracht doen voor school. Ik moet de voor en tegens noemen, en hoe kan dat beter dan het hier neer te zetten? Ik moet zeggen dat jullie me al erg geholpen hebben!
Ik ben er trouwens zelf wel tegen. Of het moet op de manier gaan die Sterre beschrijft, maar dat word niet in de stelling genoemd. dus ik ben tegen deze stelling. Ik vind het onverantwoord om zulke jongeren (die zich soms nog als kinderen gedragen) te laten rijden. Waarom zouden we een jaar eerder ons rijbewijs moeten halen? Het gaat toch prima zo?
Laatst bijgewerkt door Mloei op 02-02-08 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:31

maar kan je ons niet jouw mening vertellen?? Bloos

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 17:31

haha sorry, had al ff ge-edit Knipoog

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:09

Wat vind je dan van de VS?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:10

Orange_peach schreef:
hoe vaak zou een rijinstructeur die rem gebruiken?
ik denk niet zo ontzettend veel: de instructeur wacht op een reactie van de leerling, hij heeft pas door dat de leerling niet reageert als het eigenlijk al te laat is ... als de instructeur DAN nog op de rem gaat staan is het soms gevaarlijker dan wanneer de leerling doorrijd.

Ik vind dit een vrij onwaarschijnlijk argument... dat het onveiliger wordt als er een instructeur naast zou zitten lijkt mij nogal onzin Lachen
Bij de opleiding tot rijinstructeur wordt (althans, in Nederland...) zeker aandacht besteed aan wanneer je in moet grijpen en hoe. Dus als het veilig kan dan laat een instructeur je misschien een beetje aanmodderen, steekt er plotseling een fietser of kind over dan wacht de instructeur echt niet af of de leerling wat gaat doen: de veiligheid gaat voor!
En dan heeft een instructeur daar toch heel wat meer ervaring mee dan een willekeurige volwassen persoon: om die zaken goed in te schatten, goed in te grijpen en te zorgen dat die ingreep zelf niet voor extra problemen zorgt.

Ik heb in mijn rijopleiding toch zeker wel een paar keer meegemaakt dat mijn instructeur zijn pedalen gebruikte, en ook bij anderen. Een aantal van die dingen zouden waarschijnlijk wel 'net goed' gegaan zijn zonder ingreep, maar enkele ook niet. Naarmate je dat zelf beter leert in te schatten gebeurt dat uiteraard steeds minder.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:04

Ik weet niet of het hier ergens al gezegd is, maar wij worden wel onderworpen aan een streng praktisch examen. Heeft maar een klein slaagpercentage.

Verder is het ook wel heel wat om met je ouders te rijden, ze geven je meestal de bibbers. Ze roepen dat er een fietser is, wanneer die 200m verder rijdt enzovoort. Plus, het duurt meestal wel voor weer een van je ouders vrij is om met je te gaan rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:06

Biepje schreef:
Verder is het ook wel heel wat om met je ouders te rijden, ze geven je meestal de bibbers.

Maar in welk opzicht is dat bevorderlijk voor de verkeersveiligheid?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:08

Ik ben er mee eens eigenlijk, want ik ben zelf bijna 17dus ik wil niets liever!
Maarja, als ik er verstandig over na denk, is het eigenlijk heel erg gevaarlijk, een ouder handelt toch andere dan een opgeleide instructeur.
Dus ja, ik heb eigenlijk dubbele gevoelens erover. Knipoog

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:09

Ha, niet Vork . Ik snap niet dat ze ouders geen cursus geven in hoe je moet begeleiden, mijn moeder heeft het na twee maanden opgegeven omdat ze constant riep "niet tegen de geparkeerde auto's, pas op voor die fietser". Ik ben heel rustig en geduldig, en voelde me af en toe alsof ik zelf autoles moest geven aan haar.

Nee, met ouders rijden moet voor mij onder bepaalde voorwaarden kunnen, maar het 'korte systeem' in België vind ik nog altijd het meest ideale Lachen .

22 uur rijles, dan mag je 3m tot 9m alleen rondrijden, dan nog 2uur rijles en examen doen. In die eerste 22 uur word je enorm gedrild, en na 3m was ik er fluitend door.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:48

Sterre schreef:
Als je je rijbewijs met 17 jr. haalt, les je gewoon bij een rijschool, net zoals je dat als 18-jarige doet!! Je moet ook examen doen, net als een 18-jarige!
Er veranderd dus niets aan het rijschool systeen, behalve dat je een jaar eerder je rijbewijs kan halen OK dan! !

Shadow0 schreef:
Ik heb het even nagezocht, en het is gelijk duidelijk hoe diepbedroevend slecht de journalistiek op het moment is Scheve mond Geen krant die het voor elkaar krijgt om het voorstel precies te omschrijven! Dit is het artikel: http://www.ad.nl/binnenland/article897699.ece
Maar daar wordt gesproken over 'een soortgelijk model' en hoe het dus precies werkt is nog niet helemaal duidelijk.

Maar... als het gaat om het rijden NADAT je dus op een rijschool gelest hebt en zo je rijbewijs hebt gehaald, vind ik het wel een heel goed plan Ja

Ik heb het artikel gelezen Shadow Lachen . Zoals het daar beschreven wordt, lijkt het idd net of een 17-jarige met een "ervaren" iemand naast zich de weg op mag en dát vind ik ook absoluut geen goed idee .

Ik weet iig dat het hier (in Dld) een groot succes is en de meeste ouders er absoluut vóór zijn dat hun kind(eren) met 17 jr. het rijbewijs kan halen en dat jij als ouder je kind op deze manier nog een stuk ervaring mee kan geven, voordat hij/zij helemaal alleen de weg op gaat Knipoog .

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:46

Shadow0 schreef:
Ik vind dit een vrij onwaarschijnlijk argument... dat het onveiliger wordt als er een instructeur naast zou zitten lijkt mij nogal onzin Lachen

dit bedoelde ik niet, maar je reactie is inderdaad wel overtuigend
wat ik zei was gewoon wat ik mij afvroeg, of dit het soms niet gevaarlijker zou maken.
ik had het niet over dat de instructeur ernaast onveilig is, maar de mogelijke reacties die hij zou kunnen uitvoeren. maar ook deze in twijfel trekking van mij heb je al beantwoord.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:54

Ik ben ook een belg .
En hier is het systeem al jaren van kracht.
Ik zie het probleem niet hoor.
En als je een jaartje geduld hebt mag je op je 18.de 20 uur les volgen vervolgens minimum 3 maanden alleen rijden en je examen gaan afleggen.
Ik heb het ook op deze manier gedaan.
En ik was van de eerste keer geslaagd .
In Nederland moet het allemaal super duur vind ik.
Omdat je je minstens een aantal(heleboel) lesuren moet kopen voor je je examen kan gaan doen.
En je verder niet kan oefenen.
Stel dat je een nerveus iemand bent en bij de lesgever steeds zenuwen hebt dan nog heb je geen zekerheid dat je niet slaagt.
Ik vind dat ze de theorie zelfs in de scholen zouden moeten meenemen in hun lespakket.
En ik vind dat brommerrijden 25km/u al vanaf 14 jaar zou moeten mogen en dan vanaf 16 j 45km/u

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:09

Nee ik zou het geen slim idee vinden. het zou niet alleen onveilig zijn, maar ook storend en vervelend voor andere weggebruikers. Lesinstructeurs zijn er niet voor niks en lesauto's ook niet.
Ik ben het wel met worteltje eens dat het hier in NL echt imbesiel duur is om je rijbewijs te halen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:12

20 uur les, en dan 3 maanden alleen?? Nagelbijten / Gniffelen

De een is niet zo snel met leren als de ander Nagelbijten / Gniffelen

Inderdaad nannes, de prijzen zijn hier helaas erg duur. Maar ik vind het een 'veilig' en waterdicht systeem hier Ja

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:18

Ik ben benieuwd of de wet echt in gaat en ook wanneer. Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:19

Karin_88 schreef:

Minimum 3 maanden alleen Knipoog . Je mag gerust een jaar oefenen (precies weet ik het niet meer), en je mag ook een begeleider (bv een ouder) meenemen.

Maar als je in Nederland altijd in lesauto's rijdt, rijdt je dan altijd met dezelfde, en eentje die gemakkelijk vertrekt en schakelt? Of moet je met verschillende rijden, en krijg je er wel eens eentje tussen waar je wat moeilijker mee wegrijdt?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:31

Tot nu toe heb ik alleen nog maar in de zelfde gereden, maar dat komt denk ik ook omdat ik bij 1 mans bedrijf les en dus ook maar 1 auto heeft. weet niet hoe het gaat als je bij een grote rijschool lest. mjah, als je een nieuwe auto krijgt (voor je zelf) is het alleen een kwestie van wennen denk. dat is het zelfde als dat je b.v. 15 jaar in je eigen auto rijd en dan ineens een nieuwe koop, die is dan ook even wennen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:32

worteltje schreef:
Ik ben ook een belg .
En hier is het systeem al jaren van kracht.

Nee, het systeem van Belgie is heel anders dan het voorgestelde systeem!

Citaat:
Ik zie het probleem niet hoor.

Belgie heeft relatief meer verkeersslachtoffers. Dat zou een probleem kunnen zijn...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:07

Nannes schreef:
als je een nieuwe auto krijgt (voor je zelf) is het alleen een kwestie van wennen denk.

Ik heb 20 uren met lesauto gereden, en dat met 2 verschillende. Met beide auto's kon ik perfect vetrekken en al de rest.

Maar mijn moeder heeft een oudere benzine waarmee je heel precies met je koppeling moet werken of je valt stil. En ja hoor, wat met de lesauto's niet meer gebeurde, gebeurde met mijn voorlopig rijbewijs bij mijn moeder wel. Ik viel om de haverklap stil, midden op de weg. Nu heb ik een koeienletter van een L op mijn auto kleven, dus de rest weet dat die zich wel aan vreemde dingen kan verwachten.
Had ik altijd in hetzelfde lesautootje gereden dan had ik daarmee perfect een vlekkeloos examen kunnen afleggen, en dan plots een moeilijke auto gekregen en nog fouten maken. Alleen dan veel gevaarlijker, omdat ik een echt rijbewijs zou hebben en andere weggebruikers er geen rekening mee zullen houden dat ik nog niet goed met deze auto overweg kan.

Citaat:
Belgie heeft relatief meer verkeersslachtoffers. Dat zou een probleem kunnen zijn...

Maar is dit bewezen dat dit komt vanwege het systeem?
Mischien zijn veel te laks bij de examens en laten ze veel te gemakkelijk mensen slagen die echt niet voldoende ervaring hebben?
Misschien zijn de wegen slechter gemaakt waardoor de kans op ongevallen verhoogd?
Misschien hebben wij gewoon slechter opgevoede pubers die wel perfect kunnen rijden, maar buiten het oog van hun rijinstructeur stoer willen doen en eens wat te hard op de gaspedaal drukken?
Is het trouwens een echt groot verschil?....

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:10

xKatleentjex schreef:
Karin_88 schreef:

Minimum 3 maanden alleen Knipoog . Je mag gerust een jaar oefenen (precies weet ik het niet meer), en je mag ook een begeleider (bv een ouder) meenemen.

Ehh... waarom zou je dan überhaupt je rijbewijs moeten halen, als je toch na 20 lesuren alleen de weg op mag (zonder dat je examen hebt gedaan) Verward ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:16

xKatleentjex schreef:
Citaat:

Maar is dit bewezen dat dit komt vanwege het systeem?
Nee, dat is (vziw) niet onderzocht. Maar het is wel een hele duidelijke indicatie dat je het systeem niet klakkeloos over moet nemen 'omdat er geen problemen mee zijn' want die problemen zouden er dus heel best wel kunnen zijn.

Ik vind de argumenten voor het Belgische systeem persoonlijk geheel niet overtuigend.

Citaat:
Is het trouwens een echt groot verschil?....

Ik heb de link een stukje terug geplaatst Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:30

Sterre schreef:
Ehh... waarom zou je dan überhaupt je rijbewijs moeten halen, als je toch na 20 lesuren alleen de weg op mag (zonder dat je examen hebt gedaan) Verward ...

Je mag niet zo maar de weg op, je moet de weg op met een L achterop je auto. Hierdoor zien de andere bestuurders dat je een leerling bent een beetje chauffeur zal dan rekening met je houden dat je wel eens overwachte dingen kan doen. Daarnaast mag je niet in het buitenland rijden, en in het weekend en op feestdagen niet tussen 10 en 6 uur 's ochtends.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:52

Shadow0 schreef:
Ik heb de link een stukje terug geplaatst Lachen

Mijn laptop heeft de hik ofzo, krijg geen pdf geopend Boos! .

Maar in dat ander artikel staat toch juist dat bij het Duits systeem dat ze bij jullie ook willen invoeren het aantal dodelijke ongevallen is gedaald met 11%?

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:57

Orange_peach schreef:
hoe vaak zou een rijinstructeur die rem gebruiken?
ik denk niet zo ontzettend veel: de instructeur wacht op een reactie van de leerling, hij heeft pas door dat de leerling niet reageert als het eigenlijk al te laat is ... als de instructeur DAN nog op de rem gaat staan is het soms gevaarlijker dan wanneer de leerling doorrijd.

Das zeker niet waar hoor. Zeker in het begin houd de instructeur bijna de hele tijd zn voet op de rem. Op elk moment dat hij zou remmen remt hij voor de zekerheid dan ook om je te laten zien dat je dan moet remmen. Je moet wel begrijpen dat instructeurs veel ervaring hebben en kunnen zien aan de reactie van de leerling of ze het zien en of ze gaan remmen of niet. Dit is dan helemaal niet te laat want meestal moet je al vroeg beginnen met remmen en vooruit kijken in het verkeer dat word je geleerd. Als er iets overwachts gebeurd en hij ziet dat trapt hij altijd wel op de rem uit reactie. hij zit ook constant op te letten wat er allemaal in het verkeer gebeurd.
Het zou anders wel erg gevaarlijk anders zijn om te lessen en lesgeven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:59

Ja klopt. Dat Duitse systeem spreekt mij dan ook wel aan Ja

Samenvatting van het grafiekje (er staan veel gegevens in, ik ga ze niet allemaal aanhalen Knipoog ). Het gaat om het aantal dodelijke slachtoffers per miljoen inwoners in 2004.
Belgie: iets meer dan 100, Nederland ongeveer 50, de meeste westeuropese landen zitten daar tussenin, de meeste oosteuropese landen scoren hoger. Duitsland zit er tussenin met ongeveer 75, en de VS zit op bijna 150.