Orange_peach schreef:hoe vaak zou een rijinstructeur die rem gebruiken?
ik denk niet zo ontzettend veel: de instructeur wacht op een reactie van de leerling, hij heeft pas door dat de leerling niet reageert als het eigenlijk al te laat is ... als de instructeur DAN nog op de rem gaat staan is het soms gevaarlijker dan wanneer de leerling doorrijd.
Ik vind dit een vrij onwaarschijnlijk argument... dat het onveiliger wordt als er een instructeur naast zou zitten lijkt mij nogal onzin 
Bij de opleiding tot rijinstructeur wordt (althans, in Nederland...) zeker aandacht besteed aan wanneer je in moet grijpen en hoe. Dus als het veilig kan dan laat een instructeur je misschien een beetje aanmodderen, steekt er plotseling een fietser of kind over dan wacht de instructeur echt niet af of de leerling wat gaat doen: de veiligheid gaat voor!
En dan heeft een instructeur daar toch heel wat meer ervaring mee dan een willekeurige volwassen persoon: om die zaken goed in te schatten, goed in te grijpen en te zorgen dat die ingreep zelf niet voor extra problemen zorgt.
Ik heb in mijn rijopleiding toch zeker wel een paar keer meegemaakt dat mijn instructeur zijn pedalen gebruikte, en ook bij anderen. Een aantal van die dingen zouden waarschijnlijk wel 'net goed' gegaan zijn zonder ingreep, maar enkele ook niet. Naarmate je dat zelf beter leert in te schatten gebeurt dat uiteraard steeds minder.