diploma halen om een kind op te voeden, wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: diploma halen om een kind op te voeden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:11

Patriciavt schreef:
Maargoed, een ieder heeft het recht op kinderen, en is niet verpicht tot een opvoedcursus (tenzij indicatie iod)
En als we het dan toch over recht hebben, wat denken jullie van gehandicapten die een kind krijgen? Dat uit zich in veel gevalen ook tot problemen met opvoeden vanwege opvoedingsmoeilijkheden van de ouders (dit geldt niet voor diegene die het wel goed afgaan)
Het recht is er, mensen mogen kinderen krijgen wanneer en hoeveel ze maar willen...

WIj hebben in de wijk een tehuis voor geestelijk gehandicapten waarvan een aantal ondelring dus ook kinderen hebben gekregen. Persoonlijk vind ik het vragen om problemen gezien de meoilijkheden die deze groep vaak heeft om dingen te begrijpen. Lichamelijke handicaps vind ik geen bezwaar, mits niet erfelijk.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:17

daniella74 schreef:
WIj hebben in de wijk een tehuis voor geestelijk gehandicapten waarvan een aantal ondelring dus ook kinderen hebben gekregen. Persoonlijk vind ik het vragen om problemen gezien de meoilijkheden die deze groep vaak heeft om dingen te begrijpen. Lichamelijke handicaps vind ik geen bezwaar, mits niet erfelijk.

Jep dat klopt, maar je worsteld met het recht wat ook die mensen hebben Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:23

Dat vind ik een heel erg moeilijke vraag. Instinctief zeg ik: niet doen.
Ik heb een tijd een meisje geholpen dat een verstandelijke handicap had, en een psychiatrische achtergrond... beide dus.
Dit meisje wilde kinderen. En kind na kind werd afgenomen.
Haar redenatie: ik blijf kinderen nemen totdat ik er 1 mag houden. Inmiddels waren het er al 4.
Je kunt je voorstellen dat het leven van deze 4 kinderen al een redelijk psychisch belastend iets zal zijn. En ze kan dus gewoon doorgaan met kindjes maken.
In Zweden krijgen verstandelijk gehandicapte mensen (ik weet niet in welke mate ze dan gehandicapt zijn) verplicht de prikpil.
Maar goed, waar trek je de grens... dat is het gevaar.
Want alleen mensen met down-sydroom, of ook mensen met alleen een iets zwaardere verstandelijke handicap, of straks ook al mensen met een iets lager IQ, en daarna iedereen die niet op academisch niveau kan meedraaien?
Snap je? Het kan echt een glijdende schaal worden.... waar trek je de grens? Gevaarlijk....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:27

Patriciavt schreef:
daniella74 schreef:

Jep dat klopt, maar je worsteld met het recht wat ook die mensen hebben Knipoog

Klopt, dat is het dillema. Daarom heb ik er bij gezet dat het mijn persoonlijke mening is. Volgende punt is wie gaat bepalen bij welke mate van handicapt een kinderwens nog wel vervuld mag worden, en dan kom je idd heel dicht in de buurt van het gedachtegoed van een bepaalde duits/oostenrijkse meneer uit de jaren 30/40.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:27

Ninx ik sluit me helemaal bij jou aan.
Ik denk ook niet dat je in zo'n situatie naar een groep mensen moet kijken maar individueel en van daaruit pas je mening vormen. Maar hier brand ik mijn vingers liever niet aan...

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:28

We hebben al de nationale iq test en gisteren hadden we zelfs de nationale geluks test, zou misschien wel leuk zijn om ook een nationale opvoedings test te maken, dan kunnen ouders zelf zien waar ze op de opvoedladder staan, en er misschien ook iets aan veranderen als je slecht scoort Haha!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:29

darwin schreef:
We hebben al de nationale iq test en gisteren hadden we zelfs de nationale geluks test, zou misschien wel leuk zijn om ook een nationale opvoedings test te maken, dan kunnen ouders zelf zien waar ze op de opvoedladder staan, en er misschien ook iets aan veranderen als je slecht scoort Haha!

Omg....die sla ik liever over... Bloos

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:30

Goed idee Darwin! Serieus; je zou een mailtje naar een omroep waar je denkt dat dat past moeten sturen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:32

darwin schreef:

Maar dan krijg je weer wat is goed en wat is fout.. ligt helemaal aan de omstandigheden en het karakter van je kind. De goede opvoeding bestaat niet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:34

Ninx schreef:
Goed idee Darwin! Serieus; je zou een mailtje naar een omroep waar je denkt dat dat past moeten sturen.

BNN staat hier waarschijnlijk best voor open.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:35

daniella74 schreef:
Ninx schreef:

BNN staat hier waarschijnlijk best voor open.

Gezien hun opvoedkundig zeer verantwoorde programma's? Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:37

Zijn er hier echt mensen die denken dat als je een diploma invoert, kinderen het echt per se beter krijgen? Verward
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat nogal naief gedacht eigenlijk.
Ik denk dat een diploma geen moer hoeft te zeggen. Ik ken zat mensen met bepaalde diploma's die op het werk niets presteerden. En ik ben overtuigd als dat diploma voor paardeneigenaren komt, het geen garantie biedt dat paarden het daadwerkelijk beter krijgen. Hetzelfde geldt voor kinderen. Daarbij kunnen ouders in de loop van hun leven tegen zaken aanlopen, waardoor hun situatie verandert met alle gevolgen van dien.

Ik geloof meer in betere begeleiding van ouders en ik zou willen dat ouders sneller aangaven dat ze problemen hebben (dat is sowieso niet makkelijk, denk ik). Bovendien, inderdaad zoals sommigen al aangeven, waar trek je de grenzen?

Mijn zusje bijvoorbeeld, is alleenstaand, heeft een bepaald verleden, zit financieel niet echt best en heeft inmiddels een schat van een dochter en ze doen het super samen! Het kindje krijgt alle liefde en wij helpen haar waar we kunnen met de praktische zaken (naast de emotionele steun die ze ook hard nodig heeft in haar eentje). Je had mensen moeten horen van tevoren.... Dus?

Natuurlijk vind ik het wel heel erg dat je zoveel nare dingen leest over ouders en kinderen. Bv. gisteren die vent in Amerika die zijn 1,5 jarige dochter doodslaat, omdat ze hem 'stoorde' in zijn domme computerspelletje, waar die uur na uur mee bezig bleek te zijn. Tja, zulke types..... Ik (ben zelf mama), kan daar echt totaal niets van begrijpen.... Verdrietig

(En BNN vind ik erg leuk Tong uitsteken )
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 31-01-08 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:38

Omdat ze niet bang zijn uitgevallen voor de publieke opinie Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:40

daniella74 schreef:

Tja ik denk juist dat een omroep als BNN het individualistische opvoeden toejuicht, dus doen waar jij je als ouder goed bij voelt....

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:41

odetteke schreef:
darwin schreef:

Maar dan krijg je weer wat is goed en wat is fout.. ligt helemaal aan de omstandigheden en het karakter van je kind. De goede opvoeding bestaat niet.

Maar dan moet je vragen nemen die niet gerelateerd zijn aan bepaalde omstandigheden bijvoorbeeld:
Wat doe je als je kind niet luistert:
A- je slaat hem af.
B- je zet hem buiten.
C- je zegt rustig dat je dit gedrag niet accepteert.

Ik zeg maar effe iets hoor Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:43

Darwin, dan mis ik iets in de antwoorden; ik zeg mijn kind dat ik haar gedrag niet accepteer en zet haar op de gang (time out).

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:43

Miryamk schreef:
daniella74 schreef:

Tja ik denk juist dat een omroep als BNN het individualistische opvoeden toejuicht, dus doen waar jij je als ouder goed bij voelt....

Ze brengen wel een breed maatschappelijk debat op gang met zo'n programma.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:44

Antwoord D je gaat naar de huisarts omdat het wel erg vaak voorkomt.
En dat is precies wat ik nu ga doen! Bloos

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:46

Nadya schreef:
Darwin, dan mis ik iets in de antwoorden; ik zeg mijn kind dat ik haar gedrag niet accepteer en zet haar op de gang (time out).

Ja, ik wilde er eerst achter zetten: "en geef hem/haar een passende straf", maarja, dan gaan ze weer vragen: wat vind jij dan een passende straf.
Maar je hebt wel gelijk, maar dit was maar een voorbeeld.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:47

Miryamk schreef:

Succes bij de dokter dan.
Ik hoop niet dat het iets ernstigs is.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:48

darwin schreef:
Maar dan moet je vragen nemen die niet gerelateerd zijn aan bepaalde omstandigheden bijvoorbeeld:
A- je slaat hem af.
B- je zet hem buiten.

En dit is toch weer aan omstandigheden gerelateerd.. is het kind in staat om de uitleg te begrijpen? Is de situatie gevaarlijk? Hoe reageert het kind als je het streng toespreekt? Waar komt het niet luisteren vandaan, is het grenzen verkennen, niet lekker in zijn vel zitten, moe zijn, het niet snappen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:49

darwin schreef:
Miryamk schreef:

Succes bij de dokter dan.
Ik hoop niet dat het iets ernstigs is.

vastloper in de opvoeding van mijn puber.......Hoe toepasselijk..

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:51

odetteke schreef:
darwin schreef:
A- je slaat hem af.
B- je zet hem buiten.

En dit is toch weer aan omstandigheden gerelateerd.. is het kind in staat om de uitleg te begrijpen? Is de situatie gevaarlijk? Hoe reageert het kind als je het streng toespreekt? Waar komt het niet luisteren vandaan, is het grenzen verkennen, niet lekker in zijn vel zitten, moe zijn, het niet snappen?

Pffffff, als je zo bekijkt heb je gelijk.
Maar ik denk A en B zijn zeker fout dus dan moet het wel antwoord C zijn, en misschien gaan mensen dan toch nadenken van : misschien moet ik hem geen draai om zijn oren geven ,maar het eens met een goed gesprek proberen en dat is dan toch weer een stap in de goede richting.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:51

Precies, Odetteke, je kijkt ook naar de leeftijd, de omstandigheden....
Ik zet mijn kind echt niet bij elke 'overtreding' op de gang ofzo.

En Myriamk, pubers hebben lijkt me heel pittig. Gelukkig duurt het nog even bij die van ons Haha! , maar ik hou mijn hart vast voor die periode, die ooit gaat komen. Sterkte met jouw situatie. Ach gut

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:01

darwin schreef:
Pffffff, als je zo bekijkt heb je gelijk.
Maar ik denk A en B zijn zeker fout dus dan moet het wel antwoord C zijn, en misschien gaan mensen dan toch nadenken van : misschien moet ik hem geen draai om zijn oren geven ,maar het eens met een goed gesprek proberen en dat is dan toch weer een stap in de goede richting.

Een heel jong kind dat bijna met zijn vingers aan de oven zit en het begrip pas op of afblijven nog niet snapt krijgt van mij een zachte tik op de vingers om verbrandingen te voorkomen.... Een kind dat heel boos en driftig wordt kan je misschien even buiten laten uitrazen als het weer zich er voor leent dan binnen Ja