Jamie Oliver elektrocuteert kuiken op tv

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: Jamie Oliver elektrocuteert kuiken op tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:38

RedPassion schreef:
Mistic schreef:
@RedPassion, is het dan niet zo dat je meer tegen het houden en de transport bent?

Nee, ook tegen het vermoorden. Ik zie trouwens dat dat in mijn bericht zo over kan komen. We hebben vlees niet meer nodig om te overleven (wel de voedingsstoffen maar die zitten ook in vervangers). Ik vind dat niemand het recht heeft een dier te vermoorden.

@ Verography: Ik had nog helemaal niks geroepen hier.

Maar je bent het wel eens met de roepers, aangezien je laatste zin richting mij: "Dan ben ik maar lekker Dom".

Dus tja dan val jij in de doelgroep waar ik het in mijn eerste post over had.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:40

Dus jij laat alles leven. Trapt dus niet op mieren en laat vliegen en muggen hun gang gaan.
Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen.

Daarnaast, als jij tegen "vermoorden" van dieren bent heb je dus ook geen leren schoenen en geen leren zadel e.d. Immers zijn daar ook dieren voor doodgemaakt.

Overigens is er al zoveel gaande over dit onderwerp, dat ik me afvraag of dat niet de intentie is geweest. Misschien heeft Jamie dit schokkende nieuws zo in de wereld gebracht met het idee om er een discussie over aan te wakker, zonder dat hij echt van plan is het kuiken te electrocuteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:43

Verography: Ik ging ten eerste in op hoe het er aan toe gaat in de vleesindustrie. Maar ik vind ook dat de mens van tegenwoordig geen vlees meer hoort te eten. Niet nu er prima vervangers op de markt zijn.

Mistic: Ik vroeg me al af wanneer mijn schoenen en zadel ter sprake zouden komen... Ik heb inderdaad nauwelijks leren schoenen (helaas wel voor paardrijden) en ben om deze reden aan het sparen voor een kunststof zadel. En nee, ik dood ook geen muggen en vliegen. Zal helaas wel eens per ongeluk op een mier trappen, maar bewust maak ik niks dood.

Trouwens, die kuikens heeft Jamie inmiddels al vermoord hoor.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:49

Nou Mistic is me net voor.

Ik wil er nog wel aan toevoegen dat je het vermoorden van een dier zoals ze vroeger deden wel goed vind (omdat er dan minder massamoord is ofzo?)

Weet je hoe ze zo'n dier doden? Met verschillende speren of het word doodgeknuppelt, het dier lijd nog voordat het eindelijk dood is. Maargoed je doet er dan als mens moeite voor en dan is het oke?

Geloof me, dan word ik liever bedwelmd en daarna meteen onthoofd!

Verder nog even op je laatste post. Nu ben je weer tegenstrijdig bezig, ik citeer De vraag is niet of mensen vlees horen te eten maar of mensen vlees kunnen eten op zo'n vreselijke manier mogelijk mogen maken. Blijkbaar is de vraag horen mensen vlees te eten wel de vraag.
En kom op zeg, vervangers, is dat DE oplossing?

Voor vegatarische mensen wel, maar geloof me ik houd wel van een stukje vlees en ik denk niet dat pillen of andere smerige vervangers (ja ik heb eens vegatarisch vlees gegeten) mij mijn stukje vlees zullen onthouden.

Oh en nog 1 opmerking, weet je wel hoe die vervangers gemaakt word? , wat erin zit?, etc etc.

EDIT: nu heb ik het even niet over het fokken, houden en vervoeren van de dieren. Daar heb ik ook nog wel mijn bedenkingen bij.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:47

Nou dit vind ik wel overdreven om een kuiken daarvoor te elektrocuteren.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:20

Doet mij denken aan toen ik op praktijk week was in barneveld. Zal ik echt noiit vergeten! De kuikens die niet binnen bepaalde tijd uit het ei waren, maar die nog wel hun best deden om uit het ei te komen, werden hup zo in de gehaktmolen gegooid. Ik wist niet wat is zag!
Ik vind het goed dat Jamie dit zo heeft laten zien. Dit komt toch harder aan als wanneer je beelden laat zien uit de fabriek.
En dat kuikentje, tja.... als je ziet hoeveel er sneuvelen..... Hij was toch wel kipfilet geworden!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:57

Een mens is van nature een omnivoor, met een darmstelsel gemaakt op de verwerking van zowel groente als vlees. Echter de moderne mens is daarin in mijn mening redelijk doorgeslagen door elke dag of minstens een paar keer per week vlees te eten. Lijkt mij dat dat in 'de oertijd' ook niet het geval was.
Persoonlijk zal ik niemand zeggen of die wel of geen vlees moet eten en ik veroordeel mensen die vlees eten ook niet. Maar zelf ben ik er mee gestopt omdat ik niet zozeer tegen het eten van vlees ben maar wel tegen de manier waarop het tot stand komt in de bioindustrie.
Jamie Oliver is ook geen vegetarier maar heeft wel het lef om tegen misstanden in actie te komen en hij maakt wellicht meer indruk dan wij. Dus ik kan het initiatief wel waarderen.

En voor al die mensen die roepen dat ze geen vegetarier worden omdat dat toch een druppel op een gloeiende plaat is: als iedereen er zo over dacht gebeurde er nooit iets.... En dankzij de ca. 900.000 vegetariers in NL worden er toch echt wel minder dieren geslacht dus verbeter de wereld en begin bij jezelf....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:05

Je hoeft niet perse vegetarier te worden, er zijn al zoveel mensen die bewust minder vlees eten, en zo al een bijdrage leveren aan het verminderen van dierenleed in de bioindustrie. Zo hoef ik ook niet dagelijks een stuk vlees, maar helemaal zonder kan ik niet.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:28

Oh, zeker mee eens hoor Cassidy. Als iedereen gewoon wat minder vlees zou eten zou de vleesproductie een stuk teruggeschroefd kunnen worden en zou de bioindustrie minder bestaansrecht hebben.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:29

Ik vind het super! Vreselijk voor het kuikentje, maar zo worden de mensen eens met hun neus op de feiten gedrukt! Top! Lachen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:15

arans schreef:
Tja, dat hij er 1 express voor heeft moeten doden is jammer, maar heel goed dat hij zich hier voor inzet Lachen Ik hoop dat nu bij veel mensen de ogen open gaan Lachen

Inderdaad!! Als dit kuiken de levens van vele anderen kan redden.. so be it.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:48

Ik vind het wel een goede actie.
Voor de mensen die hun stukje vlees niet kunnen missen, probeer eens de vleesvervangers van Tivall. Ik weet dat de meeste vleeseters dat ook lekker vinden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:55

picobello schreef:
Een mens is van nature een omnivoor, met een darmstelsel gemaakt op de verwerking van zowel groente als vlees. Echter de moderne mens is daarin in mijn mening redelijk doorgeslagen door elke dag of minstens een paar keer per week vlees te eten. Lijkt mij dat dat in 'de oertijd' ook niet het geval was.
Persoonlijk zal ik niemand zeggen of die wel of geen vlees moet eten en ik veroordeel mensen die vlees eten ook niet. Maar zelf ben ik er mee gestopt omdat ik niet zozeer tegen het eten van vlees ben maar wel tegen de manier waarop het tot stand komt in de bioindustrie.
Jamie Oliver is ook geen vegetarier maar heeft wel het lef om tegen misstanden in actie te komen en hij maakt wellicht meer indruk dan wij. Dus ik kan het initiatief wel waarderen.

En voor al die mensen die roepen dat ze geen vegetarier worden omdat dat toch een druppel op een gloeiende plaat is: als iedereen er zo over dacht gebeurde er nooit iets.... En dankzij de ca. 900.000 vegetariers in NL worden er toch echt wel minder dieren geslacht dus verbeter de wereld en begin bij jezelf....

Dat kuikentje was toch wel geelectrocuteerd dus dat probleem zie ik niet. Ik snap zijn punt endenk ook dat hij wel tot bepaalde mensen door weet te dringen. Overigens vond ik die uitzending met die schoolkinderen over die kipnuggets ook werkelijk ranzig te voor woorden maar hij is wel tot de overheid doorgedrongen.

En wat de wereld verbeteren betreft, met minder vlees eten en boilogisch vlees eten zou je als het massaal wordt gedaan heel veel dierenleerd voorkomen maar de meeste mensen willen niet een paar centren extra voor vlees betalen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:42

dit is dus 1 van de redenen dat ik geen vlees eet uit onze supermarkten, de mac, en dat soort dingen.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:45

precies. Hij zal wel afhaken bij het moment-supréme.. zo niet, sterft het kuiken voor een goed doel. dat kuiken is Peanuts vergeleken de pluimvee-eier/vlees industrie. Go Jamie

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:19

Pfoe, best wel heavy om te zien vind ik toch wel.. Scheve mond
Maar ik vraag me af of hij zijn punt gemaakt heeft..

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:07

khirshanta schreef:
oeh, wat commentaar waarvoor ik waarschijnlijk heel bokt over me heen ga krijgen:

1: (meer een serieuse vraag): is er een humane manier om dieren te slachten, behalve in laten slapen?
2: een bericht aan alle mensen die claimen dat ze wel vegetarier zouden worden als het dieren zou redden: elk dier dat je niet eet, is een dier dat niet dood hoeft. Enkel gewoon als opmerking, niet zielenwinnerij: als iedereen minder vlees zou eten, zou er meer vlees overschot komen, en zouden minder dieren sowieso dood hoeven.

Ik weet dat het niet fair is om te vergelijken, maar zoals bijvoorbeeld een leeuwin een gazelle doodt, dat is toch ook niet humaan? Dat duurt een stuk langer en is gruwelijker dan het afhakken van een kippenkop. Maar 'dat is de natuur' wordt dan gezegd...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:16

dat is waar.
alleen die dieren hebben een eerlijke kans, en een vrij leven gehad.
en ik denk dat de adrenaline die vrijkomt terwijl er op het prooidier wordt gejaagd misschien (hopelijk) de pijn en stress ervaring wat blokkeerd (is maar een gedachte van mij, weet niet of het echt zo is)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:22

Voor wie wat bewuster wilt weten hoe een kipfiletje wordt gemaakt:
http://www.wvandermeer.nl/nl/index-2.htm

Misschien is bokt niet een juist referentiekader, maar er zijn zo ontzettend veel mensen die zich niet bewust zijn dat een kipfiletje afkomstig is van een kip.. Of dat een koe melk geeft omdat er een kalf is geboren, niet omdat zij gras eet Koe

Ik ben zeker voorstander van een dergelijke shockerende manier als Jamie inzet om consumenten bewust te maken van wat ze eigenlijk eten. Alhoewel ik het eigenlijk nog veel belangrijker vind dat deze consumenten weten hoe het leven is geweest van dat stukje vlees. Doodmaken is een zeer kortdurend proces, maar de weken of maanden daaraan vooraf Verdrietig

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:33

Chubby schreef:
Ik ben zeker voorstander van een dergelijke shockerende manier als Jamie inzet om consumenten bewust te maken van wat ze eigenlijk eten. Alhoewel ik het eigenlijk nog veel belangrijker vind dat deze consumenten weten hoe het leven is geweest van dat stukje vlees. Doodmaken is een zeer kortdurend proces, maar de weken of maanden daaraan vooraf Verdrietig

Inderdaad, ik ben geen vegetarier maar ik ik weinig vlees... wanneer ik het eet is het biologisch of scharrel.
De eieren zijn ook van het 'gras' of losloop soort Knipoog
Vlees eten is imo niet slecht... maar mensen moeten wel rekening houden met waar het vandaan komt.

Zo vind ik iets van Petrie vreselijk... bij 1 van de laarzen staat 'puur frans boxcalf' alsof het iets goeds is Misselijk

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:36

Ik vind het een goede actie van hem.
Ik vind niet dat je zelf vegetariër moet zijn om dit soort onnodig leed aan te pakken. Aan de andere kant lijkt mij het electrocuteren wel een hele snelle manier? Wat dat betreft mogen ze van mij het halal vlees wel uit de schappen van de supermarkt halen...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:07

Ben een beetje onder de indruk van het filmpje.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:18

Erg veel mensen denken dat de mens omnivoor is,
dit is dus niet waar. De mens is herbivoor.

Ik heb er ooit een heel boek over gelezen, het was bewezen.

Erg veel mensen denken dat de oer mens als eerste op jacht ging, ipv. planten eten. Dat is ook niet waar, de oermens at bessen en noten en dergelijken.

Later is de mens vlees gaan eten, maar daarbij ook kanibaal geworden. Uiteindelijk aten we alleen nog maar dierenvlees.

Het vlees eten is, als ik me niet vergis, tot stand gekomen omdat men de huiden van dieren nodig had om te overleven op een gegeven moment en toen zijn ze dus gaan jagen en ook vleeseten.

Maar ons lichaam is feitelijk dus helemaal niet gemaakt om vlees te eten, maar omdat we het al eeuwen doen, in strijd met de natuur, worden we gezien (ook volgens onze biologie boekjes) als omnivoren.

Ik ben zelf vegetarisch, ik ken dit soort filmpjes.
Het maakt dan wel indruk op mensen, maar vaak veranderen ze hun eetgewoontes toch niet, alleen de mensen die daar in de zaal zaten dan...
ze zijn tenslotte toch maar 'één druppel in de oceaan'
het maakt tenslotte toch geen verschil of ze wel of geen vlees eten. Nors opkijken
of ze kunnen niet zonder. Nors opkijken
Dream on baby.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:21

Was ooit een groep die tegen die reclame van tweety het kuikentje (jamba) was. Die hadden in een filmpje een kuikentje in de blender gedaan en wanneer jamba niet zou stoppen met die reclame zouden ze er meer blenden oid?

Stond op youtube.