Zwangerschap en je werk. Verantwoording afleggen aan je baas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Zwangerschap en je werk. Verantwoording afleggen aan je baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:36

Ik vind dat een baas zich in zoverre in je priveleven mag mengen, dat het geen drastische consequenties heeft.
Bijv. een tattoeage of piercing, daarvan mag hij vragen of je hem wilt bedekken of uitdoen, omdat je ook met klanten van een bedrijf te maken kunt hebben. Het is maar een kleine belemmering alleen onder werktijd. Na werktijdm dus in prive-sfeer, kun je je tattoo/piercing weer laten zien.
Belemmeringen zoals niet zwanger mogen worden, niet trouwen o.i.d. hebben een behoorlijke consequentie ook na je werktijd. En dat vind ik dus te ver gaan. Dan zou ik mn baas ook vriendelijk gedag zeggen en ergens anders gaan werken!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:40

Nuage schreef:
Lusitana schreef:
Ja, dat is een bekend probleem voor alle her-intreders.
Maar ik bedoelde meer: hogere school, kinderen, eerste baan.
Ipv van baan-kinderen-baan.
Ik snap dat wachten met kinderen wat men in Nederland doet niet. Maar dat is een heel andere discussie.

Het werkt als volgt:
school --> voorbereiding
baan --> zekerheid, huis, vast inkomen, spaarpot
kinderen

Mensen die na school meteen aan kinderen beginnen hebben nog helemaal niks opgebouwd.
Nee hoor, mijn doelstelling was altijd eerst een goede vaste baan, eigen huis en alles op de rit en dán pas kinderen.

Wat is er gebeurd met gewoon een huis huren en een partner die voor het inkomen zorgt?
Waarom zou je wat op moeten bouwen voordat je aan kinderen begint? Waarom moeten die in een gouden wieg? En lekker verwend met materiele dingen en emotioneel verwaarloosd worden? Want de ouders zijn met hun carrière bezig om rijker te zijn en meer spullen te hebben. Zodat je het als kind "zo goed" kunt hebben.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:40

Rock schreef:
Mijn man krijgt nog iets minder binnen dan dat, maar we redden het hoor. Je moet wel je prioriteiten stellen. Dure vakanties, merkkleding en andere echt dure dingen zitten er bij ons niet in.

Maar we hebben allemaal te eten, allemaal kleren, en een dak boven ons hoofd hoor Lachen en wij zijn nu bijna met zijn vijven. Knipoog

petje af Roch, écht!!
knap staaltje planning en uitgavebeheersing, mijn oprechte bewondering hiervoor!
het lijkt mij héél moeilijk...
als ik zie wat er hier aan vaste lasten (eengezinswoning, koophuis) betaald moet worden, dan vind ik het écht heel knap dat je van de rest nog 4 of mensen kan voeden, kleden, onderhouden, etc...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:41

tja, dat heet emancipatie lusitana... de vrouwen van tegenwoordig hebben iets meer ambities dan thuis voor huis en kinderen zorgen.
heeft niet zo veel met materiele rijkdom te maken, als wel met persoonlijke ontwikkeling (vind ik dus)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:44

Lusitana, heeft dat niet te maken met emancipatie?
stel je trouwt, kinderen, helemaal gelukkig etc...
man ziet een lekker jong fris blaadje lopen en gaat er vandoor met een meid die 10 jaar jonger is dan jij....

Zit je dan met je 3 kinderen, zonder opleiding, zonder baan... zonder alimentatie, want manlief verdiend te weinig en heeft dus geen draagkracht...
Ik denk dat de meeste vrouwen van tegenwoordig zich hiervoor willen behoeden...

Komt nog bij dat het leven steeds duurder wordt...
en dat ik persoonlijk liever mijn eigen geld uitgeef dan dat van een ander... ik ben nu ruim 1 jaar samen met mijn vriend en woon zowat samen, maar ik heb slechts 1x iets van zijn geld betaald... ik voel me bezwaard daarover... ik wil niets aan hem hoeven vragen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:46

Ik had het over (hogere school-)kinderen-baan volgorde, tegenover kinderen-baan volgore. Er is niks tegen werkende moeders.
Het gaat trouwens ook niet over kinderen hebben, maar over een standpunt van een werkgever over zwangerschap in de tijd dat je voor hem/haar werkt.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:50

Lusitana schreef:
Wat is er gebeurd met gewoon een huis huren en een partner die voor het inkomen zorgt?

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Feit is dat 1 op de 3 relaties kapot gaan.
Lekker als je dan altijd thuisgezeten hebt bij de kids en manlief heeft een cariere opgebouwd.

Jij in de bijstand met de kids. en nauwelijks kans op een redelijke baan..

Wat mij betreft dient een ieder, man of vrouw, een zekere mate van onafhankelijkheid (zeker in financiele zin) te behouden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:56

Als je op je toekomst bent voorbereid, neem je al helemaal geen kinderen.
Maar dat is een ander verhaal. Kunnen we het even houden bij werkgever zwangerschap situatie, wat het onderwerp is?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:17

juval schreef:
tja, dat heet emancipatie lusitana... de vrouwen van tegenwoordig hebben iets meer ambities dan thuis voor huis en kinderen zorgen.
heeft niet zo veel met materiele rijkdom te maken, als wel met persoonlijke ontwikkeling (vind ik dus)

precies en met financiele onafhankelijkheid mocht het onverhoopt misgaan in de relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:18

Weet je wat, we gaan allemaal een uitkering trekken tot de kids op de middelbare school zitten Huilen van het lachen

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:10

Lusitana schreef:
En het blijft niet bij de geboorte, was het maar zo. Daarna begint het pas: "kan ik vrij krijgen? Ik moet met de baby dit of dat, baby is ziek, baby dit, baby dat." Daar val je dus ook je werkgever lastig met je privé leven.

Je spreekt jezelf een beetje tegen Knipoog Eerst zeg je bovenstaande en daarna zeg je dat vrouwen beter na de zwangerschap pas kunnen gaan werken..

Maar om even terug te komen op het 'geen werkgever worden'
Als werkgever weet je nou eenmaal dat als je vrouwen in dienst neemt dat zij op een gegeven moment zwanger kunnen worden. Als je dat niet wil dan moet je of geen vrouwen in dienst nemen of geen werkgever worden. Simpeler kan het niet volgens mij.

En ik denk ook dat als je op je 18de begint te werken en je werkt tot je 65ste door, dan ben je als je 2 kinderen krijgt 8 maanden met verlof. Ik denk dat je in de tussentijd al veel meer voor de baas hebt betekend dan die 8 maandjes vervanging (die hij bijna volledig vergoed krijgt).

In zweden e.o. zijn vrouwen er een jaar uit. Dat is pas balen voor de werknemer.

En maar thuiszitten totdat je je kinderen hebt gekregen staat ook ontzettend goed op je CV. (tja ik heb tot mijn 30ste niet gewerkt omdat ik bang was dat een eventuele werkgever misschien last zou hebben van mijn zwangerschappen)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:36

Ik vind dat je geen verantwoording hoeft af te leggen aan je baas over je prive leven. Nergens voor nodig. Maar op het moment dat het werk in de problemen komt doordat je te druk bent met je priveleven, dan vind ik het wel een probleem. Neem als voorbeeld een stel collega's, beiden kinderen, werken beiden parttime (en ook nog op onmogelijke tijden). Dat vind ik geen probleem. Probleem vind ik het wel als ze eerst een halve dag moeten bijbuurten over hun kinderen terwijl andere collega's zich uit de naad werken. Ik vind het geen punt als ze een keer wegmoeten omdat hun kind ziek is. Weer wel een punt als ze werkelijk nooit bereid zijn om ook maar 1 minuut langer te werken of een keertje op een andere dag terug te komen om de schade in te halen. Dus ik vind dat de werknemer haar/zijn priveleven dan ook niet naar de werkvloer toe moet halen. Je kiest er zelf voor om kinderen te hebben, of niet. Maar in beide gevallen heb ik wel de verwachting dat je dezelfde tijden werkt als iedereen en met dezelfde inzet. Je baas moet niet naar je priveleven vragen en de werknemer moet zijn priveleven niet continu aanhalen om vrij te krijgen/ziek te zijn/weet ik veel (hmm, kan ik zelf nog volgen wat ik schrijf?).
Uiteraard zijn alle mensen verschillend, ik ken zat mensen met kinderen die het echt helemaal super oplossen en ook mensen die wat mij betreft meteen kunnen thuisblijven.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:01

Lianne84 schreef:
lucas03 schreef:
klopt, maar voor een baas kan het wel GIGA vervelend zijn als zijn 1 van de 2 werkneemsters (beide part-time) zwanger word. Waarvan er nu dus eentje zwanger is en in maart met verlof gaat. Hoe gaat hij dat dan aanpakken als bv beide tegelijk zwanger zijn? Hij als baas kan niet meer de baan op en het administratieve gedeelte blijft dus liggen.

In grote bedrijven is veel door collega's op te vangen maar met een klein bedrijfje met 1 x 40uur arbeidsplaats is dit dus echt niet te doen. Dus ik kan me zijn instelling totaal begrijpen, of ik daar rekening mee hou is een tweede Clown

Ik kan me voorstellen dat de baas er niet blij mee is, maar meer dan dat kan hij echt niet doen. Hij mag het absoluut niet verbieden, zelfs het uitspreken van zijn mening hieromtrent zou ik redelijk storend vinden. Als collega 1 zwanger wordt terwijl collega 2 misschien al een jaar probeert om uberhaupt zwanger te worden, moet zij haar pogingen dan maar gaan staken? Gezinsuitbreiding heeft met veel factoren te maken, maar het feit dat mijn collega wel of niet zwanger is zou ergens onderaan mij lijstje voorkomen.
Voor zwangerschapsverlof heb je nog altijd uitzendkrachten/waarnemers/etc. die de zaak draaiende kunnen houden.

Helemaal mee eens!

Ik zou het ronduit belachelijk vinden dat een werkgever mij zoiets zou vragen. Ok, nou hebben mijn vriend en ik in de planning om geen kinderen te nemen (de 2 viervoeters zijn mijn kinderen al en straks willen we ook honden, dus dan zijn het er alweer 4), maar ook al zou ik dat wel hebben, dan zou dat mijn baas echt helemaal niks aan gaan!
Precies zoals je zegt Lianne: de 1 is al een jaar bezig en nr. 2 wordt vrij snel na de eerste poging of ongewenst zwanger, dan kan je nr. 1 toch niet verbieden om verder te gaan met het proberen?

De meeste bazen daarintegen hebben ook vrouwen en kinderen en de meeste vrouwen tegenwoordig werken ook, dus het zou een beetje hypocriet zijn om het van je eigen werknemers niet te willen, terwijl je je vrouw (als werknemer van een andere baas) wel volspuit...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:41

Wat ik nu ga zeggen, zal wel heel erg cliche zijn: Zolang je alles in goed overleg bespreekt met je werkgever, mag hij of zij geen enkel bezwaar uiten tegen bepaalde vormen van je prive leven. Maar...als het in jouw functie, om het voorbeeld van de tattoo aan te halen, wenselijk is om bijvoorbeeld representatief voor de dag te komen omdat je het visitekaartje van de firma bent, dan heb je je als werknemer daar aan te houden. Camoufleer dan je tatto bijvoorbeeld. Bedrijfsregels gelden nog altijd boven de wet (in principe).
Een werkgever mag ten alle tijde zijn werkneemsters niet verbieden zwanger te worden. Ik kan wel een voorbeeld noemen waarin het moeilijk kan worden als werkgever: In mijn functie is het mogelijk om parttime te werken, maar niet minder dan 80%. Deze functie laat het in principe niet toe om minder te kunnen werken (salesfunctie). Toch zijn er vrouwen die 60% werken. Hoe dat kan? Door in goed overleg met je werkgever te kijken naar de mogelijkheden en hele duidelijke afspraken maken.
Ik ga half mei met zwangerschapsverlof en ga half september weer aan de slag. Aangezien ik parttime wil gaan werken, heb ik met mijn werkgever het volgende besproken: Ik gebruik mijn vakantiedagen in het najaar om 80% te werken (4 dagen ipv 5). Ik ontvang nog wel mijn fulltime salaris. Hiertegen heeft mijn werkgever geen bezwaar, het zou wel bezwaarlijk zijn als ik zou zeggen, ik neem al mijn vakantiedagen daarna ineens op. Juridisch gezien heb ik er wel recht op maar bottomline, je kijkt samen naar wat de beste oplossing is en als je daadwerkelijk met veel plezier je werk doet, dan ben jij als werknemer ook bereid om consessies te doen.
Vanaf januari neem ik ook mijn ouderschapsverlof op, dan werk ik ook 80% en vanaf juni 2009 ga ik of 90% of 80% werken.

In feite hoef jij je werkgever niet om toestemming te vragen om een tatto te laten plaatsen of dat je graag zwanger wil worden, dat is jouw keuze, niet die van je werkgever. Maar denk wel goed na over de consequenties en wat je in de toekomst wil.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:45

ik ga hier als werkgever straks op terugkomen

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:09

Prive is prive. Totdat het je werk aantast. En zwangerschap(sverlof) en ouderschapsverlof tasten zeer zeker je werk aan. WAnt je bent er al die tijd niet. En dan moeten ze vervanging zoeken, of alles komt neer op je collega die daarmee extra werk heeft.
Zeker als je een klein bedrijf hebt waar een vrouw zwanger wordt, dan komt dat toch harder aan dan bij een groot bedrijf. Om maar niet te spreken van 2 zwangere vrouwen.

Kijk, iedereen heeft recht op privacy en ik ben er ook niet voor dat de werkgever dit aantast (en dat gebeurt OOK vaak en dat vindt iedereen maar normaal), maar ik snap dat er werkgevers zijn die het niet prettig vinden als hun werknemers zwanger zijn. Hoewel het officieel niet mag, moet je de vrouwen niet te eten geven die op een sollicitatie worden gevraagd of ze kinderen hebben of nog willen.

Ik kan beide kanten heel goed begrijpen. Vrouwen hebben óók recht op werk maar ze hebben er óók recht op, om kinderen te krijgen. Net als mannen.
Maar dat werkgevers hierdoor extra belast worden, moet je je ook realiseren.

Overigens is dit geen issue vergelijkbaar met een tattoo. DAt werkgevers een tattoo niet zien zitten i.v.m. representatief zijn en reputatie van hun bedrijf is begrijpelijk. MAar kinderen krijgen is een fundamenteel recht. Dat zijn tattoos bepaald niet.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:11

Oudehinken: ik ben het met je eens dat het voor werkgevers best moeilijk is om vrouwen aan te nemen die geen kinderwens hebben. Mijn man heeft een eigen bedrijf en heeft dit al diverse malen meegemaakt. Zeggen de sollicitanten dat ze geen plannen hebben om in de nabije toekomst zwanger te worden, nog geen half jaar later zijn ze zwanger. Heel frustrerend omdat je dan inderdaad weer op zoek moet naar vervangers. Maar om die reden wijst hij ze niet af. Mijn man zoekt een goede medewerker voor zijn bedrijf en ja, stiekem hoopt hij altijd weer op iemand die die fase al heeft gehad.
Hij heeft het inderdaad meegemaakt dat er twee tegelijk zwanger waren. Hij heeft daarvoor vervanging gezocht en het werk kon weer doorgaan.
Als je als vrouw solliciteert, vraag in je sollicitatie naar wat de mogelijkheden zijn binnen een bedrijf met betrekking tot zwangerschapsverlof/ouderschapsverlof en parttime werken. Dan ben jij er ook op voorbereid en hoef je, als je zwanger zou worden, niet alles te ontdekken. Weet waar je aan toe bent bij een bedrijf.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:45

karijn schreef:
Als je als vrouw solliciteert, vraag in je sollicitatie naar wat de mogelijkheden zijn binnen een bedrijf met betrekking tot zwangerschapsverlof/ouderschapsverlof en parttime werken. Dan ben jij er ook op voorbereid en hoef je, als je zwanger zou worden, niet alles te ontdekken. Weet waar je aan toe bent bij een bedrijf.

Dat moet je durven. Want dan weet de werkgever zeker dat je zwanger wilt worden en dan neemt hij je misschien niet meer aan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:28

Ik kan het me vanuit het oogpunt van werkgevers best wel voorstellen dat het wat lastig kan zijn. Maar er moet toch IEMAND kinderen krijgen? Als zowel mannen als vrouwen dat konden dan was het een heel andere discussie denk ik!

Gelukkig vinden ze het bij mij op het werk geen probleem, maar wij hebben dan ook maar 2 vrouwen op kantoor.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:28

Voor een zwangerschap hoef je natuurlijk nooit verantwoording af te leggen aan je baas!!!

Toch weet ik van veel vriendinnetjes dat ze het met lood in hun schoenen vertellen. Zeker bij een derde.... dat voelt als niet loyaal ( die eerste en tweede verwacht de werkgever nog wel, die derde is zuur.........).

Tip van een andere vriendin van mij: Geen discussie mogelijk maken en stralend zeggen dat je zulk geweldiiiiiiiiigggg leuk nieuws hebt en dat je er zooooooo blij mee bent... Discussie gesloten....

Overigens aan de werkgevers hier: Als je je personeel voor de lange termijn aanneemt moet je die verlof periode voor lief nemen (salaris wordt vergoed door UWV). Als je alleen voor personeel op korte termijn gaat, kun je uit de voeten met tijdelijke contracten en is het probleem ook gering....

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:38

Oudehinken: ik denk dat het juist in je voordeel werkt als sollicitant als je vraagt naar de secundaire arbeidsvoorwaarden. Je kan je er ook vantevoren al in verdiepen door bijvoorbeeld het sociaal jaarverslag op te vragen voor je sollicitatiegesprek. Heb ik ook gedaan. Heb je gelijk een idee met wat voor soort bedrijf je te maken hebt. Nu zullen veel kleine(re) bedrijven geen sociaal jaarverslag hebben maar de grote firma's vaak wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:09

lucas03 schreef:
ik heb er persoonlijk geen problemen mee. Mijn leven is van mij, als hij over 2 jaar de zaak bv dicht zou doen, zegt ie ook niet ow sorry jammer dat je niet meer zwanger kunt raken (leeftijd)

Het ging mij meer erom; is dit iets wat je baas van je mag verlangen en in hoeverre zou je daaraan mee werken.

Beslist niet. Dat bepaal ik zelf en daar heeft mijn baas niks mee te schaften.

Wat ben ik toch blij dat ik eigen baas ben Lachen

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:48

Haha,ik zie me al vragen,mag ik jullie sociaal jaarverslag want ik wil bij jullie komen solliciteren maar ligt eraan wat er in het sociaal jaarverslag staat??!Ik denk dat ze zeggen laat maar zitten meissie we pikken er wel een andere sollicitant tussenuit,want jij past toch niet in ons profiel Cool

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:57

ik ben werkgever....... en ik heb nu een werkneemster die alles erbij pakt, zelfs het weer om niet meer aan het werk te gaan omdat ze een kind heeft........... meiske kost me nu een dikke 1500 euries per maand, voor haar naadje verhaal............

is er iemand die dit recht kan praten???

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:06

Ja Kiwiko die blijf je er toch tussen houden of ze nu wel of geen kinderen hebben er zijn er ook maar zat zonder kinderen die om iedere scheet die dwars zit thuis blijven,dat is gewoon pech hebben, manier bedenken om zo eentje weg te werken zou ik zeggen,is niet alleen voor werkgever niet leuk,is ook belastend voor de overige werknemers die dubbel belast worden en haar werk moeten opvangen,of krijgen die daarvoor procentsgewijs ook meer arbeidsloon?