Ik heb mijn paard ook wel eens een opdonder gegeven omdat hij mij in mijn rug beet. Hij was hengst, 2 jaar en stond op stal met zijn hoofd/hals door het luik en ik was zijn voertonnen aan het bijvullen. Hij beet mij in mijn rug en ik gaf een kledder naar achter want ik accepteer dat gedrag niet van hem. Hij probeerde die klap te ontwijken door met zijn hoofd omhoog te gaan en daar zat nou net de rails van de boxdeur waar hij met zijn hoofd/neus tegenaan klapte.

Dikke kras op zijn neus en hij is 2 dagen moeilijk/bukkend/spastisch uit zijn stal gekomen omdat hij bang was zijn hoofd weer te stoten aan de deurrails die toch echt op ruim 2,5m hoogte is dus waar hij makkelijk normaal onderdoor past. Zielig? Vast wel, maar hij heeft er wel van geleerd en het niet weer gedaan.
Wat ik hiermee wil zeggen is niet dat ik het gedrag van de docent naar de cavia toe goedkeur, maar we hebben vast allemaal wel eens in een reflex een tik gegeven of een handeling gedaan waar we achteraf spijt van hebben of denken, dat had ik dus beter niet kunnen doen.