God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jodie_

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:35

Darwin.
Omdat ik niet in god geloof.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:36

Jodie_ schreef:
Darwin.

Heb je daar ook een reden voor? Ik bedoel dus een reden waarom je niet in God gelooft?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:39

Eigenlijk durf ik hier geen antwoord op te geven. Het is handig om jezelf af en toe te "overtuigen" van een mening, zodat je over deze mening kan gaan nadenken. Maar aan het eind van de dag laat ik die mening weer los. Ik laat graag alle deuren open zolang ik niet zeker weet hoe iets zit, want anders maak je jezelf blind. Lachen

KiWiKo schreef:
Ik ga het leuker maken......... IETS heeft god of de oerknal gecreeerd......... maar WAT/WIE heeft god dan gecreeerd, OF de oerknal...... dat kan toch ook niet uit het niets komen?
Dit wilde ik ook in de ring gaan gooien; ook ik houd er wel van om buiten de hokjes te denken. Haha!

Eerlijk gezegd geloof ik vrij sterk in de oerknal en de evolutie. De vraag is dan alleen weer, wat vonden we voor de oerknal? Een botsing van universums, een uiteensplijting van deeltjes en anti-deeltjes? En... hoe werd dat dan weer in werking gezet? Enzovoorts. Misschien komt er ergens een "schepper" (in welke vorm dan ook) om de hoek kijken, maar ook die kan weer gecreeerd zijn door wat anders. En dan kom je uiteindelijk bij een vraagstuk over oneindigheid... Haha!
Laatst bijgewerkt door Snader op 13-12-07 00:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:42

In Darwin's tijd was de oerknal nog niet bedacht Kiwiko. Haha!

Ik geloof dat Darwin gelijk had en dat alle leven door evolutie is ontwikkeld.
Ik weet dat er geen God bestaat, maar dat God staat voor een levenshouding waar ik achter sta.

Aanbevolen leesbare boeken: Het heelal van Stephen Hawking en Geloven in een god die niet bestaat van Klaas Hendrikse.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:44

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:10

Ik vind niet dat je perse tussen deze 2 moet kiezen...

Zoals mijn docent zei die ik nu heb voor evolutie biologie:
'geloof en evolutie kunnen prima samen gaan'

Omdat ik zelf niet gelovig ben zou ik dan kiezen voor evolutie.
Er zijn ontzettend veel bewijzen voor.
Ik vind het in ieder geval aannemelijker dan dat alle mensen uit Adam en Eva zijn ontstaan Clown

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:45

Darwin, eerst zien, dan geloven.

Evolutie is logisch en valt te bewijzen, God niet.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 03:54

Darwin. Evolutie is eigenlijk zo goed als bewezen.

Aan de andere kant heb ik me wel eens afgevraagd waar het zeg maar echt begonnen is. Ik vind het heel logisch dat er iets kan ontstaan door bepaalde deeltjes die in de lucht zweven, micro-organismen etc. Maar hoe of wat heeft voor het aller aller eerste gezorgd. Dus wie heeft die deeltjes daar laten komen, hoe is de aller aller eerste bouwsteen er gekomen van bv onze planeten. Maarja daar kom je dus volgens mij nooit achter...

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 06:33

Darwin, zoals al eerder gezegt is, evolutie is zo goed als bewezen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 08:04

Darwin.
Geloven in God is geloven. Er is geen bewijs en naar mijn mening zal dat er ook nooit komen.
De theorie van Darwin IS bewezen. Er zijn nog een paar vragen over maar dat wil niet zeggen dat zijn theorie nog niet bewezen is. Ik ben er dus van overtuigt dat Darwin het bij het rechte eind had.

voor geïnteresseerden het boek God al misvatting van Richard Dawkins. Hij legt daarin in beter uit dan ik kan waarom God niet bestaat. Briljant geschreven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:53

God, omdat ik niet denk dat een mens capabel genoeg is om de evoltietheorie uberhapt raak te kunnen neerzetten. Sorry wetenschappers! Knipoog
Ik geloof dat God er is, kan dat idd niet wetenschappelijk bewijzen maar dat hoeft imo ook niet.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:04

Darwin. Ik vind de theorie zeer overtuigend en vrijwel allesomvattend. De logica spreekt mij erg aan.

Daarentegen, snap ik helemaal niets van het geloof. Ik zie tot nu toe geen reden om te geloven dat er een God bestaat. Ik heb erg weinig begrip voor kerken die menen volgens de bijbel te leven, maar wel oorlog voeren en andersdenkenden veroordelen.

Als er wel een God bestaat had hij de mens beter niet kunnen scheppen, gezien de problemen die dit geeft op aarde, mbt oorlog, honger, ziektes, intolerantie, milieuvervuiling, slechte behandeling van dieren, etc...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:37

Mleeniej schreef:
Jodie_ schreef:
Darwin.

Heb je daar ook een reden voor? Ik bedoel dus een reden waarom je niet in God gelooft?

Ik antwoord hier even op: Waarom wél?
Ik leef mijn hele leven al goddeloos en het vergaat mij prima. Omdat ik ook niet in een hemel en hel geloof hoef ik me daar ook verder geen zorgen over te maken. Uiteraard zijn er wel beweegredenen om mijn leven zo goed mogelijk te leven alleen verbind ik deze niet aan een geloof met regels, verboden en geboden. In mijn ogen ben je niet persé een goed mens als je bidt voor het eten en vrijdags/zaterdags/zondags naar de moskee/synagoge/kerk gaat.

Om maar even Herman Brood te quoten: "Ik heb geen god nodig want ik ben geen slecht mens."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:48

Sunrise_ schreef:
Dit is dus ook een reden waarom ik niet in de oerknal geloof. Wij mensen kunnen dit al niet eens bevatten..dan moet er toch een God zijn die dit allemaal zo heeft gemaakt/bedacht/ontworpen? Lachen . Ons koppie is nou eenmaal niet zo ontwikkeld om alles te bevatten denk ik Lachen , dan zouden we uit elkaar knappen.

Iets niet kunnen snappen betekend toch niet direct dat de oerknal niet echt zou zijn gebeurd?

Als je een vis een rekensom voor z'n neus geeft, snapt ie daar ook geen bal van. Maar dat betekend toch niet dat god die rekensom heeft gemaakt?

Misschien weten we nu nog niet exact hoe het helal is ontstaan en hoe groot het is. En misschien kost het nog honderdduizenden jaren, of misschien miljoenen jaren om zoiets enorms te bewijzen of uit te pluizen. En misschien komen we er wel nooit achter. Maar dat is geen bewijs voor een hogere macht.

"Het leven" is eigenlijk niets meer dan een optelsom van chemische reacties en verbindingen.
Zelfs emoties zijn chemische reacties in ons lichaam.

Er HOEFT dus niet perse een hogere macht (hoe je die ook wil noemen...) aanwezig te zijn om "het leven" mogelijk te maken.

En verder zijn er in mijn ogen geen bewijzen voor een God. Wel voor een evolutie theorie. Die evolutie gebeurd zienderogen waar we bij staan. Enige verschil is dat streng gelovige mensen een soort "bril" op hebben en die evolutie mogelijkheden niet willen zien. Terwijl mensen die niet "onderdrukt/bevrijd" (hoe je 't maar wil noemen) zijn door de kerk of een vorm van religie, gewoon vrij zijn om te denken wat ze willen, en wél zien dat evolutie mogelijk is.

De krampachtige houding van de kerk (in verschillende religies) bewijst wat mij betreft eigenlijk alleen maar meer dat er wellicht helemaal géén God is...

Er zijn meerdere geloven die beweren dat hún God de enige God is...
En er gebeuren zó veel slechte dingen in deze wereld, in naam van God (bijv. 9/11, in naam van Allah, Allah is ook God), dat ik:
1. Niet met religie verbonden wil zijn
2. Denk dat ALS er echt een God zou zijn, deze niet de mensheid zou op laten splitsen in verschillende geloven die allemaal claimen dat zij 1 God hebben en geen andere God mogen zien... EN elkaar onder het motto: "Het is de wil van God" elkaar uit laten moorden...

Maar goed, iedereen mag geloven wat hij/zij wil Haha! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-12-07 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:51

De grootste oorlogen ontstaan doordat mensen die geloven in een god niet in staat zijn de gedachten van anderen te respecteren. Het goddelijke moet vanuit jezelf komen, je moet niet verwachten dat het een externe kracht is die de problemen wel voor de mensheid oplost, die straffen en (ver)oordeelt... En dat is wel hetgeen waarop de meeste kerken en geloven gebasseerd zijn. God moet staan voor het goede (wat je onbevooroordeeld voor een ander kan doen) van jou als persoon. Iemand die voor god staat help en steunt iedereen om het goede te doen, zonder te veroordelen. Zulke mensen kom je in de kerk niet heel erg vaak tegen i.m.o.

De evolutie theorie is in mijn ogen wel bewezen, maar wat men daarnaast wil geloven, dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Ik vind wel dat veel mensen weinig kritisch kijken naar de kerk en het geloof waar ze vaak van jongs af aan in zijn gegroeid... Lachen
Laatst bijgewerkt door Lante op 13-12-07 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:51

Precies Yvonnelind! Mooie woorden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:53

Yvonnelind schreef:
De grootste oorlogen ontstaan doordat mensen die geloven in een god niet in staat zijn de gedachten van anderen te respecteren. Het goddelijke moet vanuit jezelf komen, je moet niet verwachten dat het een externe kracht is die de problemen wel voor de mensheid oplost, die straftn en (ver)oordeelt... En dat is wel hetgeen waarop de meeste kerken en geloven gebasseerd zijn.

Amen!

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:59

Oorlogen die bestaan uit religie bestaan uit religie. Ik ben christen maar volg geen religie. Ik hou van God en doe daarom de dingen die ik doe of niet. Religie is een stelletje regels door mensen bedacht. Daar heeft God niets mee te maken en Hij wil al helemaal niet dat wij oorlog voeren of anderen veroordelen in Zijn naam. Hij wil juist dat wij liefde uitdragen naar onze medemens. Helaas is de realitiet maar al te vaak anders...

Moge het duidelijk zijn dat ik voor God kies. Het is idd een kwestie van geloof maar ik geloof ook dat als je Hem zoekt je zult vinden.

Evolutietheorie gaat er bij mij niet in, waarom veranderen apen vandaag de dag niet meer in mensen dan? Daar ben ik dan weer te nuchter voor.

Maar goed dit is mijn mening en ik respecteer ook de mening van anderen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:01

Darwin.
Waarom? Ik geloof niet in god.
Waarom geloof ik daar niet in? Geloven doe je alleen als je iets niet zeker weet.
De evolutie theorie is voor mij waar.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:08

_Sigrid_ schreef:
Om maar even Herman Brood te quoten: "Ik heb geen god nodig want ik ben geen slecht mens."

Herman Brood zei ook (ongeveer): "iemand die in god gelooft, zegt: god is goedheid, vergeving, moed, licht en kracht. Ík zeg, al die dingen zitten in iedereen, alleen jíj noemt het god en ík noem het je innerlijke (levens)kracht."
Een uitspraak waar ik het helemaal mee eens ben, want ook al zou er een god bestaan, die je misschien helpt in moeilijke tijden, uiteindelijk moet je het wel zélf doen, je zal er zélf uit moeten komen. Dus of je die kracht nou in god vindt of in de bronsgroene eikenboom of in jezelf, ik denk dat het allemaal over hetzelfde gevoel gaat.

Kortom: Darwin (maar héél misschien heeft god ons wel allemaal tuk en heeft hij stiekem de evolutie bedacht en juist Darwin de capaciteit gegeven om erachter te komen hoe het werkt... Knipoog )

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:18

Mirandaatje schreef:
Evolutietheorie gaat er bij mij niet in, waarom veranderen apen vandaag de dag niet meer in mensen dan? Daar ben ik dan weer te nuchter voor.

Omdat de ontwikkeling van een soort tienduizenden jaren duurt. Natuurlijk kun je dit niet observeren in een mensenleven van maximaal 100 jaar.

Het feit dat je bij dieren kan fokken op bepaalde eigenschappen, is eigenlijk al een bewijs van de evolutietheorie. In de natuur wordt ook voortgeplantd, en de sterksten die daar uit voortkomen, zullen betere overlevingskansen hebben dan de zwakkeren en hun eigenschappen doorgeven aan hun nakomelingen en zo de soort sterker maken. Dit heet natuurlijke selectie en dat het werkt is zo klaar als een klontje.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:29

Ik weet niet of er hier mensen in demensie's geloven?

Maar dat zou betekenen dat de aarde is 'ontworpen'als leerschool...

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:31

Sim0ne schreef:
Mirandaatje schreef:

Omdat de ontwikkeling van een soort tienduizenden jaren duurt. Natuurlijk kun je dit niet observeren in een mensenleven van maximaal 100 jaar.

Het feit dat je bij dieren kan fokken op bepaalde eigenschappen, is eigenlijk al een bewijs van de evolutietheorie. In de natuur wordt ook voortgeplantd, en de sterksten die daar uit voortkomen, zullen betere overlevingskansen hebben dan de zwakkeren en hun eigenschappen doorgeven aan hun nakomelingen en zo de soort sterker maken. Dit heet natuurlijke selectie en dat het werkt is zo klaar als een klontje.

Ik geloof dan weer dat God daarvoor heeft gezorgd. Niet de evolutietheorie maar dat de sterkere betere overlevingskansen hebben.

Evolutietheorie gaat er bij mij niet in net zoals God er bij jou niet in gaat. Haha! Maar 'No hard Feelings' iedereen heeft recht op zijn eigen mening toch? Knipoog

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:32

Sim0ne schreef:
Mirandaatje schreef:

Ik wilde op die opmerking inderdaad precies dezelfde opmerking maken Knipoog

Logisch dat je het niet ziet, dat proces is al miljoenen jaren bezig en dan wil jij ineens in een aantal dagen/ jaren verschil zien?? Onmogelijk, maar reken maar dat de evolutie nog steeds bezig is.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:34

Mirandaatje schreef:
Ik geloof dan weer dat God daarvoor heeft gezorgd. Niet de evolutietheorie maar dat de sterkere betere overlevingskansen hebben.

Maar dat klopt toch per definitie niet? Sterkeren hebben nu eenmaal een betere overlevingskans, God of geen God. Als dat niet zo zou zijn, dan zouden ze ook niet 'sterker' zijn.