Paardrijden een 'blanke' sport?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Re: Paardrijden een 'blanke' sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:27

Hier in de sport lopen wel wat Italianen, Spanjaarden of zo.
Mannelijke springruiters. Vrouwelijk kan ik me niet helemaal bedenken...

Wij hadden laatst ook een Prins nogwattes de zoveelste uit Iran of zo Clown

Born2BCrazy

Tuurlijk niet..
maar die indruk proberen ze wel een klein beetje te wekken..
ach, het blijft een prinses natuurlijk Slapen

tita

Ik spreek uit eigen ervaring

Heb jaren in Rotterdam (noord) gestudeerd en jaren in Rotterdam gewerkt.
Dus genoeg kennis aan buitenlanders.

Van bijna alle buitenlanders waar ik mee omging was er niet een die een hond of kat hadden in huis.
Wel een geit ( op 5 hoog)

Maar hun cultuur is anders en ze hebben niks gemeen met honden katten ed.
Ook paarden zeggen hun niks.

Nu hebben veel buitenlanders niet veel te besteden en een lesje op de manege kost al gauw 12-15 euries dat is toch weer 48-60 euries per maand 576-720 euries per jaar.
Het is in hun ogen veel geld..
Natuurlijk zijn er zat buitenlanders die wel goed gevulde beurs hebben maar hun vinden vaak ondersteunen van familie veel belangrijker en daar gaat heel wat centjes naar toe

Voetbal kost ergens rond de 160 euro per jaar.
Veel mensen vinden het te duur en meestal zoekt cultuur cultuur op ik zeg niet dat dat altijd zo is.

Tevens gaan veel moslim kinderen naar de Koranlessen en deze vinden vaak plaats op woensdag en zaterdag.

Paardrijden is een redelijk blanke sport en natuurlijk zijn er buitenlanders die van paarden houden en er op rijden maar de verhouding is denk ik altijd ergens rond 80% blank tegen 20% gekleurd
Laatst bijgewerkt door tita op 11-12-07 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:28

In Ter Apel is idd een opvangcentrum Knipoog

In de westernsport zie je wel meer getinte mensen (in de vs dan he) hier in nederland is het ook allemaal behoorlijk witjes. Her en der wel eens wat gemengd bloed maar meer ook niet eigenlijk.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:12

Ik heb inderdaad ook nog bijna nooit een donker iemand zien paardrijden Tong uitsteken
Laatste tijd wel meer, maar eerst echt helemaal niet..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:39

marleendv_88 schreef:
panache schreef:
is het niet zo dat Marokanen en Turken niet mogen rijden, aangezien het maagdevlies dan kan scheuren?

Klopt...ik heb een collega die Turks is en die heeft me dat tijdje geleden ook verteld Ja

Mwa, was misschien 50 jaar geleden zo, maar tegenwoordig wordt er ook redelijk fanatiek gereden in Turkije.
Dressuur is er niet echt maar toch wel hier en daar een springwedstrijd en vooral het rennen wordt erg veel gedaan. Ook door vrouwen.
En wat denk je dan van de bergdorpjes, die doen alles op de rug van een ezel/paard. Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:43

Van over hobbels fietsen zou het in theorie ook kunnen scheuren dus dat lijkt mij ook geen zwaarwegende reden. Bovendien rijden ze daar ook op kamelen en die zitten volgens mij best beroerd.

Denk toch dat het vooral is dat mensen denken dat ze niet worden geaccepteerd om hun huidskleur/ afkomst en het een wat minder gangbare sport is voor sommige mensen vanuit hun cultuur en niet die stap durven nemen om zich aan te melden op een manege.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:45

er zijn anders toch ook wel aardig wat brazilianen of is dat niet te vergelijken

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:46

Ken in mijn omgeving weinig brazilanen of zuidamerikanen.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:47

Ik ben ook gekleurd (halfbloed) en vroeger toen ik nog op maneges reed, kwam ik bijna nooit donkere mensen tegen. Maar toen dacht ik niet veel over na tot een paar jaar terug. Want toen ik nog een eigen pony had en wedstrijden ging rijden, kwam ik ook niet vaak donkere mensen tegen en hetzelfde op pensionstallen.

Waarom zou ik niet weten, daar kunnen we wel uren of dagen over discussieren. Er zijn zoveel redenen.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:47

Ik heb een opleiding dierverzorging gedaan en daar zag je ook geen 1 donker persoon.
Ik ken toch wel 2 mensen ( kinderen ) die donker zijn en paardrijden.
Dat zijn wel geadopteerde kinderen , valt me op dat kinderen van donkere ouders eigenlijk nooit echt begaan zijn met dieren en er niet veel mee hebben misschien omdat de ouders het zelf ook niet zo vinden ?? op de 1 oft andere manier gaat dat toch over op het kind

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:49

Ik kom er ook niet zoveel tegen, ik ken er ongeveer 9 Clown

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:50

Goldenflower schreef:
Ik ben ook gekleurd (halfbloed) en vroeger toen ik nog op maneges reed, kwam ik bijna nooit donkere mensen tegen. Maar toen dacht ik niet veel over na tot een paar jaar terug. Want toen ik nog een eigen pony had en wedstrijden ging rijden, kwam ik ook niet vaak donkere mensen tegen en hetzelfde op pensionstallen.

Waarom zou ik niet weten, daar kunnen we wel uren of dagen over discussieren. Er zijn zoveel redenen.

Denk ook niet dat je daar als jong kind verder over nadenkt. Ik had als klein meisje een Surinaams vriendinnetje en ik dacht er ook nietover na verder. Ik ben blond en zij niet, einde gedachtengang.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:51

Het komt idd niet zo heel veel voor, maar ik ''ken'' er wel een aantal. zeker 10...

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:52

Zelf ben ik een halfbloed (half NL en half Hindoestaans). Ik rijd al vanaf mijn 8e jaar paard, nu 10 jaar dus. Vroeger dacht ik er niet zoveel over na maar ik zie idd weinig buitenlandse mensen op een paard, al vind ik het wel heel cool. Mijn Hindoestaanse familie vind het ook helemaal niet raar dat ik paardrijd, ze vinden het juist hardstikke leuk en vertellen over vroeger in Suriname toen ze ook dieren hadden op hun erf. En dat het hardstikke goed is om dieren te verzorgen, wat dat betreft zijn dieren niet 'onrein' voor ons. Misschien ligt het bij ons anders dan bij Moslims, dat weet ik niet maar zij hebben ook de Arabische paarden.

Kion99, ik weet niet waar jij het over hebt maar ik ben ook buitenlands, woon in een koophuis, mijn ouders verdienen allebei geld, ik zit op school dus jouw hele verhaal is een beetje kort door de bocht, vind je zelf ook niet?
Laatst bijgewerkt door Maris89 op 11-12-07 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:53

Dat is waar. Dan wil je alleen spelen en lol maken. En je denkt niet na over culturen, geloven, rassen enz..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:00

De vorige eigenaar van mijn paard was ook een halfbloed geloof ik. En op mijn vorige stalling stond een kleurling gezien, die hebben nu haast zes paarden en nog dure ook! Rijden kunnen ze ook wel hoor, zowel springen als dressuur, als wandelen gaat hen goed af. Ik vind het dus de stelling van Kion onzin, maar je ziet het id weinig.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:01

Goldenflower schreef:
Dat is waar. Dan wil je alleen spelen en lol maken. En je denkt niet na over culturen, geloven, rassen enz..

Jammer eigenlijk, dat er toch ergens een probleem ontstaat.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:04

Ik vind het geen probleem hoor. Afentoe zie ik mensen wel raar kijken 'Huh? Een getint meisje op dat paard Clown'. Ik kan er eigenlijk alleen maar om lachen. Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:10

Is dit een nuttig topic? Nagelbijten / Gniffelen Haha, er is al eens eerder zo'n topic geweest, en dat draaide ook op iets heel nutteloos iets uit..

Ík ben dus on-blank (of zwart, hoe je het wil noemen Haha! ) én rijd paard. Tjonge...

Ik denk dat je minder donkere mensen op paarden ziet, omdat er gewoonweg minder donkere mensen in nederland zíjn Knipoog

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:14

Hebben we het nu over mensen met een andere huidskleur als 'blank' of hebben we het over andere culturen en geloven. Of gewoon over Turken en/of Marokanen? Knipoog

Natuurlijk rijden er in Nederland meer 'blanke mensen'. Er wonen namelijk meer 'blanke mensen'. Wanneer je een Endurance wedstrijd bijwoont in een Arabisch land zul je ongetwijfeld minder 'blanke mensen' zien. En dat zelfde geldt als je een dressuurwedstrijd bijwoont in Japan of Afrika of weet ik veel waar. Wereldwijd gezien staan er ook genoeg 'gekleurde mensen' aan de top. Neem bijvoorbeeld Pasoa in de springsport. Kijk naar de polo in Argentinie.

Wat cultuur betreft.. ik geloof dat de arabische volbloed al genoemd is. In vele culturen hoort het paard er gewoon bij. Ik durf het niet te citeren, maar volgens mij was het in het moslim geloof de Profeet Mohamed die de Arabische Volbloed heeft geschapen om een heilige oorlog mee te winnen..? (correct me if i'm wrong) En diezelfde Volbloeds sliepen onderhand bij de Arabische mensen in de tent. En om er nou maar weer van uit te gaan dat er bij 'gekleurde mensen' geen geld is is natuurlijk wel erg kort door de bocht.

En volgens mij is hier al eerder een topic over geweest een half jaartje geleden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:18

@Myukii: Hoezo of dit een nuttig topic is? Definieer 'nuttig' even dan.

En dat er minder donkere mensen in NL zijn.... wel minder, maar de laatste paar jaren ook weer niet heel weinig. En ik zie niet weinig donkere mensen in de paardensport, nee ik zie géén mensen in de paardensport. Dus vandaar dat ik daar eens over na ging denken. Kan natuurlijk ook aan de woonomgeving liggen.

@Jessix: kan zijn dat er al een topic over geweest is maar een half jaar geleden was ik nog geen lid van Bokt, dus tja...
Laatst bijgewerkt door Amaris op 11-12-07 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:19

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:23

Er zijn zoveel topics al een keertje geweest in het verleden, dat is een beetje flauw om dat nu als argument aan te dragen voor dit topic zeker nu het zo respectvol gaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:26

Nou ik heb er anders al weer aardig wat minder respectvolle opmerkingen tussen zien staan. Maar goed..