rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

Re: rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:23

Splash_ schreef:
Vind het echt belachelijk! Hallo, dan ga je fietsen en is het nog niet goed! Neem dan zijn fiets in ofzo... Clown

idd, hij is niet zo egoistisch om in een auto te stappen, en ja fietsers kunnen ook ongelukken veroorzaken, maar hij ken niet met 200km per uur mensen scheppen omdat ie straalbezopen is, wat moet ie dan, in het café slapen Huilen van het lachen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:26

taxi, een bob... er zijn wel mogelijkheden hoor Knipoog

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:27

xDramaQueen schreef:
Splash_ schreef:
Vind het echt belachelijk! Hallo, dan ga je fietsen en is het nog niet goed! Neem dan zijn fiets in ofzo... Clown

idd, hij is niet zo egoistisch om in een auto te stappen, en ja fietsers kunnen ook ongelukken veroorzaken, maar hij ken niet met 200km per uur mensen scheppen omdat ie straalbezopen is, wat moet ie dan, in het café slapen Huilen van het lachen

maar hij kan wel een ongeluk veroorzaken. bv omdat iemand voor hem moet uitwijken omdat hij niet oplet en vervolgens zijn auto daardoor tegen een boom parkeert.
maar toch vind ik rijbewijs kwijt wel een vreemde straf, tenzij het maar voor een paar daagjes is. dan overleef je dat wel Clown

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:31

ach, gaat meestal maar om een paar dagen, kan ie mooi zn zonden overdenken Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:34

Is er ook bekend hoe dronken hij was?
Ik kan het me best voorstellen als hij totaal laveloos was, slingerend over de weg en elke voorrangs regel negerend

Wie weet heeft hij bij het willen geven van en bekeuring nog wel iets gemopeld in de trand van, pak ik volgende keer de auto wel Lachen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:45

Als je geld hebt om je vol te gooien in een kroeg heb je ook geld voor een taxi lijkt mij en anders had hij maar thuis moeten zuipen. Knipoog

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:38

aan de ene kant zeg ik ja.. als fietser ben je tenslotte bestuurder (ze moeten het fietsrijbewijs eens aanschaffen Tong uitsteken )
aan de andere kant zeg ik nee hij zat niet in een auto Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:32

hmm als mij dit zo overkomen zou ik denk ik niet zeggen dat ik dan ook nog eens een rijbewijs heb. Misschien mag ik hem dan houden. Beetje raar dat wanneer je fietst je alsnog je rijbewijs kwijt bent. Voor een fiets heb je er geen nodig, waarom dan innemen???

Even tellen: heb een rijbewijs, bromfietscertificaat en een ruiterbewijs, blijkbaar mag ik dan alleen nog lopen of de bus nemen, als ze ingenomen worden Clown

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:39

Ik zal mijn vriendje eens waarschuwen, die gaat ook werl eens met een aantal glaasjes op over het fietspad naar huis, als hij daarvoor ook zijn rijbewijs kwijt kan raken Clown

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:07

Citaat:
xDramaQueen wat moet ie dan, in het café slapen Huilen van het lachen

Uhm... Wat dacht je van zichzelf niet helemaal straalbezopen zuipen? Pling Is ook nog steeds een optie, hoor. (ik weet niet in hoeverre hij echt straalbezopen was, natuurlijk)

En ik lees hier in het topic dat hij dan net zo goed volgende keer de auto kan nemen omdat de straf toch gelijk is. Nu mag ik toch echt heel erg hopen dat mensen niet dronken achter het stuur gaan zitten omdat ze inzien dat het levensgevaarlijk is en niet omdat ze bang zijn voor een boete.

Tsja, het is nu eenmaal zo geregeld hier bij de wet dat je als bestuurder maar een bepaalde hoeveelheid gedronken mag hebben, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het voor die man flink zuur is. Ik durf hier eigenlijk geen oordeel te geven omdat ik weet dat ik zwaar bevooroordeeld ben in dit soort gevallen. Ik heb sowieso een hekel aan dat gezuip.

Weet iemand eigenlijk hoeveel 4 keer de toegestane hoeveelheid is? Ik dacht altijd dat 1 biertje nog net toegestaan was, dus dit zouden dan 4 biertjes zijn? Dan kun je toch nog wel fietsen? (Disclaimer: ik kan het hier echt heel erg fout hebben, dan blame ik mijn pijnstiller)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:09

Het is niet belachelijk hoor, je bent als fietser nl nog steeds verkeersdeelnemer, ook als je over een maximum met alcohol misbruik zit.

Een hele foute redenering dat je met je fiets stom en stom dronken mag zijn, dat je dan boven de wet staat..... ook heel dom trouwens te denken dat je dan veilig bent of zo...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:43

Nezzie schreef:
Citaat:

Uhm... Wat dacht je van zichzelf niet helemaal straalbezopen zuipen? Pling Is ook nog steeds een optie, hoor. (ik weet niet in hoeverre hij echt straalbezopen was, natuurlijk)

En ik lees hier in het topic dat hij dan net zo goed volgende keer de auto kan nemen omdat de straf toch gelijk is. Nu mag ik toch echt heel erg hopen dat mensen niet dronken achter het stuur gaan zitten omdat ze inzien dat het levensgevaarlijk is en niet omdat ze bang zijn voor een boete.

Tsja, het is nu eenmaal zo geregeld hier bij de wet dat je als bestuurder maar een bepaalde hoeveelheid gedronken mag hebben, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het voor die man flink zuur is. Ik durf hier eigenlijk geen oordeel te geven omdat ik weet dat ik zwaar bevooroordeeld ben in dit soort gevallen. Ik heb sowieso een hekel aan dat gezuip.

Weet iemand eigenlijk hoeveel 4 keer de toegestane hoeveelheid is? Ik dacht altijd dat 1 biertje nog net toegestaan was, dus dit zouden dan 4 biertjes zijn? Dan kun je toch nog wel fietsen? (Disclaimer: ik kan het hier echt heel erg fout hebben, dan blame ik mijn pijnstiller)

Volgens mij zijn 2 kleine glazen bier toegestaan... Nou scheelt het natuurlijk erg per persoon wat je kan hebben, maar na 8 kleine glazen bier lig ik onder tafel Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:45

Citaat:

Wat dacht je van een taxi naar huis? Of iemand bellen die hem op komt halen??

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:36

Ik ben net geslaagd voor mijn autotheorie, en je mag volgens de regels als je rijbewijs is ingenomen niet eens je op de fiets voortbewegen. Idiote regelgeving... Nooit een rijbewijs nodig gehad om te fietsen, maar als je dan ineens je autorijbewijs hebt, mag je niet meer fietsen zonder? Krom.

Ik vind het zeer onterecht dat het rijbewijs is ingenomen, ze hadden het net zo moeten regelen als bij een fietser zonder rijbewijs: fikse boete.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:50

Dieuwke1989 schreef:
Ik ben net geslaagd voor mijn autotheorie, en je mag volgens de regels als je rijbewijs is ingenomen niet eens je op de fiets voortbewegen. Idiote regelgeving... Nooit een rijbewijs nodig gehad om te fietsen, maar als je dan ineens je autorijbewijs hebt, mag je niet meer fietsen zonder? Krom.

Ik vind het zeer onterecht dat het rijbewijs is ingenomen, ze hadden het net zo moeten regelen als bij een fietser zonder rijbewijs: fikse boete.

Volgens mij klopt dit niet... Heb dit nog nooit ergens gelezen, en kan het in de regels ook nergens terugvinden.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:55

Zoals de beambte u heeft laten weten mag u nu niet meer rijden! Het besturen van een motorvoertuig met een ingevorderd rijbewijs is een misdrijf

Wordt alleen het besturen van een motorvoertuig genoemd... Bron: flitsservice.nl

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:14

Mijn man, vroeger politieagent, zegt dat dit zeer goed aanvechtbaar is bij de rechter.

Je kunt namelijk stellen dat op basis van rechtsongelijkheid het niet terecht is dat iemand die toevallig wel een rijbewijs heeft en dronken op de fiets aangehouden wordt, zijn rijbewijs kwijt raakt, terwijl iemand die geen rijbewijs heeft dezelfde straf niet krijgen kan. Zelfs niet iets wat er op lijkt.

Daarbij lijkt mij persoonlijk de straf niet helemaal in verhouding staan tot het vergrijp. Iemand die een auto bestuurd of een ander gemotoriseerd voertuig kan potentieel veel meer schade aanrichten als hij/zij dronken dat voertuig bestuurd, en de bestuurder WEET dat het risco op schade of ernstig letsel groter is dan wanneer hij op de fiets zou stappen.

Daarom zou de straf voor iemand die op de fiets besluit te stappen ook minder zwaar moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:40

Dan moet je wel weten wie die persoon is om dat zo aan te kunnen tonen. Dan pas kan je spreken over rechtsongelijkheid, dan heeft het promillage er ook nog mee te maken.

Ik geloof ook wel dat er niet zo snel tot hierover gegaan gaat worden, maar in dit summiere bericht weten we niet de achtergronden van deze bestuurder, wellicht is het al vaker voorgekomen.

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:48

Ik vind het maar raar Clown
en als iemand écht goed dronken is neemt de taxi je niet eens mee..

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:52

Mijn neef was een keer tegen een auto opgereden met zijn fiets toen die te veel op had (een geparkeerde auto) Die auto had natuurlijk schade enz. En toen moest hij voor een half jaar zijn rijbewijs inleveren.
1 probleem had heeft geen rijbewijs. Gewoon nooit lessen gehad en dus ook geen rijbewijs. Maar hij mocht een half jaar niet auto rijden Clown

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:12

tsja, best lastig als hij net lessen zou hebben gevolgd...Da's dan een hoop weggegooid geld Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:24

Charmotte schreef:
Ik vind het maar raar Clown
en als iemand écht goed dronken is neemt de taxi je niet eens mee..

Nee, ik ook niet hoor... Misselijk Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:36

Helemaal goed vind ik dit.
Het gebruik van te veel alcohol verbied je aan het verkeer deel te nemen.
Zelfs als voetganger ben je nog deelnemer aan het verkeer. Dus met een grote slok alcohol op ben je strafbaar als je aan het verkeer deelneemt en iedere nederlander behoort de wet te kennen.

In ieder geval is deze man een risico in het verkeer daar de alcohol zijn reactievermogen nadelig beinvloed.
Je zult hem maar onder de auto fiets of wat dan ook krijgen en dan?
Nee een drie maal hoera voor de politie in deze actie.
Het rijbewijs wordt ingenomen en de officier van Justitie bepaalt waarneer en of deze man zijn rijbewijs terug krijgt.
Wil je dus drinken doe dat dan lekker thuis zodat je niemand anders dan alleen jezelf een gevaar kunt opleveren.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:46

Ik vind het belachelijk. Het zou toch mooi worden dat ik na een borrel besluit om de fiets te pakken omdat ik met de auto me rijbewijs op het spel zet en al fietsend me rijbewijs kan gaan inleveren waar ik bij elkaar dik € 2000,00 voor betaald heb? Het moet niet gekker worden. Neem dan die fiets maar in beslag of geef me een boete. Maar ik vind mijn autorijbewijs niks met mijn fiets te maken hebben en vind de sanctie dan ook erg raar. Had ie nou in een auto gezeten dan vind ik het niet meer dan terecht. Eigenschuld.

het zou toch ook raar zijn als ik een buitenrit maak met me paarden en ik krijg een te hard rijden boete. of een boete omdat me paard geen nummer bord aan zijn kont heeft hangen.

Vind het een echt niks met het ander te maken hebben

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:02

Even ter verduidelijking van de Nederlandse wetgeving:
Volgens artikel 8 van de WVW is het een ieder verboden om een voertuig te besturen, terwijl hij onder invloed verkeert van een stof (bijvoorbeeld alcohol). Met voertuig wordt ook fiets bedoeld, dus in principe is het strafbaar om dronken op een fiets te zitten.
Het rijbewijs had in dit geval niet ingenomen kunnen worden. Een rijbewijs kan alleen ingenomen worden van bestuurders van motorvoertuigen en een fiets is geen motorvoertuig. Er is in dit geval dus een fout gemaakt. Ik ga er vanuit dat meneer zijn rijbewijs allang terug heeft gekregen van de officier van Justitie.
Als een rijbewijs wel wordt ingenomen is het alleen strafbaar om een motorrijtuig van de categorie te besturen, waarvoor het rijbewijs geldig is. Als het rijbewijs is ingenomen, mag je dus nog gewoon fietsen.

PS. In principe is lopen op straat in dronken toestand ook strafbaar, alleen niet volgens de WVW, maar volgens de APV (openbare dronkenschap).