nargileh schreef:De meesten die een ontgroening hebben gehad, kijken er achteraf erg positief tegenaan.
Maar dat zegt uiteraard niets. In Nederland zijn dat immers vooral mensen die ook vooraf al redelijk positief tegenover zoiets stonden. De ervaringen die Lusitana beschrijft, illustreren wel dat het niet voor iedereen zo positief is.
Citaat:afzeiken, dat vind ik niet erg,
Nogmaals: dit alleen al geeft aan dat mensen die aan zo'n ontgroening beginnen een andere instelling hebben. Ik vind afzeiken namelijk nooit ok, en DUS vind ik een ontgroening niet ok. Dat heeft er niets mee te maken of ik het wel of niet meegemaakt heb, dat heeft ermee te maken dat ik een andere kijk heb op hoe mensen met elkaar omgaan.
Citaat:opdrachten, als de namen van het bestuur kennen + functie, vind ik een prima opdracht.
Ik heb dan ook niet de indruk dat het dat aspect is van de ontgroening dat weerstand oproept

Citaat:en eerlijk, je leert wel iedereen goed kennen.
zonder ongroening is dat gewoon weg niet zo.
Dat is natuurlijk onzin

Citaat:misschien kan je dit alleen maar positief vinden als je het zelf hebt meegemaakt, of als je iemand dicht naast je hebt staan, die een ontgroening heeft doorstaan.
Het zou kunnen. Het zou ook kunnen dat dit een bijzonder eenvoudige manier is om alle kritiek en discussie uit de weg te gaan.
(Want het is natuurlijk ook helemaal niet leuk als iemand moet toegeven dat zo'n ontgroening eigenlijk niet zo positief was: dan heb je al die moeite voor niets gedaan. Daarom wordt een ontgroening ook niet zomaar afgeschaft: de mensen die het af kunnen schaffen, hoeven het niet meer te ondergaan, dus waarom zouden ze? Sterker: als zij zich ervoor ingespannen dan vinden ze het vast niet leuk dat anderen hun lidmaatschap zomaar 'cadeau' krijgen. En dus hebben ouderejaars niets te winnen, en vanalles te verliezen als ze toe zouden geven dat het eigenlijk misschien toch niet zo'n geweldig idee is. Dat doen mensen niet zo snel... Ze houden zichzelf liever voor dat het toch echt wel goed en nuttig is.)