Ontgroeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Ontgroeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:24

nargileh schreef:
De meesten die een ontgroening hebben gehad, kijken er achteraf erg positief tegenaan.

Maar dat zegt uiteraard niets. In Nederland zijn dat immers vooral mensen die ook vooraf al redelijk positief tegenover zoiets stonden. De ervaringen die Lusitana beschrijft, illustreren wel dat het niet voor iedereen zo positief is.

Citaat:
afzeiken, dat vind ik niet erg,

Nogmaals: dit alleen al geeft aan dat mensen die aan zo'n ontgroening beginnen een andere instelling hebben. Ik vind afzeiken namelijk nooit ok, en DUS vind ik een ontgroening niet ok. Dat heeft er niets mee te maken of ik het wel of niet meegemaakt heb, dat heeft ermee te maken dat ik een andere kijk heb op hoe mensen met elkaar omgaan.

Citaat:
opdrachten, als de namen van het bestuur kennen + functie, vind ik een prima opdracht.

Ik heb dan ook niet de indruk dat het dat aspect is van de ontgroening dat weerstand oproept Knipoog

Citaat:
en eerlijk, je leert wel iedereen goed kennen.
zonder ongroening is dat gewoon weg niet zo.

Dat is natuurlijk onzin Lachen Er zijn talloze manieren waarop je elkaar goed kunt leren kennen, en dat kan ook op een positieve manier. Zo heb ik meegedaan aan de introductieweek, dat een beetje lijkt op wat Berdien beschrijft. Je bent dan (ruim) een week met een bepaalde groep, en doet dan allerlei dingen samen. Spelletjes, uitgaan, kamp, etc. Na die week kenden wij elkaar ook goed en hadden we ook een goede band met elkaar, en dat zonder dat er vervelende dingen gebeurden. Ik kijk niet alleen positief terug op de gevolgen, maar ook op die week zelf! Terwijl madelief hierboven zegt dat de ontgroening zelf NIET leuk was maar pas achteraf z'n nut kreeg.

Citaat:
misschien kan je dit alleen maar positief vinden als je het zelf hebt meegemaakt, of als je iemand dicht naast je hebt staan, die een ontgroening heeft doorstaan.

Het zou kunnen. Het zou ook kunnen dat dit een bijzonder eenvoudige manier is om alle kritiek en discussie uit de weg te gaan.

(Want het is natuurlijk ook helemaal niet leuk als iemand moet toegeven dat zo'n ontgroening eigenlijk niet zo positief was: dan heb je al die moeite voor niets gedaan. Daarom wordt een ontgroening ook niet zomaar afgeschaft: de mensen die het af kunnen schaffen, hoeven het niet meer te ondergaan, dus waarom zouden ze? Sterker: als zij zich ervoor ingespannen dan vinden ze het vast niet leuk dat anderen hun lidmaatschap zomaar 'cadeau' krijgen. En dus hebben ouderejaars niets te winnen, en vanalles te verliezen als ze toe zouden geven dat het eigenlijk misschien toch niet zo'n geweldig idee is. Dat doen mensen niet zo snel... Ze houden zichzelf liever voor dat het toch echt wel goed en nuttig is.)

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:31

belachelijk Verdrietig

ik had ook gehoord dat ze een levende goudvis gingen eten ?!

nou sorry hoor,
maar wat bezield die mensen.
lekker stoer , kan je later mooi aan je kinderen vertellen

' ja , ik heb een goudvis opgegeten, en ze vonden me gelukkig stoer '

k vind het stom echt stom

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:43

Lusitana schreef:
Wat moet men denken van mensen die opdrachten bedenken voor ontgroening? Ik zou het niet eens kunnen. Volgens mij moet je dan toch een sadistisch trekje hebben.

Nee, integendeel, veel mensen zijn hier onder de juiste omstandigheden juist heel makkelijk toe in staat. Naar alle waarschijnlijkheid ook jij en ik. Iedereen denkt van niet, maar de waarheid is soms knap pijnlijk. Denk hierbij aan de experimenten van Milgram, het Stanford Prison-experiment maar ook verschillende andere psychologische experimenten.
Door een combinatie van groepsdruk, weinig weerstand, het voortdurend verleggen van grenzen en het gebrek aan een alternatieve visie (oftewel: geen vragen mogen stellen, geen kritiek mogen geven maar gewoon doen wat je gezegd wordt) doen vrijwel alle mensen dingen waartoe ze zichzelf normaal nooit in staat geacht hadden.

En dat is 1 van de redenen dat ik mijn uiterste best doe om niet in die omstandigheden te komen - omdat ik weet dat ik zelf ook maar een mens ben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 01:00

Nou ja, wetende dat ook alle mensen tot moord in staat zijn, neem ik dat meteen van je aan.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:07

Weet je wat het is?
Het is zaak dat je je eigen grenzen leert kennen.
Als ze jou bijvoorbeeld dwingen een goudvis te eten..
En je doet dat niet, gewoonweg omdat je dat niet WIL, dan toon je karakter..
Ze zullen je afzeiken en weet-ik-veel-wat, maar achteraf heeft iedereen er toch respect voor.
Het is ook gewoon hoe ver je het zelf laat komen.

True, sommige dingen zijn belachelijk. Doe daar dan gewoon niet aan mee.
Maar om nu alle ontgroeningen meteen af te schaffen..
Ach, ik ben bevooroordeeld Clown

Edit: Over die kippen is een opgeblazen verhaal.
Ze zeiden van: Jaaaa doe maar. Heb maar sex met dat beest. Maar toen ze het wilde gaan doen.. (echt... hoe erg kan je je verlagen.. ik was weg gelopen..) toen bliezen ze het af.
Ze hadden niet gedacht dat iemand 't echt zou doen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 01:10

Ik denk niet dat iemand in de omstandigheden waarin hij zich bevind tijdens ontgroening ergens nee tegen zegt. In een groepsgebeuren is dat heeel lastig.

De ervaringsdeskundigen, die het dus meegemaakt hebben, kunnen alleen oordelen over wat hen is overkomen en wat ze er zelf van vonden. Dat is zeker waardevol, maar zegt niet veel over de dingen die niet goed gaan, de ontberingen die anderen ondergaan en hoe anderen zich voelen, en het principe op zich.

(Ben wel blij dat jullie ook je zegje doen, begrijp me niet verkeerd)

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:13

Lusitana schreef:
De ervaringsdeskundigen, die het dus meegemaakt hebben, kunnen alleen oordelen over wat hen is overkomen en wat ze er zelf van vonden. Dat is zeker waardevoil, maar zegt niet veel over de dingen die niet goed gaan, de ontberingen die anderen ondergaan en hoe anderen zich voelen en het principe op zich.

O geloof me..
Ik heb heel wat mensen gesproken die er helemaal doorheen zaten. Geestelijk, fysiek... Maar worden ze daar nu minder van? Ik denk dat, als het je lukt toch door te gaan, je alleen maar sterker in je schoenen staat.
Zo van: Nou, dat heb ik toch maar mooi gedaan!

Edit: Maaar.. ik spreek idd eenzijdig. Hoe het bij andere verenigingen gaat weet ik niet. Wel van verhalen.. waren niet allemaal even best.
Was er voor ik begon ook fel op tegen. Maar wilde toch meer dan alleen mn studie.
En geen seconde spijt van gehad (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:35

Bij mij op school deden ze een soort ontgroenings/ introductieweek, je werd redelijk voor schut gezet, maar wel met lol.. Zo moest iedereen een slabbetje maken met daarop je naam e.d. en daar moest je dan 3 hele dagen mee rondlopen, de 2ejaarsstudenten hadden zelf hun nog gekkere mutje van hun 1e jaar meegenomen en binnen de muren liepen hun daarmee rond, buiten een enkeling nog wel, de meeste niet.. Huilen van het lachen
Ook gingen we met zen allen gezamelijk de stad in en de ''stamkroeg'' van e studenten bezoeken, het waren 3 hele gezellige dagen geworden, zo'n ontgroeningsverhaal is dus weer wel positief doordat de ouderejaars zelf ook vrolijk meededen Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:17

Shadow0 schreef:
Citaat:
en eerlijk, je leert wel iedereen goed kennen.
zonder ongroening is dat gewoon weg niet zo.

Dat is natuurlijk onzin Lachen Er zijn talloze manieren waarop je elkaar goed kunt leren kennen, en dat kan ook op een positieve manier. Zo heb ik meegedaan aan de introductieweek, dat een beetje lijkt op wat Berdien beschrijft. Je bent dan (ruim) een week met een bepaalde groep, en doet dan allerlei dingen samen. Spelletjes, uitgaan, kamp, etc. Na die week kenden wij elkaar ook goed en hadden we ook een goede band met elkaar, en dat zonder dat er vervelende dingen gebeurden. Ik kijk niet alleen positief terug op de gevolgen, maar ook op die week zelf! Terwijl madelief hierboven zegt dat de ontgroening zelf NIET leuk was maar pas achteraf z'n nut kreeg.

Volledig mee eens. Ik heb geen ontgroening nodig om mensen te leren kennen. Ik zit bij twee verenigingen en ben bij allebei meegeweest op kamp. Wat ik zo positief vond aan die kampen, was dat het verschil tussen eerstejaars en ouderejaars wegviel en dat je zo iedereen goed leerde kennen. Dat lijkt me bij een kamp met ontgroening echt onmogelijk.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:57

kijk, de een is ervoor, de ander is ertegen.
schijbaar bestaat er geen tussenweg.

ik neem aan dat degene die in dit topic tegen zijn, geen ontgroening hebben gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:03

nargileh schreef:

ik neem aan dat degene die in dit topic tegen zijn, geen ontgroening hebben gedaan?

Maar ja, als je het wel hebt gedaan is het volgens Shadowo gewoon een marketingtruc dat je vanzelf gaat zeggen dat je het leuk gevonden hebt Frusty

Een ontgroening is een spelletje, en als je het spelletje door hebt is het uitermate humoristisch!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:08

ik heb er dit jaar ook 1 gehad.
al met al kijk ik er best goed tegenaan.
maar het was wel zwaar, zoveel lichamelijk als geestelijk.
ik moet wel zeggen dat er bij ons goede begeleiding was, als je het echt niet meer trok werd er ook echt ingegrepen.
ik vind dat het vooral veel leert over jezelf. iedereen had wel jankmomenten bij ons. maar toen het klaar was ging de knop meteen om en was het super, je moet wel in je acherhoofd houden vind ik dat die andere (uit het bestuur e.d) precies hetzelfde hebben gedaan.
er zullen best wel ontgroeningen zijn die echt te ver gaan.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:14

Zep schreef:
[***] schreef:

Maar ja, als je het wel hebt gedaan is het volgens Shadowo gewoon een marketingtruc dat je vanzelf gaat zeggen dat je het leuk gevonden hebt Frusty

Een ontgroening is een spelletje, en als je het spelletje door hebt is het uitermate humoristisch!

klopt, echt!
je moet het allemaal als een grote grap zien!

en tja, als je dat niet hebt mogemaakt, kan je er ook niet over oordelen.
shadow, heb je zelf ontgroening ondergaan?
en lusitana?

verhalen die jullie noemen zijn extreem, en zo gebeurd het meestal helemaal niet.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:18

ik zit ook bij een vereniging. en heb een soort ontgroening gehad. ik vind de achterliggende gedachte wel goed, je zelf je grenzen goed leren kennen, en je jaar genoten goed leren kennen. van die alcohol coma kan ik mij eigenlijk niet zo veel voorstellen of dat waar is aangezien de aspies geen alcohol mogen hebben of gezien mee mag worden aangezien dat grote concequentisch voor de vereniging heeft. ik vond het op dat moment ook niet echt een loletje mijn ontgroening maar ik kijk er nu ook supper positief naar terug. en ben echt blij dat ik bij deze vereniging zit. heb er echt supper veel voor terug gekregen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:25

inderdaad bij ons kregen de gene die de ontgroening deden niet eens alcohol.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:43

daarom zei ik al, dat het hier echt niet zo gebeurd.
het zijn opgeblazen verhalen, van landen, waar er blijkbaar geen regels zijn.
in nederland zijn er prima regels vastgesteld, en zal er zoiets niet snel gebeuren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 17:28

Hoe kan ik in hemelsnaam een ontgroening ondergaan als ik tegen het principe ben? andersom geldt het ook, natuurlijk is die het ondergaan heeft er voor, anders ghad hij/zij het niet ondergaan. Dus het is een beetje vreemd om dat er bij te halen.
Ik vrees trouwens dat ik niet voor mezelf in sta als men mij iets op wil leggen onder mom van "leuk" ,"grap" of weet ik het wat.

Er is hier niks opgeblazen, maar realiteit.

En HET PRINCIPE blijft hetzelfde, of het nou met of zonder alcohol gaat. En ik heb ook gezegd dat er hier ook wel geinige dingen voorbij komen. Maar wat achter gesloten deuren gaat zijn natuurljk de minder leuke dingen, hè.
Ik zou er niet overheen kunnen stappen dat men maar een week weet ik het wat uitspookt en daarna alles maar weer normaal moet zijn. Dat vind ik dus ook van carnavals uitspattingen.

Het WAAROM (moet het zo) is me gewoon niet duidelijk.

Zou je het willen ondergaan om een baan te krijgen?

En dat er regels zijn gekomen, zegt ook wel wat...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:15

nargileh schreef:
klopt, echt!
je moet het allemaal als een grote grap zien!

Zoals ik al eerder gezien heb: dat is mijn manier van spelletjes spelen niet. Ik hou niet zo van dat soort spelletjes, doe mij maar Carcasonne Lachen

Citaat:
en tja, als je dat niet hebt mogemaakt, kan je er ook niet over oordelen.
shadow, heb je zelf ontgroening ondergaan?

Als je mijn berichten even terugleest krijg je op beide opmerkingen een reactie. Ik heb uiteraard geen ontgroening gedaan, ik vind de grondbeginselen namelijk niet acceptabel en wil niet horen bij een groep die dit wel acceptabel vind. Ik wil niet horen bij een groep mensen die 'afzeiken' in bepaalde situaties ok vind. Ik wil niet horen bij een groep die zichzelf als exclusief beschouwt. En even voor de goede orde: ik ga hier niet af op spookverhalen, maar op dingen die voorstanders van ontgroening zelf hier hebben genoemd. Mijn verhalen zijn niet 'extreem' want ze zijn niet meer en minder dan jullie verhalen. Alleen mijn conclusie is heel anders.

Dat ik er niet over kan oordelen, dat is een wonderlijk uitgangspunt, zeker voor mensen die studeren. Studie is tenslotte juist vooral gericht op het gebruiken van eigen maken van de kennis en ervaring van anderen Lachen
Het komt op mij dan ook meer over als een methode om eenvoudig alle kritiek buiten te sluiten dan als een goed verweer tegen de kritiek.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:04

Bij ons waren er ook regels vanuit de universiteit maar daar werd dus echt niet aan gehouden.. Alcohol deden ze in ons jaar niet meer, maar oneetbare dingen eten, te weinig slaap tot zelfs lichamelijk geweld wel.. De mensen die ontgroenden waren zo dronken dat ze volgens mij echt niet meer wisten waar ze mee bezig waren (en wij zijn ook hele lange tijd bezig geweest met de lege alcoholflessen weg te slepen van 2 dagen) maar de uni weet toch van niks en niemand zegt iets..

Ik denk dat het heel erg verschilt per vereniging of je de kans krijgt om inderdaad je jaargenoten beter te leren kennen enz.. Bij ons was dat niet het geval maar ik ken genoeg andere verenigingen waar dat wel zo is.

Het was trouwens inderdaad vreemd om erna in de kroeg rond te lopen en dat iedereen aardig tegen je doet ja maar dat went snel Ja

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 02:31

Interessant topic. Heb niet zoveel toevoegingen verder, want iedereen heeft toch zn eigen mening erover en de ontgroeningen per vereniging verschillen HEEEEEEEL erg, kan ik uit ervaring zeggen. Het verschilt dus ook per vereniging of je banden met je jaargenoten kweekt tijdens de groentijd/IT, of niet. Het gaat om de manier waarop de periode verloopt.

Iemand plaatste hier de opmerking dat 'je er zelf voor kiest, dus dan ook niet moet zeuren als het tegenvalt'. Dat slaat in mijn geval op stront. Ik heb lichamelijk letsel aan de Introductietijd overgehouden, waar ik mijn hele leven mee zal moeten dealen. Nou geloof me, daar heb ik echt niet voor gekozen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 12:30

Je weet nl nooit waar je PRECIES voor kiest. Je stemt eigenlijk alleen toe dat je ontgrient wordt, maar niet hoe...

Hoe zit het nu met vergoeding voor dat lichamelijk letsel, sjaantje? En hoe gingen ze daar dan mee om toendertijd? Eigen schuld dikke built idee?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:46

Ik heb ze er niet mee geconfronteerd, maar heb nu een rechtenstudent geraadpleegd wat mn kansen zijn. die zijn er best, dus ik zit er wel ernstig over te twijfelen om ze toch voor het gerecht te slepen. waarschijnlijk willen ze het eerst intern oplossen, nou ook prima, zo lang het maar vergoed wordt zal ik het niet naar buiten brengen Clown

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:47

Ik heb een ontgroening gelopen in Utrecht, het was niet de beste week uit m'n leven, maar als ik er nu aan terugdenk 'viel het allemaal wel mee'.

In Utrecht zijn zulke praktijken als comazuipen, verkrachten en al die andere extreme dingen absoluut uit den boze.
De Universiteit en Hogeschool hebben hier samen met de FUG (Federatie Utrechtse Gezelligheidsverenigingen - de vijf grote verenigingen zijn hierin vertegenwoordigd) een gedragscode voor tijdens de ontgroening opgesteld waarin de regels heel nauwkeurig zijn vastgelegd. En neem maar van mij aan dat deze regels op mijn vereniging streng worden nageleefd en dat de vereniging daarop toeziet. Wanneer de regels worden overtreden betekent dit direct heel veel schade voor de vereniging. (Daarnaast heeft mijn eigen vereniging ook nog een eigen, specifiekere gedragscode opgesteld en ook de naleving hiervan wordt nauwlettend in de gaten gehouden.)

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:48

@ Sjaantje: wil je meer vertellen over hoe je lichamelijk letsel hebt opgelopen tijdens je ontgroening? Mag evt. ook per PB.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:49

ik zal je even pmen