Cel straffen.. Terecht of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Cel straffen.. Terecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:36

Nessah schreef:
Voorbeeldje; een "kennis" van mij is een marrokaanse jongen. Hij heeft een mooie diploma maar kreeg niet de goede en eerlijke kansen zichzelf te bewijzen en ergens aangenomen te worden zoals die nederlandse jongens met die diploma dat wel kregen. Ik heb dit zelf mee gemaakt en gezien. Zijn soliciatie brieven waren netjes en goed. Deze jongen is helaas wanhopig geworden en voelde zich erg benadeeld. Hij is helaas het verkeerde pad op gegaan en is opgepakt wegens drugs bezit.
Deze jongen zit nu in de cel, en geloof me dit is een leuke aardig en vooral slimme jongen. Ik praat dit niet goed hoor, want je moet altijd proberen sterk te zijn. Maar ik snap niet dat een nederlander met een hbo diploma zoveel meer kansen krijgt dan een marrokaan met een hbo diploma..

Dat laatste is zeker waar, máár...
Helaas ken ik genoeg voorbeelden van marrokaanse jongens die wel een kans kregen en die dat zwáár verknalde.
Voornamelijk ziek zijn/ en niet op komen dagen is een grote klacht en dat gebeurd pas als het contract getekend is..Als je als bedrijf dat een paar x heb meegemaakt en je moet kiezen uit 2 dezelfde brieven/jongens/etc dan lijkt het mij toch logisch dat je gaat voor het minste risico? Je bent al eerder op je muil gegaan en dat wil je voorkomen.
Als je écht wil, moet je daarvoor vechten en dat kost meer dan een nederlander. Echter eenmaal bewezen en je zit ertussen, dan kun je verder groeien.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:02

Die mening kan ik helaas niet met je delen.

Iemand met een Hbo- diploma heeft ongeveer 4 jaar lang gestudeerd om zijn diploma te behalen en weet dus wat motivatie en doorzettings vermogen inhoudt.

Ik ken niet genoeg marrokaanse mensen die het na hun hbo totaal verknald hebben op het bedrijf.

Wit, geel, paars, zwart.. waarom zou wit er minder moeite voor moeten doen dan zwart? Ik vind dat je recht hebt op eerlijke kansen.

Nee sorry, kan niks vinden in jou mening.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:21

Mijn ervaring is niet met afgestudeerde hbo-ers, maar ook die bezig waren met een opleiding.Een parttime baan dus. Maar ook voor full-time banen ken ik genoeg voorbeelden. Het is dus geen mening, maar een ervaring, helaas wil ik wel bij zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:23

Ook geen ervaring met hbo-ers, maar wel met mensen die gewoon de kans kregen om te werken, maar het keer op keer verprutste.... Zelfs meer kans kregen als een nederlander, want ja stel dat je anders uitgemaakt werd voor een baas die discrimineert....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:30

Typisch.. Ik heb het hier wel over iemand die een hbo dilpoma heeft.

Sorry dat ik het zeg, maar over het algemeen is er wel een verschil tussen een mbo'er en een hbo'er. ( ik ben zelf ook een mbo'er hoor.) Voor het hbo heb je net iets meer doorzettingsvermogen nodig en moet je ook wat slimmer zijn. Deze mensen hebben vaak ( dus niet altijd) meer motivatie voor het vinden van een goede vaste baan.

Daarnaast als ik iemand in mijn bedrijf zou willen aan nemen en ik zie bij die eene 7ens staan en bij de andere 8ten.. En het was beide een goed gesprek zou ik voor de laatste gaan, ongeacht of er mohammed of piet zou staan.

Meer kansen dan een nederlander? Hmm, ik werkte bij verschillende call centers, bij veel projecten mocht een buitenlander niet eens zijn naam zeggen maar moest hij opnemen met Jan bijv. ( namen mag ik vast niet noemen maar dit gaat over hele hele grote bedrijven in nl pm kan).
Tevens gewerkt bij bedrijven die dingen aan boden bij mensen thuis aan de deur of op straat, dat moest samen. Als er een buitenlander was moest die altijd samen met een nederlander, er mochten niet 2 buitenlanders samen op pad.

Ach zo kan ik nog wat dingentjes op noemen.. Ik snap soms de frustatie van die mensen wel..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:35

Ik snap de frustratie ook zeker wel Ja
Helaas heb ik meer negatieve ervaringen dan positieve.

Toch zonde dat hij met zoveel doorzettingsvermogen voor z'n diploma ,toch daarna de makkelijkste "geld verdien" weg is ingeslagen. Wie weet of dat ook had gebeurd als hij wel een baan had gehad?
Makkelijk geld krijgen voor weinig moeite is erg aanlokkelijk.

Maar goed, dit is totaal off-topic.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:44

Ja haha, inderdaad offtopic Lachen

Maar goed, langere celstraffen vind ik dus niet perse nodig.. Ik vind dat er wel meer gesleuteld moet worden aan de manier waarop ze worden voorbereid op terug keren.. Ik vind dat daar nog veel meer aan gesleuteld kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:45

ik wil helemaal niet dat verkrachters en moordenaars terug keren....laat die maar lekker in een celletje zitten tot ze ovrleden zijn...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:50

@runningkawa ; Hmm dat vind ik per geval verschillende.. Een moordenaar in de zin van "iemand doden die mijn geliefde heeft gedood" mag best terug komen na een straf van mij. Een moordenaar van een onschuldig kindje van 4 hoeft van mij ook niet terug.
Verkrachters.. Sja moeilijk verhaal.. Vaak zijn dit mensen die niet helemaal 100% zijn en vind ik niet dat ze hun hele leven in een cel horen maar eerder in een inrichting waar zij psychische hulp krijgen. Of ik ze nou terug wil hebben.. Ik weet het niet, ben bang dat ze weer de zelfde fout begaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:51

runningkawa schreef:
ik wil helemaal niet dat verkrachters en moordenaars terug keren....laat die maar lekker in een celletje zitten tot ze ovrleden zijn...

idd en dan bedoel ik wel serie-moordenaars.

voorbeelden:
Een moord uit zelfverdedinging is ook moord namelijk.
Ook als je geen eigen leven meer kon leiden door 1 ziekelijk persoon, die jou tot waanzin heeft gedreven en jij
uit wanhoop heb teruggeslagen Tong uitsteken
Of wat dacht je van de pedofiel die je kind heeft misbruikt en weer vrij rond loopt.
Tis niet goed, maar kans op herhaling is denk ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:51

Nee oke, bij een moordenaar die dat gedaan heeft omdat ons rechtsyteem faalt...oke
Maar vaak zijn het mafkezen die een ander gewoon in de weg vinden staan...ben je mooi klaar mee als je die tegenkomt...opsluiten en sleutel weg

Verkrachtes idem dito
Idd die zijn niet 100% in orde en sorry, ik geloof niet als je tot zoiets in staat bent dat je dan ooit wel weer lekker gaat sporen...ook sleutel weg....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:56

Ik denk dat ik daarin de mening wel deel met jou..
Hoe denk jij dan over de doodstraf als ik mag vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:59

Bij mensen als dutroux, 300% bewezen ben ik daar ook niet tegen. Al is laten overdenken in een cel wat ze gedaan hebben ook wel wat, maar niet in de Nederlandse hotels
Gewoon zonder tv, krant internet enz.
Cel met een plee en bed vind ik wel genoeg... Verder eten en als nodig medische zorg. Meer heb je als basisbehoefte niet nodig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:59

Feit is en blijft dat mensen die geen hoop hebbe om uit de gevanenis te komen érg gevaarlijk kunnen zijn. Ze hebben niks te verliezen.
Maar helaas hoor je ook nog steeds dat mensen onschuldig vast zitten.
Een goede advokaat kan je leven redden

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:01

Ja inderdaad, een tv is niet nodig voor iemand die kindjes heeft vermoord..
Toch moeilijke punten..Als je de cijfers ziet hoeveel een cel per jaar kost en dat X het aantal mensen dat vast zit.. Kannonen he!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:02

Ik vind het zo erg dat gevangen het vaak beter hebben dan bejaarden Gestoord Hamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:03

Kost een cel ook niet zoveel omdat het hotels zijn?
Fitness ruimtes en de hele mikmak...nou sorry maar dat is toch allemaal niet nodig?

Idd je moet eens gehandicapt zijn...of bejaard
Mijn schoonzusje werkt met verstandelijk gehandicapten...die hebben het niet beter, niet eens misschien...

Ik weet wel waar ik mijn belastingcentjes liever heen heb Ja

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:07

Waarom moet dat zo duur zijn per dag?
Mijn was gater en licht is ook niet zo duur en met eten ook niet Lachen
Deur op slot, kunnen ze ook niks uitvreten hoeft ook niet de hele tent vol te zitten met bewaarders.

opgelost....maar nee dat is niet knuffelig genoeg....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:14

Vraag me af in welk land de kosten het hoogst zijn per gevangene?
Nederland zal weer ergens in de top meelopen Boos!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:20

Artikel uit 2007.

"In 2005 zaten per 100.000 inwoners 128 mensen vast, een flinke stijging ten opzichte van 1985. Nederland komt steeds dichter in de buurt van de West-Europese koploper, het Verenigd Koninkrijk. Daar zitten 148 mensen per 100.000 inwoners vast"

Hmm ik ga maar geen rekeningsommetje doen hoeveel we per jaar voor alle gevangenen kwijt zijn.. Wat een geld.. En daar zitten gewoon enge moordenaars tussen ect.

( bron; http://www.intensievemenshouderij.nl/ww ... nederland/ )

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:55

Tsja wat is straf in Nederland?

Voor een diefstal/gevecht vind ik 2 jaar zat, maar Pedofielen, Fraudeurs ed mogen van mij veel langer krijgen.
Ligt er natuurlijk dan wel aan wat er in het spel is, je kan geen streep trekken, je moet per geval kijken.

En toch vind ik wel dat het menselijk moet blijven, dus wel gewoon voorzien van bed, gezond eten (Nee geen 3-gangenmenu's, maar gewoon net genoeg en gezond, zieke veroordeelde krijgen ook zorg, en dat kost ook weer extra geld), en hygenie.

Maar over het algemeen mogen de straffen flink omhoog.
Doodstraf: Nee...Laat iemand maar lekker opgesloten zitten, als er geen hard bewijs is, kan iemand ook bekennen, maar tenslotte toch onschuldig zijn (bijv. Schiedammer-park-moord).
Ooit gehoord hoeveel mensen de stoel of strop onschuldig kregen? Het zou je familie maar zijn....

Dood voor dood (doodstraf voor moord) vind ik ook geen oplossing, wat schiet je ermee op? Helemaal niets...Alhoewel misschien heeft de doodstraf wel een afschrikkings effect, maar als iemand een persoon perse dood wilt hebben, denken ze daar helemaal niet over na..Dat komt later pas.

Ik denk dat alleen de straffen omhoog gooien geen optie is, mensen die bijv. 3 of meerdere jaren vast hebben gezeten, hebben geen controle over het dagelijks leven in de maatschappij buiten de muren, ze zouden begeleid moeten worden om als normale burger weer mee te kunnen draaien. Bijv.: Iemand heeft gevochten en het is berecht tot poging tot doodslag, en heeft 5 jaar vast gezeten, vrouw heeft hem verlaten, baan verloren. Word buiten de muren gegooit en uitgezwaaid. Wat voor soort toekomst heeft zo iemand? Hij zal toch weer snel in het circuit komen om geld te verdienen, hoe moet ie anders zijn huisje betalen? (Over luxe geen woord gesproken). Als dit nou eens begeleid word, bijv. helpen met een baan zoeken, onderdak bij familie/vrienden zodat een goede start is gemaakt...

Conc$lusie is dat de straffen omhoog moeten, maar doodstraf mag van mij uitblijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:20

Saskiaatje schreef:
Ik vind het altijd zo knap dat jullie wéten dat het in Nederlandse gevangenissen allemaal zo "goed" is. Echt, onvoorstelbaar.

Ik vidn het knap dat jij kan oordelen over mijn arbeidsverleden Knipoog
Mss íetsje meer gezien dan jij of de gemiddelde niet wetende burger? Lachen

Wanneer worden die detentiekosten een verhaald op diegene die zn pens
dr vol mee vreet? Nee die komen lachend gierend en brullend na een paar
maandjes weer vrij en hebben nog een dikke bankrekening ook zomaar vanzelf.
Nessah schreef:
Maar goed, langere celstraffen vind ik dus niet perse nodig..

Ik hoor je wel praten als een of andere losgeslagen idioot zich uitleeft op jou gezin of familielid Knipoog

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:58

@Chiqa ; sorry volg even je reactie op die qoute niet..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:03

weet je wat pas echt sscheef is???? als je de belastingdienst onbewust voor een 10 licht......... krijg je een zwaardere straf dan iemand die iemand anders vermoord heeft