Lenen voor een auto: not done??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Lenen voor een auto: not done??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:34

Auto kopen of afbetaling?
Als je het dubbele uit wil geven (Wat je ogenschijnlijk niet kan omdat je al moet lenen)
zou ik het doen, als je je geld beter te besteden heb niet.

Mensen vergeten dat een nieuwe auto ook zijn afschijving en reparatie's heeft
dus erg dom als je dan krap bij kas een lening af sluit.

Leef naar je inkomen, en anders...Sparen Vork

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:52

Krap bij kas zitten is nog wat anders dan niet meteen duizenden op tafel kunnen leggen.
Zelf had ik bv al 3000 gespaard, de rest bijgeleend omdat de auto die ik had spontaan in de fik vloog.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 17:53

Mag ik weten wat voor auto dat was Coydog? Dan koop ik die alvast niet! Haha!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:56

ik ben 15 maar heb het er een tijd geleden een keer met mijn ouders over gehad, waarom zou ik echt niet weten haha kwam er gewoon op

ik mag het ook absoluut niet, waarom ? ik geef een voorbeeld:

Ik koop een goedkope auto 10 000 euro, deze leen ik bij de bank
dan rijd ik de week erna tegen een boom, auto helemaal totallos verklaard en dus nieuwe auto, natuurlijk de verzekering betaald terug, maar vast niet alles!

dus jij betaald geld voor een auto die je niet eens meer in je bezit hebt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:57

vind jij 10.000 goedkoop?

owjee, dan hebben wij hier echte wrakken staan Haha!

En als jij tegen een boom knalt zijn je centjes weg hoor Ja
Behalve als je al risk bent...dan krijg je de dagwaarde (is minder dan aankoop waarde) terug.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:59

runningkawa schreef:

Behalve als je al risk bent...dan krijg je de dagwaarde (is minder dan aankoop waarde) terug.

tsjaa... haha was maar een voorbeeld, ben niet in de autowereld thuis, maar een nieuwe voor 10 000 is wel erg goedkoop, voor een 2e handse is het denk ik weer erg duur Vork

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 17:59

Ja Nelleke.
Volgende hypothese: je hebt 4 jaar kromgelegen om die auto bij elkaar te sparen. Vervolgens koop je die auto en je rijdt tegen een boom. Dan heb je dus 4 jaar voor niets kromgelegen.

Het is best aan alle kanten verstandiger om niet te lenen (dat zie ik ook wel in natuurlijk anders had ik allang een hypermoderne breedbeeld flatscreentv) maar dit argument gaat er bij mij niet helemaal in.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:59

het meest verstandigste : geen auto kopen
dingen kosten alleen maar geld! Tong uitsteken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 18:00

Das waar! Maar dan moet Josie ook weg en dat vind ik toch wel heel erg niet zo leuk... Boos!

Feitelijk heb ik tot mijn 28ste ook nooit een auto gehad. Ik woonde in het centrum en ging altijd met de trein. Pas toen ik weer besloten had te gaan paardrijden heb ik een autootje gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:02

Maanling schreef:
Ja Nelleke.
Volgende hypothese: je hebt 4 jaar kromgelegen om die auto bij elkaar te sparen. Vervolgens koop je die auto en je rijdt tegen een boom. Dan heb je dus 4 jaar voor niets kromgelegen.
.

Als je het geld geleend heb kost dat boomkussen nóg meer...Kan je nóg een paar jaar kromliggen Haha!
Nee in dat geval zou ik 'blij' zijn als ik het uit mn eigen zak heb betaald.
Kan ik tenminste nog iets anders kopen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:04

Inderdaad, je kan beter je eigen spullen verzieken dan de spullen die nog niet eens van jou zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:06

Nelleke1 schreef:
runningkawa schreef:

tsjaa... haha was maar een voorbeeld, ben niet in de autowereld thuis, maar een nieuwe voor 10 000 is wel erg goedkoop, voor een 2e handse is het denk ik weer erg duur Vork

Voor een nieuwe is dat niet duur, dat klopt, maar ts heeft het niet over een nieuwe Lachen

En spaar ze maar eens bij elkaar, dat niet duur Knipoog
Dan is het ineens toch wel veel Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:06

ik zou nooit geld lenen voor een auto! maar goed ik ben gewoon zo opgevoed Haha! ik zou het ook niet prettig vinden om te lenen, aangezien je dan met een auto rondrijd die van de bank is en stel dat er wat mee gebeurt je hartstikke lang betaald om een auto die je niet meer hebt af te betalen Ach gut dan lig ik liever krom Haha!
ik ben ook begonnen met een ouwe auto van 650 euro... inmiddels rijd ik een daihatsu feroza... al een hele verbetering, maar ik blijf doorsparen voor de ideale auto!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:10

Nelleke1 schreef:
iIk koop een goedkope auto 10 000 euro, deze leen ik bij de bank
dan rijd ik de week erna tegen een boom, auto helemaal totallos verklaard en dus nieuwe auto, natuurlijk de verzekering betaald terug, maar vast niet alles!

Op het moment dat jij met een auto de showroom uitrijdt (stel dat je nieuw koopt) ben je meteen al een aantal duizenden Euro's achteruit. Een auto is sowieso een hele slechte investering omdat hij voortdurend in waarde daalt. Dus als jij al problemen hebt met een auto die je allrisk verzekeren kunt en zo iig een gedeelte van je aankoopbedrag terug kunt krijgen (om het even of je dat nu gespaard hebt of geleend hebt), zou ik als ik jouw was helemaal geen auto aanschaffen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:13

Nelleke1 schreef:
ik ben 15 maar heb het er een tijd geleden een keer met mijn ouders over gehad, waarom zou ik echt niet weten haha kwam er gewoon op

ik mag het ook absoluut niet, waarom ? ik geef een voorbeeld:

Ik koop een goedkope auto 10 000 euro, deze leen ik bij de bank

dus jij betaald geld voor een auto die je niet eens meer in je bezit hebt !

haha wat voor blikken hebben wij hier dan staan als bij jou goedkope auto 10000 euro kosten Haha! Tong uitsteken Knipoog haha mn broer heeft er vorig jaar 1 gekocht voor 2500 voor een goede auto, maarjah wat voor auto wil je hea..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:14

wij lenen thuis van onze ouders geld.. onze prive bank Haha!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:15

ELpatcho schreef:
haha wat voor blikken hebben wij hier dan staan als bij jou goedkope auto 10000 euro kosten Haha! Tong uitsteken Knipoog haha mn broer heeft er vorig jaar 1 gekocht voor 2500 voor een goede auto, maarjah wat voor auto wil je hea..

Ligt er ook aan waar je hem voor nodig hebt, hoeveel km en waar je rijdt enz

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:18

coydog schreef:
Ligt er ook aan waar je hem voor nodig hebt, hoeveel km en waar je rijdt enz

dat wel, maar ookal rijd je veel dan is 10.000 nog niet goedkoop Clown

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:20

neej precies als je al weer een auto wilt die een trailer kan trekken (bijvoorbeeld) dan kom je al weer op wat duurder,, daarnaast natuurlijk wil je een nieuwe of een tweedehandse? Ik zou niet zo een twee drie gaan lenen voor een auto, tenzij je hem heel hard nodig hebt en veel tijd en geld bespaard als je em wel hebt.. wel pas doen als je zeker van bent dat je alles kan afbetalen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:01

als je em echt nodig hebt voor je werk vind ik het wel een beetje anders, maar dan zou ik nog geen "dure" auto kopen, maar eerst een oudere en sparen voor een betere Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:45

Ach iedereen moet het zelf weten, maar ik zou het gewoon nooit doen. Dan maar even geen auto of een ander goedkoop autootje.
Uiteindelijk ben je met een lening altijd veel meer kwijt.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:51

Als je een paar jaar gereisd hebt zoals ik praat je echt wel anders, dan heb je het er voor over.
Nu ben ik vaak ook pas om half 7 thuis maar met de trein kon het nog wel eens pas 8 uur worden, en dan nog eten koken enz enz.
En 's ochtends om 6 uur de deur uit, stap nu om half 8 in de auto.
Dan is dat beetje meer het me echt wel waard, ondertussen alweer afgelost overigens en auto rijdt nog Haha!
En dan nog tussen de lokaties waar ik moest zijn lopen, met de trein of bus door weer en wind Misselijk
Heb tot m'n 35 jaar alles met trein/fiets/bus/lopen gedaan, vond het wel genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:57

Als je hem voor werk echt nodig hebt omdat er geen/nauwelijks verbindingen zijn vind ik het ook nog wel wat anders.
Maar anders..nee niet zo Lachen
Het is toch zonde van je geld en zeker als je er pech mee hebt en hij total loss wordt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:47

Ik heb goede verbindingen woon-werk verkeer met het OV, alleen sta ik dan thuis en moet daarna alsnog naar stal toe. Met het OV ben ik al heel lang bezig, en met de auto kan ik vanuit mijn werk direct door naar stal (20 km van mijn woonplaats vandaan) Scheelt gewoon een aantal uren, die ik hard nodig heb om mijn paarden te doen. Natuurlijk zijn er eventueel oplossingen om ze dichter bij huis te stallen, maar dan mis ik wel mijn begeleiding, en die vind je niet overal. En ik ben ook niet overal welkom (doordat ik Western rij).
Ik zou toch echt niet zonder auto kunnen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:51

[***] schreef:
Ik zou alleen lenen voor iets wat zijn waarde behoudt (ontroerend goed, huis bijv.) en niet voor luxe artikelen als auto's, tv's, dat soort dingen. Die dingen zijn als je ze koopt al niet meer waard wat je er voor gegeven hebt en als je een poosje spaart kun je het zo kopen zonder rente en bijkomende kosten van een lening. Ik zou gaan sparen en tot die tijd in je brikje rijden, of proberen om steeds nieuwer te gaan rijden. Dan kan je de rente in een auto stoppen en niet bij een leningverstrekker op de bank.

Nou ben ik het daar gedeeltelijk mee eens..

Mijn moeder heeft wel van ee lening een auto aangeschaft.
Geen grote lening, maar genoeg om een degelijk auto'tje aan te kunnen schaffen (opeltje)

Maar dit was niet voor een pleziertje, maar om veilig en redelijk zuinig op haar werk te kunnen komen (ze moet een half uur rijden)

Zonder auto geen werk..
Zonder lening geen auto...
dus ja toen was de keuze toch redelijk makkelijk.