Lusitana schreef:Ik denk toch echt dat het per cultuur (om het woord kleur te vermijden) verschilt. In afrika, Azie en Zuid Amerika is het heel gewoon en niet ongezond om jong kinderen te krijgen, daar de levensverwachting daar ook korter is.
Het krijgen van borsten en puberhaar en vrouwelijke vormen, gaat de menstruatie vaak (eigenlijk altijd, behalve als er sprake is van een afwijking, maar dat mag je ongesteld zijn op je tiende niet noemen)vooruit.
Ik zou niet weten waar men aan afleidt wanneer een baarmoeder "klaar" is, en ik weiger te geloven dat daar een standaard wereldwijde leeftijd voor bestaat. Dat kan niet.
Overigens zou er een discussie kunnen zijn over wanneer het eigenlkijk onverantwoordelijk wordt om een kind te nemen in termen van TE LAAT. Ook daar is de een moeder van vijftig de andere niet en er zijn wel degelijk risicos. Er is een ideale periode, maar dat wil niet zeggen dat ervoor en erna niet natuurlijkerwijs mogelijk is.
Verder is gewoon de ene moeder de andere niet, ongeacht de leeftijd en cultuur.
Engeland staat bovenaan in tienerzwangerschappen, gevolgd door Portugal. Ik weet niet waar Spanje staat, maar dat zal er niet ver vandaanliggen. De oorzaak is echt het taboe en slechte bereik van voorbehoedsmidddelen. Daar kan zo'n kind verder weinig aan doen. Die volgen gewoon hun natuurlijke puber drive.
Het kan zijn dat ze min of meer gedwongen is (latijnse jongens zijn in doorsnee behoorlijk opdringerig). Het veranderd de situatie niet. Abortus mag in die omstandigeheden, dus er had geen probleem hoeven zijn. Maar mensen zijn vaak zélf tegen abortus in Katholieke landen als Spanje en Portugal.... en ze vinden gewoonlijk het krijgen van kinderen super belangrijk (intelligentere meiden daar gelaten). Deze baby zal waarschijnlijk wel door de moeder van het meisje worden opgevoed en met veel blijdschap ontvangen.
Het is te hopen dat er wel de volgende keer voorbehoedsmiddelen worden gebruikt, maar het is helaas waarschijnlijker dat het niet gebeurd.
dat kan gewoon nooit gezond zijn, maakt niet uit in welk land of welke cultuur!