11 jarig zwanger meisje in Spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: 11 jarig zwanger meisje in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:23

_Ismay__ schreef:
peetje82 schreef:
maar dat wil dan toch niet zeggen dat je lichaam automatisch klaar is voor kinderen te baren?
elf jaar, dan ebn je toch echt minder ontwikkeld als n volwassen vrouw, ook al zien ze dr van buiten nog zo volwassen uit!
Eigenlijk wel, ze was toen al ongesteld en dan is ze dus klaar om kinderen te krijgen,

Zo simpel is het niet hoor. Ongesteld zijn en lichamelijk helemaal klaar of volwassen te zijn voor kinderen zijn 2 verschillende dingen. Had ze al borsten? Hoe waren de andere ontwikkelingen? Hoe ziet ze eruit? Kinderlijk of als jonge vrouw?
Bovendien is de baarmoeder van een vrouw eigenlijk pas af of klaar als ze 24 jaar is. Rond of na die leeftjd is eigenlijk de ideale leeftijd om kinderen te krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:55

Ik denk toch echt dat het per cultuur (om het woord kleur te vermijden) verschilt. In afrika, Azie en Zuid Amerika is het heel gewoon en niet ongezond om jong kinderen te krijgen, daar de levensverwachting daar ook korter is.
Het krijgen van borsten en puberhaar en vrouwelijke vormen, gaat de menstruatie vaak (eigenlijk altijd, behalve als er sprake is van een afwijking, maar dat mag je ongesteld zijn op je tiende niet noemen)vooruit.
Ik zou niet weten waar men aan afleidt wanneer een baarmoeder "klaar" is, en ik weiger te geloven dat daar een standaard wereldwijde leeftijd voor bestaat. Dat kan niet.

Overigens zou er een discussie kunnen zijn over wanneer het eigenlkijk onverantwoordelijk wordt om een kind te nemen in termen van TE LAAT. Ook daar is de een moeder van vijftig de andere niet en er zijn wel degelijk risicos. Er is een ideale periode, maar dat wil niet zeggen dat ervoor en erna niet natuurlijkerwijs mogelijk is.
Verder is gewoon de ene moeder de andere niet, ongeacht de leeftijd en cultuur.

Er zijn wetenschappers die zeggen dat na je 25ste al "te laat" is. Waar past dan die baarmoeder van 24 die pas klaar is in?

Engeland staat bovenaan in tienerzwangerschappen, gevolgd door Portugal. Ik weet niet waar Spanje staat, maar dat zal er niet ver vandaanliggen. De oorzaak is echt het taboe en slechte bereik van voorbehoedsmidddelen. Daar kan zo'n kind verder weinig aan doen. Die volgen gewoon hun natuurlijke puber drive.
Het kan zijn dat ze min of meer gedwongen is (latijnse jongens zijn in doorsnee behoorlijk opdringerig). Het veranderd de situatie niet. Abortus mag in die omstandigeheden, dus er had geen probleem hoeven zijn. Maar mensen zijn vaak zélf tegen abortus in Katholieke landen als Spanje en Portugal.... en ze vinden gewoonlijk het krijgen van kinderen super belangrijk (intelligentere meiden daar gelaten). Deze baby zal waarschijnlijk wel door de moeder van het meisje worden opgevoed en met veel blijdschap ontvangen.
Het is te hopen dat er wel de volgende keer voorbehoedsmiddelen worden gebruikt, maar het is helaas waarschijnlijker dat het niet gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-10-07 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:11

Lusitana schreef:
Ik denk toch echt dat het per cultuur (om het woord kleur te vermijden) verschilt. In afrika, Azie en Zuid Amerika is het heel gewoon en niet ongezond om jong kinderen te krijgen, daar de levensverwachting daar ook korter is.
Het krijgen van borsten en puberhaar en vrouwelijke vormen, gaat de menstruatie vaak (eigenlijk altijd, behalve als er sprake is van een afwijking, maar dat mag je ongesteld zijn op je tiende niet noemen)vooruit.
Ik zou niet weten waar men aan afleidt wanneer een baarmoeder "klaar" is, en ik weiger te geloven dat daar een standaard wereldwijde leeftijd voor bestaat. Dat kan niet.

Overigens zou er een discussie kunnen zijn over wanneer het eigenlkijk onverantwoordelijk wordt om een kind te nemen in termen van TE LAAT. Ook daar is de een moeder van vijftig de andere niet en er zijn wel degelijk risicos. Er is een ideale periode, maar dat wil niet zeggen dat ervoor en erna niet natuurlijkerwijs mogelijk is.
Verder is gewoon de ene moeder de andere niet, ongeacht de leeftijd en cultuur.

Engeland staat bovenaan in tienerzwangerschappen, gevolgd door Portugal. Ik weet niet waar Spanje staat, maar dat zal er niet ver vandaanliggen. De oorzaak is echt het taboe en slechte bereik van voorbehoedsmidddelen. Daar kan zo'n kind verder weinig aan doen. Die volgen gewoon hun natuurlijke puber drive.
Het kan zijn dat ze min of meer gedwongen is (latijnse jongens zijn in doorsnee behoorlijk opdringerig). Het veranderd de situatie niet. Abortus mag in die omstandigeheden, dus er had geen probleem hoeven zijn. Maar mensen zijn vaak zélf tegen abortus in Katholieke landen als Spanje en Portugal.... en ze vinden gewoonlijk het krijgen van kinderen super belangrijk (intelligentere meiden daar gelaten). Deze baby zal waarschijnlijk wel door de moeder van het meisje worden opgevoed en met veel blijdschap ontvangen.
Het is te hopen dat er wel de volgende keer voorbehoedsmiddelen worden gebruikt, maar het is helaas waarschijnlijker dat het niet gebeurd.

dat kan gewoon nooit gezond zijn, maakt niet uit in welk land of welke cultuur!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:32

Sammie schreef:
Ik zeg niet dat het niet kan, maar het zal toch eerder uitzondering zijn dan regel. En 5 jaar en (echt) ongesteld worden is niet goed. Ik ga d.r dan ook maar vanuit dat ze met haar naar de dokter zijn gegaan.

Is ook zo, ze zijn naar een dokter gegaan, er was iets mis met de hormonen en ze heeft er remmers voor gehad Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:34

@peetje82: Graag even toevoeging wat je dan precies denkt wat zo ongezond is?
Kinderen krijgen is een volkomen natuurlijk proces bij alle dieren en mensen zijn ook dieren.
Er zijn bepaalde gevaren, met name bij de geboorte, en bij een onderontwikkeld persoon (maar ook in andere omstandigheden) wordt daarom gekozen voor een keizersnede. Maar het schaadt verder het lichaam op geen enkele manier.

Waar het hier om gaat is dat het voor een land waarin het normaal is zowat tot je dertigste te wachten met kinderen krijgen, elf heel jong lijkt, maar in een land waar het normaal is met je zestiende kinderen te krijgen, het al veel minder jong lijkt.
Elf komt niet veel voor en daarom haalt het 't nieuws, maar het is niet zo dat het automatisch zielig is, of te veroordelen. Elke puber heeft recht om sexualiteit te ontdekken, het is alleen jammer dat de ouders haar niet voorbereid hebben, want feitelijk zijn eigenlijk die de grote schuldige in het feit dat het meisje zwanger is geworden. Je kunt niet verwachten dat een kind zelf uitvindt over hoe men zwanger wordt. Aan de andere kant hadden de ouders misschien ook helemaal niet verwacht op die leeftijd, dat ze al sexueel actief zou zijn.
Want wat is nou eigenlijk een goede leeftijd voor voorlichting? Blijft dat zodra een kind menstrueert, je MOET vertellen dat ze zwanger kan worden en HOE.
En hier houdt men helemaal niet van voorlichting. Het is zo erg dat men zelf protesteert tegen voorlichting op school (in Portugal, weet niet hoe het in Spanje is). Om maar wat te noemen. Hoe kun je het dan (jonge) meiden kwalijk nemen dat ze zwanger worden?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:40

Citaat:
Kinderen krijgen is een volkomen natuurlijk proces bij alle dieren en mensen zijn ook dieren.
Er zijn bepaalde gevaren, met name bij de geboorte, en bij een onderontwikkeld persoon (maar ook in andere omstandigheden) wordt daarom gekozen voor een keizersnede. Maar het schaadt verder het lichaam op geen enkele manier.

Nou nou, uit eigen ervaring (22 & 29 jaar toen ik mijn kinderen kreeg) weet ik dat bovenstaande niet altijd opgaat. Het komt wel degelijk op je lichaam aan, en soms herstelt het niet helemaal van een zwangerschap/bevalling.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:47

maar dat zal niet veel anders zijn, of je nu 24 bent of 11...ik denk dat ze dat bedoelt.

ik vind het veselijk als een kind een kind krijgt....het verandert je leven zo ontzettend.

ik was 21 toen mijn oudste zoon geboren werd en toen werd ik al "te jong" gevonden hier, ondanks dat ik al jaren samen ben met mijn man, vind het dus niet zo raar dat een kind van 11 daar de krant mee haalt Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:48

@Ann. Wil je meer uitwijden dan? Kapot van binnen, of heb je het over schoonheidsproblemen als een uitgelubberde buik en hangborsten? En in welke conditie was je lichaam om mee te beginnen?
Heb je er een ZIEKTE aan over gehouden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:50

kekaro schreef:
maar dat zal niet veel anders zijn, of je nu 24 bent of 11...ik denk dat ze dat bedoelt.

ik vind het veselijk als een kind een kind krijgt....het verandert je leven zo ontzettend.

ik was 21 toen mijn oudste zoon geboren werd en toen werd ik al "te jong" gevonden hier, ondanks dat ik al jaren samen ben met mijn man, vind het dus niet zo raar dat een kind van 11 daar de krant mee haalt Knipoog

Dat het je leven veranderd is een feit en daarom is er nu een campagne die zegt :"Leef eerst je eigen leven"

Ze vergeten denk ik wel dat de tieners die zo jong kinderen krijgen die meestal krijgen dus door slechte voorlichting en slechte toegang tot voorbehoedsmiddelen. Het is lang niet altijd zo dat ze jong kinderen WILLEN. Behalve dan die denken een verkering af te dwingen met een zwangerschap, wat nog een schrikbarend hoog aantal is. Die hebebn dus wecht geen idee welke impact het hgeeft voor de rest van hun leven (en dat ze daardoor meer risico lopen mishandeld of vermoord te worden door die haar in de eerste instantie al niet echt voor altijd wilde). Er moet wat dat betreft ook een mentaliteitsverandering plaatsvinden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:54

Schoonheidsproblemen absoluut niet, wel bekkeninstabiliteit na de laatste zwangerschap, maar dat is opgelost met fysio en training. En ik heb het wel degelijk evaren als zwaardere belasting voor het lichaam, ook bij de 1e keer. Mijn lichamelijke gesteldheid was uitermate goed voor ik zwanger was. Misschien moet je een zwangerschap mee hebben gemaakt om te begrijpen wat ik bedoel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:58

Bekkeninstabiliteit is niet iets wat bij elke zwangerschap voorkomt en je gaat er niet dood aan. Het is niet door bekkeninstabiliteit dat zwanger zijn ongezond is. Het is geen ziekte (zwanger zijn).
Ik heb geen kinderen maar ben wel zwanger geweest. Maar het gaat niet om persoonlijke ervaringen, maar wereldwijde kennis over zwangerschap in het algemeen. Het blijft gewoon een natuurlijk proces.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-10-07 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:00

Oh, dus omdat zwangerschappen over het algemeen genomen niet belastend schijnen te zijn voor een lichaam, gaan we van dat standpunt uit? Prima. Clown
Laatst bijgewerkt door Ann op 29-10-07 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:00

Ik ga uit van het standpunt dat zwangerschap geen ziekte is en dus niet ongezond (zie edit)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:04

Je kunt er ook niet vanuit gaan dat omdat het meisje elf is ze wel problemen zal hebben met de zwangerschap.
Verder blijf ik er bij dat de grote schuldigen de ouders zijn en dat het maar weer een voorbeeld is van de problemen in Katholieke landen...waar kinderen krijgen "moet".
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-10-07 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:10

Citaat:
Je kunt er ook niet vanuit gaan dat omdat het meisje elf is ze wel problemen zal hebben met de zwangerschap
Doe ik ook niet, ik reageerde alleen op de stelling dat een zwangerschap per definitie onschadelijk is voor een lichaam. Verder laat ik het hierbij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:15

Ik reageerde op de uitspraak van iemand die zei dat het ongezond is. Dat is het niet.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:31

kan het zeer zeker wel zijn: een vriendin van ons kreeg het HELPP syndroom (erge zwangerschapsvergigtiging) en haar kindje is daardoor veel te vroeg geboren. na maanden van worstelen zijn ze er nu beiden soort van bovenop.

een goede kennis van ons is echter daaraan overleden, en haar kindje ook.

hoezo zwangerschap kan nooit ongezond zijn? echt wel! Bloos!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:48

Er sterven wereldwijd nog steeds vrouwen aan allerlei complicaties tijdens de zwangerschap of bevalling. En er word ook wel erg makkelijk gedaan over bekkeninstabiliteit, een goede vriendin van mij is daar ernstig depressief van geworden (zelfs suicidaal)
Een ander kennis is in coma gebracht tijdens haar zwangerschap en heeft zeer kritiek gelegen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:57

Een 'zwangeschap' is eigenlijk niet meer dan egoistisch een ander lichaam/leven gebruiken voor eigen gewin. Alles gaat naar het kind, ook al het ten koste van de moeder is, die eigenlijk gewoon een parasiet is tot het moment dat geboren wordt en dan 'houden' ze er nog van ook Clown

FamBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:00

Jee en ik maar denken dat ik jong was op mijn 17e zwanger en op mijn 18e een kind.

maar een zwangerschap kan ongezond zijn ik heb een zwangerschapsvergiftiging gehad in de zwangerschap en had mazzel dat ze er op tijd bij waren.Het had met ons allerbei slecht kunnen aflopen Verdrietig

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:12

Sammie schreef:
Een 'zwangeschap' is eigenlijk niet meer dan egoistisch een ander lichaam/leven gebruiken voor eigen gewin. Alles gaat naar het kind, ook al het ten koste van de moeder is, die eigenlijk gewoon een parasiet is tot het moment dat geboren wordt en dan 'houden' ze er nog van ook Clown

*Grinnik* zo heb ik het nog niet bekeken én ervaren. Clown
Ik vind het altijd een wonder dat uit zo'n 'kwakkie' en een eicel, een nieuw klein mensje kan ontstaan. Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:31

dierfysio schreef:
kan het zeer zeker wel zijn: een vriendin van ons kreeg het HELPP syndroom (erge zwangerschapsvergigtiging) en haar kindje is daardoor veel te vroeg geboren. na maanden van worstelen zijn ze er nu beiden soort van bovenop.

een goede kennis van ons is echter daaraan overleden, en haar kindje ook.

hoezo zwangerschap kan nooit ongezond zijn? echt wel! Bloos!

Paardrijden is ook levensgevaarlijk, maar daarom niet meteen ongezond...
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel met dat voorbeeld.
Er zijn risicos, maar je kunt niet uitgaan van risicos, helemaal niet in een natuurlijk proces.
Je kunt er niet van uit gaan dat iemand wat krijgt omdat ze zwanger is, op welke leeftijd dan ook, en je hoeft er niet vanuit te gaan dat iemand wat krijgt van zwanger zijn omdat ze jong is. Iets als zwangerschapsvergiftiging kijkt echt niet naar leeftijd....

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:19

Tellie schreef:
Armani88 schreef:
dat lijkt me toch wel anders doet ze het geen meerdere malen Knipoog

Hoe weet jij dat het meerdere malen is gebeurt? Misschien was het wel in 1x raak. Lachen

Verder ga ik mee met tamorka

als ze niet weer de de vader is, dan moet ze het wel met meerdere hebben gedaan..
met een beetje logica

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:17

Of ze weet gewoon niet hoe je zwanger wordt. Geloof het of niet, er zijn mensen die werkelijk geen idee hebben en denken dat je zwanger kunt worden van een kusje geven of handje vasthouden ofzo.
Of ze weigert simpel weg de vader te verraden en daarom weet MEN het niet, maar zijzelf wel.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:22

xXLiekeXx schreef:
iid,
Gatver, op mijn elfde was ik op en top penny, dacht echt nog niet aan sex en begon al helemaal te giechelen bij het woord..
Als mensen er zo vroeg mee beginnen vind ik het gewoon absurd en iedereen maar mopperen over ontspoorde kinderen, nou die komen dus ook uit tiener zwangerschappen voort. Hoe kan een kind van 11 nou een baby opvoeden?
En als ze niet weten wie de vader is, kan ik er dan uit gaan dat ze met meerde mannen/jongens het bed in duikt?
Getver!

grotendeels akkoord met jou stelling !

Behalve het laatste zinnetje, misschien wordt het kind misbruikt maar durft ze het niet toegeven...