Jaarlijks 540 doden door pijnstillers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wanja

Re: Jaarlijks 540 doden door pijnstillers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:48

Ik slik zelden iets en als ik al iets slik dan is het een paracetamol, maar dan moet het al echt niet meer uit te houden zijn. Het probleem zit 'm vaak in het feit dat mensen niet eten bij de medicijnen. Dat zie ik ook iedere dag weer bij het uitdelen van de medicijnen aan patiënten. Je kunt het ze 300x zeggen dat ze moet wachten met het innemen van de medicijnen tot na het eten, maar voor je het weet is het potje alweer leeg Hamer . Pijnstillers zijn inderdaad niet zo onschuldig als menigeen denkt. 15 paracetamols in een keer innemen is voldoende om jezelf om zeep te helpen, of althans, je helpt je lever om zeep en daarmee jezelf. Veel mensen gaan ook rustig over 8 paracetamols per dag heen, dat is zo slecht! Niet alleen voor je maag, want paracetamol is in dit geval nog het meest onschuldige voor je maag. Je lever krijgt een enorme opdonder met die hoeveelheden! Dan heb ik het alleen over paracetamol en nog niet eens over al die andere troep zoals NSAID's , deze zijn dus inderdaad slecht voor je maag. Je maag heeft wat dat betreft niet zoveel nodig en in combinatie met stress is een maagbloeding zo gecrëeerd.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:53

En daarom moet je bij Diclofenac áltijd een maagbeschermer als Pantazol gebruiken, ook als je een supp. gebruikt, anders gaat je maag er echt aan!

En ik las hier ergens dat paracetamol geen bijwerkingen heeft? Nou geloof me, van teveel paracetamol kan je lever hardstikke beschadigd raken, waarom denk je anders dat mensen met (lichte) leverproblemen absoluut geen paracetamol mogen slikken?

Moet zeggen dat ik absoluut niet van dit bericht schrik, denk alleen dat het voor men duidelijker moet worden hoé pijnstillers gebruikt moeten worden, en dat ze niet voor alles zomaar eventjes gebruikt moeten worden.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:54

Ah, ik zag dat Wanja boven me al voor was Haha!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:14

Het is fijn als je dat kunt zeggen. WAnt kennelijk heb je dan niet zo vaak last van hoofdpijn wat je dag kapot maakt.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:41

Gelukkig niet nee, maar zelfs dan zou ik er niet voor kiezen om de rest van m'n leven paracetamol te eten. Eerst maar eens uitzoeken wat de oorzaak is van de hoofdpijn en dan gericht actie ondernemen. Anders bestrijd je de pijn, maar neem je het probleem nog niet weg en dat kan niet de bedoeling zijn.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:09

Klopt, maar paracetamol is altijd nog 'veiliger'' dan diclofenac of ibruprofen.

Ik heb én een zwakke maag én paracetamol doet me helemaal niks, al slik ik er 10 bwv.Ik slik dus als ik echt migraine heb wel ibruprofen met een nexium, wel door de dokter voorgeschreven trouwens.
Dat vind ik ook het grote nadeel van dat zoveel pijnstillers vrij te verkrijgen zijn, niemand licht de mensen even voor over maagbescherming.
Het bericht verbaast me helemaal niks.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:42

Wanja schreef:
Gelukkig niet nee, maar zelfs dan zou ik er niet voor kiezen om de rest van m'n leven paracetamol te eten. Eerst maar eens uitzoeken wat de oorzaak is van de hoofdpijn en dan gericht actie ondernemen. Anders bestrijd je de pijn, maar neem je het probleem nog niet weg en dat kan niet de bedoeling zijn.

Denk je dat ik dat niet gedaan heb en al die andere mensen die zoveel hoofdpijnen hebben? Maar de wetenschap is nu eenmaal niet toereikend.
Ik heb de fysio geprobeerd, cesartherapie, manuele, chiropractor, osteopaat....

Ik kan de oorzaak fysiek aanwijzen, daar waar ik vast zit. MAar waarom zit ik daar vast? Niemand die het weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:49

Idem hier
De hele waslijst die jij opnoemt kan ik ook opnoemen
Kraker, fysio snappen niet dat ik steeds vast zit in schouderbladen en nek, krijgen het ook gewoon niet los. Er blijven dikke knopen zitten en daar vanuit straalt er hoofdpijn.
Vaak dragelijk, zoals gisteren en vandaag...belemmert wel..maar dam slik ik niks.
Maar regelmatig zet het door...dan is het slikken of plat liggen en kotsen...wat ik met pijnstillers meestal kan voorkomen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:06

Daarnaast wil je niet te veel slikken om een andere reden: je went er aan en je hebt steeds een hogere dosis nodig voor een goed resultaat. En als het dan eens heel erg is, dan kun je er niets meer tegen slikken, of je moet een verre overdosis nemen.

Ik zit dus ook vast, met name tussen de schouderbladen. Dat trekt vaak naar boven naar de aanhechtingsspieren in de nek, en soms de linker nekspier, soms de rechter. En dan gaat de hoofdpijn dus achter 1 oog zitten.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:54

ik ben "verslaafd" geweest aan ibuprofen dus dit was voor mij al langer bekend dat het slecht voor je was ik mag het eigenlijk helemaal niet meer gebruiken maar neem het soms nog als me zetpillen op zijn. er word regelmatig gewaarschuwd voor deze pijnstiller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:55

tamorka schreef:
Daarnaast wil je niet te veel slikken om een andere reden: je went er aan en je hebt steeds een hogere dosis nodig voor een goed resultaat. En als het dan eens heel erg is, dan kun je er niets meer tegen slikken, of je moet een verre overdosis nemen.

Ik zit dus ook vast, met name tussen de schouderbladen. Dat trekt vaak naar boven naar de aanhechtingsspieren in de nek, en soms de linker nekspier, soms de rechter. En dan gaat de hoofdpijn dus achter 1 oog zitten.

Kunnen wij elkaar een handje geven
Al zit het bij mij altijd achter het linkeroog.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:17

Bij mij meestal achter linkeroog, maar soms ook rechteroog. Dat is beroerd, daar kun je niets mee.

Ik weet nu een beetje waardoor het komt. Het ontstaat vaak als ik druk ben in mijn hoofd, als ik op een dag veel visuele indrukken op doe (pretparken, dagje uit, dagje winkelen) en dat soort dingen. Heel veel leuke dagen zijn bij mij daardoor al verknald. Maar meerdere keren te laat naar bed (en dan bedoel ik 2 of 3x doet mij ook de das om.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:25

runningkawa schreef:
Kunnen wij elkaar een handje geven
Al zit het bij mij altijd achter het linkeroog.

Sinds mijn hersenschudding heb ik ook vaak last van hoofdpijn, net iets boven me ogen. Altijd boven alletwee de ogen. Weet iemand ook misschien hoe dit komt? Bloos

Slik nu trouwens brufen, omdat mijn verstandskies eruit is. Helpt echt super goed, maar kan me voorstellen dat het slecht is voor je.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:40

Pff, m'n moeder gebruikt al sinds ergens in 2000 ibuprofen voor haar erge reuma, ben even onverstuur nu.. :'(

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:50

ja het is echt oppassen met de diclofenac!! Zelfs als je er een maagbescherming bij slikt.

Ik slikte voordat ik ziek werd van de medicatie al 1 1/2 jaar diclofenac met een maagbescherming erbij. Afgelopen mei begon ik bloed over te geven en moest direct naar het ziekenhuis om mn maag te laten nakijken. Hieruit is gebleken dat ik een maag en slokdarmbeschadiging heb opgelopen door de diclofenac. Sindsdien mag ik niets meer slikken, doe ik dit wel vliegt direct het brandend maagzuur omhoog en is het foute boel. Eten heeft een hele tijd geduurd voordat dat weer een beetje lukte en is nog steeds niet goed. Van vele dingen krijg ik direct het maagzuur omhoog dus ben nog aanhet uitzoeken wat me wel en niet lukt.