Plasterk overweegt einde basisbeurs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Re: Plasterk overweegt einde basisbeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:09

Gestoord Hamer Misselijk

waaaaaar is die regering mee bezig??!!
nederland wordt een land voor de rijken! afgezien daarvan, is dit echt dom plan..denk je nou echt dat je meer leraren nodig hebt als je straks geen studenten meer hebt omdat niemand dit nog kan betalen?!

reken maar, dat als ze dit door willen drukken, er een enorme demonstratie komt, en ik ben daar zeker bij!

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:31

Belachelijk plan Misselijk

Straks word studeren alleen iets voor de rijken van dit land

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:38

hahahahahahahaha...kan er alleen maar om lachen!!!! wat een dom plan. dan hebben ze straks zeker weten meer dan genoeg leraren omdat er gewoon nog nauwelijks leerlingen/ studenten zijn. gaat lekker!

en in welk licht moet ik dan het verplicht langer leren project zien en al het geld wat juist wordt geinvesteerd in hoger opgeleide mensen? snap d gedachte erachter echt helemaal niet. ik ben gelukkig al een oos uitgestudeerd en zit al met een mega lening warvan ik niet weet hoe ik die ooit terug moest gaan betalen..naja..als iedereen dan zon dikke schuld heeft straks gaat het zeker lekker met de economie..niemand heeft dan meer geld om te investeren na hun studie..super!

gaan de salarissen dan ook omhoog of blijven we collectief inleveren?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:48

Oeps, volgens mij ben ik de enige die er niet zo falikant tegen is Bloos

Ik heb in mijn studententijd ook gewoon gewerkt en daarmee alles betaalt. Van de basisbeurs en het "extra" wegens het uit huis wonen heb ik rianter kunnen leven als toen ik van net van school af kwam. Het was gewoon pure luxe en ik vind gewoon dat scholieren en studenten gewoon voor eigen inkomen kunnen zorgen. Bedrijven zijn er vaak ook afhankelijk van. Oke, het was soms k*twerk, maar ja that's life. Ik ben er heel veel wijzer van geworden en het heeft me ook voor een deel gevormd.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:33

Aaaah zie net op het nieuws dat CDA en CU het plan
verworpen hebben Haha!

Winddancer : Ik kan écht niet alles betalen met mijn baan hoor
Kan ik meer gaan werken, maar wanneer moet ik dan gaan studeren??? Verward

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:36

Dat snap ik wel.

Ik wil ook niet zeggen da ze het helemaal moeten afschaffen, maar minderen mag van mij uit gezien wel. Zo worden ze ook "gestimuleerd" om een bijbaantje te zoeken en dat vind ik niet meer dan normaal.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:30

Winddancer schreef:
Dat snap ik wel.

Ik wil ook niet zeggen da ze het helemaal moeten afschaffen, maar minderen mag van mij uit gezien wel. Zo worden ze ook "gestimuleerd" om een bijbaantje te zoeken en dat vind ik niet meer dan normaal.

Mag ik dan vragen wat voor basisbeurs jij kreeg? Lachen Da's nu dus 233 euro per maand. Ik kan daar mijn huur van betalen en dan hou ik 6 euro over om van te leven. Vetpot Geld, geld! Pling Haha! Ik heb altijd naast mijn studie gewerkt, doe het nog steeds. Maar dat MOET ook gewoon, anders kan ik dus niet leven. Dan heb je dus ook nog de problemen op momenten dat er studieboeken gekocht moeten worden. Soms niet te doen, zelfs met werken erbij.
Als ze er, volgens jouw overdenking, dan nog minder van maken om een bijbaantje te stimuleren, mag je de term bijbaan van mij inwisselen voor fulltime baan. Dan ga ik wel bijstuderen. Knipoog Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen werken naast je studie, ben er erg voor. Maar het moet wel reëel blijven. De studie moet niet gaan lijden omdat je bijna fulltime moet werken om alles te kunnen bekostigen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:44

Winddancer schreef:

Ik héb al een bijbaan...
Ik weet niet of jij destijds de hoofdprijs verdiende, maar ik dus
niet hoor
Studentenbaantjes verdienen prut en als je meer uren werkt kun je minder studeren,
lijkt me ook niet de bedoeling Verward

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:29

Met een bijbaantje alelen kun je geen mbo opleidng (975 euro) hbo (iets van 1600 euro) of Universitaire opleiding( nog meer geld) betalen hoor

Vind het een bar slecht idee, ga ook zéker demonsteren, als dit door gaat..

ooh; lees net dat het niet doorgaat, mooi.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:22

Winddancer schreef:
Dat snap ik wel.

voor een grote groep mensen is die basisbeurs hedruppeltje waardoor ze uberhaupt kunnen gan studeren ...
zonder de basis beurs , vooral de uitwonende af te schaffen zal studeren weer steeds meer een luxe artikel worden en zal het studeren een hogere drempel geven terwijl studeren gewoon noodzaak is, niet alleen vor de personen , maar ook nationaal gezien

erg slecht , want een land heeft onder andere! nieuwe generaties knappe koppen nodig om te besturen en de economie op peil te houden , zodra studeren (op mbo, hbo of uni niveau) minder toegankelijk word, ondermijn je de toekomst van je eigen land

studeren zou juist toegankelijker moeten worden

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:46

grappig, hebben ze straks wel de leraren (voor het aantal studenten dat er nu is) Maar accuut gaan er minder mensen studeren ivm de kosten... dus zitten ze weer met een overschot aan leraren... en dan voeren ze toch weer de basisbeurs in... komen er weer studenten, weer te weinig geld voor docenten... etc... wordt een beetje een cirkeltje dan...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:53

Winddancer schreef:
Dat snap ik wel.

De meesten hebben al een bijbaantje. Veel van hen zelfs meer dan één. Je krijgt al niet veel als student zijnde, en dat beetje wat je krijgt willen ze nu óók nog af gaan schaffen? En wat dan? Leren, je eigen kapot werken op school én daar buiten. Vervolgens met veel geluk slagen en met een berg schuld zitten waar je de komende 10 jaar nog al je zuurverdiende geld aan in moet leveren?

Nee, echt. OK dan! Top geregeld minister Plasterk! Probeer het zelf eens van €90,- in de maand! leven, leren, werken!

Edit; wij kunnen het thuis maar amper redden, gelukkig heb ik ouders die volledig achter mij staan en mij overal in steunen. Gelukkig verkeer ik in de positie dat ik 'gewoon' kan blijven rijden. Moet je niet vragen hóe we het doen, maar we kunnen het. Amper, maar het gaat. Nu is blijven paardrijden een luxe, dat besef ik me maar al te goed. Maar het is toch van de zotte, dat van de studerende mensen gevraagd word zich al tot aan de nek toe in de schulden te steken?!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:01

Minderen vind ik ook niet nodig! Ik moet zowieso al ernaast werken om het te kunnen betalen van alleen de basisbeurs kan ik echt niet de hele opleiding betalen! Ik vind het belachelijk dat studeren dan alleen voor rijke zou zijn! Genoeg armere mensen die ook graag willen werken voor hun betere toekomst dat recht kun je mensen toch niet afnemen!

Laat ze dat geld voor het salaris van leraren maar in houden bij die mensen die in de politiek veel te veel geld verdienen! Is vast wel ergens iets waar het vandaan kan komen die boot van Bea mischien? Knipoog Belachelijk toch dat ze het geld bij de armste vandaan willen halen! Studenten zijn wel de toekomst!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:29

Nou nou, ik zou studenten nou niet meteen de armsten willen noemen. Haha! Dat lijkt mij toch meer een term voor gezinnen of alleenstaande moeders onder de armoedegrens. Ik moet mijn geld ook bij elkaar schrapen, maar de armste? En tov de werkuren van een politicus vind ik niet dat zij buitensporig verdienen, maar dat is weer een andere dicussie. Lachen
Ik snap gewoon nog steeds niet waarom dit geld van Onderwijs moet komen. Het lerarentekort lijkt mij een zaak van werkgelegenheid en dus van het ministerie van Sociale Zaken.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:30

Armere dan Knipoog Als k nog kon editten had ik het even veranderd!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:33

Duidelijk Lachen
Wat natuurlijk ook wel het rotte aan het hele systeem is, is dat ik bijvoorbeeld een minimale uitwonende beurs krijg omdat mijn ouders net boven de inkomensgrens zitten. Zij kunnen mij echter niet iedere maand vrolijk weet ik veel wat voor bedrag toeschuiven, waar het beleid volgens mij wel vanuit gaat. Er zijn echter ook hoopjes studenten die wel vermogende ouders hebben en alles kunnen kopen wat ze willen. Die zullen waarschijnlijk weinig tot niks voelen van een verhoging van het collegegeld en afschaffing van de basisbeurs, maar dat weegt imo niet op tegen de grote groep mensen die je gewoon keihard benadeelt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:42

mag ik jullie erop wijzen dat een student nog veel verder onder de armoede grens leeft dan een bijstandsmoeder?

die hebben tenminste nog een minimum!

bij een student wordt daar helemaal niet op gelet..ik geloof dat de politiek ervan uitgaat dat de ouders van de studerende bijleggen of zo maar dat is in ieder geval bij mij niet gebeurd..ik heb me het leplazarus gewerkt en alles zelf moeten betalen en heb alsnog een lening. mjin ouders hebben destijds mijn paard onderhouden en dat vonden ze genoeg! lief hoor...maar dat brengt geen brood op de plank.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:43

Al lijkt het leven van een bijstandsmoeder me wel ietsje zwaarder dan van een student. Knipoog

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:47

miss j: ik voel met je mee..dat is ook meer dan jammer en een woord wat ik hier niet mag zeggen (lol)...heb ik ook meegemaakt en ik leefde letterlijk de laatste week vaak van het flessengeld..kon ik nog 1 doos met 3 pizzas voor halen en 1 brood en een fles ranja..kwam ik net de week mee rond..klinkt romantisch nu ik erop terug kijk maar toen was dat echt niet zo..en iedereen maar lekker denken dat studenten alleen maar uitgaan en zuipen...nou das misschien een deel maar er zijn er ook aardig wat die hun dagen in bittere armoe doorbrengen!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:49

ik weet het niet...ik werk de hele dag in gezinnen vaak bijstandmoeders...sommigen hebben het heel zwaar maar er zijn er ook genoeg die genoeg financieel management inzicht hebben om toch er nog iets leuks van te maken hoor! en werken kan ook altijd nog..ook voor bijstandsmoeders..of ze vinden weer een partner die meedoet..het ligt echt aan de mensen zelf hoe ze ermee omgaan en hoe zielig het is..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:34

Ik kan van de basisbeurs nog niet eens m'n huur betalen... Ja, ik kan (nog) meer gaan werken naast m'n studie, maar ik denk dat er andere dingen zijn die minsten zo belangrijk zijn.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 00:23

Die kerel is écht niet wijs

Ik heb het geluk dat mijn ouders mijn studie, zorgverzekering en bijkomende kosten betalen. Ik werk op zaterdag en koopavond bij voor een extra centje en krijg per maand gewoon m'n €89,- stufi en that's it Ja

Ik wil niet wéten hoe studenten die het overgrote deel wél uit eigen zak moeten betalen het dan gaan doen. En wat te denken van uitwonenden?

Fijn dat het omgezet wordt in een lening, leuk starten met werken zo, eerst je lening wegwerken Scheve mond
Vind het echt belachelijk dat 'ie het idee überhaubt naar voren durft te brengen, en geloof mij, als aankomend leerkracht heb ik veel baat bij het geld dat hij in het onderwijs wilt steken, maar het moet niet ten koste gaan van mensen die júist investeren in hun toekomst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:36

vanitymay schreef:
mag ik jullie erop wijzen dat een student nog veel verder onder de armoede grens leeft dan een bijstandsmoeder?

die hebben tenminste nog een minimum!

bij een student wordt daar helemaal niet op gelet..ik geloof dat de politiek ervan uitgaat dat de ouders van de studerende bijleggen of zo maar dat is in ieder geval bij mij niet gebeurd..ik heb me het leplazarus gewerkt en alles zelf moeten betalen en heb alsnog een lening. mjin ouders hebben destijds mijn paard onderhouden en dat vonden ze genoeg! lief hoor...maar dat brengt geen brood op de plank.

Gewoon naast je studie werken, niks mis mee!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:58

Sorry Faye, maar hoeveel denk je dat een gemiddeld bijbaantje schuift? Verward En hoeveel tijd denk je dat studenten hebben náást hun studie om extra te werken?

Ik zit 5 dagen per week op school en heb een vaste bijbaan op zaterdag, koopavond en 1x in de maand zondag. Met m'n stufi schuift dat per maand ong. €300,-. Vertel mij eens hoe ik met een jaarinkomen van ong. €3600,- mijn studie moet betalen en mezelf moet onderhouden à €1519,- collegegeld, gemiddeld €600,- boekengeld, ong. 200,- bijkomende schoolkosten voor oa. excursies (verplícht!) én mijn zorgverzekering van €100,-?

Dan houd ik welgeteld €600,- euro op jaarbasis over, dus €50,- per maand waarvan ik mezelf dan maar aan moet kleden, waarvan ik m'n drankje op de zaterdagavond moet betalen. Echte vetpot dus Ja

Ík heb het geluk dat mijn ouders alle studiekosten en mijn verzekering bepalen. Maar voor studenten die het zelf moeten doen is het financieel geen eenvoudige taak Beetje kortzichtig ook om te zeggen dat je dan maar moet gaan werken naast je studie, ik durf te wedden dat het overgrote deel van de studenten dat al doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:19

Je an natuurlijk ook thuis blijven wonen tijdens je studie. Of je werkt er inderdaad wat meer bij. Studeren is studeren, vaak gaat er toch veel geld aan andere, niet noodzakelijke dingen uit (bier bijvoorbeeld).

Niks mis mee om gewoon keuzes te maken, moet je later ook. Gewoon een beetje harder werken, zoveel college-uren zijn er tegenwoordig niet meer.

Ik kreeg helemaal geen cent, ik heb het ook gered. Vergt wat creativiteit en prioriteiten stellen, maar het kan prima hoor. Ik vind namelijk niet dat de staat een hele studie moet betalen, doe er zelf ook maar moeite voor. Wordt je groot en sterk van Knipoog