Matador raakt gewond in de training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Matador raakt gewond in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:42

Paardenhouderij, ik heb bij verschillende stallen in Portugal rondgelopen, ik heb er een jaar gewoond.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 18:48

runningkawa schreef:
Met een doek wapperen heb ik geen probleem
Zou gauw er ook maar 1 spies te pas aan komt ben ik tegen en denk ik elke spies in de stier zo ook een spies in de matador moeten zijn.
je moet het spelletje wel eerlijk houden Haha!

Dus veulens spenen mag ook niet?
.

Deze matador is een wapperaar en werkt niet met spiejes, daar is een ander mannetje voor dat weer geen cape mee heeft en de ruiters doen dan vanaf het paard.
Als er een eerlijke strijd is, dan is het wel die van de matador, die dus niets anders dan zijn cape heeft. Het zwaard wordt onder de cape gehouden om de cape goed opzij te houden en ook aan de stier getoond op een gegeven moment, op het punt waar in Spanje de stier dan gedood zou worden.

Een stierengevecht heeft een vaste opbouw er werken meerder mensen met dezelfde stier, en het duurt idd niet erg lang.

Even ter vergelijking, bij de westernsport heb je cuttingshows en daarna gaat al het vee naar de slager. Bij het trainen gebruiken ze vee dat half buffalo (bizon) is, want die verzuren minder snel...
dat is dus in feite ook koetje pesten, maar dat is dan niet zo erg omdat er niet geprikt wordt... Dat zo'n beets ook gewoon uitgeput raakt en de spieren verzuren, daar let men dan voor het gemak niet op Het gaat niet zozeer om vergelijkingen maken, maar hoe men tegen dingen kijkt. Als je al negatief begint, en dat is bij het stierenvechten zeker zo, dan kun je er ook niets goeds uit halen. Als je neutraal kijkt, ziet alles er heel anders uit.

Het weghalen van kalveren gaat om het moment net na de geboorte, die komen niet aan een normale uier, die mogen uit ene meer met een speen drinken.
Maar dat is verder niet echt belangrijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 18:51

Angela_ schreef:
Paardenhouderij, ik heb bij verschillende stallen in Portugal rondgelopen, ik heb er een jaar gewoond.

Dan heb je bij (een) cavaleiro(s) gelopen, de stierenvechter te paard, een matador met zwaard heeft op zichzelf niets met paarden te doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 18:58

Even voor de goed orde, alleen stieren die zich byzonder agressief gedargen hebebn in de arena gaan weer terug de fok in en dat is 60% , 40% gaat dus wel naderhand naar het slachthuis, maar stel er zijn 300 gevechten per jaar dan zijn dat 120 stieren per jaar. Dat is niet veel vergeleken de koeien die wel gewoon voor de huid (waar jullie dan weer jullie mooie zadeltjes van hebben) en vlees naar de slacht gaan. Maar die mogen ook volwassen worden en de kalveren lopen er gewoon bij. Ze hebebn een kuddeleven. In het geheel genomen worden hier toch nog veel minder koeien geslacht dan in Nederland bv. En we hebben hetzelfde aantal inwoners.

Ze leven op landerijen wat niet te vergelijken is met een Nederlandse wei. Ze kunnen hun eigen kruiden zoeken bv en worden niet volgestopt met troep.

Op deze pagina wat foto's van hoe het wilde vee leeft. Niet dat het wat met deze man te maken heeft, maar wel met het welzijn van het vee.

Overigens zijn veel Lusitano fokkers ook wilde vee fokkers en groeien de dieren vaak met elkaar op.
http://tauromania.pt/noticias_detail.ph ... as&aID=489

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:26

Lusitana schreef:
Angela_ schreef:

Dan heb je bij (een) cavaleiro(s) gelopen, de stierenvechter te paard, een matador met zwaard heeft op zichzelf niets met paarden te doen.

Dat weet ik Knipoog , maar hij werkt en traint zichzelf op deze stal. (noem je dat zo, trainen?)
Ik heb zelf verder niks met de stieren te maken gehad.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:42

Ik heb eigenlijk maar 1 ding te zeggen:

1-0 voor de stier Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:53

Lusitana schreef:
runningkawa schreef:
Met een doek wapperen heb ik geen probleem
Zou gauw er ook maar 1 spies te pas aan komt ben ik tegen en denk ik elke spies in de stier zo ook een spies in de matador moeten zijn.
je moet het spelletje wel eerlijk houden Haha!

Dus veulens spenen mag ook niet?
.

Deze matador is een wapperaar en werkt niet met spiejes, daar is een ander mannetje voor dat weer geen cape mee heeft en de ruiters doen dan vanaf het paard.
Als er een eerlijke strijd is, dan is het wel die van de matador, die dus niets anders dan zijn cape heeft. Het zwaard wordt onder de cape gehouden om de cape goed opzij te houden en ook aan de stier getoond op een gegeven moment, op het punt waar in Spanje de stier dan gedood zou worden.

Een stierengevecht heeft een vaste opbouw er werken meerder mensen met dezelfde stier, en het duurt idd niet erg lang.

Even ter vergelijking, bij de westernsport heb je cuttingshows en daarna gaat al het vee naar de slager. Bij het trainen gebruiken ze vee dat half buffalo (bizon) is, want die verzuren minder snel...
dat is dus in feite ook koetje pesten, maar dat is dan niet zo erg omdat er niet geprikt wordt... Dat zo'n beets ook gewoon uitgeput raakt en de spieren verzuren, daar let men dan voor het gemak niet op Het gaat niet zozeer om vergelijkingen maken, maar hoe men tegen dingen kijkt. Als je al negatief begint, en dat is bij het stierenvechten zeker zo, dan kun je er ook niets goeds uit halen. Als je neutraal kijkt, ziet alles er heel anders uit.

Het weghalen van kalveren gaat om het moment net na de geboorte, die komen niet aan een normale uier, die mogen uit ene meer met een speen drinken.
Maar dat is verder niet echt belangrijk.

Dus de matedor wappert en een ander speelt tegelijkertijd met spiesjes?
Dan is die wapperaar net zo schuldig hoor
En bij elke spiesje in de stier krijgg wapperaar en spiesjes gooier ook een spiesje in de nek.
Kijken wie het het langste volhoud. Zo is het niet eerlijk zeg, 3 of 4 tegen 1 en 1 die maar speisjes krijgt...goh verassend wie dat nu gaat winnen...
Nee eerlijk spelletje, iedereen evenveel spiesjes Ja

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:04

Ach ja...wat zal ik zeggen...? Risico van 't vak he Tong uitsteken

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:18

Tja en toch vind ik dat Lusitana hier een punt heeft. Dieren staan eerst jaren heerlijk op de wei.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:19

Ik "keur die gevechten niet goed" door enkele aspecten ervan, maar er is wel een wezenlijk verschil tov de gruwelijkheden in Spanje en wat er in Portugal gebeurd. Ik vind het ook niet correct om het af te schilderen als "stiertje-pesten" aangezien de stier niets anders doet dan zijn natuurlijke reacties uiten tov het wapperende doek, dat is nou eenmaal de manier waarop hij reageerd. Ik werd gisteren nog aangevallen door een Holstein stier die achter de prikkeldraad agressief reageerde op mijn aanwezigheid en ik was hem écht niet aan het pesten Haha! Het spiesen/speldekussen-gedoe vind ik persoonlijk niet nodig en maar een vies idee, maar al de rest lijkt me mooi aan Portugese stierengevechten en absoluut niet zielig. Ik heb ze nog nooit bij gewoond maar ik zou er niet nee tegen zeggen om het eens een keertje te doen. Naar de Spaanse ga ik nog niet heen als ik geld krijg... ik hoef geen bloedvergieten te zien tijdens een on-faire strijd daar zet ik het nieuws wel voor op.

Kistkalveren bestaan bij ons trouwens nog steeds, ze staan per 5'en in een klein hokje in een hete, zwetende stinkstal. De boer die bij ons gier rijdt die heeft er zo een schammele 600 in een bedrijf gepropt, gruwelijk vind ik dat! Ik ben daar een keertje binnen geweest en ik wordt er nog misselijk van als ik er nu aan terug denk.

Serveer mij dan maar een portie Portugese stier van 6 jaar oud Knipoog Die heeft tenminste een eervol leven gehad en mogelijk een veel eervollere dood dan de kistkalfjes, vaarzen of koeien die van Roemenië naar hier komen en in Italië in de rij staan te wachten tot het hun beurt is om het zo maar te zeggen. De Portugese stier heeft dan een te verwaarlozen periode van stress gehad tov het vlees wat bij ons op het bord komt na een idioot lang afgelegde weg.. nee doe mij dan maar de plaatselijk (op)gefokte en met respect geslachte stier, hoe gaat het slachten van het dier eraan toe Lusitana? Enig idee van?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:21

windhond schreef:
Tja en toch vind ik dat Lusitana hier een punt heeft. Dieren staan eerst jaren heerlijk op de wei.

Tuurlijk....Maar als een meisje op haar 14e verkracht wordt zeg je toch ook niet: Ze heeft eerst jaren een gelukkig leven geleid?

Die paar jaartjes op de wei maken in mijn ogen niks van die brute beelden goed die ik van tijd tot tijd zie...

Een paar jaartjes op de wei en dan mogen we de stier treiteren, we hebben toch eerst heel goed voor hem gezorgd? Sorry hoor, maar het is niet een groente die je in de aarde stopt, verzorgt, en dan mag 'oogsten'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:27

Dat is dan een van de laatste
in 2008 mag er geen 1 kistkalf meer zijn, ondertussen zijn bijna elle boeren ook al overgestapt.
Ja je hebt altijd wat ouderwetse die niet mee willen met de regels, maar vanaf volgend jaar is hij als het kistkalveren zijn toch strafbaar.

Maar zover ik weet staat een kistkalf alleen....dus wat jij gezien hebt lijkt me geen kistkalf...en ook aan regels gebonden.

En omdat een dier eerst fijn in de wei heeft gelopen, mag je hem later levend neer steken?
Oke hij gaat niet dood...net niet...met wat pech net wel....

Dus de melkkoeien hier in Nl, die uit eindelijk oud zijn en naar de slacht gaan...dat hoeft niet meer diervriendelijk, die mag de boer zelf wel neer steken?

Zou de ophef niet willen horen Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:18

Angela_ schreef:
Dat weet ik Knipoog , maar hij werkt en traint zichzelf op deze stal. (noem je dat zo, trainen?)
Ik heb zelf verder niks met de stieren te maken gehad.

Ja, jij weet het, maar de bokkers die het lezen niet.... Ja hoor, heet gewoon trainen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:23

* maakt vreugde dansje Hyper!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:29

Dat zou met elke matador moeten gebeuren! Haha!

Kan me trouwens niet heel veel schelen of hier een speer of iets anders bij aan te pas kwam, hij doet dat vast ook wel eens..

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:29

Lusitana schreef:
Anoeska schreef:
Dat klinkt wel heel erg als goedpraten. De stier heeft niet zoveel pijn als je zou denken, het zijn maar spiesjes, het is maar in een vetbult, daar zitten maar weinig zenuwen. Ik moet er niet aan denken om een spies in MIJN vetbulten te hebben Boos!

Jij bent iet ene stuk vee dat onderling ook dingen uitvecht met scherpe hoorn tot d edood er soms op volkgt. Het is niet slim om alles maar men mensen te vergelijken. Ik vind het heus niet terecht naar de stier, maar het is niet half zo erg als wat mensen er van denken en de meesten hebben hun ideeën gebaseerd op fantasiën.
Blijft dat deze matador NIETS te doen heeft met die spiesjes. Dat is niet zijn vak. Hij zwaait met de cape. Dit is gebeurd in een training, waar een stier niet eens spiesjes in zijn bult krijgt hoe dan ook.
Maar, als gezegd, zelf heeft hij ook geen medelijden met zichzelf, het hoort bij het vak.

Natuurlijk kun je een stier niet vergelijken met een mens , dat is waar.
Ook al voelt de stier niet zoveel pijn ,toch verdient hij het NIET!
Sinds wanneer hebben mensen het recht om dieren pijn te doen voor hun plezier !!!!!???? Verward
Het kan me echt niet schelen hoeveel pijn het doet ,weinig of veel , maar het is een blijft en dier en dat verdienen dieren niet !! Boos!

Dus ook TOTAAL GEEN medelijden met die man !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:30

Boontje komt om z'n loontje... gotsamme, waarom nou weer stierenvechten Boos! Het is toch niet nodig om van die stok-achtige dingen in die stier te prikken?? Macho's zijn het, maar zogauw er een stier werkelijk achter ze aan komt roepen ze wel anders Rolleyes sorry, maar stierenvechten kan echt niet , vind ik. Ook de met-paard-versie ervan vind ik maar niks. Dierenmishandeling vind ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:31

En waar is dat zwaard eigenlijk voor?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:34

runningkawa schreef:
Dus de matedor wappert en een ander speelt tegelijkertijd met spiesjes?
Dan is die wapperaar net zo schuldig hoor
En bij elke spiesje in de stier krijgg wapperaar en spiesjes gooier ook een spiesje in de nek.
Kijken wie het het langste volhoud. Zo is het niet eerlijk zeg, 3 of 4 tegen 1 en 1 die maar speisjes krijgt...goh verassend wie dat nu gaat winnen...
Nee eerlijk spelletje, iedereen evenveel spiesjes Ja

In de eerste plaats komen ze niet in de nek, maar in de vetbult tussen de schouders, waar het geen spieren of wat dan ook belemmerd en niet vreselijke pijnlijk is (en ja, met name de beginnende ruiters zitten er ook wel eens naast om antwoord te geven op een eerdere vraag), daar worden ze op aangerekend met minpunten, het wordt beoordeeld.
Wat je spelletje betrefdt, je zou de spelers dan saté prikkers in de kont moeten geven ter vergelijking en eerlijk gezegd zullen ze daar helemaal geen bezwaar tegen hebben, ze zijn niet kleinzerig.
Niets gaat tegelijker tijd, maar na elkaar. De laatsten zijn de forcados waarvan de voorste zich tussen de hoorns laat nemen en de rest van de ploeg de stier tot staan moet weten te brengen voordat de man tegen de wand gedrukt wordt (hierbij krijgt de stier alle kans om zich lekker uit te leven op mensen, ze vliegen nog al eens door de lucht en hierbij gebeuren ook de meeste ongelukken). Daarna word de stier met behulp van tam vee afgevoerd. De hoofdrol is hier in Portugal trouwens altijd weggelegd voor de ruiter/amazone. De rest is bijzaak.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:35

bizzybijtje schreef:

Om de cape opzij te houden, die is er over gedrapeerd, en aan het einde wordt hij aan de stier getoond. In Spanje wordt er de doodssteek me toegebracht, maar hier dus niet, hier is het symbolisch.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:39

Lusitana schreef:

Nee, ik vind dat ook erg Misselijk
Zie dat ook als koetje pesten en zeker niet als sport.... Verdrietig

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:41

Lusitana schreef:
bizzybijtje schreef:

Om de cape opzij te houden, die is er over gedrapeerd, en aan het einde wordt hij aan de stier getoond. In Spanje wordt er de doodssteek me toegebracht, maar hier dus niet, hier is het symbolisch.

symbolisch of niet ,dat dier verdiend dit niet! Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:41

lepolight schreef:
Sinds wanneer hebben mensen het recht om dieren pijn te doen voor hun plezier !!!!!???? Verward
Het kan me echt niet schelen hoeveel pijn het doet ,weinig of veel , maar het is een blijft en dier en dat verdienen dieren niet !! Boos!

Het ongelijke is ook het enige waarom ik er moreel tegen ben, maar bij wedstrijdrijden en de training daarvan zie je dus ook veel mensen hun paarden onderwerpen aan dingen die ze beslist niet verdienen. Daarom ben ik ook altijd blij als zo'n ruiter wat breekt. Dus ik snap het gevoel wel. Van mij mogen heel veel Nederlandse ruiter en amazones zwaar gewond raken en dan roep ik ook "boontje komt om zijn loontje, dat idiote wedstrijd rijden ook!" Knipoog
Sinds wanneer hebben mensen recht om dieren te eten, te berijden, in huis te nemen etc etc etc.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 13:44

lepolight schreef:
symbolisch of niet ,dat dier verdiend dit niet! Knipoog

Een gewone koe verdient ook niet om haar leven lang aan de scheiterij te zijn om goede melk te geven. De mens gebruikt dieren naar goeddunken.
Dit is ook het bezwaar dat ik heb, maar het is niet zo wreed als mensen in Nederland die het nooit gezien hebben, denken. Praat maar eens met mensen die het wél gezien hebben.

Verder gaat dit om een man die alleen met een cape zwaaid en dit is in de training gebeurd, waar er helemaal geen spiesjes aan te pas komen.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:46

Lusitana schreef:
lepolight schreef:

Het ongelijke is ook het enige waarom ik er moreel tegen ben, maar bij wedstrijdrijden en de training daarvan zie je dus ook veel mensen hun paarden onderwerpen aan dingen die ze beslist niet verdienen. Daarom ben ik ook altijd blij als zo'n ruiter wat breekt. Dus ik snap het gevoel wel. Van mij mogen heel veel Nederlandse ruiter en amazones zwaar gewond raken en dan roep ik ook "boontje komt om zijn loontje, dat idiote wedstrijd rijden ook!" Knipoog
Sinds wanneer hebben mensen recht om dieren te eten, te berijden, in huis te nemen etc etc etc.

Daar heb je natuurlijk ook gelijk in,
maar je snapt wel wat ik bedoel.
Wij houden paarden en alle andere dieren uit liefde en doen er alles voor om hen een gelukkig leven te geven , is het niet ?
Maar bij stierenvechten is dit anders , daar 'martelen' ze zegmaar de stieren!
Maakt niet uit op wat voor manier dat gebeurd ,maar het gebeurd! Lachen