Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
runningkawa schreef:Met een doek wapperen heb ik geen probleem
Zou gauw er ook maar 1 spies te pas aan komt ben ik tegen en denk ik elke spies in de stier zo ook een spies in de matador moeten zijn.
je moet het spelletje wel eerlijk houden
Dus veulens spenen mag ook niet?
.
Angela_ schreef:Paardenhouderij, ik heb bij verschillende stallen in Portugal rondgelopen, ik heb er een jaar gewoond.
Lusitana schreef:Angela_ schreef:Paardenhouderij, ik heb bij verschillende stallen in Portugal rondgelopen, ik heb er een jaar gewoond.
Dan heb je bij (een) cavaleiro(s) gelopen, de stierenvechter te paard, een matador met zwaard heeft op zichzelf niets met paarden te doen.
Lusitana schreef:runningkawa schreef:Met een doek wapperen heb ik geen probleem
Zou gauw er ook maar 1 spies te pas aan komt ben ik tegen en denk ik elke spies in de stier zo ook een spies in de matador moeten zijn.
je moet het spelletje wel eerlijk houden
Dus veulens spenen mag ook niet?
.
Deze matador is een wapperaar en werkt niet met spiejes, daar is een ander mannetje voor dat weer geen cape mee heeft en de ruiters doen dan vanaf het paard.
Als er een eerlijke strijd is, dan is het wel die van de matador, die dus niets anders dan zijn cape heeft. Het zwaard wordt onder de cape gehouden om de cape goed opzij te houden en ook aan de stier getoond op een gegeven moment, op het punt waar in Spanje de stier dan gedood zou worden.
Een stierengevecht heeft een vaste opbouw er werken meerder mensen met dezelfde stier, en het duurt idd niet erg lang.
Even ter vergelijking, bij de westernsport heb je cuttingshows en daarna gaat al het vee naar de slager. Bij het trainen gebruiken ze vee dat half buffalo (bizon) is, want die verzuren minder snel...
dat is dus in feite ook koetje pesten, maar dat is dan niet zo erg omdat er niet geprikt wordt... Dat zo'n beets ook gewoon uitgeput raakt en de spieren verzuren, daar let men dan voor het gemak niet op Het gaat niet zozeer om vergelijkingen maken, maar hoe men tegen dingen kijkt. Als je al negatief begint, en dat is bij het stierenvechten zeker zo, dan kun je er ook niets goeds uit halen. Als je neutraal kijkt, ziet alles er heel anders uit.
Het weghalen van kalveren gaat om het moment net na de geboorte, die komen niet aan een normale uier, die mogen uit ene meer met een speen drinken.
Maar dat is verder niet echt belangrijk.
windhond schreef:Tja en toch vind ik dat Lusitana hier een punt heeft. Dieren staan eerst jaren heerlijk op de wei.
Angela_ schreef:Dat weet ik, maar hij werkt en traint zichzelf op deze stal. (noem je dat zo, trainen?)
Ik heb zelf verder niks met de stieren te maken gehad.
Lusitana schreef:Anoeska schreef:Dat klinkt wel heel erg als goedpraten. De stier heeft niet zoveel pijn als je zou denken, het zijn maar spiesjes, het is maar in een vetbult, daar zitten maar weinig zenuwen. Ik moet er niet aan denken om een spies in MIJN vetbulten te hebben
Jij bent iet ene stuk vee dat onderling ook dingen uitvecht met scherpe hoorn tot d edood er soms op volkgt. Het is niet slim om alles maar men mensen te vergelijken. Ik vind het heus niet terecht naar de stier, maar het is niet half zo erg als wat mensen er van denken en de meesten hebben hun ideeën gebaseerd op fantasiën.
Blijft dat deze matador NIETS te doen heeft met die spiesjes. Dat is niet zijn vak. Hij zwaait met de cape. Dit is gebeurd in een training, waar een stier niet eens spiesjes in zijn bult krijgt hoe dan ook.
Maar, als gezegd, zelf heeft hij ook geen medelijden met zichzelf, het hoort bij het vak.
runningkawa schreef:Dus de matedor wappert en een ander speelt tegelijkertijd met spiesjes?
Dan is die wapperaar net zo schuldig hoor
En bij elke spiesje in de stier krijgg wapperaar en spiesjes gooier ook een spiesje in de nek.
Kijken wie het het langste volhoud. Zo is het niet eerlijk zeg, 3 of 4 tegen 1 en 1 die maar speisjes krijgt...goh verassend wie dat nu gaat winnen...
Nee eerlijk spelletje, iedereen evenveel spiesjes
bizzybijtje schreef:En waar is dat zwaard eigenlijk voor?
Lusitana schreef:Even ter vergelijking, bij de westernsport heb je cuttingshows en daarna gaat al het vee naar de slager. Bij het trainen gebruiken ze vee dat half buffalo (bizon) is, want die verzuren minder snel...
dat is dus in feite ook koetje pesten, maar dat is dan niet zo erg omdat er niet geprikt wordt... Dat zo'n beets ook gewoon uitgeput raakt en de spieren verzuren, daar let men dan voor het gemak niet op Het gaat niet zozeer om vergelijkingen maken, maar hoe men tegen dingen kijkt. Als je al negatief begint, en dat is bij het stierenvechten zeker zo, dan kun je er ook niets goeds uit halen. Als je neutraal kijkt, ziet alles er heel anders uit.
Lusitana schreef:bizzybijtje schreef:En waar is dat zwaard eigenlijk voor?
Om de cape opzij te houden, die is er over gedrapeerd, en aan het einde wordt hij aan de stier getoond. In Spanje wordt er de doodssteek me toegebracht, maar hier dus niet, hier is het symbolisch.
lepolight schreef:Natuurlijk kun je een stier niet vergelijken met een mens , dat is waar.
Ook al voelt de stier niet zoveel pijn ,toch verdient hij het NIET!
Sinds wanneer hebben mensen het recht om dieren pijn te doen voor hun plezier !!!!!????![]()
Het kan me echt niet schelen hoeveel pijn het doet ,weinig of veel , maar het is een blijft en dier en dat verdienen dieren niet !!
lepolight schreef:symbolisch of niet ,dat dier verdiend dit niet!
Lusitana schreef:lepolight schreef:Natuurlijk kun je een stier niet vergelijken met een mens , dat is waar.
Ook al voelt de stier niet zoveel pijn ,toch verdient hij het NIET!
Sinds wanneer hebben mensen het recht om dieren pijn te doen voor hun plezier !!!!!????![]()
Het kan me echt niet schelen hoeveel pijn het doet ,weinig of veel , maar het is een blijft en dier en dat verdienen dieren niet !!
Het ongelijke is ook het enige waarom ik er moreel tegen ben, maar bij wedstrijdrijden en de training daarvan zie je dus ook veel mensen hun paarden onderwerpen aan dingen die ze beslist niet verdienen. Daarom ben ik ook altijd blij als zo'n ruiter wat breekt. Dus ik snap het gevoel wel. Van mij mogen heel veel Nederlandse ruiter en amazones zwaar gewond raken en dan roep ik ook "boontje komt om zijn loontje, dat idiote wedstrijd rijden ook!"
Sinds wanneer hebben mensen recht om dieren te eten, te berijden, in huis te nemen etc etc etc.