Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:31

Alstu.

Bloos

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:31

Er zijn op de wereld miljoenen mensen die, aan de hand van de Bijbel of Koran of Tora, een vreedzaam leven lijden en steun of troost vinden in dit boek.

Wat dat betreft gaat de vergelijking met Mein Kampf niet op. Kan me niet voorstellen dat iemand iets positiefs uit dat boek heeft gehaald, behalve misschien het voorbeeld hoe het NIET moet.

Wat niet wil zeggen dat het verboden moet worden, maar de vergelijking met een religieus boek is gewoon krom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:35

Ik vind het absurd dat het boek verboden is. Diegenen die er kwaad mee willen krijgen het toch wel. eerlijk gezegd zou ik het helemaal niet zo gek vinden om dat boek verplicht op scholen te onderwijzen, aangezien de jeugd de dodenherdenking toch maar onzin vind.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:37

faye schreef:
Ik vind het absurd dat het boek verboden is. Diegenen die er kwaad mee willen krijgen het toch wel. eerlijk gezegd zou ik het helemaal niet zo gek vinden om dat boek verplicht op scholen te onderwijzen, aangezien de jeugd de dodenherdenking toch maar onzin vind.

Meen je dat? Ik heb juist wel; het idee dat de jeugd wel degelijk betrokken is bij de dodenherdenking al mag je niet van ze verlangen dat ze het echt kunnen bevatten; we werden er zelf op school ook mee grootgebracht ahw..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:38

Lovely1 schreef:
Toestaan dat boek, alleen wel voorzien van educatieve woorden tussen de hoofdstukken door bijvoorbeeld. De bijbel en koran hebben ook veel haatdragende mensen opgeleverd (wat overigens misschien nooit de bedoeling is geweest maar wel is gebeurd). We herdenken de tweede wereld oorlog, we zien er beelden van, we maken films van de gruwelijkheden maar dat boek mag niet gelezen worden. Persoonlijk vind ik dit vreemd, dit boek biedt de wereld van Hitler aan, en zo kunnen mensen met eigen ogen zien hoe ziek zijn gedachtewereld was.

Daar zit dan wel weer het gevaar: het is geen opsomming van idiote kreten, verzonnen door een dwaas, waar iedereen van zal zeggen: "Wat een gek", maar een goed doortimmert stuk, geschreven door een intelligent iemand. Lang niet iedere lezer zal de zieke gedachtenwereld herkennen.

Aan de andere kant: de sukkelaars die zich tot dat gedachtegoed aangetrokken voelen zullen het boek toch al gelezen hebben. In de op hun geestelijke vermogens aangepaste versie natuurlijk. Met veel plaatjes. In de variant: "Nijntje bouwt een 3e Rijk" of zo.....

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:38

detour schreef:
Maar qua inhoud kun je die boeken absluut NIET over een kam scheren. Boos!

Ik begrijp wat je bedoelt, maar wil je wel even erop wijzen dat ook in de Bijbel en de Koran dingen staan waarvan de honden geen brood lusten. En helaas zijn er op basis van die teksten heel veel mensen die hun gedrag verantwoorden door deze boeken.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:40

Cowboy55 schreef:
Lovely1 schreef:
Toestaan dat boek, alleen wel voorzien van educatieve woorden tussen de hoofdstukken door bijvoorbeeld. De bijbel en koran hebben ook veel haatdragende mensen opgeleverd (wat overigens misschien nooit de bedoeling is geweest maar wel is gebeurd). We herdenken de tweede wereld oorlog, we zien er beelden van, we maken films van de gruwelijkheden maar dat boek mag niet gelezen worden. Persoonlijk vind ik dit vreemd, dit boek biedt de wereld van Hitler aan, en zo kunnen mensen met eigen ogen zien hoe ziek zijn gedachtewereld was.

Daar zit dan wel weer het gevaar: het is geen opsomming van idiote kreten, verzonnen door een dwaas, waar iedereen van zal zeggen: "Wat een gek", maar een goed doortimmert stuk, geschreven door een intelligent iemand. Lang niet iedere lezer zal de zieke gedachtenwereld herkennen.

Aan de andere kant: de sukkelaars die zich tot dat gedachtegoed aangetrokken voelen zullen het boek toch al gelezen hebben. In de op hun geestelijke vermogens aangepaste versie natuurlijk. Met veel plaatjes. In de variant: "Nijntje bouwt een 3e Rijk" of zo.....

De rasechte idioten zullen inderdaad dit boek al gelezen hebben en zijn gedachtegoed geweldig vinden maar dit hadden ze ook al af kunnen lijden uit de films die er bestaan en de documentaires.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:40

Nijntje bouwt een 3e Rijk" of zo.....
Whaha!

Mocht dit wat worden, dan werk ik mee aan de illustraties. Haha!
Laatst bijgewerkt door detour op 12-09-07 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:43

ja en hoe meer er over gepraat word hoe meer mensen zo iets hebben van wat zal het nu zijn wat we dan niet mogen weten.

maar wat heeft het adolfje nu zelf op geleverd hij is dood dat nemen we maar aan en het land duits land word eigenlijk met de nek aangekeken ..............dus die mensen die nu ook het haken kruis aanbidden wat schieten die er nu mee op toch ook niks.

alleen maar haat jegens elkaar

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:48

Het boek is moeilijk door te komen... Is echt een heel pittig boek en je ziet een kant van mensen die je als klein meisje had tijdens een nachtmerrie! Wat die man beschrijft is een verschrikking en alleen al als ik nu naar het boek kijk lopen de rillingen al over mn rug... Heel dat boek is een en al haat en verdoemenis!

Vrijgeven van het boek vind ik van wel... Mensen kunnen dan zelf bepalen of ze het willen lezen of niet...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:48

Nou.. ik denk dat er genoeg aanhangers van deze man rondlopen, hoor, bepaalde Duitse rechts extremistische groepen bijvoorbeeld..

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:49

Niet alleen duitsers hoor Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:50

IDD, dat ook nog.. Hij is allang dood, maar in die zin leeft hij ahw voort, nu nog steeds...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:51

Cowboy55 schreef:
detour schreef:
Sorry hoor, Cowboy, maar ik vind dat je de Koran en Bijbel niet kunt inzetten voor het aanrichten van schade, dat gaat me te ver, deze boeken kun je niet vergelijken met Mein Kampf.

Je mag het knap beroerd willen doen wil je de bijbel zo interpreteren dat je dergelijke citaten als uit Mein Kampf eruit krijgt.

Sterker nog (en ben zelf echt niet geen fanatatiek christen); als we met z'n allen nou eens de 10 geboden praktiseerden uit de bijbel zou het leven er een stuk gezelliger uitzien!...

Feit: Er zijn veel meer mensen gesneuveld in de naam van het Christendom en/of de Islam dan in naam van Adolf. Adolf's boys waren kleine jongens in vergelijking met de Kruisridders en de Conquistadores, die complete beschavingen hebben laten verdwijnen in naam van het zuivere geloof

Er zijn in naam van het atheïsme misschien wel meer mensen vermoord dan ooit.
Een chinese kennis van mijn wederhelft liep eens samen met hem door de Joodse wijk in Londen. Mijn man voelde zich opgelaten, toen hij met een joodse man sprak, die de tatoeage met het kampnummer nog op de arm had. Toen zei de Chinees: "6 miljoen? Er zijn in de naam van Mao wel 200 miljoen Chinezen vermoord!"
Daar hoorde je in de jaren '70 in NL niks over...

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:52

Na vind niet dat het boek verboden hoeft te zijn, en inderdaad die koran is ook vrij verkrijgbaar en vind dat ook een belachelijk boek. Sorry als mensen hier nou boos om worden maarja zo denk ik nou éénmaal. Ben niet racistisch ofzo maar word wel een beetje gek van al dat gedoe met die moslims, het is niet een kleine groep die het verpest voor de rest maar een grote groep die het verpest voor de kleine groep die wel normaal doet.

Ben zelf eigenlijk wel nieuwsgierig naar mein kampf gewoon om te zien wat voor idiote ideeen dr allemaal door zn kop heen gingen.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:55

Volgens mij zijn er nog nooit zoveel mensen op de wereld gestorven door middel van zulke gekke praktijken! Als we terug gaan naar het Christendom kunnen we ook zeggen dat er veeeel meer mensen tegelijk met die moordacties begonnen terwijl Adolf de grondlegger was van het uitmoorden van Joden.

In dat opzicht zouden we Mein Kampf en de Bijbel zeker niet aan elkaar gelijk kunnen stellen, aangezien Adolf een en al slecht is en de Bijbel dat niet is.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:56

Je kunt het boek zelfs zo in het nederlands downloaden, is geen kunst aan.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:57

SONY schreef:
Na vind niet dat het boek verboden hoeft te zijn, en inderdaad die koran is ook vrij verkrijgbaar en vind dat ook een belachelijk boek. Sorry als mensen hier nou boos om worden maarja zo denk ik nou éénmaal. Ben niet racistisch ofzo maar word wel een beetje gek van al dat gedoe met die moslims, het is niet een kleine groep die het verpest voor de rest maar een grote groep die het verpest voor de kleine groep die wel normaal doet.

Ben zelf eigenlijk wel nieuwsgierig naar mein kampf gewoon om te zien wat voor idiote ideeen dr allemaal door zn kop heen gingen.

Wat jennu zegt klopt niet helemaal... Want al dat gedoe is zeker niet alleen door de Moslims.. Wij nederlanders kunnen er ook een houtje van hoor Knipoog Want als er een volk vroeger gesootrd was dan waren het de Nederlanders wel,met hun slaven verkopen...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:59

Wat het verbieden van Mein Kampf betreft: Ik vond het ooit een goeie regeling, maar het schijnt dat er bv in het Midden Oosten ook mensen zijn die een arabische vertaling van het boek in huis hebben. Zeker weten dat O. Bin Laden het ook kent. En idd, op bepaalde sites vind ik ideeën over complottheorieen die rechtstreeks uit het boek van Hitler schijnen te komen. Dus heeft het weinig zin, om hier dat boek nog te verbieden, als het tot in de uithoeken van de beschaving... eh, wereld, te koop is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:59

Als ik de laatste reacties doorlees dan denk ik dat de mensen idd niet veel geschifter kunnen worden door het boek van Hitler te lezen; volgens mij is er altijd agressie en moordlustigheid geweest. in die zin zie ik er steeds minder kwaad in als het boek gewoon wordt vrijgesteld..

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:00

detour schreef:
Als ik de laatste reacties doorlees dan denk ik dat de mensen idd niet veel geschifter kunnen worden door het boek van Hitler te lezen; volgens mij is er altijd agressie en moordlustigheid geweest. in die zin zie ik er steeds minder kwaad in als het boek gewoon wordt vrijgesteld..

Hoe bedoel je je eerste zin? Dat iedereen die het boek gelezen heeft geschift is? Knipoog Zomaar vraagje hoor Tong uitsteken Ik snap hem niet helemaal!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:04

Nou- het boel is verboden in Nl omdat mensen aangezet kunnen worden tot helse daden, maar als je zo leest (en nadenkt) zijn die er altijd al geweest dus vraag me steeds meer af in hoeverre adt nog een criterium zou kunnen zijn voor het verbieden van het boek. Snap je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:05

faye schreef:

Het grootste gedeelte van de jeugd (en dan weer: wie is "de jeugd") weet nieteens wat er in die periode is gebeurt. Als de kennis van de daden ontbreekt, waarom begrip verwachten voor de dodenherdenking?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:09

vrijgeven dat boek, is nu al zo aan te komen en verbod op boeken vind ik sowieso van de zotte. Overigens is het echt geen boek waar je 's avonds eens lekker voor gaat zitten want het is (voor onze 21e eeuwse ogen) een waardeloos geschreven boek, megalangdradig en omslachtig. Een goed geannoteerde versie lijkt me zeer interessant (zoals ze bij bv de werken van shakespeare ook doen, 1 pagina originele tekst, en de andere pagina met voetnoten waarin voor de niet-helemaal-op-de-hoogte-zijnde-mensch alles wordt uitgelegd en in context geplaatst). Dan is het een boek met heel educatieve waarde die je een inzicht geeft in de geest van een heel akelige, maar desondanks enorm invloedrijke man Ja Lijkt me juist in deze tijd van kinderen die totaal geen voeling hebben met WO2 een heel goede manier om ze inzicht en bewustzijn bij te brengen.

Ik heb me er wel eens doorheen geworsteld, maar persoonlijk kreeg ik veel meer de kriebels toen ik me tijdens het lezen van Freud over groepsdynamica (1910/1920 geloof ik) opeens realiseerde dat die hele mallemolen van groepsdruk en maatschappelijke zondebok en grote leider dus al bekend en onderzocht was toen Adolf het toneel betrad..Dat boek kun je ook lezen als een voorspelling van alle mechanismen die een rol speelden in de ontwikkelingen rond WO2.

De vergelijking Koran- Mein Kampf slaat verder nergens op, maargoed, verwacht ook niet anders van Wilders Knipoog .

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:12

ik vind dat de ouders hier zeker wel een grote rol in spelen om in ieder geval hun verhaal en de geschiedenis door te spelen.
Dit mag nooit vergeten worden en de mensen die het daadwerkelijk hebben meegemaakt zijn er strakjes niet meer.