Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Nu het weer actueel is op school kan ik het wel, maar kijk maar eens over een half jaar
. Schaam! Vanessa24 schreef:De dt regel zal ik nooit begrijpen, zo gebruik ik: die, dit, dat en deze regelmatig verkeerd.
Toen ik nog op school zat was er toen al geen ruimte voor bijles. Als ik iets niet snapte dan werd ik door de leraar naar een klasgenootje gestuurd.. zij kon me wel verder helpen..
katiavl schreef:Voor jou wel, zou niet weten waarom die persoon uberhoud niet even goede wetenschapper kan zijn of zelfs beter.
katiavl schreef:Ik heb helemaal niet over diplomasysteem overboord gooien, leg me geen woorden in de mond.
Ik heb het over mensen ontnemen van kansen op basis van een beperking die deze heeft, en ik zie niet wat kwaliteit daarin schaad.
katiavl schreef:Maar goed allemaal perfecte leerlingen zal mooier zijn zeker

veerledec schreef:Omdat Engels een wereldtaal is, Nederlands je moedertaal en de voertaal in Nederland en wiskunde je logisch en analytisch inzicht vereist en aanscherpt? Ik vind het vrij logische keuzes.
Biologie etc draagt bij aan de algemene ontwikkeling. Zeer nuttig maar niet basis. Daar doe je geen IQtest mee zeg maar.
Verder blijkt alleen Latijn een goede graadmeter te zijn voor je prestaties op de universiteit, dus dat staat hier verder los van.
?? Waarom?? Heb zelf latijn en grieks gedaan (en universiteit), maar de meeste mensen hebben dat niet gedaan en doorlopen universiteit met net zoveel (of zelfs meer) gemak. Zie even de logica van je uitspraak niet. Latijn en grieks zijn 'dode' talen die niet specifiek iets toevoegen of noodzakelijk zijn voor universitaire studies (zelfs niet als je medicijnen wilt studeren)
En het is makkelijk te zeggen dat wiskunde een kwestie van stampen is: ben ik het niet mee eens. Je moet toch echt wel een beetje wiskundig inzicht hebben om tot een oplossing te kunnen komen of om te snappen wélke formule je ergens op los moet kunnen laten. Klein voorbeeldje: mijn dochter haalt allemaal 8-en en 9-ens voor álle vakken (dus ook scheikunde en natuurkunde), maar komt voor wiskunde met heel veel moeite op een 6. Het is niet dat ze dus geen B-vakken kán want voor scheikunde en natuurkunde heb je ook een bepaald analytisch denkvermogen nodig en zul je ook berekeningen moeten kunnen maken. Binnen de context van natuurkunde of scheikunde snapt ze wel wat ze ermee moet, bij wiskunde is het voor haar heel erg afhankelijk wie er voor de klas staat (lang leven het studiehuis waar er dus nauwelijks meer iemand voor de klas staat) en hoe het haar wordt uitgelegd. Stel dus dat ze deze lijn doortrekt tot haar eindexamen (zit nu in 4 VWO) dan zou dat betekenen dat ze een lijst heeft met heel hoge cijfers, maar als ze een 5 haalt voor wiskunde is ze toch gezakt. Ik zie er het nut niet van in ! Een profiel kiezen zonder wiskunde is niet mogelijk, dus heeft ze wel voor natuur en gezondheid gekozen. Bovenstaande neemt niet weg dat ze ook wel eens een 7 of 8 voor wiskunde haalt omdat ze dat onderwerp wél snapt; toch wordt je kennelijk gezien als iemand die niet analytisch kan denken zonder 6 aan de eindstreep: dit klopt volgens mij gewoon niet

katiavl schreef:Er bestaan geen domme mensen...

). 
katiavl schreef:Er bestaan geen domme mensen...
Marloes3003 schreef:Als je niet alle vakken op VWO niveau kan halen ben je gewoon niet VWO waardig. ZO moeilijk is het nou ook weer niet hoor. Ik ken genoeg domme mensen die hun diploma hebben gehaald, en vervolgens compleet zijn vastgelopen op de universiteit.
Dat je goed kan stampen betekent namelijk niet dat je slim bent...
) Urielle schreef:Waar meet je slim dan aan af? Logisch denkvermogen? Kunnen studeren? Sociale intelligentie? Inlevingsvermogen?

Marloes3003 schreef:Als je niet alle vakken op VWO niveau kan halen ben je gewoon niet VWO waardig. ZO moeilijk is het nou ook weer niet hoor. Ik ken genoeg domme mensen die hun diploma hebben gehaald, en vervolgens compleet zijn vastgelopen op de universiteit.
Dat je goed kan stampen betekent namelijk niet dat je slim bent...

