'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa24

Re: 'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:27

De dt regel zal ik nooit begrijpen, zo gebruik ik: die, dit, dat en deze regelmatig verkeerd.
Toen ik nog op school zat was er toen al geen ruimte voor bijles. Als ik iets niet snapte dan werd ik door de leraar naar een klasgenootje gestuurd.. zij kon me wel verder helpen..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:28

D's en T's doe ik ook altijd fout. Maar dat komt omdat ik die stomme regel na een paar weken vergeet Tong uitsteken . Nu het weer actueel is op school kan ik het wel, maar kijk maar eens over een half jaar Tong uitsteken . Schaam!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:32

Vanessa24 schreef:
De dt regel zal ik nooit begrijpen, zo gebruik ik: die, dit, dat en deze regelmatig verkeerd.
Toen ik nog op school zat was er toen al geen ruimte voor bijles. Als ik iets niet snapte dan werd ik door de leraar naar een klasgenootje gestuurd.. zij kon me wel verder helpen..

Ik heb heel men leven op bijstudie gezeten, hulp voor dyslexie. Heeft eigelijk bar weinig geholpen, net zoals mijn zinsbouw gok ik gewoon. En probeer er het beste van te maken. En gelukkig heb ik een lieve mama, die altijd klaar staat om me te helpen met het verbeteren.

Ik ben zo, het gaat niet verbeteren dus gewoon het beste van maken, maar wel spijtig dat men kansen daarvoor ontnomen zouden worden Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:33

Je Nederlands hoort gewoon zoveel mogelijk correct te zijn. Iedereen maakt wel eens een foutje, maar als je doorstroomt naar het HBO/Un kun je daar niet aankomen met zinnen die een 10 jarige beter schrijft.
Alleen dan staat daar wel tegenover dat ze in bij Nederlands meer aandacht aan de spelling en de taal e.d. moeten geven en niet enkel welk boeken je moet lezen. Engels kan ik mij ergens wel voorstellen.
Wiskunde (A) daarintegen totaal niet. Je hebt veel ervan nodig, maar geen werknemer die er later om geeft dat jij weet hoeveel kans je hebt om een rode knikker uit een schaal met 10 rode en 20 witte knikkers te pakken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:37

katiavl schreef:
Voor jou wel, zou niet weten waarom die persoon uberhoud niet even goede wetenschapper kan zijn of zelfs beter.

Waar referereer je aan met 'Voor jou wel'? En wat maakt in jouw ogen een goede wetenschapper?

katiavl schreef:
Ik heb helemaal niet over diplomasysteem overboord gooien, leg me geen woorden in de mond.
Ik heb het over mensen ontnemen van kansen op basis van een beperking die deze heeft, en ik zie niet wat kwaliteit daarin schaad.

Iedere student die extra aandacht nodig heeft kost geld, en er is maar een beperkte hoeveelheid geld beschikbaar voor onderwijs. Wat je er aan de ene kant instopt, moet ergens anders vandaan komen. Die assistent die aangenomen wordt om jou te helpen met je verslagen kan zijn tijd ook maar één keer besteden. Dat is prima als iemand dat qua talent en motivatie rechtvaardigt, dus je ontneemt de getalenteerden hun kansen niet, maar die beslissing is aan de universiteit. Als je er echter van uit gaat dat bij iedereen die niet in staat is de basiskwalificatie te halen wel een dergelijk talent aanwezig is is het einde zoek. Dat moet een uitzonderingssituatie blijven, want anders gaat het ten koste van het geld dat in het onderwijs gestoken kan worden. Wanneer iedereen die wil studeren maar geen basiskwalificatie heeft toch toegelaten wordt tot een vervolgstudie tast je de kwaliteit van het onderwijs aan: je krijgt een veel te groot verschil in beginniveau waardoor onderwijs praktisch onmogelijk wordt. Ook daar zit een aantasting van de kwaliteit.

Ik heb je overigens geen woorden in de mond gelegd, ik geef alleen aan dat dat een logische consequentie is van het achterwege laten van eisen.
katiavl schreef:
Maar goed allemaal perfecte leerlingen zal mooier zijn zeker Lachen

En die opmerking begrijp ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:37

Ik zou het een heel goed idee vinden, die verplichte voldoendes op die vakken.

Naast het feit dat het vereiste basiskennis is, deze vakken, bereid het de leerling ook nog eens voor op bijvoorbeeld het hbo beleid, waar je voor alles 100% moet scoren (min. 6 of voldoende dus) om te kunnen slagen.

Ik vind 't zelf dan ook niet anders dan "normaal" dat je ook voor je middelbare school gewoon voldoendes moet halen om te kunnen slagen. Want waarom zou iemand recht hebben op een diploma als er "onvoldoende" kennis over een bepaald vak is. Dat woord 'onvoldoende' zegt dat er "te weinig" kennis is, dus ik vind dat zo iemand een vak met een onvoldoende gewoon overnieuw zou moeten doen.

Daar had ik tijdens de middelbare school een andere mening over, maar nu ik op die periode terug kijk, was het érg makkelijk met die compensatie regelingen.

En natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals dyslectische mensen en mensen met dyscalculie (cijferblind)... Daar kan ook op een bepaalde manier best rekening mee gehouden worden. En ook zíj kunnen dan prima met een voldoende slagen. Lachen

Met het huidige compensatie beleid, stimuleer je helemaal niets. Mensen gaan het zó uitrekenen dat ze niets te veel hoeven doen en nét slagen.
Eigenlijk zou er een stimulans moeten zijn om iedereen voor gemiddeld een 7 te laten gaan...

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:47

veerledec schreef:
Omdat Engels een wereldtaal is, Nederlands je moedertaal en de voertaal in Nederland en wiskunde je logisch en analytisch inzicht vereist en aanscherpt? Ik vind het vrij logische keuzes.
Biologie etc draagt bij aan de algemene ontwikkeling. Zeer nuttig maar niet basis. Daar doe je geen IQtest mee zeg maar.
Verder blijkt alleen Latijn een goede graadmeter te zijn voor je prestaties op de universiteit, dus dat staat hier verder los van.

Engels is een wereldtaal, Spaans ook (dan zou Frans ook een logische keuze zijn voor BASISvak, aangezien dat ook een romaanse taal is). Dat andere vakken niet bijdragen aan een IQtest is een zeer boute uitspraak. ALLE vakken gegeven op lagere en middelbare scholen dragen bij aan de ontwikkeling van je hersenen, je denkpatronen en je algemene ontwikkeling. Dan heb ik het niet over het weten van de feitjes (wie kent na 20 jaar nog alle formules voor Wiskunde??), maar de ontwikkeling van je hersenen en daarmee ook je algemene basisvaardigheden. Het is een (vind ik)schande om vakken als MEER (wiskunde) of MINDER (geschiedenis) te bestempelen. Ze dragen allen veel bij en geven gecombineerd een BASIS. Dat mensen beter zijn in talen of exact, dat kun je compenseren. En voor vervolgstudies geen probleem. Door de diversiteit aan vakken en dus ook de verschillende manier van leren, inzicht enz. bouw je de basis voor vervolgstudies.

Latijn een goede graadmeter voor je prestaties op universiteit Koe ?? Waarom?? Heb zelf latijn en grieks gedaan (en universiteit), maar de meeste mensen hebben dat niet gedaan en doorlopen universiteit met net zoveel (of zelfs meer) gemak. Zie even de logica van je uitspraak niet. Latijn en grieks zijn 'dode' talen die niet specifiek iets toevoegen of noodzakelijk zijn voor universitaire studies (zelfs niet als je medicijnen wilt studeren)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:49

De kans dat je de wereldtaal Engels in je vervolgstudie tegen gaat komen is echter vele malen groter dan de kans dat je Spaans tegen komt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:51

Ik ben het absoluut niet eens met deze regel (als deze er doorkomt). Er is ook nog een groep mensen die niet doorstudeert ná het behalen van een VWO-diploma of die een beroepsopleiding gaat doen. Je mag er toch vanuit gaan dat iemand die door 6 klassen VWO is gekomen een redelijke basiskennis heeft van alle vakken (anders was je allang overgestapt naar HAVO of lager), dat om wat voor reden dan ook er bijv. een 5 uitkomt voor wiskunde, betekent dan ineens dat je dat jaar over moet gaan doen of zo ?? Of zou je dan nog een keer mogen herkansen of een avondstudie voor alleen dat vak ??

Er zijn mensen genoeg die altijd een voldoende hebben gehaald voor een vak, maar die voor hun eindexamen (zenuwen, of andere oorzaak) geen voldoende halen. En die hebben dan niet voldoende kennis ?? Ik vind het krom ! Er wordt hier gezegd Engels is een wereldtaal: klopt helemaal. Maar Spaans is bijv. ook een wereldtaal Haha! En het is makkelijk te zeggen dat wiskunde een kwestie van stampen is: ben ik het niet mee eens. Je moet toch echt wel een beetje wiskundig inzicht hebben om tot een oplossing te kunnen komen of om te snappen wélke formule je ergens op los moet kunnen laten. Klein voorbeeldje: mijn dochter haalt allemaal 8-en en 9-ens voor álle vakken (dus ook scheikunde en natuurkunde), maar komt voor wiskunde met heel veel moeite op een 6. Het is niet dat ze dus geen B-vakken kán want voor scheikunde en natuurkunde heb je ook een bepaald analytisch denkvermogen nodig en zul je ook berekeningen moeten kunnen maken. Binnen de context van natuurkunde of scheikunde snapt ze wel wat ze ermee moet, bij wiskunde is het voor haar heel erg afhankelijk wie er voor de klas staat (lang leven het studiehuis waar er dus nauwelijks meer iemand voor de klas staat) en hoe het haar wordt uitgelegd. Stel dus dat ze deze lijn doortrekt tot haar eindexamen (zit nu in 4 VWO) dan zou dat betekenen dat ze een lijst heeft met heel hoge cijfers, maar als ze een 5 haalt voor wiskunde is ze toch gezakt. Ik zie er het nut niet van in ! Een profiel kiezen zonder wiskunde is niet mogelijk, dus heeft ze wel voor natuur en gezondheid gekozen. Bovenstaande neemt niet weg dat ze ook wel eens een 7 of 8 voor wiskunde haalt omdat ze dat onderwerp wél snapt; toch wordt je kennelijk gezien als iemand die niet analytisch kan denken zonder 6 aan de eindstreep: dit klopt volgens mij gewoon niet Gestoord

Laat de onderwijs-bobo's zich eens bezig gaan houden met nuttige zaken. Nu maken ze zich druk over het juiste aantal lesuren in een jaar (mijn dochter moest een dag terugkomen naar school in de vakantie omdat ze 8 uur (!) te kort les hadden gehad dat jaar; school was op de vingers getikt door inspectie), is er nergens meer duidelijkheid over de 2e fase (studiehuis) omdat men telkens de regels aanpast en worden leerlingen ook nog eens gestraft met zo'n onzinnige regeling !

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:29

Als je niet alle vakken op VWO niveau kan halen ben je gewoon niet VWO waardig. ZO moeilijk is het nou ook weer niet hoor. Ik ken genoeg domme mensen die hun diploma hebben gehaald, en vervolgens compleet zijn vastgelopen op de universiteit.
Dat je goed kan stampen betekent namelijk niet dat je slim bent...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:31

Er bestaan geen domme mensen...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:34

katiavl schreef:

Dat is weer een heel andere discussie Haha!
(Heb ze maar groot, voer ze maar koekjes... je hebt ze er soms bij Lips are sealed ).

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:41

katiavl schreef:

Haha tuurlijk wel, anders zouden er toch ook geen slimme mensen kunnen bestaan...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:42

Waar meet je slim dan aan af? Logisch denkvermogen? Kunnen studeren? Sociale intelligentie? Inlevingsvermogen?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:47

Marloes3003 schreef:
Als je niet alle vakken op VWO niveau kan halen ben je gewoon niet VWO waardig. ZO moeilijk is het nou ook weer niet hoor. Ik ken genoeg domme mensen die hun diploma hebben gehaald, en vervolgens compleet zijn vastgelopen op de universiteit.

Wat een flauwe reactie. Als je zeer bovengemiddeld presteert en je haalt voor één vak een 5 ben je in jouw opinie dus dom; nee sterker nog: als je je VWO diploma haalt kan je heel vaak ook nog dom zijn: het feit dat jij er veel kent zegt in dit geval misschien iets over jou en je omgeving (net zo flauw ik weet het, maar kon het niet laten Haha! )

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 11:47

Urielle schreef:
Waar meet je slim dan aan af? Logisch denkvermogen? Kunnen studeren? Sociale intelligentie? Inlevingsvermogen?

Ze heeft een punt. Wij hebben namelijk 'uitersten op elke schaal' zodat wij slim/dom kunnen ervaren. Maar ik vind niet dat iemand die in onze maatschappij gezien wordt als "dommer" ook gelijk gezien moet worden als "minder" en dat is nou net wat mensen vaak doen. Voor iedereen en elk niveau denkvermogen is er een plekje - zie de hedendaagse maatschappij.
Als iedereen afgestudeerd was aan de universiteit, wie haalt er dan mijn vuilnis op? Of als iedereen stopte met leren voor zijn 16e, wie behandelt mij als ik ziek ben?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:51

Ken iemand met een heel hoog IQ, maar een heel laag EQ. Kan je verzekeren dat andersom voor de omgeving vaak veel aangenamer is Haha!

Maar goed: we dwalen af. Misschien weer terug naar de beginpost....

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:53

Marloes3003 schreef:

Wat een naar smaakje zit hieraan! Bah!
Je kunt wel degelijk VWO/ Havo of wat dan ook, waardig zijn ook al blink je niet overal perfect in uit.
Domme mensen bestaan niet, domme uitspraken overigens wel.. dat heb ik net gezien..

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:56

@ Schimmelig: Dat bedoel ik ook hoor. Ik zal nooit zeggen dat mensen die niet gestudeerd hebben minderwaardig zijn. En op sommige punten (sociale vaardigheden bv) kunnen ze wel slimmer zijn dan een professor.

en @ Netje: Als je voor 1 vak een 5 haalt ben je niet gelijk dom, en als je je VWO diploma haalt ben je niet per se slim.
Ik heb makkelijk het VWO gehaald, en het gaat nu ook prima op de uni. Betekent niet dat ik slim ben hoor, ik heb bijvoorbeeld nooit zin om rijtjes te stampen. Terwijl ik weet dat het terugkomt op een tentamen... Koe

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:57

Maar daar gaat het hier juist om: als je voor één van de 3 vakken een 5 haalt krijg je geen VWO of HAVO-diploma !

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:58

Kunnen we af van de predikaten 'dom' en 'slim'? Het vertroebelt de discussie.

De vraag was of het verplicht stellen van een voldoende (en dat is een zesje, geen tien) voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde nou een goed idee was of niet...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:00

Ik zou toch nog altijd gaan voor een verbetering van onderwijs om zo de problematiek aan te pakken, als je de cijfers leest over de kennis van wetenschap. Stond net in de krant dan verschiet je jou een bult. Licht dan aan de leerlingen, of aan degene die lesgeeft?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:00

Opzich vind ik het goed dat de basiskennis aanwezig moet zijn, maar als ik keek naar wat ik bij wiskunde kreeg op het VWO denk ik dat de helft veel meer is dan basiskennis. Meer dan de helft gebruik je niet in het dagelijkse leven, dus ik vind het niet eerlijk als je daar op zou zakken, terwijl al je andere vakken gewoon goed zijn.

En met je vervolgopleiding kun je er nog rekening mee houden. Ik heb met moeite een 6 voor wiskunde op mijn diploma gehaald en ik zal dus geen wiskunde gaan studeren Clown

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:01

@ Prrrr
Nee, vind ik dus van niet. Als het maar 1 vak is wat er voor zorgt dat je een compleet jaar over zou moeten doen (wat je ook niet motiveert) is het geen goed idee.
Wel zouden ze de mogelijkheid moeten bieden tot extra lessen waardoor je bij een her-examen meer kans hebt om het alsnog goed af te sluiten.
Want iedereen wilt met goede cijfers het schooljaar afsluiten, maar het lukt niet iedereen. En dat hebben we maar te accepteren.

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:02

Volgens mij is dat wel een goed idee.
Deze vakken heb je gewoon nodig in je vervolgopleiding. Statistiek, Engelse boeken en scripties...