Dikke kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen zijn te dik omdat ouders zich niet genoeg inzetten.

mee eens
151 (77%)
niet mee eens
43 (22%)

Totaal aantal stemmen: 194

vuurneon

Re: Dikke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:38

Als de beinvloedbare fase voorbij is zien ze zelf vaak wel in dat ze verkeerd bezig zijn, het is gewoon afwachten en hopen dat je broertje snel inziet dat dik zijn niet echt gezond is.
Na een bepaalde leeftijd heb je ook je eigen verantwoording.

Op mijn oude basisschool hebben ze een nieuwe regel ingesteld omdat teveel kinderen alleen maar snoep en koekjes mee kregen naar school. Ouders mogen geen slechte dingen meer meegeven voor in de pauze Lachen Dat is in ieder geval een begin Lachen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-08-07 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:39

Nee da's waar. Heeft de dietiste niets geholpen bij je broertje? Is hij echt gevaarlijk dik dan, of zijn jullie bang dat hij het wórdt?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:03

Ben ik het mee eens. Een deel is ook genetische aanleg natuurlijk, maar volgens mij is dat nog geen goed excuus voor de vele te dikke jonge kinderen van tegenwoordig. En de meeste van die te dikke kinderen hebben ook te dikke ouders.
Als je in de supermarkt bent, kijk dan eens in het winkelwagentje van zo'n ouder...dan weet je ook hoe het komt Knipoog

Ik ben wel opgevoed met 3 gezonde maaltijden per dag, niet snoepen vlak voor het eten, maar 's avonds mocht ik best een bakje (paar handjes) chips en overdag mocht ik best snoepen.
Frisdrank in de zin van Cola, Sinas e.d. lustte ik niet, dus dronk ik ook niet.

Hebben de ouders van tegenwoordig werkelijk tijdsgebrek om te koken ? Of gewoon geen zin ?

Na de scheiding van mijn ouders heeft mijn moeder het ook alleen moeten doen. Ze had een full-time baan, maar presteerde het toch om elke dag een gezonde, zelf gekookte maaltijd op tafel te krijgen. Geen fastfood troep of kant en klare maaltijd. Alleen op vrijdag ging de frituurpan aan.

Ook op de dagen dat ik naar een sportles moest (op een gegeven moment 3 avonden in de week), kreeg ik een gezonde maaltijd op m'n bord.

IMO is het weldegelijk de verantwoordelijkheid van de ouders hoe het eetpatroon van hun kind zich ontwikkelt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 13:12

De frisdrank is denk ook wel een issue. Dat hadden wij bv niet eens in huis en nu zie ik dat kinderen daar soms liters van drinken en dat kleine kinderen al een blikje van het een of ander krijgen. Vergeet niet dat daar ontzettend veel suiker in zit en dus, net als snoep, verslavend is. Ze worden er dus lastiger van, willen steeds meer en vaker.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:17

We weten dat kinderen de ouders kopieëren. Nu je zelf volwassen bent, zul je zien dat je meer op je ouders lijkt dan je in eerste instantie zult denken.
Als je vanaf jongs af aan leert (ziet en proeft) om 3x per dag te gezond te eten, tussendoortjes eet in vorm van extra fruit of andere gezonde snacks, zul je later in de pubertijd en als je volwassen bent daar automatisch voor kiezen... want je weet je niet beter.
Ben je opgegroeit met veel ongezonde voedsel, of werdt je vroeger alles verboden wat met slechte voeding te maken had, dan heb je meer kans dat je doorslaat van gezond naar slecht of je behoudt je slechte eetgewoontes omdat je dus niet beter weet.
Ouders hebben dus wel degelijke invloed op het gewicht van kinderen en de keuzes die kinderen later in de toekomst zullen maken wat betreft voeding en beweging.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:20

Wij hadden in ons gezin ook geen frisdrank in huis. Hoogstens met een verjaardag ofzo.
En in mijn eigen huishouden is het hetzelfde, wij drinken water, melk, thee of vruchtensap ( en dan echt sap en niet van die nepzooi met toegevoegde suikers ). Als ik een keer zin heb in fris, koop ik het wel, maar het is geen standaard voorraad in huis ( net als bier, ook onzin om dat in huis te hebben, over dikmakers gesproken Knipoog ).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:24

Ik ga hierin niet de schuld aan de ouders geven omdat de kinderen tegenwoordig genoeg te doen hebben.
Bijvoorbeeld, maandag voetballen, dinsdag zwemmen, woensdag volleyballen enz.
Er zijn nu zoveel lekkere dingen te koop en wij eten ook veel ongezonder dan dat ze vroeger deden.
Er komen steeds meer lekkere dingen in alle soorten en maten.
Waarin ik vind dat je je kind kunt stimuleren is lekker buiten spelen.
Ik wil geen kinderen hebben die nonstop achter de computer zitten.
Een kwartiertje a halfuurtje per dag hooguit en dan naar buiten.
Het valt me wel op dat er tegenwoordig weinig kinderen meer buiten spelen en dat moet toch gestimuleerd worden, denk ik.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:31

Ik ben 12 en me ma bepaalt wat ik eet.

Vind ik fijner, want anders eet ik gewoon niet. Bij ons is er in de kast genoeg te eten, maar ik ben nou eenmaal slim (:P) en ga voor het fruit Vork

Maar ik ben ook niet slank. Ik ben sowieso wat zwaarder gebouwd, en dan ben ik nou eenmaal wat zwaarder.

Maar sommige ouders, die van dat meisje van 7 in Amerika bv, die laten het écht te ver komen. Snap ook niet dat dat kind het nog lekker vind om familiepizza's naar binnen te werken Koe

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:36

Es79 schreef:
Ik ga hierin niet de schuld aan de ouders geven omdat de kinderen tegenwoordig genoeg te doen hebben.
Er zijn nu zoveel lekkere dingen te koop en wij eten ook veel ongezonder dan dat ze vroeger deden.

Daar hoef je toch niet aan mee te doen? Dat vind ik echt zo'n onzin! Er zijn nog steeds dezelfde voedingsmiddelen( aardappels, groenten, fruit) te koop, je hoeft niet per se lekkere dingen te kopen?
Wij kregen als kind ook geen (mini-)mars mee naar school, die waren er toen ook al. Nee hoor, gewoon een appel of een keer een liga, en die liggen nog steeds in de schappen! Toevallig heb ik het er gisteren met mijn man nog over gehad, dat we de kleine straks beter doosjes rozijntjes kunnen geven dan smarties! En die zijn ook nog steeds te koop Knipoog

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:43

erleyne schreef:
Es79 schreef:

Daar hoef je toch niet aan mee te doen? Dat vind ik echt zo'n onzin! Er zijn nog steeds dezelfde voedingsmiddelen( aardappels, groenten, fruit) te koop, je hoeft niet per se lekkere dingen te kopen?
Wij kregen als kind ook geen (mini-)mars mee naar school, die waren er toen ook al. Nee hoor, gewoon een appel of een keer een liga, en die liggen nog steeds in de schappen! Toevallig heb ik het er gisteren met mijn man nog over gehad, dat we de kleine straks beter doosjes rozijntjes kunnen geven dan smarties! En die zijn ook nog steeds te koop Knipoog

Rustig aan! Je quote maar een deel van mijn bericht.
Ik zeg ook niet dat je dat mee moet geven maar dat het wel moeilijker gemaakt of eigenlijk makkelijker gemaakt wordt voor de kinderen.
Zie scholieren allemaal lekkere dingen kopen in de supermarkt.
Als je er niet bij bent heb je daar geen zicht op.

En je zult zien dat als je kleine geboren is en wat ouder is en een ander kindje krijgt een snoepje het ook graag wil.

Ik vind dat kinderen ook wel een snoepje mogen maar niet de hele dag door!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:48

Es79 schreef:
En je zult zien dat als je kleine geboren is en wat ouder is en een ander kindje krijgt een snoepje het ook graag wil.

Dan nog ben je niet verplicht hieraan toe te geven. Ik zie het verschil al zo verschrikkelijk goed tussen mijn twee (schoon)zusjes. De één is heel streng, en die kinderen zien er goed uit, lekker in hun vel. Ja die zijn af en toe boos als ze iets niet mogen, maar zij kan dat handelen. De ander geeft almaar toe, kinderen kennen geen grenzen, breken de boel af en zijn daar zelf ook niet gelukkig mee. Ik zeg niet dat ik het straks perfect zal weten, maar als je er tenminste bewust over nadenkt, ben je al een heel eind verder.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:50

erleyne schreef:
Es79 schreef:

Dan nog ben je niet verplicht hieraan toe te geven. Ik zie het verschil al zo verschrikkelijk goed tussen mijn twee (schoon)zusjes. De één is heel streng, en die kinderen zien er goed uit, lekker in hun vel. Ja die zijn af en toe boos als ze iets niet mogen, maar zij kan dat handelen. De ander geeft almaar toe, kinderen kennen geen grenzen, breken de boel af en zijn daar zelf ook niet gelukkig mee. Ik zeg niet dat ik het straks perfect zal weten, maar als je er tenminste bewust over nadenkt, ben je al een heel eind verder.

Dat zeg ik ook niet, dat je hieraan toe moet geven maar dat je er wel mee te maken krijgt.
En dat je erover nadenkt is hartstikke goed uiteraard.

Maar wat ik schreef is gewoon de realiteit hoe het op dit moment is met de lekkere dingen enz.
Maar niet dat je eraan toe moet geven, absoluut niet.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:52

Ik ben het voor een deel met de stelling eens.

Ik heb 2 zoons. De een kan eten en snaaien wat hij wil en komt niet aan. Doet niet aan sport helaas, fietst wel dagelijks 11 km heen en weer naar school.
De ander is absoluut niet te dik maar een stuk steviger dan zijn broer. Eet en snaait hetzelfde. Rijdt 6x per week op zijn pony en fietst met ingang van vandaag 11 km heen en weer naar school.

2 kinderen die dezelfde opvoeding krijgen ook wat eten en snoepen betreft. De een komt niet aan en de ander moet dus wel uitkijken.
Ik denk dat het niet alleen met opvoeding maar ook met aanleg te maken heeft.
De oudste lijkt op zijn vader die een snelle verbranding heeft en alles kan eten. De jongste lijkt helaas meer op mij.

Overigens wordt er bij mij in huis niet onbeperkt gegeten en gesnoept. Brood en fruit mag altijd. Snoep en chips is beperkt. Maar de oudste is 15. Dan heb je niet meer in de hand wat er buitenshuis gegeten wordt.

Al te streng zijn heeft ook geen zin is mijn ervaring. Bij een schoolvriendinnetje van mij heerste vroeger echt en 0-beleid. Die mocht helemaal niets, alleen een biskwietje bij de thee. Zodra zij haar zakgeld kreeg vloog ze naar de snoepwinkel en zette haar hele zakgeld meteen om in snoep. Het was gewoon een obsessie voor haar.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:54

@Es79: O.K. Haha! Dan begrijpen we elkaar. Ik snap ook wel dat het in de praktijk lastiger is Knipoog

Wat me trouwens wel heel erg stoort, is dat het hier bij de kinderdagopvang zo vaak raak is met snoep. Er wordt zo'n beetje elke week getrakteerd met snoep door een jarig kind. Daar gruwel ik echt van, als ik dan bedenk dat ik mijn kind daar moet brengen ( nou ja moet, daar kies je natuurlijk zelf voor ). Van die peuters van 2/3 en dan al zulke traktaties. Dat er geen regel is voor gezonde dingen, dat kan ik echt niet begrijpen. Blijkbaar denken die ouders er niet over na ( of het kan ze niet schelen ).

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:55

Op de creche waar mijn kinderen vroeger naar toe gingen werd niet op snoep getrakteerd.
Op de basisschool wel....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:56

Mijn broer is ook zo, die eet en eet en eet en komt echt niet aan, eet soms gewoon om 1 uur snachts nog omdat die niet kan slapen van de honger. En die is perfect gezond, ik ben dikker en eet ook de helf tot 2 derde minder Lachen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:59

Is dat iedere week dan zo op die opvang?
Vind het zelf niet zo'n heel groot probleem met tractaties maar het moet ook niet om de haverklap zo zijn.
Hier op school hebben ze wel heel graag gezonde tractaties maar dat is wel moeilijk.
En waarom?
Omdat de meeste kinderen snoepgoed tracteren en dan kom jij met een gezonde snack aan en het "jarige" kind krijgt het te verduren.
Dat vind ik wel heel sneu hoor.
Want ze vinden het niet lekkkker, te gezond! Koe

Ik heb een keer een pannenkoek met fruit getracteerd en een keer een danoontje als varkensnuit gemaakt met een gezichtje, was een heel werk maar de laatste keer een dropveter met een paar chipjes... Bloos

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:01

Als ik mijn collega moet geloven wel ja, die heeft zelfs geen snoep in huis, omdat haar kind op de opvang al zoveel krijgt.
Gezonde traktaties maken je kind inderdaad niet populair, ook weer iets om rekening mee te houden Knipoog Maar als je er zo iets leuks van knutselt ( leuk idee met die danoontjes ), dan valt het vast wel mee. Op mijn oude basisschool kregen de kinderen zelfs aan het begin van het jaar een ideeënboekje mee voor gezonde traktaties.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:01

Of je kan het ook gewoon beste van de twee nemen een appel met smarties opgeplakt, kinderen aten het jammie op Lachen smarties was juist een gezichtje absoluut niet veel, maar ze hadden wel al weer gezond gegeten Lachen

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:02

Erleyne er is ook nog een middenweg tussen heel streng en grenzeloos. En meestal pakt dat het beste uit. Als je als ouder te streng bent kan het kind op oudere leeftijd hier zich tegen gaan verzetten. (krijgt namelijk ook een keer een eigen mening) Als een ouders geen grenzen stelt probeert een kind steeds verder te gaan. Het beste is denk ik om daar een beetje tussen in te laveren.
alleen maar roepen dat ouders geen zin hebben om te koken is ook wel erg generaliserend. Ik werk als leerkracht en heb zelf 4 kinderen maar hier wordt bijna iedere dag zelf gekookt.
Hier zijn wel dingen in huis zoals, snoep en chips maar oneindig er van eten mag niet. Ze moeten het ook nog steeds vragen.

Maar mijn kinderen zijn nu wat ouder en op een bepaalde leeftijd is de mening van vriendjes belangrijker dan die van de volwassenen. het is ook de leeftijd om je eigen mening te vormen. En dat wordt dan ook uitgeprobeerd.
Ieder mens en kind is verschillend. Ze hebben bij mij thuis allemaal dezelfde ouders en regels. Maar 1 ervan was toch even van het spoortje toen hij tussen de middag (zit in een andere stad op school) lekker dicht bij de Mac zat. Veel gesprekken met hem gehad maar ik kon het niet stoppen. Gelukkig heeft hij zijn draai weer gevonden en eet hij nu weer een stuk gezonder.
Hij werd inderdaad zwaarder en bleek er toch mee te zitten.
maar ja dat had ook kunnen leiden tot steeds ongezonder eten ook al waren wij het er niet mee eens.

Ik denk wel dat het belangrijk is om in de jonge jaren een goed voorbeeld te geven waar moeten de kinderen het anders leren.
En weet je opvoeden is niet zo makkelijk als het lijkt. Je kan het allemaal wel weten hoe je het zou doen, maar je bent zelf ook nog een mens met zijn zwakheden en je leeft niet allemaal volgens het boekje.

En in mijn tijd (ben al oud hoor Haha! ) had je nog niet zoveel keus in snoep en lekkere dingen.Dat scheelt ook natuurlijk. Het wordt steeds moeilijker om al die verleidingen te weerstaan.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:02

Bar schreef:
Ik ben het voor een deel met de stelling eens.

Ik heb 2 zoons. De een kan eten en snaaien wat hij wil en komt niet aan. Doet niet aan sport helaas, fietst wel dagelijks 11 km heen en weer naar school.
De ander is absoluut niet te dik maar een stuk steviger dan zijn broer. Eet en snaait hetzelfde. Rijdt 6x per week op zijn pony en fietst met ingang van vandaag 11 km heen en weer naar school.

2 kinderen die dezelfde opvoeding krijgen ook wat eten en snoepen betreft. De een komt niet aan en de ander moet dus wel uitkijken.
Ik denk dat het niet alleen met opvoeding maar ook met aanleg te maken heeft.
De oudste lijkt op zijn vader die een snelle verbranding heeft en alles kan eten. De jongste lijkt helaas meer op mij.

Overigens wordt er bij mij in huis niet onbeperkt gegeten en gesnoept. Brood en fruit mag altijd. Snoep en chips is beperkt. Maar de oudste is 15. Dan heb je niet meer in de hand wat er buitenshuis gegeten wordt.

Al te streng zijn heeft ook geen zin is mijn ervaring. Bij een schoolvriendinnetje van mij heerste vroeger echt en 0-beleid. Die mocht helemaal niets, alleen een biskwietje bij de thee. Zodra zij haar zakgeld kreeg vloog ze naar de snoepwinkel en zette haar hele zakgeld meteen om in snoep. Het was gewoon een obsessie voor haar.

Jouw zoon fiets iedere dag naar school 11 km, ik reken dat wel tot sport omdat ie wel degelijk lichaamsbeweging krijgt.
Hij gaat niet met de bus naar school en wordt ook niet met de auto gebracht.
Aanleg is natuurlijk ook een belangrijke factor, en pubers verslinden een hoop voedsel omdat ze in de groei zitten.. dat hebben ze nodig.
Het belangrijkste is dat hetgeen wat ze binnenkrijgen niet meer is dan wat ze nodig hebben/ verbruiken, dan is er een balans en worden worden de kinderen ook niet dik.
Nu zie je geen balans, er wordt meer gegeten en gedronken dan de lichamen het nodig hebben, suikers en vetten worden dus opgeslagen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:05

Ik snap heel goed dat je niet alles moet verbieden, dat hebben mijn ouders bij mij ook niet gedaan
( zie pagina 2 van dit topic ). En dat je alles niet van te voren kan bedenken, maar zoals ik al zei, je kan er maar beter wel over nadenken voor welke situaties je komt te staan. Dan kom je voor minder verrassingen te staan dan als je dat niet doet Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:08

Wij hebben drie kleine kinderen en als ze t.v. kijken en je zet een schaaltje geschild en in stukjes gesneden fruit neer of een schaaltje chips zullen ze het allebei net zo makkelijk eten.

Ik denk dat gemakzucht inderdaad een van de grote problemen is. Een zakje chips lostrekken is makkelijker dan een appel, peer en banaan schillen en snijden.

Gezond en gevarieerd eten en voldoende beweging zoals al geldt sinds forever! Ik geloof inderdaad dat door tijdsgebrek van de ouders men hier niet altijd aan toe komt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:28

Maar ik vind koken eigenlijk vrij weinig werk. Een simpele gezonde maaltijd staat toch zo op tafel? Het is net zoveel werk om de broccoli op te zetten dan de frituurpan aan volgens mij...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:32

Yinari schreef:
Maar ik vind koken eigenlijk vrij weinig werk. Een simpele gezonde maaltijd staat toch zo op tafel? Het is net zoveel werk om de broccoli op te zetten dan de frituurpan aan volgens mij...

Das waar, maar dan snap ik ook niet de personen die de limonade bannen en ongezonde drank van tafel bannen, maar melk dan wel Lachen

Geef ik liever limonade aan men kind Bloos