Mkz in Groot-Brittannië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Mkz in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:22

Niet alleen de commercie, ook de Amerikanen die geen geent vlees willen, maar zelf ondertussen
hun dier vol hormonen en weet ik verder spuiten..

Juist die hypocriete ideën maken het belachelijk.
Vroeger was er altijd MKZ vergelijk het maar met droes een ongevaarlijke virusziekte.
De dieren die het hadden werden afgezonderd ze gingen dood of overleefden het en kregen
het daarna nooit meer

maverickJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:53

Echwel schreef:
Niet alleen de commercie, ook de Amerikanen die geen geent vlees willen, maar zelf ondertussen

Vroeger was er altijd MKZ vergelijk het maar met droes een ongevaarlijke virusziekte.
De dieren die het hadden werden afgezonderd ze gingen dood of overleefden het en kregen
het daarna nooit meer

Idd,ik ben het volkomen met je eens. Het is verder niet levens bedreigend.
Maar ik ben toch van mening dat ze beter kunnen enten, want als er weer zo'n uitbraak komt als 6 jaar gelden kost het weer miljoenen en zullen veel boeren falliet gaan en vele beesten onnodig de dood in gejaagd worden.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:54

idd een prikje kost miss 6 euro en een nieuwe koe 600 euro....doe dan maar enten!!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:07

maverick schreef:
Idd,ik ben het volkomen met je eens. Het is verder niet levens bedreigend.
Maar ik ben toch van mening dat ze beter kunnen enten, want als er weer zo'n uitbraak komt als 6 jaar gelden kost het weer miljoenen en zullen veel boeren falliet gaan en vele beesten onnodig de dood in gejaagd worden.

En dan praten we alleen over geld, niet eens over het menselijke leed.
Nooit is bekend gemaakt hoeveel boeren zelfmoord hebben gepleegd.

Dat wordt gewoon onder tafel geschoven

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:35

Ik hoop dat het allemaal met een sisser afloopt en het bij 1 geval blijft.
De ophef erover snap ik ook niet echt, waarom moeten er zoveel dieren geruimd worden, waarom mogen ze niet geent worden? Zelf zou ik er geen stukje vlees minder om eten.

En idd vroeger was er vaker mkz, beesten apart houden en als ze het overleefden waren ze immuun. Ik snap echt niet waarom dat nu niet meer zo zou kunnen. Alleen om die amerikanen met hun idiote gedachtengang ter wille te zijn? Laat ze maar zien dat ze dan ergens anders hun vlees vandaan krijgen van dezelfde kwaliteit.

Hoop alleen dat ik naar mijn paard mag blijven gaan, gelukkig staat er verder geen vee op de stal waar mijn paard staat, op het erf moeten blijven is niet zo'n ramp, dat gaan we wel overleven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:38

Yep en Argentinië heerst zovaak MKZ en waar komt het meeste vlees vandaan????

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:50

Echwel schreef:

het daarna nooit meer

Ja maar als je het hier over vroeger hebt heb je het over de tijd dat boeren nog heel weinig koeien hadden en het ook mogelijk was om de zieke dieren intensief te verzorgen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:41

en we hebben vervoersverbod in nederland..
jeetje!!
We wouden net een hele groep schapen wegdoen, mag dus niet doorgaan!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:46

alleen als je ze naar het slachthuis brengt mag het wel.
maar het duurt geloof ik niet zo heel lang, als er teminste geen mkz verdenkingen meer worden gevonden..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:48

nee ook niet, je mag NIETS vervoeren, wij wouden schapen weglaten brengen naar het slachthuis, maar dat mocht niet.

ik hoop dat er niet dezelfde ellende komt als in 2001, aangezien er wel dieren vanuit engeland vervoerd zijn die hoogswaars. besmet waren.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:50

Ooo dat is vreemd, want in alle berichten staat dat rechtstreeks naar het slachthuis wel mag...
Even LTO bellen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:51

Hmm.. bij ons zou n handelaar ze halen he?
mischien dat dat de reden was Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:52

Ah ok. Ja, daar heb je een punt...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:53

Zijn tevens niet MIJN schapen hoor.
maar van bij de verzorgpaarden, maar de rammen moeten weg dus tsja... dat word m ff niet.

Hopelijk duurt dit niet lang. en krijgen we niet dezelfde ellende als in 2001... en komt het al helemaal niet hier

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:54

Naar het slachthuis rechtstreeks van de boer mag wel.
Dus ik denk niet dat met een handelaar mag.
Ik hoop dat het niet weer zo'n puinhoop word als in 2001

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 01:17

Citaat:
NieuwsMKZ update: 5 augustus 17.30 uur 2e besmetting

Tweede besmetting in Engeland

De bron van de MKZ-infectie lijkt gevonden. Er is wel een tweede bedrijf besmet binnen de 10-kilometer toezichtszone. De twee besmette bedrijven en een derde bedrijf zijn eigendom van één veehouder. Alle vatbare dieren op deze drie bedrijven zijn inmiddels geruimd. Op het tweede besmette bedrijf testte één dier positief op MKZ, maar het dier was nog niet ziek.
Het is dus duidelijk nog te vroeg om achterover te leunen. De incubatietijd van MKZ varieert van 2 tot 8 dagen, en bij uitzondering zelf tot 14 dagen. Het MKZ-virus heeft zeker een dag of 10 de tijd gehad om zich te verspreiden, omdat de zieke koeien al rijpe blaren hadden. Bovendien liepen de vleeskoeien buiten te grazen. Van de 64 koeien waren 38 ziek, en die hebben dus dagenlang MKZ-virus lopen uitademen. Het Britse ministerie van landbouw (DEFRA) heeft weten bedrijven in de omgeving van de uitbraak nader te onderzoeken.

Het eerste getroffen Engelse bedrijf mest vleeskoeien voor verkoop in een eigen boerderijwinkel. Er zijn de afgelopen maanden enkele dieren aan- en afgevoerd van het bedrijf. Het lijkt er op dat het slachthuis waar de veehouder dieren laat slachten niet besmet is.

Het eerste getroffen vleesveebedrijf wordt gescheiden van het Britse laboratorium voor diergeneeskunde en het laboratorium van Merial door een akkerbouwbedrijf, een bos en een golfbaan. Op dit land lopen reeën rond. Het is mogelijk dat reeën ook MKZ hebben opgelopen en dit hebben verspreid. Hierover is nog geen informatie bekend.

Het feit dat virus uit een lab heeft kunnen ontsnappen, is reden voor zorg. Het is vaker voorgekomen. In Nederland onder meer in de jaren '60 en '80. Toen werden runderen ouder dan zes maanden ieder jaar nog ingeënt, waardoor de gevolgen beperkt waren. Dit nieuwe incident laat zien dat bioveiligheid in diergeneeskundige laboratoria van het grootste belang is.

Vaccinatie tegen MKZ
Vaccinatie tegen MKZ is onmiddellijk na de uitbraak weer een belangrijk discussiepunt geworden. LTO Nederland heeft sinds 2001 gewerkt aan meer draagvlak voor vaccinatie tegen MKZ met behoud van de afzet van het vlees en de melk van de geënte dieren. De OIE (werelddiergezondheidsorganisatie), EU en LNV hebben noodvaccinatie in hun richtlijn, wetgeving en draaiboeken opgenomen. De EU en Nederland hebben noodvoorraden vaccins tegen alle hoofdtypen klaarliggen. Bij nood kan LNV extra vaccin laten aanmaken in een vaccinfabriek gelegen bij het CIDC in Lelystad.
LTO Nederland heeft sinds 2001 in samenwerking met onder andere de Britse boerenorganisatie NFU en EU boerenkoepel COPA-COGECA een memorandum opgesteld over vaccinatie tegen MKZ en de benodigde vrije, internationale afzet van vlees en melk van geënte dieren. Dit is gebeurd in nauw overleg met de Europese supermarkten (EuroCommerce), EU-consumentenbond (Beuc) en grote voedingsbedrijven (Clitravi).

Achtergrond MKZ
MKZ is een ziekte van evenhoevigen: varkens, koeien, schapen, geiten en herten. Ook reëen, kamelen, dromidarissen, buffalo's, lama's, alpaca's, vicuna's, zebra's, gazellen, olifanten en andere evenhoevigen kunnen ziek worden. Mensen worden niet ziek. Er is geen enkel risico voor de volksgezondheid.
Er zijn zeven hoofdtypen van het MKZ-virus, en meer dan 2.300 'subtypen'. In Engeland gaat het nu om een "O-type" dat in 1967-1968 voor een zeer grote uitbraak van MKZ verantwoordelijk was. Per type kunnen gevoeligheid en symptomen per diersoort verschillen. Zo hadden veel schapen in 2001 geen duidelijke symptomen. Het MKZ-virus dat nu gevonden is, kan zeer zeker runderen, varkens, geiten en schapen besmetten, omdat dat in Engeland in 1967 en 1968 ook het geval was. Die besmetting startte toen in varkens en werd ontdekt door een zeug met kreupelheid.

De incubatietijd van MKZ is meestal 2 tot 8 dagen, maar kan tot 14 dagen duren. Het virus zelf kan langere tijd overleven onder droge, koele omstandigheden. Het virus kan niet tegen verhitting boven de 50 graden en tegen een lage zuurgraad (pH kleiner dan 7). Dat betekent onder meer dat het virus niet tegen regen kan en tegen hoge temperaturen. Ook felle zonschijn beperkt de overlevingskans van het MKZ-virus in de natuur. Het virus overleeft het langst onder koude omstandigheden (temperaturen net boven 0) en mistige omstandigheden. Virusdeeltjes kunnen onder die omstandigheden door de wind, en door mobiliteit van dieren en mensen, en hun vervoersmiddelen en materialen, over grote afstanden worden vervoerd.

Advies aan veehouders
Blijft u alert op afwijkend gedrag van uw dieren. Koorts en verminderde eetlust zijn eerste symptomen. Jonge dieren kunnen plots sterven. Bij varkens valt vaak als eerste op: kreupelheid. Bij runderen valt op: blaren op en in de bek, en bij de klauwen. Koeien gaan extra speeksel aanmaken en gaan kwijlen, smakken en tandenknarsen. Iemand die dat karakteristieke geluid ooit gehoord heeft, vergeet het nooit meer. Er kunnen in een later stadium korsten op uier en tepel voorkomen hetgeen melken bemoeilijkt. Bij schapen en geiten kan MKZ relatief ongemerkt toeslaan. Kreupelheid kan voorkomen. Er zijn gevallen bekend in het verleden waar MKZ-uitbraken 'doodliepen' in schapen.

Samenvatting MKZ-symptomen:

Rundvee:
- Incubatie: 2-8 dagen; maximaal 14 dagen
- Koorts: 1-3 dagen
- Sufheid
- Geen eetlust
- Speekselen, neusuitvloeiing
- Smakken, afwijkende kauwbewegingen (tandenknarsen), trillen onderkaak
- Melkgift vermindert of stopt
- Blaarvorming in mond (tong, wang, verhemelte, tandvlees) en op neus
- Blaarvoring op kroonrand, tussenklauwspleet, uier, tepel
- Kreupelheid
- Acute sterfte bij jonge dieren

Varkens:
- Plotselinge kreupelheid
- Geen eetlust
- Hoge koorts
- Lusteloosheid
- Blaren op bek, snuit, lippen, kroonrand, tussenklauwspleet en spenen
- Bij varkens kan zelfs de hele klauwschoen loslaten
- Sterfte jonge biggen
- Zeer ziek

Schapen en geiten:
- Plotselinge ernstige kreupelheid
- Geen eetlust
- Koorts
- Lusteloosheid
- Blaren op neus, tong, lippen, tandvlees, tandeloze rand, kroonranden, tussenklauwspleet en uier
- Blaren barsten vaak snel, waardoor rode erosies achterblijven, die afhankelijk van de locatie snel of minder snel herstellen
- Sterfte bij jonge dieren

Een overzicht van symptomen met foto's staat op:
http://www.cidc-lelystad.wur.nl/NL/onde ... beeld+mkz/

Neem bij een verdenking of twijfel daarover onmiddellijk contact op met uw dierenarts of bel eventueel het meldnummer dierziekten: 045 5354232.

Laat u niet zomaar personen en hun voertuigen toe op uw bedrijf. Zorg voor adequate reiniging en ontsmetting als iemand of iets op uw erf moet komen. Als iemand iets komt laden, controleer dan of het vervoermiddel schoon is (geen mest, resten van dieren). Zo niet, weiger dan de toegang. Plaats bakken met ontsmettingsmiddel voor het ontsmetten van schoeisel en ververs dit regelmatig. Laden en lossen van materiaal kan het beste aan de rand van erf gebeuren, natuurlijk met oog voor de verkeersveiligheid. Houd in een bezoekersregister nauwkeurig bij wie er op uw bedrijf geweest is, waar hij/zij vandaan kwam en later naar toe ging.
Dode dieren voor collectie voor Rendac moeten aan de openbare weg worden geladen, waarbij de verkeersveiligheid natuurlijk niet in het geding mag komen.
Alhoewel paarden geen MKZ krijgen, is het wel van belang dat vervoermiddelen voor paarden schoon zijn. MKZ kan zich namelijk makkelijk verspreiden via mest, dieren en mensen en hun kleding, voertuigen en materialen.

Transport- en verzamelverbod tot nader order
Tot nader order mogen evenhoevigen niet met een vervoermiddel over de openbare weg vervoerd worden. Vee mag dus nog wel van weiland naar stal en omgekeerd gedreven worden. Deze overheidsmaatregel blijft van kracht totdat alle ongeveer 250 Nederlandse veehouderijbedrijven waar sinds 3 juni 2007 dieren uit het buitenland zijn aangevoegd, zijn gecontroleerd. Op deze bedrijven worden bloedmonsters genomen voor analyse op MKZ. LTO Nederland dringt er bij LNV op aan om de controle zo snel mogelijk uit te voeren, zodat de maatregelen zo snel mogelijk afgebouwd kunnen worden. Maar op dit moment is het motto: veiligheid vóór snelheid.
Het verzamelen van evenhoevigen is ook niet mogelijk. Er zijn dus op dit moment geen veemarkten.

LTO Nederland roept alle houders van dieren op om zoveel mogelijk mee te werken in deze lastige situatie. Hopelijk duurt het maar kort. LTO Nederland zet zich daarvoor in.

LTO Nederland roept reizigers en bezoekers op om afstand te houden tot evenhoevigen, als u niet beroepshalve de dieren hoeft de zien en moet aanraken/behandelen. Als u van een veehouderij af komt, zorgt u dan voor schoon schoeisel, schone kleding en een schoonvervoermiddel (inclusief schone banden) alvorens u weer naar een bedrijf gaat. Houdt u er rekening mee dat op kinderboerderijen, in natuurgebieden en dierentuinen ook voor MKZ gevoelige dieren voor kunnen komen. Overigens is het platteland en zijn natuurgebieden open voor bezoek en voor toeristen. LTO Nederland vraagt alleen om enige voorzichtigheid bij uw bezoek.

Mona van Spijk
Klaas Johan Osinga
INTEGRALE PORTEFEUILLE DIERGEZONDHEID LTO NEDERLAND

bron:www.ltonoord.nl

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:33

Hè gadver! Niet weer..

Ik zal misschien een hele vreemde uitspraak doen, maar waarom is er nog geen vervoersverbod voor paarden? Als ze de kans tot besmetting zo klein mogelijk willen maken, waarom dan niet meteen een vervoersverbod voor alle dieren die de ziekte over kunnen brengen?
Begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook heel erg vervelend vinden als er een vervoersverbod is. Ik ga ook ieder weekend naar concours e.d., maar ik vind dat de boeren dan toch echt even voor gaan..
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:39

ik sta ook bij een boer met schapen en koeien en een paar geitjes. Op het moment dat hij aangeeft dat hij liever niet wil dat ik het erf afga, doe ik dat ook zeker niet !!!
ik vind dat zijn bedrijf voorgaat...jammer voor die paar wedstrijden dan hoor...

Een totaal vervoersverbod vind ik dan ook wel terecht.
Je kunt toch niet controleren of iemand bij een veebedrijf staat met zijn paard en waarom zou je je pensionhouder ellende bezorgen als jij met je trailer over een besmette koeienvla rijdt.....

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:00

ja maar voor cirussen geld het niet die ogen hun kamelen en drommisaresen wel vervoeren

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:04

Ik ga vrijdag op vakantie met mijn paard. Ik weet eigenlijk niet of dat verstandig is ofzo. Weet iemand dat als ze een vervoersverbod instellen voor paarden, ze dit van te voren aankondigen? Dan kan ik eventueel nog met haar naar huis rijden namelijk.

Ik mag voor iedereen hopen dat er niet meer bedrijven besmet worden...

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:08

niet weere he .... bah .. ik weet nog hoe de beelden er uit zagen in 2001 ... koeien aan de bomen ed .. bah .... hopelijk krijgen ze de mkz snel in bedwang

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:13

Ik hoorde net op de BBC dat het pharmaceutisch bedrijf onder verdenking staat van het opzettelijk laten ontsnappen van het MKZ virus, omdat zij van de regering opdracht hebben gekregen nu om honderdduizenden inentingen tegen MKZ gereed te maken.
Het is nog een verdenking, maar het zal toch niet waar zijn, dat mensen zoiets doen? Verdrietig

Het parlement heeft in ieder geval gevraagd een ander bedrijf de opdracht te gunnen.

Ik hoop toch zo dat dit niet waar is.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:15

janouk schreef:
Ik hoorde net op de BBC dat het pharmaceutisch bedrijf onder verdenking staat van het opzettelijk laten ontsnappen van het MKZ virus, omdat zij van de regering opdracht hebben gekregen nu om honderdduizenden inentingen tegen MKZ gereed te maken.
Het is nog een verdenking, maar het zal toch niet waar zijn, dat mensen zoiets doen? Verdrietig

Het parlement heeft in ieder geval gevraagd een ander bedrijf de opdracht te gunnen.

Ik hoop toch zo dat dit niet waar is.

Dat was het eerste wat eigenlijk in mij opkwam.
De meeste computervirussen worden immers ook door bedrijven gemaakt die ook de antivirus software maken.
Misschien dat ze in geldnood zaten.
Bewijs of geen bewijs, ik vind dat het parlement een ander bedrijf hiervoor moeten aanspreken. Al is het maar om van te voren aan te geven dat ze zulke dingen niet tollereren.

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:28

Ik heb wat informatie opgezocht over 'Mond- en klauwzeer' maar heb niet bepaald een antwoord gevonden op mijn vraag. Zoals ik heb gelezen, kan Mkz zich verspreiden via de lucht. Aannemend dat het misschien (hopelijk niet!) zou kunnen uitbreken in Nederland en België (en dat paarden het over kunnen dragen), heb ik dus een vraag. Mijn paard staat in een weiland, dag en nacht, samen met een Shetlandermaatje. Dat weiland grenst aan het weiland van runderen. Doordat het ook kan worden verspreid via de lucht, helpt het verkleinen van het weiland (en het vergroten van de afstand tussen de twee weitjes) niet echt om het geheel wat veiliger te maken?

Ik herinner mij de beelden van Mkz in 2001 nog heel goed. Daarom kruis ik mijn vingers en hoop ik dat de ziekte zich niet verder kan verspreiden in Groot-Brittannië. Dat 'ruimen' vind ik al gruwelijk om te aanschouwen via tv. Stel je voor dat je er zelf middenin zit ...

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:16

ZaimFahd schreef:
Ik heb wat informatie opgezocht over 'Mond- en klauwzeer' maar heb niet bepaald een antwoord gevonden op mijn vraag. Zoals ik heb gelezen, kan Mkz zich verspreiden via de lucht. Aannemend dat het misschien (hopelijk niet!) zou kunnen uitbreken in Nederland en België (en dat paarden het over kunnen dragen), heb ik dus een vraag. Mijn paard staat in een weiland, dag en nacht, samen met een Shetlandermaatje. Dat weiland grenst aan het weiland van runderen. Doordat het ook kan worden verspreid via de lucht, helpt het verkleinen van het weiland (en het vergroten van de afstand tussen de twee weitjes) niet echt om het geheel wat veiliger te maken?

Ik herinner mij de beelden van Mkz in 2001 nog heel goed. Daarom kruis ik mijn vingers en hoop ik dat de ziekte zich niet verder kan verspreiden in Groot-Brittannië. Dat 'ruimen' vind ik al gruwelijk om te aanschouwen via tv. Stel je voor dat je er zelf middenin zit ...

Dat helpt inderdaad niet. Het virus verspreid zich via lucht, mensen, andere dieren etc. Dus als jou paarden drager zouden zijn zou een vogel het bij wijs van spreken over kunnen brengen naar de runderen (of gewoon via de wind)

Als MKZ in NL of Belgie uitbraakt zijn de boeren ook verplicht hun vee op te hokken.
Ik hoop maar dat het bij deze bedrijven blijft en anders hoop ik toch echt dat er eens goed nagedacht word over enten of gewoon uit laten zieken.....