Vrouw toch vervolgd voor doodrijden tasjesdief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Re: Vrouw toch vervolgd voor doodrijden tasjesdief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 00:12

Ik vind het niet meer dan terecht dat deze zaak voor moet komen.
Dood als gevolg op een tasjesroof is een extreem zware straf, de dood verdient zo iemand niet( imo niemand, maar dat is een andere discussie )
Daarom zal een rechter over deze zaak moeten beslissen, iemand die proffesioneel en onafhankelijk naar de zaak kijkt. Er staat nergens dat de vrouw wordt gestraft, daar zal de rechter over moeten beslissen.
Ik zeg absoluut niet dat die vrouw een straf verdient, ik kan me heel goed voorstellen dat ze in paniek/boosheid handelde en dat doden niet haar bedoeling was.
Maar ik vind de dood van iemand wel zo erg (ook al is het in de ogen van sommigen 'maar' een tasjesdief) dat het goed onderzocht moet worden en een rechter er een uitspraak over moet doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 00:25

Zep schreef:
Hangt van de situatie af en veel hangt af van de verklaringen van de vrouw die net na het incident zijn opgenomen.

Beroofd of niet, als jij iemand aanrijdt met de auto wéét je/behoor je te weten dat die ander daar ernstig letsel van kan oplopen. Zoiets noem je voorwaardelijk opzet en kan wel degelijk tot een veroordeling leiden

Alles is juridisch goed te praten. Vergeten wordt even dat de dader net vrijgelaten was (op een alibi getuigenis van een neef) voor een ander misdrijf. Natuurlijk mag een bestolene geen eigen rechter spelen, maar de publike opinie is wel dat die boefjes waar justitie blijkbaar niets aan kan doen eens gepakt moeten worden.
Dat deze vrouw willens en wetens iemand heeft dood gereden lijkt mij juridisch niet aantoonbaar, maar het is tekenend dat het zichzelf verdedigende slachtoffer van een roof in Nederland altijd aan het kortste eind trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 00:47

sarabande schreef:
Dat deze vrouw willens en wetens iemand heeft dood gereden lijkt mij juridisch niet aantoonbaar,

Lijkt mij wel, ze heeft de auto bewust en met opzet in z'n achteruit gezet en nog gas gegeven ook. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat ze dat wel degelijk deed met de bedoeling om de dief aan te rijden en ze zal heus geweten hebben (op wel sub-instinctief level dan ook) dat dat letsel kan veroorzaken. Dat het anders uitgepakt heeft dan dat er in een flits als bedoeling door haar hoofd is gegaan, is een heel ander probleem.

Mijn tip is om altijd de deuren van de auto op slot te houden en om je tas buiten grijpafstand te leggen.

En voor de mensen die vinden dat er hier op bokt extreme uitspraken worden gedaan, het kan erger: http://forum.at5.nl/viewtopic.php?t=11489

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 01:02

Ik vind het wel erg dat ze zo'n lange tijd later nog vervolgd wordt.
Tuurlijk ze had die jongen niet dood mogen rijden, maar ik denk ook dat dat niet helemaal bewust was. Ook denk ik dat het ook wel verschil maakt of het een buitenlander is die nu dood is of een nederlander.
Wat ik me wel afvraag, zou ze haar tas terughebben?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 01:17

Lovely schreef:
sarabande schreef:
Dat deze vrouw willens en wetens iemand heeft dood gereden lijkt mij juridisch niet aantoonbaar,

Lijkt mij wel, ze heeft de auto bewust en met opzet in z'n achteruit gezet en nog gas gegeven ook. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat ze dat wel degelijk deed met de bedoeling om de dief aan te rijden en ze zal heus geweten hebben (op wel sub-instinctief level dan ook) dat dat letsel kan veroorzaken. Dat het anders uitgepakt heeft dan dat er in een flits als bedoeling door haar hoofd is gegaan, is een heel ander probleem.

Mijn tip is om altijd de deuren van de auto op slot te houden en om je tas buiten grijpafstand te leggen.

En voor de mensen die vinden dat er hier op bokt extreme uitspraken worden gedaan, het kan erger: http://forum.at5.nl/viewtopic.php?t=11489

Lijkt me niet slim Nagelbijten / Gniffelen
Of je wil zeker weten dood zijn als je wel ooit een keer in het water rijd.

Ik ga helemaal met RK en Barmat mee Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:36

Als je naar achteren rijdt om iemand van zijn brommer te rijden, forceer je een aanrijding. Ga je dan niet denken dat er slachtoffers bij kunnen vallen? Dat alles geoorloofd is om je tas te redden, is een wildwest, dat kunnen we niet toestaan. Op stelen en zeker op recidive mogen straffen staan die harder aan komen. Taakstraffen heb ik geen problemen mee, maar die mogen wel wat langer en intensiever zijn.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:02

russel schreef:
Als je naar achteren rijdt om iemand van zijn brommer te rijden, forceer je een aanrijding. Ga je dan niet denken dat er slachtoffers bij kunnen vallen? Dat alles geoorloofd is om je tas te redden, is een wildwest, dat kunnen we niet toestaan. Op stelen en zeker op recidive mogen straffen staan die harder aan komen. Taakstraffen heb ik geen problemen mee, maar die mogen wel wat langer en intensiever zijn.

helemaal mee eens! we mogen niet zelf gaan straffen anders word het helemaal het wildewesten hier! Een ander punt is dat nederland veel te soft is!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:13

ik keur het niet goed wat die vrouw heeft gedaan.
maar aan de andere kant, als je tas gestolen word moet je dan vriendelijk lachen ofzo?
of moet je je jas er ook nog gratis bij geven.

ik kan geen medeleiden hebben met die jongen, moest hij maar niet haar tas op zo'n brutale manier jatten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:05

Lovely schreef:
sarabande schreef:

Waarmee je hetzelfde zegt, dus dat bewust DOOD rijden niet aantoonbaar is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:46

Misschien, maar dat doet niks af aan het feit dat ze wel degelijk bewust een levensbedreigend risico heeft genomen.

In dit topic proef ik een beetje de sfeer dat het eigen rechtertje spelen wel goed gevonden wordt (eigen schuld, had hij maar niet moeten jatten enzovoort). En wat nu als de familie van Ali (de dief) verhaal gaat halen bij mevouw C, die immers de dood van Ali op haar geweten heeft. Stel dat een familielid die mevrouw C de keel doorsnijdt, is dat dan ook 'gerechtvaardigd' omdat zij Ali van het leven beroofd heeft en dat hoeft ook niet goed gevonden te worden?

Het is maar een vraag hoor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:56

In dit soort topics proef je altijd de sfeer die je wilt proeven, het is maar van welke kant je de zaak bekijkt.

Ik vind het een zwaktebod dat justitie na 2 1/2 jaar, waarbij de publieke opinie als excuus gebruikt wordt, tot vervolging over gaat. Ik vind het ook een zwaktebod dat justitie een notoire dief op een valse verklaring van een neefje op de maatschappij loslaat.

Hoe je dat in verhouding wilt lezen is jouw eigen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:06

Dat kan, maar ik doe geen uitlatingen over de beslissingen van Justitie. Het lijkt mij dat ons recht vrij duidelijk stelt wat wel en niet mag. Stelen mag niet, maar andere mensen in gevaar brengen of doden ook niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:09

ik denk dat de vrouw genoeg gestrafd is, ze zal nooit moedwillig de jonge crimineel hebben willen doden,

denk eens na, wat zou jij doen als je beroofd bent, pff het zal ook maar perongelijk zo'n dodelijke afloop hebben.

tuurlijk is het vreselijk voor de familie van de criminele jongen,
maar ik vind het niet meer dan een tragisch ongeluk...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:12

Citaat:
Nu maar hopen dat deze vrouw vrijgesproken wordt. Ze heeft gehandeld nav een brutale roof van haar tas en heeft nooit tijd gehad om over de risico's na te denken.

Vrijgesproken????
Achter de tralies ermee!! Het gaat hier wel om een DOOD!!
Nooit tijd gehad om na te denken?? Terwijl ze d'r auto op die gozer afstuurde had ze genoeg tijd om te richten en dus ook om na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:21

Zeker nog nooit zoiets meegemaakt? Enig idee hoeveel adrenaline er door je lijf gaat? Op zo;n moment denk je niet helder, je wil maar 1 ding en dat is je tas terug. Je zal maar een groot bedrag in je tas hebben. Wat mij betreft mag deze mevrouw gewoon vrijgesproken worden en zal het proces slechts een farce zijn om de familie van de crimineel tevreden te stellen (wat op zich al erg is dat dat daar aan toe gegeven wordt)

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:29

Vind de wet toch maar raar in elkaar zitten hoor Boos! als je al niets meer mag doen wanneer je bestolen wordt! Wat houdt je dan nog tegen om eens een tasje te gaan stelen?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:32

Sommige mensen hebben niet door wat een tasjesroof met iemands leven kan doen.

Het slachtoffer heeft ook vaak levenslang. Mijn moeder is 5 jaar geleden van haar tasje beroofd in Frankrijk. Gearmd met haar zus liep ze daar over straat. Opeens kreeg ze een duw van achter en twee jongens op een scooter grepen haar tas die ze dus kruislings droeg. Hierdoor werden zij en haar zus zo'n 25 meter meegesleurd over straat. Uiteindelijk heeft de berover zijn mes gebruikt om de riem om haar nek door te snijden.

Nu het gevolg voor mijn moeder en tante....:

Mijn moeder durft absoluut niet meer alleen over straat.
Ze draagt geen tas meer.
Ze durft niet meer met de bus omdat daar gekleurde jongens in kunnen zitten (ja haar berovers waren kleurlingen)
Ze slaapt met haar slaapkamerdeur op slot en een hamer op haar nachtkastje.
Ze heeft allerlei medische klachten gekregen: hyperventilatie, hartkloppingen etc.

Mijn tante is door haar verwondingen door het meesleuren na ongeveer 6 operaties voorgoed in een rolstoel beland en heeft verder wat angst betreft ongeveer dezelfde klachten als mijn moeder.

Beiden hebben levenslang....

Geloof me....als ik die jongens ooit te pakken krijg of mij gebeurd hetzelfde: ik sta niet voor mezelf in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:01

Idd slimmerik
Gelukkig heb ik het nooit mee gemaakt, maar denk idd niet dat het je in de koude kleren gaat zitten.

Overigens was deze dader al geen schatje, als ze hem in het gevang hadden gestopt waar hij hoorde, had hij ook het tasje niet kunnen pakken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:21

runningkawa schreef:
Overigens was deze dader al geen schatje, als ze hem in het gevang hadden gestopt waar hij hoorde, had hij ook het tasje niet kunnen pakken.

Precies, justitie lijkt na 40 jaar nog steeds maar niet om te kunnen gaan met een andere cultuur.
Net zoals die "loverboy" die 12 jaar gekregen heeft, maar zijn proces thuis mocht afwachten Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:34

Als tasjesdieven al doodgereden mogen worden hoe gaan we het dan aanpakken met verkrachters? Het nieuwe fenomeen loverboy?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:36

Maar het gaat er toch niet om dat een tasjesdief doodgereden mag worden? In mijn ogen is dit een tragisch ongeluk (al kuinnen we over tragisch twisten, want zo'n lekkertje was het niet, voor de familie is het natuurlijk wel erg)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:43

russel schreef:
Als tasjesdieven al doodgereden mogen worden hoe gaan we het dan aanpakken met verkrachters? Het nieuwe fenomeen loverboy?

Russel dat vindt niemand dat je zomaar dood mag rijden.
Maar wel dat justitie rekening moet houden met andere normen en waarden, zoals gewoon liegen over verblijfplaatsen en er vandoor gaan inplaats van je vonnis af te wachten en direkt uit het gerechtsgebouw komen en binnen 10 minuten al iemand haar auto openrukken en haar tas eruit pakken.
Deze tasjesdief had op zijn jonge leeftijd al een strafhistorie waar menig oude dief niet aan komt. Maar justitie laat hem gewoon gaan zonder te straffen of iets, dus denkt dat jong dat hij gewoon lekker door kan gaan.
Daar gaat het over dat justitie de maatschappij moet beschermen tegen zulke mensen en niet andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:44

Sommige mensen rechtvaardigen het dat hij is doodgereden en zien het niet eens als een noodlottig ongeluk, maar is het wel een noodlottig ongeluk? Je auto in volle vaart in zijn achteruit om iemand van zijn brommer af te rijden om zo je tas te kunnen pakken? Hij hoefde niet dood, maar moest wel ten val komen anders kon ze haar tas niet terug pakken.

Weet wel ik rechtvaardig tasjes rukken helemaal niet. Maar dit is wel doodslag. Stel iemand pakt een tas uit de auto omdat er ruzie is over de tas of iets anders en hetzelfde scenario speelt zich af, dan is het toch ook hetzelfde? Dan toch niet ineens een uit de hand gelopen ruzie? Iedereen wordt toch geacht zich verantwoordelijk te kunnen stellen voor zijn daden, kan hij dat niet dan is hij of verminderd toerekeningsvatbaar, (kan mooi mee gespeeld worden) of ontoerekeningsvatbaar, (iets minder, want dan ga je het gesticht in). Willens en wetens met je auto tegen een brommer aan rijden met bestuurder is willens en wetens iemands leven in gevar brengen. Als je er aan overlijd is de vaart behoorlijk geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:45

sarabande schreef:
russel schreef:

Russel dat vindt niemand dat je zomaar dood mag rijden.
Maar wel dat justitie rekening moet houden met andere normen en waarden, zoals gewoon liegen over verblijfplaatsen en er vandoor gaan inplaats van je vonnis af te wachten en direkt uit het gerechtsgebouw komen en binnen 10 minuten al iemand haar auto openrukken en haar tas eruit pakken.
Deze tasjesdief had op zijn jonge leeftijd al een strafhistorie waar menig oude dief niet aan komt. Maar justitie laat hem gewoon gaan zonder te straffen of iets, dus denkt dat jong dat hij gewoon lekker door kan gaan.
Daar gaat het over dat justitie de maatschappij moet beschermen tegen zulke mensen en niet andersom.

Maar in Nederland heb je als verdachte nl wel rechten en dat is dat je niet aan je eigen strafproces hoeft mee te werken, dus mag liegen, etc. Auto openrukken natuurlijk niet, en het is een padjakker, daar geen twijfel over. Neem het ook niet op voor die jongen, maar in het algemeen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-07 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:45

BOONTJE KOMT OM ZIJN LOONTJE. Nu maar hopen dat deze vrouw vrijgesproken wordt. Moet je maar met je poten van andermans spullen afblijven, heel simpel.