'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:48

Tempus schreef:
Het is echt gewoon hoe onze maatschappij in elkarr zit. Zolang mensen batterij eieren blijven kopen, zolang de batterijkippen er blijven. Het is veel duurder voor een boer om uitloop te hebben dan batterij kippen. Het is niet juist hoe de beestjes zitten, maar ja de samenleving moet dit ook zien en meer geld willen geven voor de scharreleieren. Snap die boeren ook wel ( ookal is het niet juist voor de kippen)

Daar heb je volkomen gelijk in, de boer doet maar wat de markteconomie vraagt hoor.
De prijs staat voor een kip op 50 cent een batterij kip tien cent iets meer (zijn dan ook voor in de soep te eten zijn ze niet leven ook de helft minder lang) de gemiddelde mens koopt een kip via de winkel van dat bedrijf.
Zolang mensen niet meer willen kopen gaat er niks gebeuren, neem even terug op dat negro vlees scheelt twee euro ofzo, mensen denken twee euro koop ik wel een gewoon stuk vlees. Maar denken niet verder aan de gevolgen.

Ik snap de boeren zeker, als ze vrije uitloop produceren aan de marktprijzen die nu aangehaalt blijven zijn ze failliet in een jaar.
Want omzetten duurt een jaar of twee heb ik ergens gelezen. De bedrijven die de sprong hebben genomen zitten in een goeie zaak die verdienen super. Maar eer dat er meer bedrijven kunnen omschakelen zal de regering toch wat moeten compenseren

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:59

Clitia schreef:
Waar wij mensen makkelijk overheen kijken, is dat kippen maar 20 individuen kunnen onthouden. Dus in een groep van 20 kippen weet elke kip zijn rangorde en dus gedrag. Maar scharrelkippen worden per 10.000 gehouden, niet per 20. En dus kom je als kip steeds nieuwe kippen tegen, met wie je moet uitvechten of je hoger of lager in de rangorde staat. Dat is stress. Verveling in de batterij is ook stress, maar niets vergeleken met constant moeten vechten voor je eten.

Batterijen zijn veel minder erg dan veel mensen denken, door de beelden die bijvoorbeeld stichting Wakker Dier toont. Maar: productiekippen zijn bijna altijd gezond, want anders produceren ze niet optimaal, en dat kost geld. Dus wil de boer ze gezond hebben (plus dat boeren ook een hart hebben, en niet graag naar zieke dieren kijken!) Natuurlijk heb je de boeren die 't geen reet kan schelen of die beesten gezond zijn, maar die gaan gauw genoeg failliet. Want ze moeten wel 't gebouw onderhouden, het voer betalen, en ook nog eens de kippen extra vaak vervangen, terwijl de kippen te weinig produceren. En je hebt echt heel veel eieren nodig om winst te maken.

lejo: Ik koop altijd graseieren, dit zijn eieren van kippen die een stal hebben met verschillende "woonlagen", met legnesten, voederplaatsen, zitstokken, enz, en ook een vrije uitloop hebben. En ze mogen nog wel antibiotica, dus zijn minder gevoelig voor ziektes. Het enige nadeel is dat ze in te grote aantallen tegelijk worden gehouden.

Mischien even opzoeken voor je gaat roepen, quotum gaat zowiezo verminderen als de marktprijs omhoog gaat Pling
Nu is er massaproductie nodig om winst te maken door de lage verkoopprijs van een kip en ei, bij uitloop met biologische handeling krijg je veel meer voor de kip. Dus gevolg minder kippen voor die prijs, plus in een uitloop moet je 4 vierkante meter hebben voor één kip. Mag je een grote weide zoeken waar je jou kippen in gaat dumpen hoor.

Nogmaals, productie kippen krijgen genoeg antibiotica, lekker voor de consument, kip minder is minder redement. Denk je om dat die beesten gelukkig zijn dat ze minder ziek zijn....

Kip produceert goed omdat ze door het vals licht werkt, een legbatterijkip moet weg omdat ze kapot is. Niet omdat ze der job goed gedaan heeft en dan van de vrije tijd mag genieten

En dan over dat minder pikken, denk je dat ze het doen van geluk en hun vriendjes zo dicht zitten, ze kunnen niet pikken omdat hun top is afgesneden. Anders zou de boer een stuk minder redement hebben van die kapotte kippen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:19

katiavl, hoe kom je erbij dat de marktprijs omhoog zal gaan? Volgens mij is 't grote probleem juist dat die prijs min of meer gelijk blijft, en dus daalt ten opzichte van de kosten?

Bij de biologische behandeling is de uitval nog veel te groot, omdat de kippetjes gefokt zijn op eieren leggen en niet op ziektes bestrijden. Ze zijn werkelijk vatbaar voor alles. En ook al wordt er dan een "robuustere" kip genomen, toch wordt ze nog te snel ziek. En één van de regels om je stempel "biologisch" te mogen houden is zeer beperkt gebruik van antibiotica - zowel preventief als behandelend.

En dat is wat mij zo tegen de borst stoot van het biologische systeem, als een boer veterinaire hulp biedt, krijgt ie minder geld voor z'n producten, dus wordt ie gedwongen langer af te wachten of het dier uit zichzelf beter kan worden. Dat geldt meer voor bijvoorbeeld koeien, omdat kippen makkelijk vervangen zijn.

Overigens hebben scharrelkippen niet per definitie een uitloop, dus dat enorme weiland hoef ik niet te vinden. Ik zeg dat 't enige nadeel van graseieren is, dat er nog te veel kippen bij elkaar gehouden worden, niet dat het er 10.000 zijn. 21 is al te veel.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:25

Heb al gezegd hoe de scharrelkippen werken dus zal je het mij niet moeten vertellen. Verder is een batterij kip even vatbaar als een uitloop, sommige studies beweren vatbaarder. Maar dat effect zie je niet natuurlijk, met die antibiotica in de voeding Lachen

Marktprijs voor biologische kippen is hoger dan industriekip, dus marktprijs word zowiezo hoger Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:28

Volgens mij geven kippen maar een bepaalde tijd eieren, als ze ouder worden steeds minder en tot slot helemaal niet meer. Dat worden de soepkippen, maar of daar veel vlees aan zit, of dat lekker mals vlees is, ik betwijfel het.

Wil wel eens weten wat ze met legbatterijkippen doen die niet meer produktief zijn, shredder??

Volgens mij krijgen die kippen volgens de nederlandse wet niet zo veel antibiotica meer. De tijd dat mannen borsten kregen bij het eten van veel kip Haha! is ook voorbij.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:32

Leuke discussie, wel een verassing voor mij hoor. Hoewel de stressfactor natuurlijk een rol speelt.

In november is bij ons een kip komen aanlopen, heel mager geen veren.
En die besloot bij ons te blijven wonen Haha!

Dus voer erin en eieren leggen nou joh!
Het is nou een hele flinke kip geworden, maar ja die heeft 800m2 tot haar eigen beschikking...... Bloos

Af en toe zit ie ook op schoot, een hele tamme kip dus. Maar vinden jullie het dan ook zielig dat ze alleen is?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:33

russel schreef:
Volgens mij geven kippen maar een bepaalde tijd eieren, als ze ouder worden steeds minder en tot slot helemaal niet meer. Dat worden de soepkippen, maar of daar veel vlees aan zit, of dat lekker mals vlees is, ik betwijfel het.

Wil wel eens weten wat ze met legbatterijkippen doen die niet meer produktief zijn, shredder??

Volgens mij krijgen die kippen volgens de nederlandse wet niet zo veel antibiotica meer. De tijd dat mannen borsten kregen bij het eten van veel kip Haha! is ook voorbij.

Is het ook niet zo dat volgens de nederlandse wet geen rundsvocht niet meer in kipkarkassen mag worden gedaan Haha!

Batterij kip leeft gemiddeld de helf van een uitloop kip Lachen dus scharrelkip met uitloop.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:49

En dan nog even op het zinnetje anders zouden ze geen eieren leggen (sorry moet er gewoon op antwoorden)

Ooit gehoord van eilegstop? Dat is een methode dat de industrie houders gebruiken om hun kippen de laten leggen.
Hoe gebeurt dat, je hebt de kwn methode, en de kwl methode

Bij de kwn methode wordt er 4 tot 6 dagen geen voeder gegeven, het licht in de hokken word verlaagt naar vier uur per dag en één dag geen water daarna weer wel

Bij de kwl methode wordt 1 à twee weken een voeder gegeven waarin te weinig Zn ca enzo zit. Wat er slecht aan is dat hier de gelukkige kippen hun veren verliezen, gewicht verliezen en sterfte! van zes procent

Dan nog niet te spreken over het snavelkappen, maar waarom ze het eigelijk doen, want volgens hier zijn de kippen toch beter af.
Snavelpikken zorgt voor minder pikken van kippen en kanibalisme (kwam toch niet voor in de batterij Tong uitsteken)
Daardoor krijgt de kip een beter uitzicht, goed voor het oog van de consument

En voor de prijzen heb even op internet gekeken

Batterij: 0,043€
Verrijkte kooi: 0,045
Volière: 0,055
Grondhuisvesting: 0,063
Vrije uitloop, intensief: 0,089
Vrije uitloop, intensief, biologisch gehouden: 0,117

Maar goed de kentucky kippen waren ook zo gelukkig volgens sommige Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:51

katiavl schreef:
Is het ook niet zo dat volgens de nederlandse wet geen rundsvocht niet meer in kipkarkassen mag worden gedaan Haha!

.

Nooit van gehoord, waarom is dat dan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:54

Moest belgische wet zijn, rundsvocht word in de kippenkarkassen gedaan om een groter rendement te halen, ken je die grote stukken kippenborst dat in de pan gedaan word, en uiteindelijk een klein stukje overblijft?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:57

katiavl schreef:
Zolang dat ze genoeg eivoer krijgen, en manipulatie van licht zal een kip niet stoppen met eieren leggen, maar hier maak je een fout Lachen hoelang gaan legbatterij kippen mee ? Lachen

En er staan ook doorgaans geen drie paarden in een stal van één hoop ik Haha!

Dat zou ik niet weten, kun je het me vertellen?
Nee, er staan ook geen 3 paarden in een stal van 1 Vork , daar heb je een punt.. Maar het was maar een voorbeeld Lachen .

Maar toch blijf ik erbij dat het wel meevalt en dat mensen het erger maken dan het is Lachen .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 02:00

als je kippen in een groot open veld neerplempt zullen ze idd best wat stress hebben
dus is het zaak de dieren een natuurlijkere huisvesting te bieden dan die grote open vlakte
kleinere groepen huisvesten op een stuk grond met daarop schuilmogelijkheden ...
maar ja, dat kost te veel

(ik haal alleen vrije eitjes in huis Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:07

Hebben jullie wel eens een legbatterij gezien? Ik een keertje in het echt. De deuren stonden open, wist niet dat er in die schuur kippen zaten. Huilen Kwam er dagelijks langs.

Ik wist niet wat ik zag, een donkere bedompte schuur, stonk ontzettend en die kippen daarin gepropt, daar wordt je niet vrolijk van. Dieronterent.

Dan zakt mijn broek af als je dan die titel leest. Hoe kunnen mensen zoiets verzinnen.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:14

russel schreef:
Hebben jullie wel eens een legbatterij gezien? Ik een keertje in het echt. De deuren stonden open, wist niet dat er in die schuur kippen zaten. Huilen Kwam er dagelijks langs.

Ik wist niet wat ik zag, een donkere bedompte schuur, stonk ontzettend en die kippen daarin gepropt, daar wordt je niet vrolijk van. Dieronterent.

Dan zakt mijn broek af als je dan die titel leest. Hoe kunnen mensen zoiets verzinnen.

Dat is wel erg ja.. Maar dat is natuurlijk lang niet in alle legbatterijen zo.
Ikzelf eet de eieren van onze eigen kippen, die heerlijk in de geitenren lopen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:44

katiavl schreef:
Snavelpikken zorgt voor minder pikken van kippen en kanibalisme (kwam toch niet voor in de batterij Tong uitsteken)

Ik zeg niet dat het er niet voor komt. De hele stal heeft er minder last van. De kippen zitten er met 3 of 4 samen en als er een kannibaal bij zit hebben er hier slechts 2 of 3 kippen last van en niet die andere honderden kippen, dit zou bij vrije uitloop wel heel de groep kippen lastig vallen ( is ook meer uitval). zeg niet dat het een goede redenering is, maar het is gewoon moeilijk om oplossingen te vinden voor dit probleem ( zodat iedereen gelukkig is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:02

Je kunt je afvragen waarom kippen kanibaal worden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:11

russel schreef:
Je kunt je afvragen waarom kippen kanibaal worden.

Hier denken ze dat kippen kanibalisme of verenpikken doen omdat ze evil zijn, echter is dit door stress, verkeerde huisvesting, en slecht ratsoen.
Mensen gebruiken dan het zinnetje dat bij legbatterij minder verenpikken voorkomt, is ook niet moeilijk als de snavel gebot is...
Want anders heeft de boer minder rendement. Ze botten niet voor niks hoor Knipoog

Bij een goede uitloop met optimale huisvesting, en behoud van de ruimte regeling heb je dit amper Lachen
Natuurlijk als je dit hebt maar slechte voeding, ga je natuurlijk ook verenpikken krijgen, maar dat is meer bij de hobyiesten