Rookverbod schoolpleinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re: Rookverbod schoolpleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:34

runningkawa schreef:
Uitstapje long afdeling ziekenhuis ook niet?

Waarschijnlijk tijdelijk tot niet. Mensen gebruiken bepaalde psychologische mechanismen om zichzelf te beschermen, en draaien het zo dat het hen niet overkomt, of dat er voordelen voor zichzelf aan het slechte gedrag zitten.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:35

Bij ons op school is ook een rookverbod toegepast. Gingen alle leraren fruit uitdelen enz, maar dat is ook maar een weekje goedgegaan. Leerlingen van onze school gaan gewoon ergens anders roken in de pauzes (stiekem, maar wel op het schoolplein, waar de leraren niet zo snel komen). Aan de ene kant vind ik het wel goed,(ik rook zelf niet.) maar zo zie je maar weer bij ons werkt het dus niet.

Sim0ne

Prima idee. Bij mij op de onderbouw van de middelbare school was het in 1991 al verboden om te roken, en er werd ook buiten het schoolpein gecontroleerd door leraren...

En het gaat niet om de alleen om de overlast voor niet-rokers, het gaat gewoon over je gezondheid...

MissJ

Vanessa24 schreef:
Wij mochten ook gewoon van het schoolplein af.

Als ze dan niet geïntersseerd zijn in voorlichting, dan geven we ze dat gewoon niet.
We gooien alle rokers op een school naar buiten, en iedereen rookt dan binnen een bepaalde tijd 2 of 3 pakjes leeg... dan zijn ze zo ziek geworden, dan roken ze niet meer!

Grapje!!
Een verbod is op zich logisch in verband met de verboden in horeca gelegenheden e.d.
Aan de andere kant vind ik het ook weer betuttelend overkomen. Als de jongeren willen roken, dan moeten ze dat zelf weten. De ouders hebben hierin de eerste verantwoordelijkheid, maar ik kan me voorstellen dat de ouders hierin niet verder komen als hun kinderen op scholen kunnen doen en laten wat ze willen.
Kortom, aan de ene kant vind ik het een goede initiatief, aan de andere kant vind ik het weer nergens op slaan, maar dat is waarschijnlijk omdat ik zelf een roker ben!

Dat vind ik nou weer zo typisch Nederlands. Laat vooral iedereen zijn eigen gang gaan, want dat is wel zo belangrijk en fantastisch. Clown Imo zouden jongeren best wat strictere regels mogen volgen, ook wat roken betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:36

Daar heb je ook wel weer gelijk in MissJ

Iddd schimmelig, roken is niet erg, maar wel als het over mijn bord met eten moet.
Dan denk ik ooke cht, kun je niet wachten tot je buiten bent?
Want de scheiding roken niet roken...daar houd rook zich niet aan als je net op de grens zit...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:36

In noorwegen is er al langer een algemeen verbod, omdat er heel veel mensen die in de horica werkten pasief meerookte en zo longkanker ontwikkelde, waren echt schokkende cijfers Boos!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:39

En in Noorwegen zitten de kroegen evenvol als in Nederland. Ok, veel mensen zitten buiten op het terras (ook als het koud is, met terrasverwarmer), maar daar hoeft het cafe geen omzet voor te missen Haha! Het werkt daar dus prima en ik ben ervan overtuigd dat het hier ook prima zal werken...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:40

Sim0ne schreef:
En in Noorwegen zitten de kroegen evenvol als in Nederland. Ok, veel mensen zitten buiten op het terras (ook als het koud is, met terrasverwarmer), maar daar hoeft het cafe geen omzet voor te missen Haha! Het werkt daar dus prima en ik ben ervan overtuigd dat het hier ook prima zal werken...

Tuurlijk, mensen passen zich altijd zo weer aan aan iets nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:42

Dat denk ik ook
Eerst een hoop gemeuter en misschien een paar weken wat minder mensen.
Maar als je graag uitgaat, ga je dan ook nog wel Ja

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:44

Maar zijn er al niet genoeg regels dan MissJ? Je kan al geen scheet laten of er is al weer een regel ervoor geschreven.
Ik kan me echt wel voorstellen dat het voor niet-rokers zo'n regel heel erg fijn is. Lekker eten in een restaurant zonder dat er rook overheen vliegt (vind ik als rokers zijnde ook prettiger hoor), maar om beide tegemoed te komen kunnen misschien beter regels komen wat betreft de inrichting van rokers en niet-rokers ruimten in restaurant, bars e.d.

Rokers worden benaderd als uitschot wat zo snel mogelijk uitgeband moet worden (zo komt het bij mij over). Het is een doodzonde, en dat willen we hier niet in Nederland.... juist.. er roken nu eenmaal mensen, misschien moeten er andere oplossingen komen in plaats van alleen maar verboden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:44

in Noorwegen was het aantal uitgaande mensen zelfs gestegen: de oude mensen bleven uitgaan en de mensen die het uitgaansleven vanwege de rook mijdden, gingen nu ook uit, meer omzet dus zelfs...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:46

Vanessa24 schreef:
Rokers worden benaderd als uitschot wat zo snel mogelijk uitgeband moet worden (zo komt het bij mij over). Het is een doodzonde, en dat willen we hier niet in Nederland.... juist.. er roken nu eenmaal mensen, misschien moeten er andere oplossingen komen in plaats van alleen maar verboden.

Zoals ik al zei, gaat het niet alleen over de overlast, maar ook over de gezondheid, over het recht van medewerkers in de horeca op een rookvrije werkplek. Daarom is het ook zo anders dan drinken of snoepen, daar heb je alleen jezelf mee (meestal), met roken schaad je ook anderen....

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:47

Vanessa24 schreef:
Maar zijn er al niet genoeg regels dan MissJ? Je kan al geen scheet laten of er is al weer een regel ervoor geschreven.
Ik kan me echt wel voorstellen dat het voor niet-rokers zo'n regel heel erg fijn is. Lekker eten in een restaurant zonder dat er rook overheen vliegt (vind ik als rokers zijnde ook prettiger hoor), maar om beide tegemoed te komen kunnen misschien beter regels komen wat betreft de inrichting van rokers en niet-rokers ruimten in restaurant, bars e.d.

Ik ben het met je eens. Alleen welke andere oplossingen zouden er zijn zodat beide partijen tevreden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:48

Idd simone, daarom is het zo anders
Andere zitten daar gewoon niet op te wachten, ik niet iig, dat geef ik eerlijk toe.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:49

Waarom zou je eigelijk met iets door blijven gaan dat zo schadelijk is?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:50

Goede afgeschermde delen waarbij de niet-rokers ook echt geen last hebben van de rokers in restaurants en bars. Personeel dat dan of in het niet-rokers gedeelte werkt of in de rokers gedeelte werkt, zo breng je ook geen rook en geuren mee naar het andere gedeelte.
In principe zou je dus een restaurant of bar in tweeën moeten splitsen.
Laatst bijgewerkt door Vanessa24 op 10-07-07 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:51

Lekker gezellig Haha! Knipoog

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:52

Vanessa24 schreef:
Goede afgeschermde delen waarbij de niet-rokers ook echt geen last hebben van de rokers in restaurants en bars. Personeel dat dan of in het niet-rokers gedeelte werkt of in de rokers gedeelte werkt, zo breng je ook geen rook en geuren mee naar het andere gedeelte.

Ik denk dat dat haast niet haalbaar is aangezien het best veel kosten met zich meebrengt om dit te realiseren.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:54

Het is ook niet of nauwelijks haalbaar en het zal er ook vast niet gezelliger op worden, maar het is niet echt eerlijk tegenover rokers om ze in een hoek te drijven en ze af te schieten. (lichtelijk overdreven)

Sim0ne

en de meeste cafe's hebben helemaal geen ruimte voor afgescheiden gedeelten. En in het rookgedeelte zou dan helemaal niet bediend mogen worden, ivm de Europese regelgeving en het recht op een rookvrije werkruimte. Als je wil roken, loop je toch gewoon even naar buiten. In de bioscoop of in het theater kun je toch ook een paar uur niet roken, niemand die daar problemen mee heeft...

Anoniem

Vanessa24 schreef:

Dan nog hebben werknemers het recht op een rookvrije werkplek. Zelfbediening en schoonmaak in het rookgedeelte dus Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:55

Vanessa24 schreef:

Dan zou er idd een muur o.i.d. om de rokers heen moeten, want de huidige scheidingen werken niet.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:57

Ik zie het nog gebeuren dat buiten roken straks ook al niet meer mag (het begint al op het schoolplein) Simone.
Als je personeel hebt wat het niet erg vind om in een rookruimte rond te lopen, dan heb je dat probleem uiteraard niet.
Anders wordt het zelfbediening Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:58

haha, we zien wel, mij hebben ze er niet mee... En vergeet de perrons niet Vanesse24 Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:58

Het gaat er niet om of ze het niet erg vinden, het is wettelijk bepaald. Geen werkgever die dat risico straks gaat lopen, ik zie de schadeclaims al voor me!